Tråden startades av: 737:an  2021-02-13 12:20:17
Cargo-möjligheternas ömöjlighet 
I dessa tider, då fraktflyget blomstrar, och är den enda nischen inom flyg som tjänar pengar, kan man undra hur WestAtlantic Cargo sköter sig.
Detta Svensk/Engelska flygbolag är troligen världens enda rena fraktflygbolag som inte redovisar en vinst i dagsläget.
Hur f-n är det möjligt? Saknar detta bolag en försäljningsavdelning?
I veckan meddelades att ytterligare 18 kaptener och 1 styrman varslas! Lägg detta till dom 26 tidigare varslen.
Någon som vet vad som har händer?

Jo tack, jag vet att bolaget köptes upp av spanska intressenter sommaren 2020. Men det borde ju inte påverka möjligheten att tjäna pengar på frakt i dessa tider...

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@thomas
2021-02-16 09:48:11
SV: Cargo-möjligheternas ömöjlighet
Det är bra att du intresserar dig för flyget, och självklart har du samma rätt som alla andra att skriva här. Men kan du inte låta bli att framstå som du vore expert inom branschen.
Det framgår helt tydligt att du inte har nån form av kundskåp om branschen, inget fel på det. Men vänligen sluta låtsas vara expert, det är bara löjlig..
BS
2021-02-15 18:18:56
SV: Cargo-möjligheternas ömöjlighet
Så du tycker att en "femtedel", av ett bolags kostnader är egala!?
Dessutom stämmer inte dina påståenden, som vanligt.
Du jämför päron med äpplen, när du (helt okunnigt) blandar in USA etc. etc. etc. etc.

PS.Varför driver inte du flygbolag? Jo, svaret ger du själv i dina inlägg. Amatörer? DS.
thomas
2021-02-15 15:18:54
SV: Cargo-möjligheternas ömöjlighet
Lönekostnader är max 20% av ett flygbolags tot. kostnader alltså helt egala.
Amatörer titta på South West de har US lönekostnader ändå gått med vinst sen 70 talet fram tills coronan.
Det gäller att ha koll på alla kostnader som management admin etc. maint. etc. Upphandla allt inte ha ekonomiska leaks.
thomas
2021-02-15 15:07:09
SV: Cargo-möjligheternas ömöjlighet
Man kombinerar rena Cargo flyg med pax Cargo maskiner
Så gör LH Emirates Etihad Singapore + hundra till.
Du som skriver så infantilt har aldrig gjort egna affärer bara en löneslav hela livet. När inga pax drar cargodivisioner in pengar, speciellt här uppe nära Nordpolen, där en miljard kan nås över poolen och inte en spänn till Ryska luftrum. Amatörer driver flyg här.
Börja om från början utvärdera alla affärsmöjligheter
se alla flygmöjlighetee, ta tillvara starta sen operationerna. Varför flyger Ryska Air bridge från OSL med 747c flera ggr i veckan och över omvägen över Ryssland till Asien
BS
2021-02-15 12:47:02
SV: Cargo-möjligheternas ömöjlighet
Lönenivå är en sak. Lönekostnadsnivå något helt annat. Med de höga lönekostnader ligger SAS förhållandevis högt, jämfört med många andra bolag.
Swift
2021-02-15 10:59:15
SV: Cargo-möjligheternas ömöjlighet
Pilotlönerna på SAS kan ju inte vara ett problem då de ligger långt under det europeiska snittet så där borde ju konkurrensfördelarna vara uppenbara.
FO2
2021-02-15 10:40:59
SV: Cargo-möjligheternas ömöjlighet
Arbetsbrist på ATP då den fasas ut och ersätts med ATR.
Billigare att sparka ATP piloter och anställa nya ATR piloter med rating.
thomas
2021-02-15 08:14:30
SV: Cargo-möjligheternas ömöjlighet
Andreas läs Ingepax inlägg
Vadå SAS hög kostnadsnivå?
Ett flygbolag har två intäktskällor pax och Cargo
Det gäller att ta tillvara båda och i synergi.
Det är tvärtom en dyr apparat kostnad kräver att få in all TB som är möjliga.
Andreas
2021-02-14 17:24:50
SV: Cargo-möjligheternas ömöjlighet
Thomas, hur kommer det sig att SAS kan agera i en så konkurrensutsatt internationell bransch trots sin jämförelsevis höga kostnadsnivå? Jo, passagerarna/kunderna har en preferens för varumärket, produkten, vill tjäna Eurobonus-poäng osv. Det gäller alltså passagerarflyget. Hur lyckas man med samma sak om man flyger renodlade fraktmaskiner? Det gör man inte. Den som har lägst kostnad vinner och eftersom det aldrig kan bli SAS är det inte värt för SAS att ge sig in i detta.
thomas
2021-02-14 12:25:24
SV: Cargo-möjligheternas ömöjlighet
SAS har varit större på Cargo historiskt, men i närtid och tillbaka inte insett att pax tapp kan komma, och har alltid med regelbundenhet kommit, det behövs inga Gullan pafymdoftande pursers för Cargo.
Ett jättestrategiskt misstag, andra nästan alla stora har egna cargodivisioner som nu drar in pengar till bolagen.
Bara det Skandinaviska läget nära och över Nordpolen
Där på Asiensidan hundra tals miljoner bor, och fiskprotein behovet är hur stort som helst, + statens satsning på lång RWY på Kallax.
Hur bra och framsynt har egentligen R.G varit?
IngePax
2021-02-13 19:21:49
SV: Cargo-möjligheternas ömöjlighet
SAS, Lufthansa, Air France osv flyger frakt med sina tomma kärror för väldigt låg ersättning.
Bättre att få något TB än inget alls!
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn