Tråden startades av: Jon  2021-01-25 21:29:18
Takk for sist Sverige og Danmark! 
Flott at den norske stat nå, tar til vettet, og støtter Norwegian, og ignorerer SAS. Slike den svenske og danske stat har oppført seg not Norwegian. Nå blir det likebehandling. Og cry-baby SAS, kan bare glemme, og får mer penger fra Norge!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv Thor
2021-02-23 16:31:45
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Svenska och Danska staten är aktieägare i SAS de har som andra aktieägare deltagit i nyemissioner som SAS aktieägare beslutat om. Majoriteten av aktierna ägs av andra än Svenska och Danska staten.

Svenska staten har frivilligt deltagit i nyemissioner. Men bara för något år sedan sålde Svenska staten en post aktier i SAS med stor vinst, staten behöver inte betala någon reavinstskatt. De lån som SAS tagit kommer från banker inte staten.

Du verkar sakna grundläggande information hur det fungerar.

Norwegians fula knep att försätta sitt bemanningsbolag i Sverige i konkurs har kostat svenska staten en hel del pengar. Vi i Sverige har blivit lidande av Norwegians dåliga ekonomi redan före Convid.
Thor
2021-02-23 13:53:00
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
OMG, det er frivillig! Man stjeler ikke andres penger for å holde liv i et flybolag, som SAS gjør.
Sv Thor
2021-02-23 07:53:29
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Stöd från skattebetalare!!

Den som verkligen fått stöd från skattebetalare är väl Norwegian.
Alla nyemissioner av aktier. Har deltagit i många.

Betalt pengar till Norwegian flera gånger och nu är aktierna endast värda en bråkdel!

Det är väl stöd av skattebetalare om något! Men det kanske skall ses som konfiskerade pengar och inte stöd? För snart är väl bolaget historia!


Thor
2021-02-23 03:18:58
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Norwegian har aldri fått støtte fra skattebetalerne, mens SAS hadde vært konkurs for lenge siden, om ikke staten kom med flere penger. Nå har man tatt til vettet og gir NAS lånegarantier. Det i et marked hvor statlige SAS og Finnair, suger, som alltid, til seg andre folks penger. Og har alltid konkurrert på urettferdige vilkår.
CFIT
2021-02-07 00:29:56
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Ett flygbolag lever inte längre än dess finansiärer.

Må bäste man vinna!
NISSE
2021-02-06 18:09:40
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Nu är det väl så att norska staten fram till september 2020 hade betalat SAS, Norwegian, Widerö. ca 14 miljarder för att flyga norskt inrikes. Vet ej om lånet ifrån sommaren till Norwegian på ca 3 miljarder är inräknade i denna siffra. Hur mycket sedan dess har norska staten pumpat in i sin inrikestrafik?
@Jon
2021-02-06 13:41:33
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Jasså, och vad med alla norska anställda på SAS...
Fiasko bolaget Norwegian vet ingen om dom överlever processen på Irland. Norska staten älskar väl inte Norwegian, en vilkorat lånegaranti på 1,5 miljarder räcker inte långt.
pf
2021-02-06 10:20:16
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Jon, Vær nå litt forsiktig med hva du skriver !

Vi har valg i Norge i September dette år. Dagens opposisjon forventes å vinne. Disse partier har uttalt at de ønsker igjen å investere i SAS igjen. Som kjent solgte dagens borgerlige regjering Norge ut av SAS for noen år tilbake.
Jon
2021-02-06 03:29:25
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Bra innlegg! Endelig får SAS, NEi, fra Norge, hvor mye av skattebetalernes penger skal kastes inn i taps-sluket SAS? Zero money from Norway. Helt korrekt, takk for sist, Sverige og Danmark!
Sv Flygare
2021-02-02 09:11:34
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Priser i absoluta tal varierar. Men många gånger kan ett "billigt pris" vara dyrt. En biljett med en massa begränsningar är många gånger faktiskt mycket dyr!

Anlände incheckningsdisken för en DY flight en minut för sent. Fick ej åka med. Det dröjde mer än 15 minuter innan flyget startade.

Allt jag betalt för den billiga biljetten var förlorat. Det blev således en mycket "dyr" biljett.

Se upp för billiga biljetter det är som övrigt billigt många gånger mycket dyrt.

Önskar att du med fler håller er till det sakliga och inte visare er brist på argument genom att nyttja uttryck som "Till pf och alla andra naiva socialister".



LV
2021-02-01 18:18:06
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Bra skrivet Flygare!!
pf
2021-02-01 13:17:13
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Flygare, med hans uttrykk som sosialister osv.

Ennå et bevis på at de flygende bør holde seg ombord, og ikke i styrerom og på kontor hvor avgjørelser taes.
Flygare
2021-02-01 12:04:32
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Till pf och alla andra naiva socialister
Mycket gnäll här, över att SAS har tagit sig ” för bra betalt” för sina norska inrikes biljetter.
Varför tror ni att man gör så? För att man kan så klart!

Vilket flygbolag skulle inte göra så?

Ni verkar gilla planekonomi bättre än fri konkurrens.



ABC
2021-01-30 22:08:20
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Norge, är det någon levande som bryr dig?
Sv GunnarL
2021-01-30 17:34:43
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Priserna i Sverige var också betydligt högre tidigare. Det var inte enbart Norge som hade högre priser.

Nu har biljett strukturen ändrats. Det finns många olika biljett typer.
De billigaste är varken återbetalningsbara eller ombokningsbara.

Tidigare var alla biljetter (för länge sedan) återbetalningsbara men kostade då förhållandevis betydligt mer.

Vi har fortfarande biljetter för företag som betalas först efter att resan genomförts. De är dock inte de billigaste biljetterna. Men mycket praktiska för företag där resplanerna ändras ofta.

Flög tidigare ofta med eget flygplan tjänsteresor Norrland - Stockholm Bromma. Företaget ersatte då mig med ca 4.000:-. Bränslet för mitt flygplan t/r kostade då ca 1.000:- , hade också kostnader för att nyttja flygplanet förutom bränslet. Det blev ca 100 flygtimmar per år. Nu kostar t/r med eget flygplan ca: 6.000:- i bränsle.

Det var bättre förr "man var betydligt yngre och mer alert".
@M.P.
2021-01-30 15:56:46
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Jasså, det där är väl det absolut mest korkade SAS kunde göra.
SAS har massor med nöjda kunder i Norge, och inte minst fler norska anställda än ettdecimerat Norwegian, som ingen ännu vet om bolaget existerar om ett par månader.

Sen tycker pf att det är fel att SAS har tagit hutlösa priser för inrikes resor i Norge. Varför har man gjort det. För att man kunde så klart, det heter marknads ekonomi. Vi ska väl inte ha stats reglerade priser?

Ibland kan man fråga sig om det är Sverige eller Norge som är sista Sovjet republiken..
GunnarL
2021-01-30 12:16:36
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Helt rätt av Norge. De flesta vet att SAS under många år tagit VÄLDIGT bra betalt för inrikesresor i landet. När de var ensamma kunde en vanlig biljett till Tromsö lätt kosta 4000kr. Det här vet alla norrmän och speciellt politikerna och det glömmer de aldrig. SAS har sugit ut så mycket pengar på norsk inrikes i många, många år.
pf
2021-01-28 18:46:07
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
M.P. man er jo virkelig "svensk" dersom man trekker seg fra et marked hvor 40 prosent av bolagets omsetning er....

Men, det er jo egentlig en god ide, og vi skal nok klare det godt uten SAS. Men, på sikt, om SAS klarer seg uten Norge er en annen sak.
IngePax
2021-01-28 17:33:35
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Om matematik kunskaper i Norge hade sträckt sig till att kunna hantera plus och minus så hade aldrig Norwegian behövt komma på obestånd.
Men om man hela tiden flyger med mindre intäkter än kostnaden för att producera så blir man bankrutt.
Lisb
2021-01-28 16:41:36
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Om Norge vill investera i SAS kan man välja en Norsk Vd till att börja med. Det vore inte fel.

Norge är välkomna tillbaka i SAS.

M.P
2021-01-28 16:33:24
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Är det inte lika bra att SAS drar sig ut från Norge nu...finns redan så många bolag där...Wizz, Flyr och Norwegian...Widerø. Bättre att SAS satsar på Danmark och Norge. Huvudkontoret kan väl ligga vart som helst...bara inrikestrafiken blir kvar i Sverige är det väl bra.
LV
2021-01-28 14:47:22
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Norge styr inte SAS, kommer aldrig att göra det. SAS ska inte gå samma väg som Norwegian.
DC-10 (R)
2021-01-28 14:36:48
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Keep on dreaming! På vilket sätt har Sverige en dåligt skött ekonomi.
Om du svarar så kom med fakta. Inget norskt önsketänkande.
pf
2021-01-28 13:53:15
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Dagens opposisjon i Norge har sagt høyt at dersom de kommebør jo overta r inn med Regjeringsmakt fra høsten i år, og det er trolig etter meningsmålingene, skal de igjen investere i SAS.

Jeg antar at det vil skje med en stor aksjeemisjon i SAS. Og kan komme samtidig med at SAS vil måtte trenge mer penger for å holde seg flytende frem til at man får bukt med Covid-19 pandemien.

Men, bør den norske staten egentlig kjøpe større del av SAS. Er det rett at den svenske staten skal måtte ta opp større statsgjeld for å holde SAS gående ? Våre danske venner har jo en velholdt økonomi, så Norge, som pre-Covid hadde, fordelt på de tre land, over 50 prosent av SAS's omsetning, bør jo overta slik at de minimum får samme eierandelen. Så langt jeg husker tallene, de stod jo i en SAS-årsredovisning, delte sånn cirka Danmark og Sverige den restrerende omsetning, igjen, basert på de tre land.

I en sånn situasjon, er det jo rett å beholde inter-cont trafikken i CPH, som vil fortsette å være den viktigste lufthavnen. OSL og det norske markedet tilføres flykapasitet fra Sverige. Dette kan jo basere seg på innleie av turboprop og mindre jetmaskiner, f.eks fra Baltikum. Alle utenlandsruter opprettholdes på strikte bedriftsøkonomiske kriterier.

SAS HQ flyttes til Norge. Det skal ikke være sånn til evig tid at en eller annen avtale fra 40-tallet bestemmer fordelingen.
Sv Röd(a) Baronen
2021-01-26 22:33:28
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Tänk om nedanstående talare är just en kvinna och kallar sig "Röda Baronen" ;o
sv Jon
2021-01-26 16:14:11
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Den norska staten har redan stöttat SAS, i ett tidigt skede med lånegarantier.
Röd(a) Baronen
2021-01-26 15:52:03
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
A ändelse är feminin. E = Maskulin. Det tyska flygaresset Hette RödE Baronen. ;o)
Röda Baronen
2021-01-26 09:56:21
SV: Takk for sist Sverige og Danmark!
Jasså, du vet verkligen vad du pratar om....
Det fanns ingen anledning för varken Sverige eller Danmark att ge ekonomiskt stöd till konkursmässiga Norwegian. Detta bolaget hade sett till att försätta bemanningsbolagen i Danmark och Sverige i konkurs som något av det första man gjorde under corona krisen, och låta danska och svenska skattebetalare stå för notan.
Dessutom är danska och svenska staten aktionärer i SAS.
Du glömmer bort att SAS har massor med norska anställda och en bra affär i Norge med massor med nöjda norska kunder.
Efter corona kommer SAS att stå bättre rustat inför framtiden, än ett eventuellt ” nytt” Norwegian.
inom kort har man byt ut alla B737 med nya A320neo samtidigt som Norwegian, om bolaget kommer genom processen i Irland att stå med gammaldags halvtörstiga B737NG.
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn