Tråden startades av: Nasse  2020-12-17 18:03:21
Norwegians framtid? 
Har Norwegian någon framtid enbart som regionalt bolag inom Norge, FLYR inriktar sig antagligen på att ta så mycket som möjligt från NAS.
Samtigt vill WIZZ äga den norska marknaden och Widerö och SAS kämpar för att behålla sina marknadsandelar i Norge.
Någon/några av dessa aktörer kommer att bli överflödiga på Norsk inrikes.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

IngePax
2021-01-13 14:23:47
SV: Norwegians framtid?
Trafiksiffrorna för december såväl för Norwegian som för SAS visar inte på någon återhämtning att tala om.
Hur ska bolagen klara ett år till med stora förluster?
Vaccinera mera
2021-01-07 18:38:14
SV: Norwegians framtid?
Det är mycket snack om att bara vaccinet är ute i Sverige och Norge så är det full fart på flygen.
Men dels så vet ingen när detta sker och ännu mindre vilka restriktioner länderna som är resmål kommer att ha under våren.
Samtidigt dyker det upp info om hur många procent bokningarna på charter har ökat, men dessa procent utgår från i det närmaste ett nolläge.
Så antalet bokningar har inte ökat nämnvärt.
Backe
2021-01-07 15:52:08
SV: Norwegians framtid?
Intressant att notera är att vissa fortsatt tror på bolaget efter allt de ställt till med för anställda, kunder och leverantörer. Jag tror inte ett dugg på dem och kommer aldrig igen att jobba för dom igen , än mindre köpa en biljett av dom. Förstår inte den naivitet som råder kring det bolaget.
WesleySnipes
2021-01-07 12:30:24
SV: Norwegians framtid?
Ok om rutterna flygs.. med vilken personal?? Då borde återanställningarna starta idag för att hinna få klart till sommaren. Detta är riktigt bra för ALLA som fick sparken från ARN, CPH och HEL.
ex DY ARN
2021-01-07 11:35:43
SV: Norwegians framtid?
NPU håller på och förhandlar nytt K avtal. Bolaget sägs vara beredda att i stort sett behålla gamla lönenivåerna.

Enl rykten kommer man börja "nyanställa" enl tidigare senioritet inom 3-4 veckor. Detta förutsatt att rekonstruktionen lyckas. Man lär börja snart för att hinna få alla på plats till sommaren. Försäljningen av biljetter sägs överträffa förväntningarna!
@wesley
2021-01-07 08:29:30
SV: Norwegians framtid?
Självklart har Norwegian för avsikt att flyga de rutterna som du nu säljer biljetter på. Lyckas nyemissionen och allt går som det ska med vaccinet så kommer rutterna att flygas.
Benta
2021-01-06 16:35:44
SV: Norwegians framtid?
Det där bolaget blir och beter bara löjligare för var dag! Vem köper en biljett när sannolikheten att de ens finns kvar är minkroskopisk eller att de kommer att genomföra flygningen? Jag kommer aldrig att göra det igen!!!!
WesleySnipes
2021-01-06 11:07:56
SV: Norwegians framtid?
Norwegian sommar 2021:

OSL (81 rutter) - https://www.norwegian.no/tilbud/nyttar/
ARN (51 rutter) - https://www.norwegian.com/se/erbjudande/nyar/
CPH (41 rutter) - https://www.norwegian.com/dk/tilbud/nytar/
HEL (96 rutter) - https://www.norwegian.com/fi/tarjouksiin/uuden-vuoden/

Vilka ska flyga alla dessa rutter? Inte kan ett bolag sälja massa bluff-flighter bara för att få in pengar?
Lage D
2021-01-05 23:48:24
SV: Norwegians framtid?
Norwegian har 6 flygplan i drift för tillfället. Att de öppnat upp försäljning av billiga biljetter för sommarprogrammet (från slutet av mars) handlar om att få in likvida medel från aningslösa kunder. När Norwegian börjar ställa in dessa "påhittade" (?) flygningar i mars är det bara att ställa sig i återbetalningskön som just nu är stängd så länge som rekonstruktionen pågår. Sannolikheten att Norwegian kommer att flyga 10 % av dessa flygningar är så nära noll procent man kan komma.
svenkennet
2021-01-04 22:00:33
SV: Norwegians framtid?
Wizz Air kommer bli överflödiga i Norge.
De klarar inte av att operera i Nordnorge om de inte anställer norska piloter. Vilket de inte har råd med.
Norwegian lärde sig detta.

Dessutom är norrmännen patriotiska.
Wizz Air har inte något gott rykte medan Norwegian Air Shuttle är ett varumärke norrmännen är mycket stolta över.

Sannolikt kommer Norwegian lyckas med anskaffning av kapital och komma tillbaka i en lite mindre skala, utan långlinjer, utländska baser och med fokus på den Norska/Skandinaviska marknaden.

Wizz kan säkert fortsätta köra ett par linjer till Östeuropa från Oslo och Bergen.

Min spaning.
Hypotesen
2021-01-04 11:40:16
SV: Norwegians framtid?
@LP
Därmed inte sagt att de kommer att flyga från ARN på dessa destinationer, lite bokningar så flyger man ej!
LP
2021-01-03 21:41:57
SV: Norwegians framtid?
Från och med mars månad går det på Norwegians hemsida att boka direktflyg till 46 st olika destinationer från ARN
ACE
2021-01-03 13:18:29
SV: Norwegians framtid?
@ACE:

I mitt tidigare inlägg så stod det "Fullmakt til å utstede konvertible lån på inntil 10 milliarder."

Så 4 miljarder + 10 miljarder i lån. Det ryktas även om att det kommer stöd i form av pengar från Norska staten till bolag med stark anknytning till Norge i Januari.
Sen så finns det även potential att det kan komma en del pengar från Boeing så småningom...
Piloten
2021-01-02 15:39:39
SV: Norwegians framtid?
Har läst en kommentar på Pprune, någon som påstår att Norwegian skickar piloter på 787 simulator och att man har börjat kalla in piloter för att förbereda sig att börja jobba, det här skulle gälla piloter med LGW bas. Det här är rentav lögn, inget sådant pågår. Vem tjänar på att sprida dessa falska rykten?
@ACE
2021-01-02 12:44:36
SV: Norwegians framtid?
Denhär planen är beroende av att det går att hämta 4 miljarder, det återstår att se om man kommer att lyckas med att sälja aktier i ett snudd på värdelöst bolag.
Dessutom har vi corona faktoren som gör att detinte kommer att räcka med 4 miljarder. Bolaget behöver kapital för att konkurera mot Wizz Air på hemmaplan.
Det behövs betydligt mer än 4 miljarder NOK för att bolaget har en chans att överleva.
ACE
2021-01-02 12:12:41
SV: Norwegians framtid?
Stora delar av ledningen samt management är utbytt, så vi kan inte klandra den "nya" ledningen för Björns Kjos "galenskap".

Angånde hur behandligen/service/support av pax har varit så har SAS blivit dömt till att betala böter för att de inte återbetalat sina kunder. Skulle nog vilja säga att "alla" bolag haft samma problem under pandemin och ser du på den normala supporten från tex Ryanair och Wizz är det inte så mycket sämre.

Handlar man med aktier bör man vara införstådd i riskerna:
"Aksjonærene i Norwegian skal 17. desember ta stilling til flyselskapets redningsplan, den andre på et drøyt halvår. Den innebærer at investorer skal skyte inn inntil fire milliarder i kapital, mens kreditorer enda en gang skal gjøre om gjeld til aksjer.

Prosessen innebærer vanligvis at dagens aksjer blir lite verdt, fordi aksjeantallet øker dramatisk når ny kapital kommer inn og gjeld blir gjort om til aksjer."

https://e24.no/boers-og-finans/i/0Kvbz0/ellevill-norwegian-oppgang-paa-boersen-det-er-et-mysterium
Hasse
2021-01-02 07:51:49
SV: Norwegians framtid?
Så illa so Norwegian hanterat sina kunder redan innan covid och nu under dito period undrar man ju spontant.
Vill och vågar folk flyga med detta bolag?!

Nej sluta med 787 trafiken och bygg om B738 planen till cargo.
Deala bort Maxplanen alt bygg om till cargoplan. Vem vill och vågar flyga Max plan!?
Kanske om alla pax erbjöds fri alkohol på Max resorna för att dricka bort rädslan för att dö.
24/7
2021-01-02 04:33:10
SV: Norwegians framtid?
Någon som fattar vad det betyder att konvertera alla dessa skulder med aktier i spannen om just 5-200 kr? Vad betyder detta 5-200 kr, och vad innebär det? Borde väl alla aktieägare få veta vad denna rappakalja betyder?
ACE
2021-01-01 21:35:07
SV: Norwegians framtid?
Norwegian har tjänat ca 10 miljarder på trafiken från Norden men förlorat ca 10-12 miljarder på projekten utanför. Droppar man "utanför" så borde de kunna tjäna pengar...
Sv ACE
2021-01-01 16:42:40
SV: Norwegians framtid?
Men det viktiga är att Norwegian kan tjäna pengar på sina flygningar.
Gör man inte det är snart kassan tom igen.

Ledningens tidigare strategi expandera, expandera har visat sig inte fungera. Man måste tjäna pengar på det man gör.

Frågan är om man klarar av att tjäna pengar?

ACE
2021-01-01 13:42:53
SV: Norwegians framtid?
Planen är redan lagd:

En aksjespleis som vil gjøre at 100 gamle aksjer blir til 1 ny aksje.

En emisjon der Norwegian vil hente inntil fire milliarder kroner i friske penger.

Å konvertere deler eller all seniorgjeld i form av banklån og obligasjonslån til aksjer, til en kurs på 5 til 200 kroner per aksje man får i bytte

Å konvertere deler av eller all leasinggjeld og forpliktelser knyttet til flyfinansiering til en kurs på mellom 5 og 200 kroner

Å konvertere deler eller all resterende gjeld og forpliktelser til en kurs på mellom 5 og 200 kroner

Fullmakt til å utstede evigvarende gjeld på inntil 15 milliarder kroner som ikke har renter, men som kan konverteres til aksjer.

Fullmakt til å utstede konvertible lån på inntil 10 milliarder.

Resultatet blir ett nästan skuldfritt Norwegian men fylld kassa och i rätt storlek för marknaden efter covid-19.

Källa: https://e24.no/boers-og-finans/i/86PM3G/norwegian-styret-vil-ha-styregrossist-bjarne-borgersen-som-leder-av-valgkomiteen
@sv. Acke
2020-12-24 13:23:50
SV: Norwegians framtid?
Det återstår väl att seom du får rätt. Bolaget behöver någon som vill slänga in ganska många miljarder i eländet. Realistiskt behöver det här luspanka bolaget att hållas med konstgjort andning i minst 6-8 månader.
@acke
2020-12-23 13:50:24
SV: Norwegians framtid?
Om Norwegian överlever så kommer de att finnas i hela Skandinavien.
Acke
2020-12-22 12:02:40
SV: Norwegians framtid?
Vad hjälper det mig att Norwegian finns kvar i Norge som niche operatör för nåt annat är ju inte sannolikt på kort och mellanlång tid. Jag får aldrig mina pengar och den leverantör som inte drar åt sig öronen nu och begär förskottsbetalning har jag svårt att finna. Behovet av bolagskunder som Norwegian respresenterat finns bara inte.
@Anders och acke
2020-12-22 10:27:05
SV: Norwegians framtid?
Det har ni visserligen rätt i.
Leasingbolag och banker har dock inte speciellt många anställda i förhållande till Norwegian. De står och faller inte med att en skuld inte betalas. Den faktorn ingår i utlångingsbranchen. Det är mer synd om handling och catering om de inte får sina pengar. Jag tror dock att det även är bäst för dem om Norwegian finns kvar.

Det är otvivelaktigt så att flest människor drabbas och kommer i kläm om Norwegian går helt i konkurs.
Dessutom innebär en konkurs att det öppnas upp ett stort hål i marknaden. Ett hål som kommer att fyllas av oseriösa arbetsgivare som Wizzair och Ryanair. Det är en utveckling som jag verkligen inte vill se.
Acke
2020-12-22 09:34:03
SV: Norwegians framtid?
........och så finns det ju rätt många blåsta leverntörer i europa och skandinavien som t.ex catering och handlingagenter av teknik och marktjänster.
Anders
2020-12-22 08:53:19
SV: Norwegians framtid?
Kinesiska leasingbolag och liknande har väl också anställda som kan hamna i kläm? Fast sånt folk kanske inte räknas.
@acke
2020-12-22 07:47:22
SV: Norwegians framtid?
Du säger det ju själv. De är de anställda som redan har och får ta den stora smällen om Norwegian går i konkurs. Det vore väl ypperligt om de kan förhandla bort sina skulder och därmed överleva covid. Jag tycker inte det är speciellt synd om kinesiska leasingbolag och dyl. De tar en kalkylerad risk när de lånar ut pengar till bolag som Norwegian.
Jultomtens bror
2020-12-21 22:24:59
SV: Norwegians framtid?
Norwegian i CPH hade menzies som handlingsagent. Inte aviator
Acke
2020-12-21 19:26:26
SV: Norwegians framtid?
@ACE hoppas innerligt att din analys är fel! Att bli av med sina skulder betyder att någon annan få ta smällen istället. Låt dem som ställt till det ta konsekvenserna och gå under av sina misstag och ingen annan. Jag önskar och hoppas att det och blir Norwegian i detta tillfälle som försvinner. Lider dock med medarbetarna som och fått ta smällen. Läste idag att handligagenten o CPH - Aviator är en som tagit styrk av bl.a Norwegians försvinnande där men förstås också av Covid.
Magnus
2020-12-21 14:32:11
SV: Norwegians framtid?
#ACE

En lag på lägsta pris är ett dåligt alternativ/förslag.

Bättre är då en lag där priset på båda sträckorna (tor) måste vara lika.
ACE
2020-12-21 10:56:56
SV: Norwegians framtid?
Covid är NAS räddning, man kan strukturera om bolaget och kommer ut starkare än någonsin.

Cityjet gjorde en liknande manöver på Irland och blev av med 85%+ av sina skulder.
"Under the scheme the majority of the creditors will get dividends ranging between 15% and 1.25%."

Norwegian kommer igenom processen som ett nytt konkurrenskraftigt bolag i rätt storlek "utan" skulder.

SAS sitter kvar med äldre(snittålder) plan och kommer ha mer skulder samt att de inte har kunnat rekonstruera bolaget på samma sätt som NAS gör och på så sätt inte vara i samma fördelaktiga situation.

Flyr hade en chans om NAS hade gått i konkurs men nu kan de inte konkurrera med SAS Eurobonus och Norwegian cash points, vilket kommer göra det svårt att komma in på marknaden och ta kunder.
Blir svårt att konkurrera på pris och service. Man ser på Wizz att folk bara tänker på pris och inte bryr så mycket om service och de behöver mycket pengar om de ska kunna konkurrera på pris. Blir kanske lag på minsta pris i Norge och då blir bonuspoäng och service vinnare...
Röda Baronen
2020-12-21 09:21:54
SV: Norwegians framtid?
Jonas, ” Norwegian har gjort det mesta rätt” Jasså på vilket sätt? Bolaget har stått på randen av konkurs i flera år.
Det som mer än nånting annat har förstört bolaget är Björn Kjos idiotiska lågpris longhaul koncept med dyra flygplan.
Detta har aldrig varit någon ekonomisk framgång, tvärtom har Norwegian longhaul dränerat kassan fullständigt.
Om det nu hade varit en lysande affärsplan att köra lågpris longhaul, hade väl Ryanair,WizzAir Easy Jet m.fl. gjort detta.
@ Sv Jonas
2020-12-19 16:16:12
SV: Norwegians framtid?
Ja, fast de var ju närmast häromdagen, den sista 340'n lämnade SAS.
Sv Jonas
2020-12-18 22:37:42
SV: Norwegians framtid?
Dina inlägg är inte trovärdiga när du inte ens har koll på att SAS har gjort sig av med alla A340, finns inga kvar i SAS.

ABC@DC10
2020-12-18 20:13:18
SV: Norwegians framtid?
Självklart kommer de Amerikanska storbolagen inte göra det men det är motsvarande vad Norwegian säger att de ska göra. Det är lite barläggande ironisk jämförelse som jag läste på SFI när jag kom till Sverige. Norwegian kanske får fram några miljarder varje gång de är ute med sin tiggarbössa för överlevnad men de behöver förmodligen 60-100 miljarder för att ha en framtid.
Aviator
2020-12-18 19:01:28
SV: Norwegians framtid?
@jonas häng med lite nu, SAS har inga 340 kvar.
Fantomas
2020-12-18 18:51:53
SV: Norwegians framtid?
Det här med börsen verkar inte heller, att vara ditt starka ämne.
Uppenbarligen, uppfyller de gällande regler.
"Like it or not"
Appe
2020-12-18 18:04:46
SV: Norwegians framtid?
@Jonas - dina sakfel av typen att SAS flyger med gamla A340 stämmer inte sedan april 20 och nu är alla dessutom skrotade visar att du är dåligt insatt och okunnig i flygbranschen. Därför är ditt inlägg rätt ointressant. Vad gäller Norwegian så var de konkursmässiga redan innan Covid så inget talar för att de skulle lyckas nu. Kanske blir kvar som litet bolag.
DC-10 (R)
2020-12-18 13:41:43
SV: Norwegians framtid?
"Ska Delta, American och United bara flyga efter östkusten i USA med en och annan lördagsflygning till Kalifornien?" Ja, varför skulle de göra det, var fick du det ifrån?
Jonas
2020-12-18 13:20:17
SV: Norwegians framtid?
Norwegian har gjort helt rätt och gått i ide.
SAS har försökt ta marknadsandelar och kört på med 85% av sin kapacitet men med tomma flygmaskiner. SAS blöder 1 miljard i månaden, och de 12 miljarder vi skattebetalare har skjutit in i ett sjunkande skepp är snart slut. Att våra politiker "tar sitt ansvar som delägare" och petar in 12 miljarder i ett företag som flyger gamla 340 med nästan 50% mer CO2 utsläpp än en Dreamliner och sen vill dom påstå att SAS ska bli ett grönt bolag. Om sas ska bli ett grönt flygbolag får dom nog Stefan och gänget peta in hela statskassan.
sv ABC
2020-12-18 10:57:53
SV: Norwegians framtid?
?? Säker på att du är i rätt tråd?
thomas
2020-12-18 10:42:14
SV: Norwegians framtid?
Varför finns DY aktien fortfarande på börsen?
Bolaget har väl överträtt alla etiska regler som finns för aktiehandel. Varför är inte bolaget avnoterat ?
Arild
2020-12-18 09:54:53
SV: Norwegians framtid?
Norwegians framtid såg mörk ut innan Covid, nu är den i princip nattsvart vilket också är vad den skall vara med tanke på skulder och dåliga historiska beslut.
Clint Billton
2020-12-18 09:53:44
SV: Norwegians framtid?
Det går inte att placera orden ”Norwegian” och ”framtid” i samma mening...
Röda Baronen
2020-12-18 09:41:33
SV: Norwegians framtid?
Nu återstår det att se om Norwegian överhuvudtaget kommer levande ur de examinerprocess som pågår på Irland. Det är ett måste att emissionen lyckas, bara för att överleva pandemi krisen.
Efter detta kommer flera pengar att behöva slängas i detta bottenlösa hålet för att bolaget ska ha kraft att ta konkurrera.
Bolaget som inte behövs är såklart Norwegian. Man bör satsa på Flyr istället.
Olle
2020-12-17 20:38:26
SV: Norwegians framtid?
Man får en känsla av att det är ett spel för "gallerit" med rekonstruktionerna för att vinna tid.
Man vill att Norwegian skall överleva fram till minst "Påsk" för att kunna upprätthålla inrikestrafiken i Norge så att Flyr skall hinna starta upp sin verksamhet och ta över trafiken...
ABC
2020-12-17 19:53:13
SV: Norwegians framtid?
Ska Delta, American och United bara flyga efter östkusten i USA med en och annan lördagsflygning till Kalifornien?

Lägg ned, gör rätt.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev