Tråden startades av: PnF  2021-05-27 23:31:46
Regional jet vs cityjet 
Är det någon av er kunniga människor på flygtorget som sitter inne på information hur läget ser ut med dessa två bolag? Som det ser ut så har RJ all trafik från Arlanda medans CJ kör från CPH. Någon som vet mer? Är CJ på väg bort? Går det dåligt för något av bolagen?
Tack och hej.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Börjeb
2021-06-30 15:35:05
SV: Regional jet vs cityjet
Åka buss eller tåg... varken SL, västtrafik eller skånetrafiken med flera har sina egna bussar/tåg och personalen är väl minst sagt från världens alla hörn. Så det blir till att använda apostlahästarna om du ska va säker på en svensk produkt...
Ronald
2021-06-29 17:52:09
SV: Regional jet vs cityjet
@ 643
Gör du så, då får du nog åka tåg eller buss... SAS har ju också sitt egna "SAIL" med piloter som är från alla världens hörn.

Men trevlig väntan på dig :)
råger
2021-06-29 17:21:15
SV: Regional jet vs cityjet
@642+Globalist
Först när alla andra alternativ inte fungerar ( inkl bil/båt/tåg)
så sätter jag mej på ett flyg som jag inte känner mej trygg med.
Gäller i Sverige och inrikes Ryssland.

Billigast pris gäller inte alltid, utan rätt pris och kvalitet.
Det finns ju en anledning varför jag inte flugit med Ryan
sedan 2005
AT
2021-06-29 13:31:07
SV: Regional jet vs cityjet
En intressant fråga vad som är billigast att flyga i pandemitider.
SAS betalar leasingkostnader för sina nya fina A320Neo som står på marken samtidigt som man hyr in en underleverantör att göra arbetet.

Intressanta ekvationer. Förmodligen inget enkelt svar.
643
2021-06-29 10:36:23
SV: Regional jet vs cityjet
@ronald

Jag avvaktar tills SAS sätter in sina A320. Vägrar flyga me de inhyrda piloterna
Globalist
2021-06-29 09:11:50
SV: Regional jet vs cityjet
Om det nu är de spanska piloterna som är problemet - eller för den delen piloter med annan etnicitet än svensk - då kommer en del här på tråden att få problem med nästa utlandsresa till en plats där SAS inte flyger.
Kom ihåg vad Boeings vd sa när den första MAX:en störtat: det berodde på dåliga piloter från tredje världen... Det fick han som bekant äta upp med besked.
Ronald
2021-06-28 22:35:43
SV: Regional jet vs cityjet
Att flyga en A320 som det är 50 pax i är inte ekonomiskt hållbart.

2021-06-28 22:18:08
SV: Regional jet vs cityjet
@BK

Det kostar mer för SAS att flyga själv, framför allt de rutter som inte har så stort underlag att man kan flyga en A320. Att sätta in en A320 med en 1/3 kabinfaktor är en förlust för SAS.

Att flyga samma sträcka med mindre plan ( inhyrd kapacitet) och ha 90% kabinfaktor: genererar vinst för SAS.
BK
2021-06-27 00:40:42
SV: Regional jet vs cityjet
Det mest spännande är ju varför inte SAS flyger rutterna själva istället för att hyra in.
Irma
2021-06-24 16:05:15
SV: Regional jet vs cityjet
Det är klart det är priset som är viktigast, allt annat är ett brott mot aktiebolagslagen kap 3 par 3. (https://lagen.nu/2005:551#K3R4). Ett företag ska göra vinst och därför måste kostnaderna hållas nere. Ett företag är ingen social inrättning med etisk eller moralisk kompass. Dock kan man ta hand om sina anställda och verka i en sorts ”imaginär” moralisk anda om detta i slutändan genererar mer vinst.
Ellak
2021-06-24 09:57:43
SV: Regional jet vs cityjet
@ Kalle
De har en bas på ARN.
Jan
2021-06-24 09:49:20
SV: Regional jet vs cityjet
Kalle. Då är det nog någon månad sen du åkte den rutten, den senaste månaden har xfly all trafik i Sverige. Om du vill ha det mer bekräftat så kan du titta på flightradar.

Dock väldigt tråkig utveckling, det märks tydligt att priset är det som är viktigt för SAS..
Kalle
2021-06-23 23:17:14
SV: Regional jet vs cityjet
@Jan
Jo dom flyger i Sverige, jag åkte med dom från Malmö för ett tag sedan.
Dom flyger i Sverige men har ingen bas här.
Atc
2021-06-23 18:28:43
SV: Regional jet vs cityjet
Är det någon som vet varför SAS väljer att hyra in Nordica istället för cityjet? Som jag har förstått det så har Nordica väldigt dåliga arbetsvillkor och mycket äldre flygplan? Är det endast priset som är viktigt för SAS?
råger
2021-06-23 14:07:34
SV: Regional jet vs cityjet
Börjar tro att det var Xfly/Regional Jet/Nordica som flög.
Säkerhetsinstruktionen i stolsfickan var på Estniska m.m.
Sak samma ! Spanjornerna som spakade var inte på hugget.
Missed aproach, go around och lyckades inte stanna förräns sista 50 meter innan banslutet med alla pax hängandes i säkerhetsbältena.
Fint väder, 15 C och torrt.
jan
2021-06-22 11:08:03
SV: Regional jet vs cityjet
Nej, dom flyger inte längre i sverige. Endast cph och europa.
Kalle
2021-06-22 10:33:44
SV: Regional jet vs cityjet
@råger
Dom flyger visst i Sverige.
@råger
2021-06-22 08:01:11
SV: Regional jet vs cityjet
@råger: Cityjet flyger ej i Sverige, endast från Köpenhamn så mest troligt att det var Xfly du flög med.
Hp
2021-06-21 20:42:34
SV: Regional jet vs cityjet
@råger
Samma sak kommer ske i SAIL. Ber dig aktivt hålla koll på vilka avgångar som sker av riktiga SAS. Där är det ialafall en seriös och rigid anställningsintervju.
råger
2021-06-21 11:38:36
SV: Regional jet vs cityjet
Cityjet CRJ 900 vilka sitter vid spakarna ? Spanjorer ?
Efter en katastrofdålig landning på Östersund undrar man
vad det är för folk som spakar.
Jag kommer undvika cityjet i framtiden. Klarar man inte av att landa
på Frösön så är det illa ställt.
CRJ900
2021-06-06 08:23:20
SV: Regional jet vs cityjet
Inte alls svårt att säga.
11 piloter och 9 kabinbesättning med bas på ARN.
Robert
2021-06-05 00:44:58
SV: Regional jet vs cityjet
Det är en bas på Arlanda för de som flyger ATR från Arlanda.
Karlsson på taket
2021-06-03 16:19:08
SV: Regional jet vs cityjet
Det är några svenskar som jobbar där om de har Stockholms bas eller inte svårt att säga men de gick bakom ryggen på alla inklusive SPF och skrev ett eget avtal medPAS/Xfly lite märkligt kan jag tycka tror inte man kan kalla det för kollektivavtal.
AT
2021-06-03 09:36:16
SV: Regional jet vs cityjet
Flyger Xfly fortfarande ATR med personal baserade på Arlanda? Eller har de stängt ned Arlanda basen?
BK
2021-05-29 00:50:23
SV: Regional jet vs cityjet
@Andreas
Det är liksom det som är grejen ATR blir mer och mer vanlig.Ingen nyhet då den är fräsch miljövänlig och billig i drift.
Andreas
2021-05-28 09:12:40
SV: Regional jet vs cityjet
SAS och Air Baltic har codeshare till RIX. Xfly flyger TLL och VNO.
Lasse T.
2021-05-28 08:26:00
SV: Regional jet vs cityjet
Jag hörde ett rykte (som kanske inte stämmer, rätta mig om jag har fel.)
Att Regional jet/ Nordica ligger i tvist med f.d Estoian Air anställda, som kräver löner och ersättningar.
Sen att Ryan Air, vill ogiltigförklara stödet från EU.
Klarar Nordica detta isf.
Dom verkar inte ha några egna linjer förutom GEV, bara SK flygningar. Hur ligger allt till tro?
Det är så tyst om vissa bolag tycker jag. Cityjet hör man inte så mycket om heller.
@Andreas
2021-05-28 08:03:22
SV: Regional jet vs cityjet
Någon CRJ trafik mellan Skandinavien och Baltikum i någon större utsträckning lär inte bli verklighet, (mer än enstaka avgångar) eftersom SAS numera kör code-share på airBaltics flygningar med större A223.
Andreas
2021-05-28 07:28:00
SV: Regional jet vs cityjet
Jag antar att du syftar enbart på CRJ900. Xfly flyger nämligen ATR både i CPH och på ARN.

Egentligen ska Xfly flyga CRJ900 mellan Skandinavien och Baltikum, men eftersom efterfrågan inte är tillräckligt stark för det ännu flyger de blandad ARN-trafik i kombination med TLL.

Under tiden bygger CityJet upp sin CPH-bas till att börja med.

I takt med att efterfrågan ökar ska antalet flygplan som flyger för SAS också öka från den låga nivån nu, så inget av bolagen är på väg bort. Rimligen går det dåligt för båda, men så är det ju för alla flygbolag i dessa tider.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev