Tråden startades av: ABC  2021-03-15 18:34:36
Norse Atlantic Airlines 
Björn Kjos startar nytt! Han hänvisar till sin omfattande branschkunskap men satsar på långlinjer med Norwegians gamla B787. Ska man skratta eller gråta?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@pf
2021-10-18 17:55:16
SV: Norse Atlantic Airlines
Från Sverige och Danmark tycks SAS ha hård konkurrens av duktiga aktörer. I Norge tycks det vara som att likvärdig konkurrens helt saknas och SAS lätt kan ta dubbelt betalt och ändå ha fullt. Inte konstigt att det är lönsamt!
pf
2021-10-17 22:11:21
SV: Norse Atlantic Airlines
Hepp, SAS har for noen år skrevet hvor bolagets omsetning kommer fra.......sammenligner man de tre gamle SAS-landene er Norge større enn Sverige og Danmark tilsammen....

Så hvem er lillebroder, det fattige Sverige, eller det noe rikere Norge ?
JJ
2021-10-17 21:01:23
SV: Norse Atlantic Airlines
Och så ska dom flyga Dreamliners! Bästa flyg, på long haul.
Ørjan
2021-10-17 12:39:25
SV: Norse Atlantic Airlines
Troligen sticker det i ögonen på lillebrodern i Öst, dom får aldrig up annat, änn, gamla SAS, Och det med Under hälften, ägarsksp.
Johan
2021-10-16 19:20:08
SV: Norse Atlantic Airlines
Det kommer å bli ny suksess! Gamle stats-bolag, dopet på skattepenger, går en uviss tid i møte. Venter bare på de første avganger, fra Oslo!
Hepp
2021-10-16 17:36:07
SV: Norse Atlantic Airlines
Troligen sticker det i ögonen då lillebrodern i väst radar upp flygbolag efter flygbolag.
Medans det i Sverige snarare minskar
Tryggve
2021-10-16 11:39:26
SV: Norse Atlantic Airlines
Varför bryr sig svenskar om utländska flygbolag och deras flygplan när ni själva inte har en egen flag carrier?
Viking
2021-10-16 11:20:34
SV: Norse Atlantic Airlines
Lågpris långlinjer i direkt konkurrens med ” traditionella flygbolag” löner sig inte.
Alla andra bolag som håller på med detta, har andra sätt att få in pengar, antingen är man dotterbolag till ett fullservice flygbolag, eller är en del av en större koncern som håller på med annat.
Att Kjos och Co. inte har lärt sig mycket från praktfiaskot Norwegian longhaul är otroligt.

Hur många människor ska man bluffa den här gången, går detverkligen att konsekvent få ” någon annan” att ta notan för sina vansinniga projekt.

Enda chansen för det här att bli lönsamt är att satsa på udda resmål, som man trafikerar infrekvent, ugf. som tyska Condor.
Hepp
2021-10-16 03:46:08
SV: Norse Atlantic Airlines
Skall bli intressant att se om projektet håller
Henk
2021-10-14 15:39:00
SV: Norse Atlantic Airlines
Så fantastisk, folk i kø i alle ledd, for å få jobb i Norse Atlantic! Kjos viser igjen vilken pioneer, han er innom flygbransjen. Takk og lov, for at Oslo, får 3 nye långlinjer!
B
2021-10-07 17:55:59
SV: Norse Atlantic Airlines
Rekrytering till flight deck igång. Någon som vet schema/lön för F/O resp kapten?
pf
2021-03-21 10:51:53
SV: Norse Atlantic Airlines
Direktør Høiby, OSM, sier i dag på norsk TV2 at de har ca 1500 søkere på pilotjobb og ca 3500 på kabin i Norse .

En annen informasjon/uttalelse fra Høiby er at opptil 20 prosent av piloter i USA forventes gå i førtidspensjon nå under coronaen. Han tror at når trafikken tar seg opp igjen vil det fort komme spørsmål om verden har nok piloter.
thomas
2021-03-19 10:54:09
SV: Norse Atlantic Airlines
Tony Fernandez tog över ett flygbolag på randen till kk eller var det i kk?
Gjorde om det, förenklade admin. tog bort onödiga kostnader etc lite som när easy jets startades, körde lågpris även på long haul. Richard (Virgin) och Tony är goda vänner de tittade på varandras affärsmodeller.
Det var orsaken till att air asia tog ln Business, då det är svårt att tjäna pengar på lågpris long haul. Virgin har till och mer fler klasser och + klasser etc även första med limo från hotellen launches på Heathrow etc
Att air asia ingår i en företagsgrupp beror på att grundaren kunde casha in
och slippa tappa alla pengarna vid ev. kk.

Nu tittar flera flygbolag på xtra class vilket kan visa sig vara en fungerande modell, även charter bolagen ha + klasser, tror dessa kan växa i konfigurationerna.
Det här är det viktigaste att få in pengar överallt, få ut max vad folk kan betala.

Som i alla affärer måste man ha kunder innan start, tror Kjoos får svårt att få trovärdighet det är ju många som inte fått något levererat av Norwegian överhuvudtaget trots att de betalat. Han har dessutom suttit i intervjuer och ljugit rakt ut, ex att Ryanair var intresserad att köpa Dy.
Flyget är en trovärdighets bransch som i princip alla branscher är.
@thomas
2021-03-19 08:30:02
SV: Norse Atlantic Airlines
Du glömmer att Ar Asia har businessclas, och att bolaget ingår i Tune group,Det är stor skillnad på detta bolag och Norwegian longhaul.
Om nu Norse Atlantic Airlines överhuvudtaget kommer igång, då kommer bolaget behöva tjäna pengar. Det kommer dom inte att göra vid att försöka konkurrera med stora etablerade långlinjebolag på samma destinationer.

Enda chansen för ett lågprislånglinje bolag att lyckas är att flyga infrekvent till udda destinationer.
Detta har inte Kjos och hans kumpaner förstått.

Frågan är om man kör samma pyramidspelsliknande modell som förut med Norwegian.
thomas
2021-03-18 19:32:53
SV: Norse Atlantic Airlines
Rent generellt det finns inga lätta affärer, inte ens illegala är lätta, flygbranschen är bland den svåraste.
Myndighetskrav (berättigade) hel licensierad verksamhet, dyrt material, dyra driftskostnader etc etc. Att det skulle finnas nåt nytt grepp har visat sig svårt. Att flyga långt har visat sig det svåraste. Nu när business som finansierar nästan halva long haul flygets kostnader men tar bara en 25% av volymen har kraftigt minskat blir det svårt att driva långlinjer överhuvudtaget.
Air asia ,(Tony Fernandes) var väl det enda undantaget, alla andra lågpris långlinje aktörer har försvunnit.
Det här vet Björnarna, de startar bara om ett nytt kedjebrevs bolag struntar i hur det går och att många kommer att luras igen.
ABC@Flygare
2021-03-18 15:58:19
SV: Norse Atlantic Airlines
Håller med om att det var ett fiasko. Innovationen till en början var att som långdistans lågpris flyga med nya flygplan. Sen att flygplanen planerades alldeles för hårt och att det fullkomligt gick åt pipan är en annan historia.. Kvaliteten på ersättningsplanen var i många fall katastrofala. Bolaget ställde in avgångar i en sällan skådad takt och struntade i att betala ersättningar eller ens att erbjuda alternativ vilket gav mycket negativ press och förstörda resor. Nästa idé var att flyga direkt från mindre städer ett fåtal gånger per vecka. Detta var inte särskilt nytt men övergavs så småningom för att göra helt tvärt om. En annan idé var att ta bort business class. Det gick fullkomligt åt h-vete då de som åkte i Premium trodde att de betalt för en businessprodukt och totalsågade bolaget publikt. Nästa idé var att ta betalt för bagage, mat och dryck samt filtar, framförallt i förväg. Det funkade inte heller så bra eftersom maten var både dyr och dålig. De som inte beställt mat fick dessutom vänta många timmar innan det erbjöds något att köpa. De som bokat via online-resebyråer fick ingen information om att varken mat eller bagage ingick. Betalningssystemet ombord var innovativt men kanske inte helt nytt. Att endast kortbetalning erbjöds kanske fungerade på vissa passagerare men var en katastrof för andra. Att anställa utländsk crew var inget nytt men kanske sparade det en del pengar även om lokalbaserad crew anställdes och den billigaste crew man kunde hitta såsmåningom förlorade linjerna till sitt hemland och helt blev utan flygningar. Tyvärr var skillnaderna enorma beroende på vilken crew du fick ombord. Istället för att använda befintliga uniformer syddes en ny upp. Damuniformen blev mer lyckad än herruniformen men tyvärr kunde ytterst få värdinnor komma i uniformen, speciellt när de började med amerikanska baser. Det måste varit pengar slängda rakt i sjön. Nästa idé var att fylla fraktutrymmen ombord. Detta misslyckades också eftersom befraktarna ansåg att bolaget var alltför opålitligt. I några fall ruttnade t.o.m. frakten bort.

Men denna gång har farbror Kjos gjort sin hemläxa säger han själv. Vad har han lärt sig och finns det något bra som han kan ta med sig? Jag tror inte han bryr sig.
Flygare
2021-03-18 12:46:10
SV: Norse Atlantic Airlines
Norwegian longhaul var en fiasko, enorma förluster.
Man var tvungen att sälja massor med biljetter långt under kostpriset.
Så blir det också med Norse Atlantic Airlines
Amatören Björn Kjos fattar inte att det inte går att tjäna pengar på lowcost longhaul.
Om det nu var så lysande en ide, då hade nog folk som är långt mer framgångsrika inom flyget än Kjos satsat på det. Det finns en anledning till att varken Ryanair eller Southwest eller Wizz air är intresserade.
Det finns folk som tycker att Norwegian är/ var väldigt innovativa under BKs ledning, på vilket sätt?
Sälja massor med biljetter för billigt kan ju vem som helst. Innovativt . kanske men inte framgångsrikt.

Yngve
2021-03-16 18:27:53
SV: Norse Atlantic Airlines
Herregud!
Vad är det med skandinaver och namn på flygbolag? Insåg inte Kjos och Co att det var ett misstag att kalla Norwegian för just Norwegian när man gav sig i kast med att expandera utanför Skandinavien?
Jag antar att de inte har tänkt sig ett long hail low Cost som enbart flyger från Skandinavien.

Ska man starta flygbolag så döper man det med ett namn som inte binder det geografiskt!! De nationella flygbolagens tid är över.
pf
2021-03-16 16:20:20
SV: Norse Atlantic Airlines
Thomas, v.g. underbygg dine skriverier, og kom med eksempler.

Om ikke, hold deg vekk !
thomas
2021-03-16 15:43:37
SV: Norse Atlantic Airlines
Hörru Pf klipp igen Du själv
Du kanske är nån av Björnarna det finns tusental kedjebrevs Norwegian lurade, tror högafflarna tas fram nu. Men de som startade sitter på miljoner så slutar alla kedjebrev, har sagt för flera år sen att Norwegian är ett fake kedjebrevs bolag, inget annat.
thomas
2021-03-16 14:17:59
SV: Norse Atlantic Airlines
Pf
Inget olagligt?
när konkursförvaltaren tar tag i Norwegian och börjar utreda kommer mycket fram, det är alltid så.
ABC
2021-03-16 11:16:51
SV: Norse Atlantic Airlines
Varför vänta till december? Hade jag varit i Kjosåldern skulle jag starta till påsk..
pf
2021-03-16 10:28:05
SV: Norse Atlantic Airlines
Thomas, ta deg i sammen.

Ingen har gjort noe ulovlig.

V.g. klapp igjen dersom du ikke har noe bedre å komme med !
thomas
2021-03-16 08:12:04
SV: Norse Atlantic Airlines
Det är rätt i tid starta i Dec, många flygbolag är utslagna
till dess. Men herrarna har miljarder att först återbetala till alla som lurats av pyramidspelet Norwegian.
IngePax
2021-03-16 00:15:29
SV: Norse Atlantic Airlines
Det verkar som att Norwegians tidsfrist används till att starta upp två nya bolag Flyr och Norse, sen är NAS överflödiga och kan sättas i konkurs.
Två fågel Fenix reser sig ur askan utan skulder och tagit över Norwegians tillgångar till lågpris!
Tim
2021-03-15 22:53:35
SV: Norse Atlantic Airlines
Ctrl C + Ctrl V. Skulle aldrig satsa en egen krona på detta eller boka biljett förrän tätt inpå avgång. Men är positiv för oss passagerare med mer konkurrens på longhaul
Norwegian
2021-03-15 21:14:32
SV: Norse Atlantic Airlines
Gråt!!
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn