Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegians framtid?

Tråden startades av Nasse

Har Norwegian någon framtid enbart som regionalt bolag inom Norge, FLYR inriktar sig antagligen på att ta så mycket som möjligt från NAS.
Samtigt vill WIZZ äga den norska marknaden och Widerö och SAS kämpar för att behålla sina marknadsandelar i Norge.
Någon/några av dessa aktörer kommer att bli överflödiga på Norsk inrikes.

Publicerad den 2020-12-17 18:03
Skriv ett svar
Antal svar: 48

svar

IngePax
2021-01-13 14:23

Trafiksiffrorna för december såväl för Norwegian som för SAS visar inte på någon återhämtning att tala om.
Hur ska bolagen klara ett år till med stora förluster?

Vaccinera mera
2021-01-07 18:38

Det är mycket snack om att bara vaccinet är ute i Sverige och Norge så är det full fart på flygen.
Men dels så vet ingen när detta sker och ännu mindre vilka restriktioner länderna som är resmål kommer att ha under våren.
Samtidigt dyker det upp info om hur många procent bokningarna på charter har ökat, men dessa procent utgår från i det närmaste ett nolläge.
Så antalet bokningar har inte ökat nämnvärt.

Backe
2021-01-07 15:52

Intressant att notera är att vissa fortsatt tror på bolaget efter allt de ställt till med för anställda, kunder och leverantörer. Jag tror inte ett dugg på dem och kommer aldrig igen att jobba för dom igen , än mindre köpa en biljett av dom. Förstår inte den naivitet som råder kring det bolaget.

WesleySnipes
2021-01-07 12:30

Ok om rutterna flygs.. med vilken personal?? Då borde återanställningarna starta idag för att hinna få klart till sommaren. Detta är riktigt bra för ALLA som fick sparken från ARN, CPH och HEL.

ex DY ARN
2021-01-07 11:35

NPU håller på och förhandlar nytt K avtal. Bolaget sägs vara beredda att i stort sett behålla gamla lönenivåerna.

Enl rykten kommer man börja “nyanställa” enl tidigare senioritet inom 3-4 veckor. Detta förutsatt att rekonstruktionen lyckas. Man lär börja snart för att hinna få alla på plats till sommaren. Försäljningen av biljetter sägs överträffa förväntningarna!

@wesley
2021-01-07 08:29

Självklart har Norwegian för avsikt att flyga de rutterna som du nu säljer biljetter på. Lyckas nyemissionen och allt går som det ska med vaccinet så kommer rutterna att flygas.

Benta
2021-01-06 16:35

Det där bolaget blir och beter bara löjligare för var dag! Vem köper en biljett när sannolikheten att de ens finns kvar är minkroskopisk eller att de kommer att genomföra flygningen? Jag kommer aldrig att göra det igen!!!!

WesleySnipes
2021-01-06 11:07

Norwegian sommar 2021:

OSL (81 rutter) – https://www.norwegian.no/tilbud/nyttar/
ARN (51 rutter) – https://www.norwegian.com/se/erbjudande/nyar/
CPH (41 rutter) – https://www.norwegian.com/dk/tilbud/nytar/
HEL (96 rutter) – https://www.norwegian.com/fi/tarjouksiin/uuden-vuoden/

Vilka ska flyga alla dessa rutter? Inte kan ett bolag sälja massa bluff-flighter bara för att få in pengar?

Lage D
2021-01-05 23:48

Norwegian har 6 flygplan i drift för tillfället. Att de öppnat upp försäljning av billiga biljetter för sommarprogrammet (från slutet av mars) handlar om att få in likvida medel från aningslösa kunder. När Norwegian börjar ställa in dessa “påhittade” (?) flygningar i mars är det bara att ställa sig i återbetalningskön som just nu är stängd så länge som rekonstruktionen pågår. Sannolikheten att Norwegian kommer att flyga 10 % av dessa flygningar är så nära noll procent man kan komma.

svenkennet
2021-01-04 22:00

Wizz Air kommer bli överflödiga i Norge.
De klarar inte av att operera i Nordnorge om de inte anställer norska piloter. Vilket de inte har råd med.
Norwegian lärde sig detta.

Dessutom är norrmännen patriotiska.
Wizz Air har inte något gott rykte medan Norwegian Air Shuttle är ett varumärke norrmännen är mycket stolta över.

Sannolikt kommer Norwegian lyckas med anskaffning av kapital och komma tillbaka i en lite mindre skala, utan långlinjer, utländska baser och med fokus på den Norska/Skandinaviska marknaden.

Wizz kan säkert fortsätta köra ett par linjer till Östeuropa från Oslo och Bergen.

Min spaning.

Hypotesen
2021-01-04 11:40

@LP
Därmed inte sagt att de kommer att flyga från ARN på dessa destinationer, lite bokningar så flyger man ej!

LP
2021-01-03 21:41

Från och med mars månad går det på Norwegians hemsida att boka direktflyg till 46 st olika destinationer från ARN

ACE
2021-01-03 13:18

@ACE:

I mitt tidigare inlägg så stod det “Fullmakt til å utstede konvertible lån på inntil 10 milliarder.”

Så 4 miljarder + 10 miljarder i lån. Det ryktas även om att det kommer stöd i form av pengar från Norska staten till bolag med stark anknytning till Norge i Januari.
Sen så finns det även potential att det kan komma en del pengar från Boeing så småningom…

Piloten
2021-01-02 15:39

Har läst en kommentar på Pprune, någon som påstår att Norwegian skickar piloter på 787 simulator och att man har börjat kalla in piloter för att förbereda sig att börja jobba, det här skulle gälla piloter med LGW bas. Det här är rentav lögn, inget sådant pågår. Vem tjänar på att sprida dessa falska rykten?

@ACE
2021-01-02 12:44

Denhär planen är beroende av att det går att hämta 4 miljarder, det återstår att se om man kommer att lyckas med att sälja aktier i ett snudd på värdelöst bolag.
Dessutom har vi corona faktoren som gör att detinte kommer att räcka med 4 miljarder. Bolaget behöver kapital för att konkurera mot Wizz Air på hemmaplan.
Det behövs betydligt mer än 4 miljarder NOK för att bolaget har en chans att överleva.

ACE
2021-01-02 12:12

Stora delar av ledningen samt management är utbytt, så vi kan inte klandra den “nya” ledningen för Björns Kjos “galenskap”.

Angånde hur behandligen/service/support av pax har varit så har SAS blivit dömt till att betala böter för att de inte återbetalat sina kunder. Skulle nog vilja säga att “alla” bolag haft samma problem under pandemin och ser du på den normala supporten från tex Ryanair och Wizz är det inte så mycket sämre.

Handlar man med aktier bör man vara införstådd i riskerna:
“Aksjonærene i Norwegian skal 17. desember ta stilling til flyselskapets redningsplan, den andre på et drøyt halvår. Den innebærer at investorer skal skyte inn inntil fire milliarder i kapital, mens kreditorer enda en gang skal gjøre om gjeld til aksjer.

Prosessen innebærer vanligvis at dagens aksjer blir lite verdt, fordi aksjeantallet øker dramatisk når ny kapital kommer inn og gjeld blir gjort om til aksjer.”

https://e24.no/boers-og-finans/i/0Kvbz0/ellevill-norwegian-oppgang-paa-boersen-det-er-et-mysterium

Hasse
2021-01-02 07:51

Så illa so Norwegian hanterat sina kunder redan innan covid och nu under dito period undrar man ju spontant.
Vill och vågar folk flyga med detta bolag?!

Nej sluta med 787 trafiken och bygg om B738 planen till cargo.
Deala bort Maxplanen alt bygg om till cargoplan. Vem vill och vågar flyga Max plan!?
Kanske om alla pax erbjöds fri alkohol på Max resorna för att dricka bort rädslan för att dö.

24/7
2021-01-02 04:33

Någon som fattar vad det betyder att konvertera alla dessa skulder med aktier i spannen om just 5-200 kr? Vad betyder detta 5-200 kr, och vad innebär det? Borde väl alla aktieägare få veta vad denna rappakalja betyder?

ACE
2021-01-01 21:35

Norwegian har tjänat ca 10 miljarder på trafiken från Norden men förlorat ca 10-12 miljarder på projekten utanför. Droppar man “utanför” så borde de kunna tjäna pengar…

Sv ACE
2021-01-01 16:42

Men det viktiga är att Norwegian kan tjäna pengar på sina flygningar.
Gör man inte det är snart kassan tom igen.

Ledningens tidigare strategi expandera, expandera har visat sig inte fungera. Man måste tjäna pengar på det man gör.

Frågan är om man klarar av att tjäna pengar?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500