Tråden startades av: Nisse Holgersson  2021-01-15 12:12:52
Framtidens charterflyg i skandinavien 
Hur kommer det skandinaviska charterflyget se ut om 2 år?
De stora operatörerna är idag Ving, TUI och Apollo. Kommer dessa finnas kvar?
Om inte, vem ersätter?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sv The Observer
2021-03-08 11:21:00
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Och du vet att det var med svenska cc's!?
The Observer
2021-03-07 12:04:27
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
@LPA
Som sagt!!!
UNDERBART!!! HÄRLIGT!!! ÄNTLIGEN!!!

Svensk kvalitets charter utförd av svensk trevlig, kunnig, topputbildad kvalitets kabinpersonal rampar nu upp igen! HÄRLIGT OCH TREVLIGT!

Sunclass Airlines återanställer nu sin tidigare och pga. pandemin uppsagda personal och VING har ett jättetryck på reseförsäljningen inför sommaren!

Ohhh, du ljusnande reseframtid är här!

Göööööööött!! ????
LPA
2021-03-07 02:21:46
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Flög idag till LPA fr ARN med SunclassAirlines.
Fullsatt kärra!
@Jens
2021-03-06 17:47:46
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Jodå jag var med från början. Men inte var det några 14 kronor inte
jens
2021-03-06 10:42:15
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Fördelaktigt erbjudande på jobbet. :-) borde du väl veta som påstår att du har jobbat på TUI, eller var du inte med från början..
@Jnes
2021-03-04 16:58:32
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
14 SEK? inte illa med tanke på att kursen på en TUI aktie sedan 1998 aldrig varit under 2.9 Euro.

Eller slirar vi lite på sanningen?
Jnes
2021-03-04 13:50:15
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Trodde att det räckte med DER, om du är så insatt som du utger dig för borde du fatta vad DER är för något. Ska inte märka ord. Men.

TUI aktier kan vem som helst köpa, fick mina billigt för många år sedan :-) 14 kr typ.


The Observer
2021-03-04 11:05:53
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
UNDERBART!!! HÄRLIGT!!! ÄNTLIGEN!!!

Svensk kvalitets charter utförd av svensk trevlig, kunnig, topputbildad kvalitets kabinpersonal rampar nu upp igen! HÄRLIGT OCH TREVLIGT!

Sunclass Airlines återanställer nu sin tidigare och pga. pandemin uppsagda personal och VING har ett jättetryck på reseförsäljningen inför sommaren!

Ohhh, du ljusnande reseframtid är här!
@Jens
2021-03-02 23:01:05
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Ska du märka ord, så tror jag du ska ha lite mer på benen.
DER Touristik heter det, och är en division inom REWE (där Apollo i sin tur ingår)

Och ja jag vet vem Mordashov är eftersom jag både äger aktier i TUI och har arbetat för bolaget.
Jens
2021-03-02 15:37:33
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Primärt sysslar dom med daglivaruhandel, och? du ska skriva DER istället och jämnföra.
Vet du ens vem Mordashov är?
@Jens
2021-02-28 11:52:37
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Vet du ens vad REWE är?
@Jens
2021-02-28 11:51:05
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
"Nu skrev jag om resebolagens muskler inte ägarna bakom"

Om du inte förstår att ägarna bakom, är musklerna ett bolag har. Så tror jag inte att du ska fördjupa dig i diskussionen.
Abdi
2021-02-28 10:01:15
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Skillnaden
Alla åker väl med vilket bolag de vill.
Jag har fått alla mina flyg återbetala med både ryanair.och wizz. Tycker inte det är någon större skillnad med vad jag flyger med.. oftast kommer man.billigare undan med en sista minuten flygstol. Men föredrar Ryanair alla daga ri veckan framför charter.

Alla som har med sig massa handbagage finns inga regler att följa bara vilda västern.

Man behöver inte ha attityd för vad man väljer att åka med och lägga sina pengar på.

Tror vi är rätt många som föredrar Ryanair och Wizz framför.tui sunclass & m.m.

Tycker alla gånger jag flygit med sunclass har jag suttit försenad 12-18 timmar för 330 haft teknik..med ryan har jag anlänt före tidtabell 9 av 10 gånger.

För mig är tid pengar. Men alla kanske inte har det så. Då förstår jag att man kan ta lite förseningar.

Sen har jag än idag inte fått tillbaka pengar för en inställd resa med ving i november.
Charterkund
2021-02-27 22:56:17
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Att få en matcheck värd 50 DKK på Kastrup? :)
Jens
2021-02-27 21:40:41
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
@llpc
Nu skrev jag om resebolagens muskler inte ägarna bakom, kolla då TUI: s ägare Mordashov så ska du se på muskler.. x100 jämnfört med rewe.

@charterkund, eftersom du inte ser skillnad mellan corendon och charterbolagens flygbolag så är det svårt att föra en seriös diskussion med dig.
Scandinavium
2021-02-27 11:10:20
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
@charterkund. Du tjatar o ältar om mervärde. Vadå mervärde ? Det visar hur uppdaterad du är. Det heter inte TCAS för det första. Dessutom så tar charterbolagen, Tui, Apollo, Sunclass hand om sina gäster om något händer. Det kan man väl inte säga att Ryan gör, eller ? Men självklart, åk med Ryan eller vad Du vill, vem bryr sig ?
Charterkund
2021-02-26 23:25:47
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
@Scandinavium
Snälla, berätta om de fantastiska mervärden de svenska charterbolagen tillför för kunden, istället för att säga att jag borde se kejsarens fina kläder.
ABC
2021-02-26 19:55:22
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Har inte charterns samtid och framtid varit där reguljärflyget inte funnits? Till en början växte de sig starka genom att flyga med gamla flygplan och erbjuda billiga flygningar med betydligt fler passagerare per flygplan än konkurrenterna. Just därför att det inte erbjöds. Idag kan jag flyga billigt nästan vartsomhelst men vill jag flyga bekvämt är det svårt såvida jag inte är villig att betala massor eller byta flygplan ett antal gånger. Jag gissar att det är den nya marknaden, snabbt och vardagslyxigt. Tror det blir ganska fritt från ”glada” reseledare, charterannonseringar från cockpit och taxfree-påsar men att researrangörerna snyggt döljer det.
Scandinavium
2021-02-26 17:16:46
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
@charterkund. Fortsätt o åk du med corendon o Ryanair. Det verkar passa Dig, om du inte sett skillnaden.
Ipcc
2021-02-26 13:32:31
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Muskler?
Googla REWE Apollos ägare.
TUI får lån från Tyska staten för att överleva.
Sunclass ägare vet jag inte hur mycket muskler dom har kvar.
Så jag tippar på att Apollo har den starkaste ägaren i ryggen och löper minst risk att
gå under när Corona dammet lagt sig.
Re:Jens
2021-02-26 10:51:48
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Ska du jämföra ägare så är det Apollo som har ägare med mest pengar.
Charterkund
2021-02-26 10:36:04
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
@Jens

Vilka mervärden menar du att Novair, TCAS och Tuifly tillför jämfört med valfritt annat bolag?
thomas
2021-02-26 10:18:04
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Tui och även vings flygbolag har båda uppgrade class
Jag tror den configurationen kommer att få fler stolar efter pandemin.
Man betalar gärna xtra för bättre service och benutrymme, gärna svensk eller Brittisk personal.
När detta kommer igång igen med full kraft finns ju ackumulerade resurser hos resenärerna, som inte lagt en krona på flera år på resande. Att sitta på ARN GOT eller MMX i novembermörkret och ha en lång flygning framför sig och veta att man landar i full sommar är ganska ett vinnande koncept.
En charter resa görs kanske bara en gång per år.
Value for money.
Jens
2021-02-26 09:49:21
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
@EB

I dagsläget har TUI mer muskler bakom sig än Ving. hoppas ving lever kvar men att jämnföra bolagen går inte ågarna spelar i helt andra ligor.
Jens
2021-02-26 09:47:47
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
@Charterkund

Om man uppskattar charter och har lite mer kunskap så är dom traditionella
bolagen med sin personal även med dagen nedskärningar på service mm miljoner gånger bättre än ryan. Gillar man Corendon så säger det mer om dig och din standard i livet och erfarenheter. Handlar om vad man vill betala samt vilken service man vill ha.

I framtiden kommer det vara ännu viktigare med bra bolag och service. Visst snåljåpar och dom som nöjer sig med soc grupp 3 bolag typ corendon kommer att att finnas
Charterkund
2021-02-26 01:39:53
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
För mig som kund tillför TCAS, Novair och TUIFly inget mervärde. I bästa fall håller flygningen samma klass som Ryanair, men oftast är det sämre.

Min bästa charterflygning på senare år är med Corendon. Om de skandinavienbaserade charterflygbolagen inte kan producera stolar till ett lägre pris än andra bör de vara dödsdömda.
Claes
2021-02-25 15:26:46
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Undra hur det blir med charterresorna till vår/sommar? Vad tror ni, är april-juni redan kört eller kommer det att hinnas vaccineras?
EB
2021-02-25 12:57:20
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
@Nisse, varför skulle TUI vara säkrare än VING
Nisse
2021-02-24 21:29:56
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Det tror jag definitivt, det är det säkraste sättet att få tillbaka sina pengar om något skulle gå fel.
Boka helst med TUI, säkrare än att ha pengarna på banken och ni får garanterat en fantastisk upplevelse.
Hem å packa väskan (solkräm å badbrallor så ses vi på den soliga destinationen)
Finlandia
2021-02-24 14:33:12
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Vågar folk boka med charterbolagen nu ?
Verkar som det tagit tid för folk att få tillbaka sina pengar ?
Koncensus
2021-02-09 15:18:53
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
@Tjatigt
Men tagga ner nu va!
Det är väl bara för dig att då hålla dig borta från de trådar, ämnen eller inlägg som du inte gillar eller tycker är ”tjatiga”.

Debatter och forum som dessa är ju inte bara till för dig och det du gillar, you know! :-)



Tjatigt
2021-02-07 12:45:15
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Jag tycker att det är tröttsamt, att samma person under ett antal olika nick tjatar om samma sak hela tiden. Det är väl självklart, att det är positivt om ev. återanställning. Men sluta att tjata! Jag är varken avundsjuk, bitter, tråkig eller sur.
Undrande
2021-02-06 16:34:19
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
@Tjatigt.
Varför är det enligt dig tjatigt att någon är positiv över saker som är uppenbart positiva?
Är du avundsjuk, bitter, tråkig, sur? eller kanske alla dessa saker tillsammans och kanske fler än de?
Tjatigt
2021-02-06 12:00:35
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Tröttsamt med samma mantra hela tiden.
Positivt!
2021-02-06 07:33:15
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Sunclass Airlines svenska del återanställer enligt uppgifter just nu stora delar av den i augusti 2020 uppsagda kabinpersonalen.
Någon mer allmän rekrytering verkar f.n. inte vara aktuell.

Det är ju dock ett mycket positivt tecken inför våren/sommaren 2021 att Sunclass Airlines nu alltså börjar att återanställa den under 2020 uppsagda svenska kabinpersonalen.
Positivt!
2021-02-01 12:48:04
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Enligt väl insatta källor så pågår återanställningarna i Svenska Sunclass Airlines redan.

Enligt samma källor så är ingen svensk Sunclass Airlines bas föremål för avveckling.

Stockholm/Göteborg/Malmö är enligt info kvar och kommer att bemannas med från Sunclass Airlines tidigare uppsagd men nu alltså återanställd svensk kabinpersonal.

Tittar man i VING katalogen på Inet så ser man att det går att boka resor där Sunclass Airlines är flygbolag från alla de stora baserna Stockholm/Göteborg/Malmö samt också från 15 st. säsongsflygplatser i Sverige.

Det ser verkligen positivt ut!
Positivt!
2021-01-30 09:29:06
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
De som skriver om att VING/NLTG bl.a. satsar helhjärtat på sitt eget fina flygbolag Sunclass Airlines verkar ha och få rätt.

Så sent som den 16:e december 2020 uttalar sig NLTG:s koncernchef dvs. den mycket rutinerade och erfarna Magnus Wikner så här om VING och det egenägda fina flygbolaget Sunclass Airlines.

/Citat: ”Jag har hört detta sedan nittiotalet när flyget avreglerades. Då var vår modell utdömd. Men vi har lyckats för vi fokuserar på kundupplevelsen. Vi råkar ha ett flygbolag för att man måste transportera sig. Då är det bättre att ha ett eget flygbolag. Då kan man leverera en semesterupplevelse som ingen annan kan. Dessutom tjänar vi mer pengar. Vi tar en större del av kundens totala utlägg”. /Slut citat.

Kommentar:
Låter inte som en ledare som tänker lägga ut sin flygproduktion på icke fast anställd bemanningspersonal.

Läs hela den intressanta intervjuven/artikeln med Magnus Wikner från 16:e dec 2020 på följande länk:

https://www.travelnews.se/intervju/sa-ska-ving-leverera-15-miljarder-i-omsattning-2022/
TruthTeller
2021-01-28 16:50:16
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Tja vi får väl se vem som får rätt men en annan skribent med callsign Johannes skrev just i en annan tråd ” Så ser nya Sunclass Airlines ut” att:
Det är korrekt att återanställning sker nu av tidigare uppsagd personal.

(Han menar alltså där att återanställning av svensk Sunclass Airlines kabinpersonal just nu pågår).

https://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=269656

sv TruthTeller
2021-01-28 14:43:20
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Enligt mina exceptionellt trovärdiga källor, så har du fel. Som du kanske förstår, kan jag inte avslöja vilka de är.
TruthTeller
2021-01-27 22:37:47
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Den överskuggande frågan där svaret väl ”dödar” all vidare diskussion inom det avhandlade området om bemanningsbolag eller inte är väl frågan om:
Har Sunclass Airlines svenska avskedade kabinpersonal (eller stora delar av den) återanställts inför den återstart av charter resandet som med största sannolikhet sker under våren/sommaren 2021?

Har dom det så är väl tydligen inte något ersättande med bemanningspersonal aktuellt och om det inte är så, så kan ju bemanningsbolag fortfarande vara ett allternativ.

Enligt mina förhållandevis säkra källor inom branschen så är det så att ca. 50% av Sunclass Airlines personal nu är återanställda igen och resten kommer att att få erbjudande om återanställning allteftersom hjulen börjar snurra på igen.

Någon som har några andra ”säkra” källor som säger motsatsen och i så fall pekar på att bemanningsföretag är aktuella?
Krister
2021-01-27 16:20:17
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Olle:

Jag vet att det inte är nåt nytt att arrangörer delar plan tex till Medelhavet.
Men det kommer säkert återgå till detta igen. Det var vad jag menade.
Sommaren 21 vet jag inte om men personligen skulle jag inte resa alls.
Förhoppningsvis kommer många inte att resa heller. Kanske du med?
När det väl kommer igång så tror jag en delning kan vara möjlighet.

Re:XX YY
2021-01-27 11:53:09
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Det jag förstår, är att du har fel.

Arbetar du inte i branschen är du bara en åskådare.
XX YY
2021-01-27 09:12:12
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Ser att du i ditt senaste inlägg erkänner att du nu förstår och att du därmed implicit erkänner att jag hade rätt i mitt exempel!

Tack!
Re:XX YY
2021-01-26 20:10:55
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Nej då, det är alls inte komplicerat. Men jag, till skillnad mot dig jobbar i branschen. Några charterflygningar per år gör dig inte till expert.
XX YY
2021-01-26 16:21:33
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Fast vad som avsågs med exemplet var att då SAS personal flyger andra bolags resenärer som subcharter bolag så är även dom, trötta, oengagerade och vill bara avsluta jobbet så snabbt som möjligt. (Jag har upplevt det själv i verkligheten många gånger).

Det blir gärna så när man inte jobbar för sina egna resenärer och då kan du ju bara tänka dig hur illa engagemanget kommer vara med ren ”taxameter personal” från rena bemanningsföretag.

Kanske var det lite för komplicerat för dig att förstå exemplet men nu kanske det går in lättare!
Re:XX YY
2021-01-26 12:33:56
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Nu utförs ju visserligen inte dom flygningarna SAS utför åt andra charterbolag med bemanningspersonal.... så ditt resonemang håller inte riktigt.
XX YY
2021-01-26 10:47:43
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Har aldrig upplevt att Sunclass Airlines fast anställda personal är ”sura och griniga”.
TVÄRTOM så är dom alltid 100% trevliga, servicevänliga, kunniga, hjälpsamma, trygga, informativa, etc.
Helt enkelt bara dröm personalen för oss charterturister!
Har under snart 25 år flugit med Sunclass Airlines (fd. Thomas Cook Airlines, MyTravel Airlines osv) och deras fast anställda personal har alltid varit till 100% belåtenhet och 100 % professionella!

SAS personal däremot, nja det är inte alltid lika bra där tycker jag.
Speciellt inte då SAS kör subcharter för något stort charterbolag till någon mindre destination.
Då känns inte engagemanget särskilt stort, vilket ju bevisar tesen om att inhyrd ”taxameter personal” som bara skall utföra någon eller några flygningar för något annat bolag inte lägger all sin energi i det jobbet direkt.
re: The observer / The Union
2021-01-25 20:58:43
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Du menar trött, gammal, bitter och oengagerad personal?
AS
2021-01-25 20:02:15
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Titta på t.ex SAS som hyr in underleverantörer, till sina flygningar. Det är väl att likställa med bemanningsföretag. Varför stöttar du inte SAS personal, som är permitterade och åtnjuter våra skattepengar. Medans de inhyrda bolagen flyger på.
Hyckleri på hög nivå!!
E
2021-01-25 19:52:59
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Att The Observer

Som jag skrev i en annan tråd, tyvärr behövs bemanningsbolag för att inte ett företag skall hamna i en utpressningssituation av ett stridslystet fack, något vi sett många gånger inom flyget och som lett till helt orimliga avtal.

Likaså ger bemanningsbolag en möjlighet att skilja en medarbetare på ett betydligt enklare sätt.

The Observer
2021-01-25 17:15:47
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Det verkar inte komma massvis med tunga och/eller välunderbyggda inlägg om varför bemannings företag med löst sammansatta personalgrupper som bara är ”in it for a short time” skulle vara så välgörande för charterflygbranschen istället för fast anställd, välutbildad och i det egna företagets leveranskoncept väl insatta och max levererande, trevliga och kunniga personal.

Kan vi då nu vara överens om att det för t.ex. Sunclass Airlines (som ju säljer just positiva, trevliga kundupplevelser (flygresor) som en del av ett gott sammansatt komplett charterresepaket) så är det fast anställd, kunnig, lojal, pålitlig, trygg, och företagspositiv samt där med kundpositiv personal som är bäst för den totala leveransen från NLTG!

Löst sammansatt bemanningspersonal (ofta väldigt unga) som bara kortsiktigt är ”in it for a short time work and the money” och som drar så fort det inte passar eller när deras livsförutsättningar förändras, utbildning, familj, m.m. kan aldrig slå t.ex. Sunclass Airlines fina, positiva, positiva kundupplevelse levererande av trygg och lojal och i Sunclass Airlines fast anställda personal.

Så är det bara!
Fråga?
2021-01-23 09:33:44
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Till @AS

Vad är enligt dig vitsen som du tydligen enligt din uppfattning och svar nedan då förstår kontra t.ex. vinsten, nyttan etc. med att hyra in folk från bemanningsbolag istället för att ha egen fast anställd och engagerad, dedikerad, ansvarstagande personal?

Ge gärna ett fylligt och väl underbyggt svar i flera jämförande dimensioner typ:
Kostnader, engagemang, ansvarstagande, trivsel, samhörighetskänsla, etc.
Made in China
2021-01-23 02:43:55
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Kinesiska piloter borde vara de billigaste.
Vad är vitsen?
2021-01-23 00:13:07
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Till @AS

Que? Jag har inte fattat vitsen med bemanningsbolag? Påstår du!

Enligt dagsfärsk information så kommer Sunclass Airlines att inom kort återanställa ca. 50% av sin tidigare fast anställda svenska kabinpersonal.
Därefter kommer man sedan successivt fylla på med fler återanställningar av tidigare fast anställd kabinpersonal när produktionen fortsatt ökar under hösten/vintern 2021 och under våren/sommaren 2022.

Så tydligen har Sunclass Airlines inte heller ”fattat vitsen” med bemanningsbolag och outsourcing när dom nu alltså istället återanställer och återanvänder sin egna kompetenta personal för att få en bra och kostnadseffektiv flygproduktion visavi den kvalité och service man vill ha på sin leverans och ge till sina resenärer.

Vem är det som inte ”fattat vitsen” om vad, sa du?

Vad är förresten ”vitsen” med dyra inköp av extern produktion av tämligen ointresserad och icke engagerad och i externa bemanningsföretag anställd personal?
Redan verklighet
2021-01-22 12:21:59
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Svar till @Krister (2021-01-18 17:37:31).
Att de olika charterarrangörerna ”delar på flygplan” vid vissa tillfällen har ju redan i åratal använts som en kompletterande lösning för att transportera deras kunder till olika destinationer.
Så det är inget nytt i det och kommer inte påverka de olika stora charterflygbolagen.

TUI och VING = NLTG kommer göra som dom alltid gjort, dvs. dom fyller sina plan från sina egna flygbolag (bl.a. Sunclass Airlines) med passagerare till en kostnadseffektiv grad.

Om det regelmässigt inte går till vissa destinationer (t.ex. Skiathos) t.ex. pga för lågt antal sålda resor till destinationen så lägger man ut flygningen på t.ex. SAS Charter.
Kan SAS Charter sedan fylla ett helt plan med VING resenärer gör dom det. Om inte så låter man flera charterarrangörers passagerare dela på samma plan till destinationen.

När det gäller stora populära resmål som bokas mer eller mindre fullt hela tiden så flyger man med sina egna plan med sin egen personal som kan leverera det koncept man säljer till 100% kundnöjdhet.

Dvs. man tar den stora lönsammaste biten av flygkakan i sitt eget flygbolag och låter andra subcharter bolag ta de mindre populära/besökta destinationerna som blir över men som man ändå vill ha i sitt reseprogram för att ha bredd i det och kunna tillgodose olika kundgruppers behov.

Så som sagt din tanke om hur framtiden kommer gestalta sig är redan i både historia och nutid förverkligad.
AS
2021-01-22 11:29:57
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Tror inte att du har fattat vitsen med bemanningsbolag.
The Observer
2021-01-20 19:10:35
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Vad i hela världen skulle Sunclass Airlines tjäna på att släppa iväg sin lojala proffsiga omtyckta personal till ett bemanningsföretag för att sedan betala sannolikt mer till bemanningsföretaget för att ”köpa tillbaka” sin personal och låta dom flyga för Sunclass Airlines?

Mer bakvänt kan man ju inte agera och dessutom tappar ju personalen den fina känsla man haft för Sunclass Airlines och resenärerna när man då bara blir utnyttjad taxameter personal.

Låter som ren affärsmässig dårskap att göra som du här nedan tror!
sv Observer aka The union
2021-01-20 15:01:53
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Det kan ju vara så att ex. Sunclass crew, tar anställning i aktuellt bemanningsbolag.
Det har jag viss information om.
The Observer
2021-01-20 13:23:15
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Du som svarar samma som i den andra tråden får givetvis samma svar med lite mer krydda i tillbaka.

Jodå de signaler och den information jag har pekar nu faktiskt ÄNNU mera i just den riktning jag beskriver.

Vi får väl se vem som får ”rätt” med tiden och vem av oss som haft önskedrömmar!
The Observer
2021-01-20 13:17:21
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Ha, ha, ja eller hur, du får en ”färdigutbildad” ”effektiv” crew från ett bemanningsföretag!

Du tror inte att bemanningsföretaget och om dom nu ens kan få sin uthyrda ”taxameter personal” att bli lika effektiva och trevliga som inhouse personal, att dom i så fall också kommer ta hutlöst betalt för det?

Tror du att engagemanget för företagsidén och konceptet som skall säljas blir bättre eller sämre för att man anlitar ”taxameter personal” som inte känner någon samhörighet med det anlitande företagets produkter, idéer, koncept m.m. utan bara har som uppgift att för sitt bolag bara sälja så mycket taxametertid som möjligt?

Tro mig för jag har levt och verkat i konsultvärlden/bemanningsvärlden i halva mitt arbetsliv men dår ett antal,år sedan istället nu övergått till anställning i ett bolag som själva sköter det mesta av sin produktion med inhouse anställda som känner ansvar och engagemang och glädje och tillhörighet till det bolaget där man lever och verkar.
Det är bara så mycket effektivare, trevligare och bättre för både företaget, företagets egna personal och företagets kunder.

Ingen som sysslar med ”bemannings taxameter arbete” känner något större ansvar efter att taxametern slås av.
Man jobbar bara dessutom exakt så lite som man behöver medans taxametern får vara påslagen.
Det enda sådan taxameter personal känner ansvar för är att se till att sälja in ännu mer taxametertid till ännu högre kostnad och det gör man genom att inte vara så effektiv som möjligt.
Man blir då per definition inte heller särskilt trevlig eller värdeadderande för dom kunder som skall betjänas av taxameterpersonalen eller för det bolag som hyrt in denna taxameterpersonal.

Jag har ännu inte sett ett enda exempel på en ”outsourcing” av utförandet av en tjänst som i längden blivit billigare och/eller bättre än när engagerad och kunnig inhouse anställd personal utför den.

I konsultbranschen/bemanningsbranschen finns en vedertagen ”saying” som alla där skrattar gott åt på väg till banken och den låter så här:
”Welcome to the wonderful world of consulting and ripping people and organizations off”. ??
sv The Observer
2021-01-20 10:36:44
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Samma svar i denna tråd: "Tyvärr pekar inte signalerna i din "önskeriktning". Sorry!"
re: The observer
2021-01-20 10:34:51
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Det är ju just det som är vitsen med att använda sig av bemanningsföretag.

Du slipper kostnader för utbildning osv. Du betalar "hyran" och får en färdigt utbildad crew.
The Observer
2021-01-19 15:59:40
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Tror nog att t.ex. Ving i NLTG gruppen och flygbolaget Sunclass Airlines som ingår i samma företagsgrupp (NLTG) är intakta och kommer att starta upp igen så snart pandemirestriktionerna är över. (Sannolikt börjar resandet öka rejält nu till sommar säsongen 2021.

Det kommer inte att bli tal om att anlita några ”bemanningsföretag” för utlagd/utleasad flygprod etc, etc.”.

Sunclass Arlines kommer självklart och som det sunda välskötta flygbolag det är att leva vidare i NLTG gruppen med den personal man redan har kvar som anställda alternativt återanställer från de som sagts upp pga. arbetsbrist.

Dvs. man kommer självklart att bemanna sina flygningar i Sunclass Airlines med den professionella och vana Sunclass Airlines personal som man redan har och som redan är 100% inskolade på hela konceptet, flygmaskinerna och som kunderna älskar och känner sig bekväma/trygga med, etc. etc.

Kanske blir det i början lite mindre personal än tidigare och pga. i ”nyuppstarten” lite mindre produktion men om ca. 1 år är allt tillbaka i full produktion igen och då är det självklart den redan existerande och utbildade svenska Sunclass Airlines personalen som kommer att sköta de flesta av NLTG:s flygningar i det välskötta egna flygbolaget Sunclass Airlines.

Varför skulle bolaget (NLTG) slösa massor med pengar på att nyutbilda och licensiera m.m. andra personer än dom som man redan har och som kan jobbet och som är ”ready to go” från dag 1?
Olle
2021-01-19 12:37:49
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
"Att skicka 3 plan istället för 1 duger inte 2021 "

Det beror ju helt och hållet på destinationen. Du kan glömma att det räcker med 1 maskin till Kreta eller Rhodos sommaren 2021.

Och att arrangörerna köper stolar på varandras flygbolag är ju knappast något nytt, så har det alltid varit under dom +20 åren jag jobbat i branschen.

Krister
2021-01-18 17:37:31
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Det blir färre bolag med delade pax mellan olika arrangörer.
TUI med VING och Apollo tex i samma plan.
Finns inga alternativ. Att skicka 3 plan istället för 1 duger inte 2021 +
Fort men fel
2021-01-17 17:27:28
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Fort men fel är det väl ingen som gillar?

Sakta och väl slår ingen ihjäl.

Ta till Er visdomens ord.
@Optimisten
2021-01-17 12:49:01
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Vad klarar man av här i Sverige, inte mycket verkar det som.
Vår helt inkompetenta regering skyller ifrån sig på alla andra. Det är det enda man mäktar med
Det kommer bli en enorm fiasko, med vaccin som blir förstörd pga sosse sveriges inkompetens.
Optimisten
2021-01-17 11:35:04
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Sverige är ju inte känt för snabba puckar! Samt stora brister i sin logistik!
Tex. många vaccindoser kommer behöva slängas pga kylproblem.....

Läs detta och dra egna slutsatser....

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smittskyddslakaren-massvaccination-kommer-att-droja
Per
2021-01-17 09:35:10
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Operatörerna kommer att finnas kvar. Värre med uppstickarna för var och för vem
Ska dom flyga då marknaden dykt fram till 2022. Dom stora håller hårt på pengarna och nyttjar
Självklart sina egna bolag vilket gör det ännu svårare för uppstickare.
Sen finns bara deras egna bolag kvar, pengarna kvar i deras egan koncerner istället för i andras bolag.
Visst ett i annat som får flyga små serier eller landsortsflyg kommer nog finnas.
Re:Optimisten
2021-01-15 18:36:33
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
"FHM pratar om att 70% skall vara vaccinerade till sommaren lite väl optimistiskt"

Kan du inte redovisa dina kunskaper i ämnet för att kunna påstå det? Eller killgissar du bara?
Anders2
2021-01-15 14:53:27
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Det blir digitala flygbolag.
Optimisten
2021-01-15 13:31:14
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Då snackar vi sommaren 2022 som resandet börjar återhämta sig. Fast med betydligt färre destinationer än före pandemin, man kommer fokusera på de populära resmålen, udda faller bort.
Sommaren 2021 är nog körd, iaf väldigt få avgångar ungefär som 2020.....

FHM pratar om att 70% skall vara vaccinerade till sommaren lite väl optimistiskt, det kommer vara många "flaskhalsar" på vaccinets resa innan dess, tror mer på Oktober/November som datum.
Truls
2021-01-15 13:14:16
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Airswede, Flyr eller Great Dane kan väl vara tänkbara uppstickare kanske??
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn