Tråden startades av: Lottie  2021-01-02 18:32:38
CITYJET 
Är Cityjet på gång att expandera och ta sig ur krisen?
Kommer SAS att använda Cityjet istället för Xfly?
Hoppas det, Cityjet känns mer seriöst och säkert.
Obs! Min åsikt. Jag reser mycket och jag märker skillnad på dessa bolag när jag är ut och flyger o far :-)

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Moradi
2021-01-26 09:38:53
SV: CITYJET
Jeg må sige, at det er meget trist, at du, der skal repræsentere mine kolleger, sidder bag skærmen og er jaloux på mig, men ikke tør sige det direkte til mig.

For at vende tilbage til spørgsmålet.

Ja, der er bestemt flere, der har modtaget afskedigelser. Vi er siden før jul gået på deltid og stopper også med at genansætte og nogle er fyret. Det er bare året!
Egge
2021-01-25 21:30:09
SV: CITYJET
ARN-bas har aldrig varit på tapeten hos CJ även om det funnits en del kollegor som hoppats på det. SAS har bestämt att det är CPH som gäller som bas framöver. Och vad gäller uppsägningar så är det helt rätt, ingen har blivit uppsagda, varken kabin eller piloter, det är deltid som gäller. Tamina bör nog hålla sig till Instagram enbart.
@JT
2021-01-25 20:00:28
SV: CITYJET
Arlanda basen har varit slopad sedan april 2020 så blir ju svårt att slopa den på nytt.
Sven
2021-01-25 19:48:10
SV: CITYJET
Ditt påstående visar hur lite insatt du faktiskt är..
Cityjet har inte haft en Arn bas sen i april. Sluta trolla..
Jt
2021-01-25 13:33:23
SV: CITYJET
Ny info kommer denna vecka. ARN bas slopas och piloter hamnar i holding pool. Planer på att reducera CC och piloter eller ev erbjuda obetald semester. Återstår att se kamrater
Sven
2021-01-25 10:11:55
SV: CITYJET
Snälla Tamina, du har helt fel. Ingen har fått gå från cityjet, varken kabin eller flightdeck. Det är tillochmed nya Cc på training.

Skriv inte såna här saker om bolaget När du verkligen inte vet vad du pratar om, det blir bara pinsamt för alla. Ditt ryckte är ju inte det bästa heller...
Galten
2021-01-25 10:09:27
SV: CITYJET
@Moradi Ingen har blivitt uppsagd. Undrar vem som har insikt? Vi jobbar deltid. //FC CJ
Moradi
2021-01-25 08:10:23
SV: CITYJET
@Gustav

Forstå, at du er vred og skuffet over, at du fik lov til at gå, men du har tilsyneladende ikke længere den indsigt, du havde før. Der er flere, der har fået afskedigelser igen. I betragtning af at vi er tidligere kolleger, vil du sandsynligvis forstå, hvis jeg skriver på dansk.
Gustav
2021-01-22 19:39:19
SV: CITYJET
@Moradi,

Ja du Tamina, du har inte så bra koll, ingen som har fått gå, däremot jobbar vi 60% tillsvidare enligt dansk arbetsdelningslagen.
Erik
2021-01-22 08:32:07
SV: CITYJET
Personal har inte fått gå än. De ringde till ex-CityJet piloter senast i december för att fortsätta återanställningen till början av 2021.
Moradi
2021-01-22 01:33:33
SV: CITYJET
@FO
De gjorde det i slutet av 2020, men nu är det stoppat och många har fått gå igen.
Roine
2021-01-21 20:18:17
SV: CITYJET
Alla återanställningar är inställda tills vidare
FO
2021-01-21 15:59:41
SV: CITYJET
Sägs att Cityjet återanställer piloter för tillfället.
Man undrar vad de har i kikaren? Har de fått mer uppdrag från SAS?
@Roine
2021-01-18 11:26:01
SV: CITYJET
Det har nog en del och göra med att Danmark är nedstängt så får Cityjet kraftigt reducerat flygprogram.
Men det kan drabba dem hårt eftersom de nyligen kom ur rekonstruktion och nu sitter med för många crew och flygplan.
Andreas
2021-01-18 10:28:49
SV: CITYJET
Roine, varifrån får du att det har att göra med att SAS inte är nöjda med produkten? Du tror inte att det kan finnas någon koppling till att Danmark stänger ner och SAS därför ställer in en massa CPH-flygningar (inte bara opererade av CityJet) nu i några veckor?
Mr Ess A Ess
2021-01-17 22:33:26
SV: CITYJET
SAS har ju tidigare haft olika bolag som man senare sålt eller lagt ner eller gjort till egna bolag. Tänker på Blue1, Cimber mfl.
Roine
2021-01-17 21:04:06
SV: CITYJET
Cityjet minskar sin flotta till 4 plan och allt detta då SAS inte är nöjd med produkten de levererar, Detta blir nog slutet för Cityjet. SAIL lär nog bli större i framtiden
@ Vik
2021-01-17 15:38:53
SV: CITYJET
Därför att det är för dyrt att ha det inhouse i SAS, pilotlöner, värdinnor, tekniker etc. Det lönar sig helt enkelt inte och komplexiteten blir större. Därför outsourcar man det till andra bolag. Knappast något unikt, samma sak görs i de flesta större bolag, exempelvis Lufthansa, Air France, Finnar, Delta, Lingus m fl. Däremot kanske man kunde haft ett eget dotterbolag som hade den verksamheten, så hade man ändå lite kontroll över det hela, det är inte alls en orimlig tanke, vilket SAS är på väg med till viss del, där de funderar på att starta en Midsize-bolag. Enligt planerna kommer det dock bara att innefatta 90-180 stolar, så mindre än det blir fortfarande outsourced.
Vik
2021-01-17 01:35:14
SV: CITYJET
Varför har SAS ej egna mindre maskiner än A320?Dålig planering och dyrt att inte ha det.Tex skulle den kunna ha SAAB 340 på vissa inrikeslinjer.
Emma
2021-01-15 20:21:22
SV: CITYJET
CRJ i Sverige = Xfly
CRJ från Köpenhamn = Cityjet
ATR i Sverige = Xfly
ATR från Köpenhamn = Xfly

Xfly flyger med 1 CRJ för SAS och 4 ATR.
Cityjet flyger med 7-9 CRJ för SAS.
Andreas
2021-01-15 19:51:51
SV: CITYJET
Om det är ATR är det Xfly. CityJet har inte ATR.

Normalt sett flyger CityJet inte i Sverige längre, så SAS CRJ-flygningar på ARN brukar flygas av en maskin från Xfly, men jag har sett att CityJet har haft ARN-flygningar den här veckan. Jag antar att de lånat över en CityJet-kärra till Sverige nu när Danmark praktiskt taget stängt ner i några veckor samtidigt som efterfrågan här väl är för låg för de egna Airbus-maskinerna.
Stig
2021-01-15 12:37:59
SV: CITYJET
Jag har sett att det är många avgångar med ATR och CRJ när det gäller SAS. Därav funderar jag om det är Cityjet eller Xfly som utför dessa flygningar?
Ewa
2021-01-15 12:27:57
SV: CITYJET
Jag tror att det är SAIL som flyger mest i Sverige,dem flyger inget i Danmark
Stig
2021-01-15 11:58:40
SV: CITYJET
Är det Cityjet eller Xfly som flyger mest för SAS i Sverige just nu?


GGG
2021-01-11 07:47:46
SV: CITYJET
@Joel
Mitt bolag? När skrev jag att jag jobbar för Cityjet? Du måste läsa och förstå ordet ”kanske”.

Jag kan inte heller minnas att jag skrivit något som skulle smutskasta något annat bolag. Jag har däremot besvarat ditt påstående om att CJ levererar en dålig produkt som SAS inte skulle vara nöjda med. Det är helt enkelt inte sant.
Joel
2021-01-10 12:38:12
SV: CITYJET
@GGG

Att du försöker smutskasta andra bolag för att få ditt eget bolag, CityJet i detta fallet att framstå i god dager lyckas tyvärr inte.
GGG
2021-01-08 10:54:14
SV: CITYJET
@Joel

Kanske jobbar jag för CJ? Kanske känner jag någon som jobbar på CJ? Kanske jobbar jag för SAS och sammanställer varje månads utbetalningar till underleverantörer baserat på deras performance? Vem vet? Siffrorna jag har tillgång till är de som CJ och SAS gemensamt kommit fram till efter att ha diskuterat orsaker till delays/cancellations och bestämt vem som är liable.


Joel
2021-01-07 23:16:48
SV: CITYJET
@ GGG

Frågan var vart du fått siffrorna ifrån. Jag har alla möjligheter att få fram hur mycket statistik från mina kontakter på SAS. Vem vet? Jag kanske själv är anställd på SAS och jobbar och är på samma "höga nivå" som mina andra högt uppsatta kollegor ;) Tänk lite :)
Ex SAS
2021-01-07 18:04:10
SV: CITYJET

Vad tror ni Herr W ser på, jo priset. Om priset är ok och service CSI bättre än SAS Europe Mainline så är allt ok.
Det att Herr W inte riktigt kommer överns med PB och bättre med Herr P (som är hans gamla chef) är väl inget att undra.
Att hitta personal på TLL eller VNO bas som kan svenska är ju en fråga man kan debatera om det ens är möjligt.

Wallenberg har inget med WX maskinerna om de såklart inte har sna pengar i Fortress som äger Falco som äger de flesta WX maskinerna. De som inte ägdes av Falco har returnerats (såsom NAC maskinerna till BLL).

Det som Herr W borde se på är att kontraktet SAS erbjuder är skräp. Inte ens SAS själva kan uppnå sådana krav som man ställer på underleverantörerna så det är svårt att göra pengar på detta.

XFly skulle ha varit konk om inte för Estniska staten och WX skulle gjort samma om inte för danska basen (och Danska staten där). Fakta är att ingendera är på stark fot ekonomiskt, men SAS måste ha underleverantörer, för de kan inte göra samma jobb med de lagar och fackliga restriktioner de har.
GGG
2021-01-07 15:50:04
SV: CITYJET
@Joel
Dina högt uppsatta kontakter borde kunna leta fram statistiken tycker man.
Annars får du fråga någon anställd på CJ som får deras månadsbrev som visar hur de levererat sin produkt den senaste tiden.

Jag skulle vilja säga att det finns två sätt att se statistiken. Det ena är som du säger att det flygs inte väldigt mycket, därför är det inte så många flygningar som kan drabbas av förseningar, teknik osv.
Det andra sättet är att inse att det krävs väldigt få flygningar med någon slags försening för att det ska få en väldigt stor och märkbar inverkan på de fina siffrorna.
Joel
2021-01-07 12:06:53
SV: CITYJET
@ GGG

Vart hittar du den statistiken? Sen är det inte så mycket att skryta om att ha de siffrorna i december... Inte så att det går supermycket flyg just nu. Just saying.
Optimist
2021-01-07 10:39:53
SV: CITYJET
@GGG
Bra sagt, jag håller med dig Cityjet och Xfly har en annan attityd och en mer varierad positiv aura hos de än SAS, kanske för att de är utbildade på en annan sätt. SAS kan kännes väldigt snobbigt och fyrkantigt när man kliver ombord.
GGG
2021-01-06 22:55:41
SV: CITYJET
@Joel
Angående produkten Cityjet levererar åt SAS...

I december: 100% reliability och ca 99% punctuality.
Dessutom får cityjets flygningar regelbundet bättre betyg än SAS mainline när det gäller customer satisfaction i kabinen.

Just saying......
Fo
2021-01-06 14:29:28
SV: CITYJET
Den stora skillnaden mellan Cityjet och Xfly är att Cityjet fick leasa nya flygplan via Falco. Annars är det ganska lika. Sägs att Wallenbergarna är involverade i inköpen av flygplan till Cityjet. Därav SAS stora intresse att hålla Cityjet vid liv till varje pris.
Jonna
2021-01-06 11:09:31
SV: CITYJET
@ Mycket intressant läsning

Tack för trådens i princip enda vettiga svar. Bra förklaringar och sakligt.
Mycket intressant läsning
2021-01-05 20:25:45
SV: CITYJET
@Robert:

Xfly hade 1 CRJ på CPH och ARN, korrekt. Dessa användes endast som en back up av SAS, om de själva fick teknik. Bestättningen hade sådels ett schema som 90% bestod av stb. Det säger sig själv att man tar bort dessa maskiner i en pandemi då det finns gott om kapacitet. SAS betalade ju ändå för kärran och besättning oavsett den flög eller inte.

@ Xfly.

SAS förlängde för någon månad sedan sina kontrakt på x antal CRJ på Xfly till 2025, fanns också att läsa på SAS intranet för de som var snabba att läsa och jobbar på SAS.

@ Nisse

Nja, felaktiva bromsvärden var det kanske men betydligt fler faktorer som gjorde denna incedent. Medvind, hög landningsvikt, lång landning, hård landning, felaktigt bromsande, reversering som ej fungerade till följd och anti skid, träning etc etc, läs haveri rapport så får du en bättre bild än att chansa, det är en öppen handling och finns på internet.


@ Joel.

Xflys avåkning var inte därför att det är halt. Det var strålande solsken och torr bana. Det fanns inte så mycket piloterna kunde göra, den preliminära rapport från SHK är tekniskt fel på noshjuls styrningen. Det är inte 1a gången en CRJ haft detta problem, finns att hitta mer på webben. Fanns någon bild från lokaltidningen där man kan se att man bromsat och lämnat bromsspår på banan, dvs så låg fart att anti skid system inte ens var aktiverat, antiskid fungerar bara från en viss hastighet.

@ Stefan.

Xflys avåkning i Gällivare kan knappt kallas som avåkning, men visst, noshjulet var av banan ca 1-2m.
Skulle SAS ha en invändning på Xflys avåkning som slutraport kommer med största trolighet visa på tekniskt fel, hur skulle då SAS reagerat med CJ incident i TKU? Där var det mindre bra beslut som var en stor faktor till vad som hände. Finns att läsa rapport.


Nu handlade väl inte tråden om alla ni som spekulerat massa andra saker.

Skulle dock vara intressant precis som MP frågar sig:

Hur märker trådskaparen att CJ är mer seriöst och säkert, kan du berätta skillnaden?


GGG
2021-01-05 15:41:28
SV: CITYJET
@Joel

Jag vet inte riktigt vad för krav herr W ställer. Men 100% reliability och 98,6% punctuality i december. Lägg till konsekvent högre betyg än SAS mainline i kabinens customer satisfaction de senaste månaderna, och bilden borde bli annan än den du beskriver.
Robert
2021-01-05 10:31:44
SV: CITYJET
@ Xfly
Om du nu var tidigare Xfly anställd så borde du också veta att Xfly hade 1 CRJ i CPH och 1 på ARN.
Att de skulle avveckla CRJ i CPH gjordes redan i maj 2020, och det var inte mycket till avveckling av en CRJ.
Det som flygs i DK nu är ATR, vilket du också borde veta om du var tidigare Xfly anställd.
Du har tyvärr gjort bort dig och visar bara att du vill sprida falsk information.
Xfly
2021-01-04 20:47:58
SV: CITYJET
Tror Xfly kommer köra CRJ på ARN och avveckla de flesta maskiner av den typen i CPH och låta Cityjet flyga där istället. Vet inte om det faktiskt är så men det är min teori iallafall. VD:n tjatar evigt om hur bra relationen är till SAS så det tyder på att Xfly är här för att stanna. Är också tidigare Xfly-anställd.

Tycker Xfly är ett bra och seriöst bolag. Kommer bli bättre när de återanställer personalen på ARN som faktiskt kan SAS-servicen till skillnad från de flesta av Tallinn-besättningarna.
Nisse
2021-01-04 14:36:32
SV: CITYJET
Avåkningen i Finland var orsakad av rapportering av felaktiga bromsvärden om jag har hört rätt.
CPT
2021-01-04 14:13:21
SV: CITYJET
@PF

Konstigt, av de jag känner på Xfly så säger de att SAS skrev avtal med ett x antal CRJ fram till 2025.
Märkligt när det är så spridda skurar? Är också tidigare anställd på ATR-sidan.
PF
2021-01-04 12:15:34
SV: CITYJET
Ex xfly anställd här.
Många av mina gamla kollegor som fortfarande flyger säger att xfly kommer avsluta sin produktion för sas, åtminstone på crj sidan.
Joel
2021-01-04 10:48:42
SV: CITYJET
@ Stefan
Om man jämför de olika tillbud som Xfly och Cityjet har haft, så var Cityjets avåkning i Finland en bra mycket värre händelse under landning i hög fart. Xflys var under TO, före V1 och vid mycket låg fart (men halt).

Sen är enligt de källor jag har (högt uppsatta inom SAS) Cityjet som kommer få en minskad produktion då herr W som har hand om de olika projekten inte är nöjd med Cityjets leverans av den produkt som SAS beställt. Många inställda avgångar, Crew som inte levererar den produkt som resenärerna förväntar sig, samt mycket teknik på kärrorna.

Stefan
2021-01-04 10:04:39
SV: CITYJET
Enligt källor från sas så stämmer det som trådskaparen säger. X-Fly ska ut, pga låg standard på crew och flygplan. Många inställda avgångar och cc som inte behärskar något skandinaviskt språk.
Försvinner X-fly får sas en bättre produkt.
Inofficiellt så kan jag tänka mig att x-flys avåkning i gällivare också kan vara en bidragande faktor till att sas inte vill använda sig av ett sånt bolag..

Vad gäller cityjet så är det sagt att ca 20 flygplan ska vara flygande så fort trafiken kommer igång. Men med tanke på att sas mål är att ha 50% wet lease så kommer det givetvis att krävas fler ACMI bolag som kan täcka upp.


Trevlig helg
Miran Mir
2021-01-03 23:07:17
SV: CITYJET
Rykten som säger att SAS kommer minska sitt samarbete med Cityjet och gå över med och mer till andra leverantörer då Cityjet inte levererat den standard som avtalats. Sedan vilka leverantörer det blir är ännu oklart.
KB
2021-01-03 19:25:43
SV: CITYJET
Expansion är inte troligt. Folk är tvingade till deltid
M.P
2021-01-03 16:17:31
SV: CITYJET
Hur märker du skillnaden på seriositeten och säkerheten då?
 

Tillbaka

Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn