Norwegian får statliga Norska pengar
Nu får Norwegian ändå statliga lån/pengar vilket ju norska staten har råd till trots att bolaget är på botten. Kan tänka mig att staten inte vill bli beskylld för att inte backa inhemska bolag oavsett om de har livskraft eller inte. Förstår inte varför staten skall in och hjälpa en privat aktör som av helt egen kraft ställt till det och varit olönsam.
svar
DC-10 det är bara att mr W skickar mess till ett par ministrar så ordnar det sig. Inget fel med det (SAS är betydelsefullt för svenskt näringsliv).
PS. Norge har väl inte bruk för ett flygbolag nu i alla fall? DS.
ACE skriver +/-0. Några oklarheter med det?
Tycker du att du har en trevligare ton? Det är ju bara att läsa dina svar till ACE.
@sv Berra Trevlig ton du har……..vad jag säger är inte att Norge är den mest inkomstbringane utan reagerar på ACE slutsats att allt annat är minus.
Den norska inrikes trafiken, är den enskilt mest inkomstbringande marknaden för SAS. Vilket är allmänt känt. Läs årsrapporten. Hur svårt kan det vara?
@Ace Ingen tycker om att bli tillrättavisad och jag känner inte ens för att försöka övertyga dig. Vem av oss som har bättre tillgång till fakta eller inte är inte heller någon mening med att diskutera.
@Berra
Lätt att påpeka fel utan rättelse? Var är din fakta?
Själv har jag haft källhänvisning till de flesta av mina påståenden. De utan är vad jag tror/gissar om framtiden, inte vad jag vet…
“Alla vet att SAS tjänar sina pengar i Norge” är ett sådant som inte stämmer mer än kanske just nu men då skall man säga det.”
Det verkar mer vara du som kommer med sakfel och påståenden som inte stämmer, om du nu tycker att jag inte har rätt så kom gärna med fakta som styrker ditt/dina påståenden.
Lånar dina ord: Trist med insändare som inte har fakta eller underbyggda påståenden…
En ny eventuell nästintill total flygnedstängning som nu Tyskland driver på, kommer med största säkerhet att leda till att ingen eller för få vill investera nya pengar i Norwegian. Mycket talar därför att detta blir sista spiken i kistan för bolaget.
@Ace Otroligt vad mycket sakfel och påståenden du kommer med.
“Alla vet att SAS tjänar sina pengar i Norge” är ett sådant som inte stämmer mer än kanske just nu men då skall man säga det. Trist med insändare som inte har fakta underbyggda påståenden men sån är väl tiderna nu…..
A320 (inte NEO) är lika halvtörstiga som B737NG. SAS har ett antal “omoderna A320.
@Röda
Jag har aldrig sagt att kommer bli ledande någonstans.
Har nämnt att de kommer ligga bättre till än sas med anpassad storlek och mycket mindre skulder.
Det är även inte beslutat om Norwegian ska flyga NG eller MAX i framtiden.
Max är billigare i inköp, underhåll och minst lika bränslesnål.
Det är vida känt att båda SAS och Norwegian tjänar sina pengar i Norge.
Resten av deras verksamheter har i bästa fall gått +/- 0.
Tjänar SAS mindre pengar i Norge med Norwegian, Flyr och Wizz så är det dem som drabbas mest pga sin storlek, höga kostnader, skulder och inriktning på business kunder.
Om det är någon som kommer behöva mer pengar så är det SAS…
@samma lika
Eksperter: SAS har ikke krav på Norwegian-støtte
Tidligere ESA-direktør for konkurranse og statsstøtte, Per Andreas Bjørgan, sier det er en «vanlig misforståelse» at man har krav på samme statsstøtte som konkurrenter. – Det fungerer overhodet ikke på den måten. Det er nesten alltid feil.
https://e24.no/boers-og-finans/i/JJl6K6/eksperter-sas-har-ikke-krav-paa-norwegian-stoette
@ACE
OM Norwegian kommer genom processen i Irland, och får någon att investera minst 4 miljarder NOK, och får hybridlån av norska staten, kan ett mindre ,konkurrens Norwegian genopstå.
MEN Ledande i Skandinavien blir dom inte.
SAS flyger snart bara med moderna Airbus flygplan, Norwegian med halvtörstiga B737NG
A 320 neo är minst 20 procent mer bränsle effektivt än B737NG.
Norwegian kommer ha fullt upp med att försöka överleva i extremt hård konkurrens med Wizz Air på hemma marknaden, samtidigt har SAS en bra del av norska marknaden, Flyr kommer starta till sommaren.
Norwegian kommer behöva be om fler pengar redan senare i år.
Andra bolag begär nu stöd från Norge bl a SAS
Juridiken är:
Betyr det at Wizz Air kan få statsstøtte i Norge hvis de havner i en dyp krise?
– Den norske staten kan i prinsippet støtte alle som utøver virksomhet i Norge, men også velge å ikke gjøre det. Det normale er at nasjonale myndigheter støtter nasjonale virksomheter. Hvor hovedkontoret ligger, er ikke nødvendigvis avgjørende.
@Björn Din analys saknar helt strategisk och investeringsnivå/aspekt utan ligger på en operativ nivå. Inget fel i pricip men tyvärr inget man kan bygga ett företag på. En viktig sak i sammanhanget som inte kan förbises är att både
Sverige, Danmark och Wallengergs är delägare i SAS vilket ju inte Norge är i Norwegian. Är man ägare har man helt andra intressen och skyldigheter! Om man inte är det skall man kanske man skall tänka sig för innan man går in i ett förlust bolag som Norwegian, speciellt med skattepengar!
Har sagt det tidigare, Norwegian kommer igenom det här som ett nytt konkurrenskraftigt bolag och kommer ligga bättre till än tex SAS.
https://e24.no/boers-og-finans/i/869GWw/flyanalytiker-norwegian-konkurs-ser-plutselig-helt-usannsynlig-ut
Hovedpunktene i planen til styret i selskapet er:
Å redusere gjelden ned til 20 milliarder kroner
Hente mellom 4 og 5 milliarder i frisk kapital
Sitte med mellom 4 og 5 milliarder i kontanter etter restruktureringen
Droppe langdistansesatsingen og satse på ruter i Norden og Europa
Redusere kortdistanseflåten ned til maksimalt 50 fly av typen Boeing 737
ed-langdistanse-og-fokusere-pa-norden/a/lE4dBk
“Regjeringen lovet torsdag å stille opp for Norwegian med et såkalt hybridlån, men har stilt som forutsetning at private investorer også stiller med 4,5 milliarder kroner. Storbanker NRK har spurt, svarer at de ser på Norwegian med interesse igjen.”
https://e24.no/naeringsliv/i/dlLvxJ/banker-positive-til-aa-investere-i-norwegian
Det kommer även komma ersättning för förlorade intäkter för nedstängning under pandemin från Norska staten.
https://www.an.no/stortinget-tvinger-regjeringa-til-a-ta-storre-ansvar-for-norsk-luftfart/o/5-4-1356280
Den som kommer få mer problem och behöva mer pengar av de svenska & danska skattebetalarna är SAS som bränner ca 1 miljard i månaden för tillfället. SAS kommer även fortsatt ha en allt för kostsam organisation och en för stor flotta för vad som kommer behövas “efter” pandemin, då de inte har kunnat rekonstruera företaget som Norwegian har…
Sas kommer inte få samma hjälp som Norwegian då de inte befinner sig i konkurs:
https://e24.no/boers-og-finans/i/JJl6K6/eksperter-sas-har-ikke-krav-paa-norwegian-stoette
Norge (liksom andra grannländer) är rikt och välskötta, till skillnad från vårt. Varför sabba sitt flaggskepp inför ett kommande stortingsval?
Intressant att så många vill gå in och sponsra Flyr. Ett bolag som inte har ett enda flygplan, ingen flygande personal, vi har inte sett några anställningsavtal, vi vet inte hur deras produkt ska se ut, vi vet helt enkelt ingenting om dem förutom att de har ett risigt namn. Men likväl ska norska staten gå in och sponsra den verksamheten..? Fascinerande logik ni får till där. Norwegian kommer ha reducerat sina skulder till 20 miljarder, alltså 1/3 av SAS. Samtidigt har SAS nu gjort sig av med hundratals ”billiga” piloter och de dyraste sitter kvar. Man håller på att omstrukturera bolaget för att underminera anställningsvillkoren för både de som sitter men även de som har återanställningsrätt. Staterna pumpar in mer pengar. Wallenberg pumpar in mer pengar. SAS kommer låta inhyrd kapacitet flyga åt dem och successivt flytta över produktionen till SAIL. Och det är bättre än Norwegian? Som sagt, logiken och kunskapen haltar betänkligt.
Helt enig med @Acer
Norwegian lär få enorma problem. Man stänger ju ner hela Norge nu. Aktiekursen lär sjunka drastiskt närmaste tiden och mer pengar lär behövas skjutas till.