Tråden startades av: Tobbe  2021-07-16 11:09:29
På vilken höjd ska cabin crew sitta ner 
När jag flög senast (det var med en Boeing 737-800) så vaknade jag till med ett ryck av att det ropades ut "cabin crew seat for landing please". Eller nåt liknande. Dock verkade inte cabin crew ha jättebråttom att sitta sig utan en av dom fortsatte att samla in skräp.
Sen satte hon sig.

På vilken höjd ropar kaptenen ut att cabin crew ska sätta sig ner? Och måste dom inte sätta sig direkt?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

ABC
2021-07-21 00:47:35
SV: På vilken höjd ska cabin crew sitta ner
Tack kapten elvisp. Då vet vi hur det går till i din ångesttub.
Kapten
2021-07-20 13:23:24
SV: På vilken höjd ska cabin crew sitta ner

Jag skulle säga precis innan ställen fälls ut faktiskt. När man får ILS-glideslope capture vilket vi brukar vänta på innan vi fäller ned ställen.

Kapten.
Crew
2021-07-20 01:46:05
SV: På vilken höjd ska cabin crew sitta ner
Oftast säger dem CabinCrew 10min to landing.
Då kan man börja prepa cabinen för landning samla skräp osv.Man hör och vet som crew när hjulen fälls ut och då ska man sitta.
Crew
2021-07-20 01:41:43
SV: På vilken höjd ska cabin crew sitta ner
När landningshjulen fälls ut.
DW
2021-07-19 17:21:31
SV: På vilken höjd ska cabin crew sitta ner
Detta varierar också från flygbolag till flygbolag.. vissa ger ett utrop, andra diverse pling... På BA, framförallt på långlinjer, kunde man ibland sätta sig ned långt innan landning då allting var säkrat i kabinen.
ABC
2021-07-19 15:15:06
SV: På vilken höjd ska cabin crew sitta ner
Ska vi sätta oss omedelbart säger man det. Isåfall sätter du dig i närmast lediga passagerarstol då du sällan har tid för något annat (kraftig turbulens väntas). Vid landning beror det på väder och hur tidigt piloterna vill ha informationen. Vid större besättningar tar det lite längre tid. En tumregel är att vi sitter ned när landningsställ är ute.
Kapten Haddock
2021-07-18 10:28:40
SV: På vilken höjd ska cabin crew sitta ner
När landstället går ut (för landning) vanligtvis runt 2000ft AGL ges en "pling" signal via PA att landning är förestående, eller via PA utrop) Då ska cabin crew avsluta sina uppgifter med att säkra kabinen och sätta sig ner. Därefter ger de vanligen "cabin clear" via knapp som ger indikering i cockpit (beroende på flygplanstyp och bolag). Vid 1000ft ska flygplanet vara stabiliserat och klart för landning, och i det ingår att kabin är klar för landning och cabin crew sitter ner.
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn