Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Takk for sist Sverige og Danmark!

Tråden startades av Jon

Flott at den norske stat nå, tar til vettet, og støtter Norwegian, og ignorerer SAS. Slike den svenske og danske stat har oppført seg not Norwegian. Nå blir det likebehandling. Og cry-baby SAS, kan bare glemme, og får mer penger fra Norge!

Publicerad den 2021-01-25 21:29
Skriv ett svar
Antal svar: 28

svar

Sv Thor
2021-02-23 16:31

Svenska och Danska staten är aktieägare i SAS de har som andra aktieägare deltagit i nyemissioner som SAS aktieägare beslutat om. Majoriteten av aktierna ägs av andra än Svenska och Danska staten.

Svenska staten har frivilligt deltagit i nyemissioner. Men bara för något år sedan sålde Svenska staten en post aktier i SAS med stor vinst, staten behöver inte betala någon reavinstskatt. De lån som SAS tagit kommer från banker inte staten.

Du verkar sakna grundläggande information hur det fungerar.

Norwegians fula knep att försätta sitt bemanningsbolag i Sverige i konkurs har kostat svenska staten en hel del pengar. Vi i Sverige har blivit lidande av Norwegians dåliga ekonomi redan före Convid.

Thor
2021-02-23 13:53

OMG, det er frivillig! Man stjeler ikke andres penger for å holde liv i et flybolag, som SAS gjør.

Sv Thor
2021-02-23 07:53

Stöd från skattebetalare!!

Den som verkligen fått stöd från skattebetalare är väl Norwegian.
Alla nyemissioner av aktier. Har deltagit i många.

Betalt pengar till Norwegian flera gånger och nu är aktierna endast värda en bråkdel!

Det är väl stöd av skattebetalare om något! Men det kanske skall ses som konfiskerade pengar och inte stöd? För snart är väl bolaget historia!

Thor
2021-02-23 03:18

Norwegian har aldri fått støtte fra skattebetalerne, mens SAS hadde vært konkurs for lenge siden, om ikke staten kom med flere penger. Nå har man tatt til vettet og gir NAS lånegarantier. Det i et marked hvor statlige SAS og Finnair, suger, som alltid, til seg andre folks penger. Og har alltid konkurrert på urettferdige vilkår.

CFIT
2021-02-07 00:29

Ett flygbolag lever inte längre än dess finansiärer.

Må bäste man vinna!

NISSE
2021-02-06 18:09

Nu är det väl så att norska staten fram till september 2020 hade betalat SAS, Norwegian, Widerö. ca 14 miljarder för att flyga norskt inrikes. Vet ej om lånet ifrån sommaren till Norwegian på ca 3 miljarder är inräknade i denna siffra. Hur mycket sedan dess har norska staten pumpat in i sin inrikestrafik?

@Jon
2021-02-06 13:41

Jasså, och vad med alla norska anställda på SAS…
Fiasko bolaget Norwegian vet ingen om dom överlever processen på Irland. Norska staten älskar väl inte Norwegian, en vilkorat lånegaranti på 1,5 miljarder räcker inte långt.

pf
2021-02-06 10:20

Jon, Vær nå litt forsiktig med hva du skriver !

Vi har valg i Norge i September dette år. Dagens opposisjon forventes å vinne. Disse partier har uttalt at de ønsker igjen å investere i SAS igjen. Som kjent solgte dagens borgerlige regjering Norge ut av SAS for noen år tilbake.

Jon
2021-02-06 03:29

Bra innlegg! Endelig får SAS, NEi, fra Norge, hvor mye av skattebetalernes penger skal kastes inn i taps-sluket SAS? Zero money from Norway. Helt korrekt, takk for sist, Sverige og Danmark!

Sv Flygare
2021-02-02 09:11

Priser i absoluta tal varierar. Men många gånger kan ett “billigt pris” vara dyrt. En biljett med en massa begränsningar är många gånger faktiskt mycket dyr!

Anlände incheckningsdisken för en DY flight en minut för sent. Fick ej åka med. Det dröjde mer än 15 minuter innan flyget startade.

Allt jag betalt för den billiga biljetten var förlorat. Det blev således en mycket “dyr” biljett.

Se upp för billiga biljetter det är som övrigt billigt många gånger mycket dyrt.

Önskar att du med fler håller er till det sakliga och inte visare er brist på argument genom att nyttja uttryck som “Till pf och alla andra naiva socialister”.

LV
2021-02-01 18:18

Bra skrivet Flygare!!

pf
2021-02-01 13:17

Flygare, med hans uttrykk som sosialister osv.

Ennå et bevis på at de flygende bør holde seg ombord, og ikke i styrerom og på kontor hvor avgjørelser taes.

Flygare
2021-02-01 12:04

Till pf och alla andra naiva socialister
Mycket gnäll här, över att SAS har tagit sig ” för bra betalt” för sina norska inrikes biljetter.
Varför tror ni att man gör så? För att man kan så klart!

Vilket flygbolag skulle inte göra så?

Ni verkar gilla planekonomi bättre än fri konkurrens.

ABC
2021-01-30 22:08

Norge, är det någon levande som bryr dig?

Sv GunnarL
2021-01-30 17:34

Priserna i Sverige var också betydligt högre tidigare. Det var inte enbart Norge som hade högre priser.

Nu har biljett strukturen ändrats. Det finns många olika biljett typer.
De billigaste är varken återbetalningsbara eller ombokningsbara.

Tidigare var alla biljetter (för länge sedan) återbetalningsbara men kostade då förhållandevis betydligt mer.

Vi har fortfarande biljetter för företag som betalas först efter att resan genomförts. De är dock inte de billigaste biljetterna. Men mycket praktiska för företag där resplanerna ändras ofta.

Flög tidigare ofta med eget flygplan tjänsteresor Norrland – Stockholm Bromma. Företaget ersatte då mig med ca 4.000:-. Bränslet för mitt flygplan t/r kostade då ca 1.000:- , hade också kostnader för att nyttja flygplanet förutom bränslet. Det blev ca 100 flygtimmar per år. Nu kostar t/r med eget flygplan ca: 6.000:- i bränsle.

Det var bättre förr “man var betydligt yngre och mer alert”.

@M.P.
2021-01-30 15:56

Jasså, det där är väl det absolut mest korkade SAS kunde göra.
SAS har massor med nöjda kunder i Norge, och inte minst fler norska anställda än ettdecimerat Norwegian, som ingen ännu vet om bolaget existerar om ett par månader.

Sen tycker pf att det är fel att SAS har tagit hutlösa priser för inrikes resor i Norge. Varför har man gjort det. För att man kunde så klart, det heter marknads ekonomi. Vi ska väl inte ha stats reglerade priser?

Ibland kan man fråga sig om det är Sverige eller Norge som är sista Sovjet republiken..

GunnarL
2021-01-30 12:16

Helt rätt av Norge. De flesta vet att SAS under många år tagit VÄLDIGT bra betalt för inrikesresor i landet. När de var ensamma kunde en vanlig biljett till Tromsö lätt kosta 4000kr. Det här vet alla norrmän och speciellt politikerna och det glömmer de aldrig. SAS har sugit ut så mycket pengar på norsk inrikes i många, många år.

pf
2021-01-28 18:46

M.P. man er jo virkelig “svensk” dersom man trekker seg fra et marked hvor 40 prosent av bolagets omsetning er….

Men, det er jo egentlig en god ide, og vi skal nok klare det godt uten SAS. Men, på sikt, om SAS klarer seg uten Norge er en annen sak.

IngePax
2021-01-28 17:33

Om matematik kunskaper i Norge hade sträckt sig till att kunna hantera plus och minus så hade aldrig Norwegian behövt komma på obestånd.
Men om man hela tiden flyger med mindre intäkter än kostnaden för att producera så blir man bankrutt.

Lisb
2021-01-28 16:41

Om Norge vill investera i SAS kan man välja en Norsk Vd till att börja med. Det vore inte fel.

Norge är välkomna tillbaka i SAS.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500