Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Kommer ACR att överleva 2020?

Tråden startades av Urban

Hur klarar ACR sig när nästan allt flygtrafik är borta sedan mitten mars? Mestadels av intäkterna till ACR kommer via Transportstyrelsen. Vad händer ifall tornen stängs ner pga att det inte finns likvida medel att betala ut löner till flygledare. Måste flygplatser stänga ner? Finns det någon beredskap för detta? Läste i budget propositionen idag att LFV anslag om 900 miljoner för att driva flygledning. Ska LFV ta över det torn som de en gång förlorat i konkurrens? Känns nästan så då staten glömmer bort att det finna andra leverantörer än LFV som tillhandahåller samhällsviktig infrastruktur.

Publicerad den 2020-09-21 17:05
Skriv ett svar
Antal svar: 24

svar

Woffie
2020-10-05 16:08

Håkan, du som verkar vara insatt inom området kanske kan svara på frågan. Vilka leverantörer av flygtrafiktjänster levererar undervägstjänster?

Undrande
2020-10-05 14:58

Konstig debatt.
LFV har ett infrastruktur ansvar och ett affärsverksamhets ansvar samt ägs av oss, staten. LFV har fått ett ägarbidrag för att vidmakthålla det uppdrag som ägarna har givit LFV styrelse.
När LFV levererar vinst går utdelning tillbaka till staten och oss alla, ägarna. Det är det vi har beslutat via fria val…..Demokrati.

ACR är ett privat bolag där det årliga resultatet, vinst eller förlust, beslutas av bolagsstämman. Kapitalrisken ligger hos dom som har valt att äga en del i ACR. Den operativa risken ligger hos flygplatserna som har bedömt att ACR’s likviditet är en risk dom är villiga att ta för det pris som ACR erbjuder för driften av flygplatserna.

När ACR gick med vinst var det aldrig någon debatt om utdelning till ägarna, men nu ska staten skjuta till kapital istället för ägarna.
An någon förklara logiken i det hela?

Wolfram
2020-10-05 12:55

Uppfriskande ändå att ACR skriver här under eget namn också. Alldeles för många propagandainlägg under pseudonym.

Håkan
2020-10-05 10:43

Går ju dock inte att jämföra ACR och LFV rakt av. Vem äger och driftar radarstationer, områdeskontrollscentralerna, tillhandahåller FPC, AIP, flygbriefing för försvaret och mycket mer? ACR:s verksamhet är en bråkdel i jämförelse. Både i omfattning och betydelse.

ACR
2020-10-05 10:04

För att ingen ska undra och tycka till för mycket. LFV har fått ett anslag / direktstöd om 900MSEK. ACR har hittills fått ca 3 MSEK genom nyttjandet av korttidspermitteringar och arbetsgivareavgifter för max 30 pers i 4 månader.

Omsättningsprognos 2020 och stöd till aktörerna av flygtrafiktjänster:

LFV omsättning (inte medräknat 900MSEK i anslag) ca 2,300MSEK – ca 40% i direktstöd. Med statens anslag, våra skattepengar, så visar LFV ett prognostiserat resultat på ca 450MSEK under 2020.

ACR omsättning 180MSEK – ca 2% i generella stöd – negativt resultatprognos 2020

I Sverige behandlar man inte alla lika – inte heller inom infrastruktur.

Födkrok
2020-10-05 07:53

Hur många miljoner har ACR erhållit i form av statligt permitteringsstöd?

Tomas Ene
2020-10-04 21:23

Konstigt att ni i ACR inte talar högre om allt statsbidrag ni redan fått? Hur många miljoner i permitteringsstöd har ni fått?

Lån
2020-10-04 12:16

Om vi vänder på det.

Vilket privat bolag skulle ta ett lån för att stödja en konkurrent?

Pengar
2020-10-03 18:59

Eurocontrol erbjöd alla medlemsstater ett lån för att säkra flygtrafikledningen.

Svar C
2020-10-03 12:49

Eurocontrols hjälpaket var nationellt. Regeringen sa Nej.
ACR hade ingen möjlighet att tacka Ja eftersom Regeringen körde över alla.
Och sedan gav Regeringen egen hjälp bara till LFV.
Ska det vara så svårt att förstå det ojämlika i det?

Sv C
2020-10-02 22:18

LFV är inget företag det är ett statligt affärsverk under kontroll av regering och riksdag.

De som styr deras verksamhet är regering och riksdag. Riksdagen väljs av de röstberättiga d.v.s du och jag. ACR är ett privat bolag som vi medborgare inte har någon kontroll över.

Du skall vara glad att du bor i ett demokratiskt land. Du är således delansvarig över LFV vare sig du röstat eller ej. Det är demokrati.

Sv Sv C
2020-10-02 17:42

Om EC erbjuder ett hjälppaket och regeringen tackar nej sen skjuter de till 900 miljoner till sin egen aktör så är det svårt att tolka det på annat sätt än att monopolet ska tillbaka. Till skillnad från LFV så har faktiskt ACR hittills sköt sina finanser utan force majeure.

Sv C
2020-10-02 15:34

Du skriver “Eurocontrol hade ett hjälppaket för ACR med Sverige tackade nej.”

Jag tolkar det som att Eurocontroll hade ett hjälppaket för Sverige inte specifikt ACR. Annars skulle ju ACR kunnat säga ja tack.

Blanda inte begreppen!

@@Bertil
2020-10-02 11:31

Hårdvaran skall vara statlig men tjänster som levereras privata.
Stämmer ju inte på tågledarna/tågklarerarna.
De är statliga. Är det bara ibland det skall vara så? Och vem ska bestämma när ibland är rätt?

C
2020-09-30 11:59

Visst låter det bra med statlig kontroll men LFV har snarare blivit ett skräckexempel på vad det kan innebära när staten får leka med andras pengar utan kontroll. Finns nog inget företag som kan styra skutan sämre än LFV eftersom all form av ansvarstagande och konsekvenstänkande saknas.

Eurocontrol hade ett hjälppaket för ACR med Sverige tackade nej. Kan inte tolkas på annat sätt än att regeringen vill bana vägen för ett nytt monopol i fel händer.

Urban
2020-09-30 10:48

Känns ändå som att kunderna (flygplatser) är väldig nöjda med att ACR kom in på marknaden 2010. Flygplatserna får liknande tjänster, bättre och högre kvalité, ca 40% lägre kostnader och närmare relation till leverantören och de operativa flygledarna.

Innan monopolet bröts gällde bara en sak – Luftfartsverkets villkor eller stänga ner. Dyrt, slarvigt och inte kundorienterade relationer.

Bra eller dåligt?

@Bertil
2020-09-30 01:03

Du var uppenbarligen inte med på tiden då LFV hade monopol…

För övrigt är väl infrastrukturen de hårda prylarna ex. Inflygningshjälpmedel, rullbana etc. Hårdvaran tycker jag också kan vara statens ansvar i större utsträckning. Däremot tjänster/drift ska konkurrensutsättas för att få bästa produkt till bästa pris. Du kan väl inte på allvar tycka att tex Trafikverket ska börja sköta all asfaltering av våra vägar i egen regi… Det är lite samma sak. Skulle bli mycket mindre mil asfalt för samma peng!

Instämmer
2020-09-29 18:53

Bra skrivet Bertil!

Instämmer helt med dig.

Bertil
2020-09-29 15:11

Det är som vanligt, när det går bra vill alla ha avreglering och kamma in vinsterna och betala så lite skatt som möjligt. När det går åt pipan med lönsamheten skall vi skattebetalare rycka in och betala förlusten. Det finns inte en enda vettig avreglering som genomförts. Låt staten sköta all infrastruktur.

Janne
2020-09-29 13:17

ACR överlevnad styrs helt och hållet av Transportstyrelsen. Svenska staten via Transportstyrelsen sa nej till Eurocontrols stödpaket i juni månad. Direkt därefter fick LFV besked om ett anslag om 900MSEK i direktstöd av riksdagen. LFV fick stöd då de levererar undervägstjänster, sägs det! Gör inte ACR det också? Därutöver har det inte hänt så mycket vad jag känner till. I korridorerna pratas det om att ACR inte fått något stöd alls per idag. Tornen är fortfarande öppna. Det måste vara väldigt tufft för ACR att inte få betalt för sina tjänster under coronatider. Hur länge till klarar sig ACR i väntan på att systemet och staten ersätter ACR för genomförda leveranser sedan mars?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500