Tråden startades av: PF  2021-02-24 14:49:44
Cityjet bort? 
Har hört flera rykten om att Cityjet ska bort från cph? Fler som kan bekräfta det?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Stefan O.
2021-03-23 18:50:43
SV: Cityjet bort?
Jag kollade lite på SK flighter från maj och framåt.
Ser ut som Cityjet tar SK flighter där behovet av CRJ900 behövs framöver.
Visst har Xfly varit dominerande tills typ nu? Rätta mig om har fel.
Körs kontrakten med underleverantörer endast några månader i taget, ellet hur fungerar det?
Jag trodde det handlade mer om år....
Obs! Frågar av ren okunskap. Tack.
Daniel
2021-03-23 09:22:44
SV: Cityjet bort?
CRJ är ju en perfekt flygplanstyp för oss som flyger i SAS Plus och sitter längst fram där det är tyst.

Säger dock, hellre Xfly än irländska lågprisbolaget Cityjet ;)
Zasse
2021-03-23 06:57:56
SV: Cityjet bort?
CRJ, nja....
Men hellre Cityjet än öststatsbolaget XFLY ;-)
Stockholmare
2021-03-23 05:57:35
SV: Cityjet bort?
Jag gillar faktiskt att åka CRJ900 eller vad den nu heter. Jag tycker det är skönt att det är rätt tyst i kabinen. Antar att det är för motorerna sitter bak.
FO
2021-03-23 01:16:22
SV: Cityjet bort?
@Lollo

Normalt finns det ett flertal CRJ i SAS linjenät... Du verkar inte så berest?
Lollo
2021-03-22 19:15:50
SV: Cityjet bort?
@fo är det alltså mindre behov av CRJ redan från sommaren 2021. Skönt att slippa dom små flygplanen när man åker med SAS. Känns bara onödigt trångt i dessa tider!
Vill att allt ska bli som vanligt nu :-(.
Normalt finns det väl inte någon CRJ trafik i Sverige va?
FO
2021-03-22 17:03:52
SV: Cityjet bort?
Senaste info V.11 innebär att SAS har reviderat sommarens behov av CRJ.
Nu behövs i storleksordningen 6-8 CRJ från Köpenhamn vilket innebär att CJ pausar nyrekryteringen.
@ FO WX
2021-03-15 13:31:03
SV: Cityjet bort?
Yep, håller med att det är helt omöjligt att hänga med i svamlet. Men faktum är att ingen sagts upp från CPH basen, och det är inte heller några uppsägningar på gång. Däremot är det permittering med lön enligt danska COVID-regler för en stor del av de anställda.
@FO WX
2021-03-14 20:39:16
SV: Cityjet bort?
Men vad menar du då? Vem är det som blir uppsagd? För såvitt jag vet har ingen blivit uppsagd i CPH. Om du syftade till alla de andra baserna som lades ner så förstår jag inte vad det har med den ursprungliga frågan att göra?

Du skrev ju att ”det ÄR uppsägningar i cityjet” i ett tidigare inlägg, men nu påstår du inte det längre?
FO WX
2021-03-14 09:31:53
SV: Cityjet bort?
@FOnWX
Nej, det säger jag inte. Jag sa däremot det men de inläggen har ju moderatorn tagit bort.

Sen travar faktiskt hästar, så vet inte riktigt vad din kommentar syftar på?
@FOnWX
2021-03-12 23:26:42
SV: Cityjet bort?
Säger du att det just nu pågår uppsägningar bland cityjet-piloterna som är baserade i CPH?

För om det är det du säger så ljuger du som en häst travar.
FO WX
2021-03-12 16:28:48
SV: Cityjet bort?
Jag skrev ett inlägg om att det är uppsägningar på Cityjet, då jag själv jobbar där. Men någon på adminsidan samt någon som svarar på mina inlägg tycker tydligen att man ska moderera bort sanningen.
Mitt inlägg som säger att det är och har varit uppsägningar försvann, men motsidan som säger tvärtom, deras inlägg lyser som en stjärna i tråden.
@K
2021-03-12 14:26:20
SV: Cityjet bort?
@FO WX

Vilka lögner sprids?
@FO WX
2021-03-08 09:26:12
SV: Cityjet bort?
Jag vet inte riktigt vad du får ut av att sprida lögner, men det skulle uppskattas om du la ner det du håller på med.
Ingen är uppsagd. Stödpaketet som skulle upphöra 7/3 är förlängt till april.
PNF
2021-03-07 13:21:31
SV: Cityjet bort?
Har Cityjet uppdrag åt något annat bolag eller flyger de enbart åt SAS?
@K
2021-03-04 19:15:15
SV: Cityjet bort?
Dem som nu arbetar i Köpenhamn är fast anställda i Danmark. De flesta är permiterade och hemskickade.
Tidigare anställda som blivit inringda har erbjudits daganställning med bas i Köpenhamn.
K
2021-02-28 13:24:07
SV: Cityjet bort?
Hur är piloter anställda på Cityjet i nuläget? Dagsanställning eller fast? Vilja baser gäller?
Roine
2021-02-27 22:46:23
SV: Cityjet bort?
@CRJ De 15 flygplanen du pratar om är vad som står på avtalet från SAS's sida vid normal trafik dvs inte under coronatider. Så snabbt kalkylerat är behovet ca 1-3 flygplan.
Jonathan
2021-02-27 18:03:26
SV: Cityjet bort?
@ Skorpan
Jag är helt åt andra hållet. Hellre Xfly än Cityjet DK. Sämre upplevelse har jag nog inte haft... Jo, Aeroflot i början på 2000-talet, men otrevliga personal än de på Cityjet får man leta efter.
ABC
2021-02-27 00:24:10
SV: Cityjet bort?
Det tycks vara en blandning av dem och ett annat bolag.
@DC10
2021-02-26 17:12:24
SV: Cityjet bort?
Du har rätt i att det där är ”klassiska” CRJ rutter. En del flygs inte mycket alls, en del av dem flygs fortfarande av CRJ och CJ. Det ”klassiska” upplägget existerar helt enkelt inte just nu.
Vad som är lite annorlunda är att risken/chansen (beroende på hur man ser på saker) är större just nu att få åka CRJ till destinationer som AMS FRA OSL ARN, destinationer som normalt sett inte flygs av CRJ.
Babyjet
2021-02-26 17:03:49
SV: Cityjet bort?
Som en som är anställd som pilot av CJ kan jag säga att så vitt vi (de anställda) vet, är vi inte på väg bort. Som exempel kan jag säga att min roster hade ganska många stby-dagar i mars när den kom ut. Men det dyker bara upp fler och fler inbokade flygningar, så just nu börjar den likna en ganska normal 100% Pre-covid månad. Detta stämmer rätt bra överens med infon vi får från bolaget om att SAS försöker vara så flexibla de kan med sitt program, och vi försöker tillgodose SAS behov så gott vi kan.

Kan CJ vara på väg bort ändå? Självklart, men just nu ser vi inga tecken på det.
Skorpan
2021-02-26 13:37:07
SV: Cityjet bort?
Ser ju helre att Cityjet DK är kvar än att tvingas åka Xfly...
Andreas
2021-02-26 11:15:51
SV: Cityjet bort?
Palanga, Vilnius: Jag ser bara CityJet-opererade flygningar.
Warszawa, Milano, Zürich, Oslo: Inte klassiska CityJet-rutter. Har huvudsakligen flugits med Airbus före pandemin.
Aberdeen, Birmingham: Hittar inga flygningar från CPH alls.
CRJ
2021-02-26 10:39:40
SV: Cityjet bort?
Nej, Cityjet ska inte bort, tyvärr.
De är på liten paus just nu med ca 4 flygplan flygandes då det knappt finns någon produktion att flyga. Men de är del av SAS satsning till våren då resten av SAS egna flotta ska flyga leisure och charter, om omvärlden tillåter.
I mars/april kommer det att bli mer aktivitet i Cityjet och man "planerar" för ca 15 flygplan flygandes, vilket betyder att man måste skala upp sin verksamhet och anställa piloter och kabin.
Man har redan ringt och frågat dessa "nyrekryteringar" om de är intresserade av att eventuellt komma tillbaka till Cityjet i vår.
Anitra
2021-02-26 10:08:39
SV: Cityjet bort?
SAS kanske väljer att flyga Airbus på Europa och längre turer medans CRJ sätts in på inrikes och kortare linjer pga passagerarkomfort? Eller så läggs Cityjet ner, vem vet?
DC-10
2021-02-26 09:01:14
SV: Cityjet bort?
Palanga, Warsawa, Vilnius, Milano, Zürich, Oslo, Bergen, Aberdeen, Birmingham med mera med mera.
Pugg
2021-02-25 18:34:27
SV: Cityjet bort?
Vilka klassiska rutter då?
DC-10
2021-02-25 08:25:32
SV: Cityjet bort?
Kikar man på SAS trafikprogram i exempelvis mars/april så är många "klassiska" rutter som trafikeras av WX nu utbytta mot andra bolag. Det borde ju säga en del?
Reidar Dahlen
2021-02-25 01:06:44
SV: Cityjet bort?
Rykten säger det men vad SAS ledning bestämmer sig för ändras konstant
DF°
2021-02-25 01:00:41
SV: Cityjet bort?
De fortsätter nyrekryteringar av personal.
Dock endast Daganställning på basen i Köpenhamn.
Kungen
2021-02-24 22:44:45
SV: Cityjet bort?
Jag tror att det är precis tvärt om.
När linjerna sakta startas upp så kommer vi nog att se mer av just Cityjet.
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn