Tråden startades av: Flygare  2021-06-07 11:29:15
Arlandas framtid 
Knappt har det kommit fram att regeringen vill avveckla BMA, för än en massa okunniga gammaldags tänkande folk kräver att ARN ska få en fjärde rullbane. Detta är ingenting annat än idiotiskt.

Som Kim Silander skriver i DI, så är det helt fel väg att gå, i stället borde man se till att båda parallelbanor är över 3000 meter.

Man bör se över luftkorridorerna till/ från ARN. I nuläget måste man flyga en omväg för att komma till flygplatsen, det kostar bränsle, ger mer utsläpp och gör flygplatsen ineffektiv.

Et annat argument för att det absolut inte behövs fler banor, är att antal starter/landningar har blivit färre varje år, senaste 10 åren

Argumentet för dessa långa omvägar för att komma till från ARN,har alltid varit buller. Men nyere flygplan bullrar inte så mycket som tidigare tiders flygplan,en utveckling som kommer att fortsätta.
Om man envisas med att bygga en fjärde bana, då riskerar man att kasta en massa miljarder i sjön, men detär ju tyvärr tradition i Sverige vid stort sett alla infrastruktur” satsningar” t.ex. Hallands ås banan och påtänkta discount höghastighets tåg banor med stationer utan för städerna....
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn