Arlandas alla terminaler
Borde inte rådande covid-19situation vara ett utmärkt tillfälle för Swedavia, SAS och Norwegian att en gång för alla samlokalisera utrikes- och inrikestrafiken till T5? Det känns ju stenålders med Arlandas terminalupplägg med separata terminaler för utrikes och inrikes. Som om Schengenöverenskommelsen inte existerar. Arlanda känns i mångt och mycket så 1980, till och med 1970. Sorry, Swedavia men så tycker jag att det är.
svar
Röde Baronen – Moderaterna i Stockholm Stad (König Järlemyr) och Region Stockholm (Svenonius) är till 100 % beroende av stödet från MP för att sitta kvar. Besluten om Bromma och utbyggnad av Arlanda ligger minst lika mycket hos Moderaterna som sitter helt i knäet på sitt samarbetsparti MP.
Nu var mitt inlägg bara en idé om hur Arlanda faktiskt kan bygga om och bygga rätt, då sådana inlägg inte är så frekvent förekommande på detta forum.
Hur ett sådant projekt ska finansieras är inget jag kommenterar eller ger förslag på.
I detta fallet handlar det inte om klimatet eller något annat, det handlar om rena politiska vinster. MP kan säga att man lyckades lägga ner Bromma, de övriga partierna kan säga att man kraftfullt bygger ut Arlanda för att bli Skandinaviens bästa flygplats. Finns ingen logik förutom den politiska. Detta är ett rent politiskt spel inget annat. Så alla argument om klimat mm är bara förevändningar för att ta politiska poäng för samtliga partier.
Tror inte ett ögonblick att vår inkompetenta regering har någon form av plan eller vision för ARN.
Det mäktar man ( inte heller med) . MP vill tvinga S till högre flygskatter och till att försvåra för flyg branschen generellt
Det är ofattbart att vissa intelligensbefriade ” influencers” har fått alla politiker att tro att det största problemet när det gäller klimatet är flyget.
Det finns så mycket större problem, bl.a. produceras ugf. 70 % utav världens el med fossila bränslen.
Kanske är det för att, det bara ska ” se ut som att man gör nånting” Flygets andell av växthusgas utsläppen var ugf. 2-3 % utav det totala utsläppet på världsplan.
Bara idioter tror att det gör någon betydande skillnad.
Vem som ska betala, Staten som ägare av Swedavia. Jag misstänker att det pågår politiska förhandlingar i regering och riksdag. Det var MP som stoppade investeringarna på Arlanda nu under Corona. Jag kan tänka mej att man nu förhandlar om att Bromma ska läggas ner då får MP en fjäder i hatten, men för att få med övriga riksdagspartier på tåget så kommer det beslutet sannolikt följas av ett beslut om en kraftfull investeringsplan på Arlanda. Rent politisk vinner alla. MP har lyckats lägga ner Bromma, de borgerliga partierna får den utbyggnad man krävt på Arlanda inkl. den onödiga bana 4.
Och vem har du tänkt skall betala? Flygpassagerarna?
Glöm det, en stor del av passagerarna vill endast ha näst intill gratis biljetter!
Det bästa för Arlanda, om man hade riktigt mycket resurser och kapital, är att riva och bygga enligt följande idé:
Etapp 1: Bygg ny pir emellan ramp D/E med tillhörande terminal på nya VIP:en och taxi/limo parkeringen. Samtidigt bygger man några stora parkeringsgarage vid polisens kontor vid Tvärvägen och i skogen nära Jumbo hostel (öster om stora infartsvägen).
Etapp 2: Flytta T2 & T3 trafik till nya terminalen, och sedan riv T2 och T3, samt >alla< parkeringar framför T2 och T4. På denna enorma yta (rampen+gamla terminalerna+parkeringar) som frigörs (kolla på satellitbild) bygger man nya Arlanda terminal Syd. Huvudterminalen byggs på ytan där alla parkeringar var, vilket gör att stor yta frigörs till många gater och remote stands. D/E piren blir också en del av terminal Syd, samt Arlanda södra station. Etapp 3: Flytta all T4 trafik till nya enorma terminal Syd, sedan river man T4 och bygger ny pir på platsen som också blir en del av terminal Syd. Realistiskt sett skulle Arlanda Syd få 3 stora pirer med en central mega-stor terminalbyggnad för avgångshall, ankomsthall, bagage och shopping. SkyCity blir kvar som ett centralt nav för shopping och hotell, som kopplar samman Arlanda Syd och Arlanda Norr, samt de nya kontorshusen vid kontrolltornet. Sedan kan A och B piren på T5 rivas i etapper.
Hur många flyger Växjö – Luleå?
Om för några få passagerare som flyger Växjö – Luleå skall behålla Bromma då blir biljetterna väldigt dyra!
Vi måste rationalisera vårt flygande och då har Bromma ingen chans att vara med.
Stockholm behöver marken på BMA för att bygga bostäder. Ju fler som bor i Stockholm ju mindre krav på resor.
@Tekmek
Det jag menar är att de snabba byten på BMA som varit kan aldrig ARN komma upp i.Om inte ett och samma bolag flyger å slottar finns.
Tex Luleå-Arn med SAS blir våntetid.
Skulle BRA flyga Luleå-BMA är bytet till VXO på högst 20min.
Nästa tisdag avgår 17st flighter från klockan 06.00-10.00. Var menar du att det inte finns plats? Från Bromma är det 4st avgångar på hela dagen varav tre är till visby. Även om slottar är bundna till vissa bolag så under rådande omständigheter kan det inte vara några problem.
Morten: Men att flyga tex Luleå-växjö kräver ju ett drygt byte av flygplats som ofta kräver dyr taxi.
@Stockholmare
Men ARN kan inte hantera ex snabbt byte på inrikeslinjerna finns ej slottar till det.ARN är bra om man tex ska åka Luleå-Paris inte Luleå-Växjö tex.
Den verkligt stora begränsningen på Bromma är flygplanstyp, banlängd, hangar, parkeringsutrymme, stängt nattetid mm.
BMA saknar helt möjlighet att ersätta ARN även i en tid av minimalt flygande.
Ja, säkert vettigt att lägga ner BMA, men också på ARN finns ganska begränsande restriktioner.
Om ARN ska ha en chans att bli annat än en matarflygplats i framtiden, måste dessa bort eller justeras.
Dessutom måste parallel banan förlängas till över 3000 meter.
Terminalerna behöver omgöras radikalt. Allt det här är mycket brådskande, samtidigt glöm allt om enfjärde bana, den behövs inte alls.
Tyvärr har vi en ganska flygfientlig regering, så inget kommer hända, annat än höjda skatter och avgifter.
Njae, eftersom Bromma har massa restriktionen rörande flygplanstyp och längd på banan så är det snarare så att det vore vettigare att flytta all trafik till arlanda.
Vilka flygplansmodeller får landa på BMA? Inte särskilt många, av de som normalt trafikerar ARN. Idén var inte särskilt genomtänkt. Vore kanske bättre att göra tvärtom.
BMA inget alternativ klarar in de typer av flygplan som nyttjas även om sporadiskt.
Det flygs faktiskt fraktflyg fortfarande.
Men det är inga problem med BMA i malpåse.
Även före pandemin var det illa, ” regeringen” vill inget, kan inget, ser inget. Den här såkallade regeringen har bara sett till at försvåra för flygbranschen.
Samtidigt pladdrar man lös om Höghastighets tåg som man ändå inte vill satsa på på riktigt, klassisk sosse låtsas politik. Det ska se ut som att man gör nånting, men i själva verket händer väldigt lite.
I dessa pandemi tider kanske det vore smartast att stänga ner hela ARN ( i malpåse )och styra om trafiken till BMA.Då det ändå är så få avg/ank.
Ja, klart att det är väldigt viktigt med effektiv transport mellan Norrland och Stockholm, en restid på upp emot 12 timmar med tåg är bara löjlig. Sverige är inte alls det moderna samhället som vissa politiker påstår. Flygtrafiken måste utvecklas inte avvecklas. Flygtrafiken i södra Sverige behövs så absolut också.
Hela projektet med ” höghastighets tåg ” är redan en fiasko.