Tråden startades av: PM  2021-07-20 17:11:59
SAS point-to-point vs hub-spoke?  
Har länge undrat över SAS' gamla traditionella affärsmodell.

SAS ska ju bedriva flygverksamhet i syfte att tjäna pengar till sina ägare och göra kunder och medarbatare nöjda (i den ordningen).

Vad är det egentligen som hindrar att SAS gör som RyanAir och EasyJet m fl och flyger punkt till punkt på de lönsamma linjerna och avstår från de mindre lönsamma. Och vad är det egentligen som hindrar att man flyger i slingor runt om i Europa istället för att alltid utgå från ARN/OSL/CPH?

Det är väl inget som egentligen hindrar att man skapar en point-to-point verksamhet istället för en hub-spoke verksamhet som nu. Om nu nätverksmodellen inte är lönsam, vad är det som egentligen hindrar en point-to-point modell? Eller varför inte båda två. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

RYR har ju bortåt 80 baser i Europa!!! 80 !!! SAS har tre. Man skulle ju förslagsvis kunna låta SAIL ägna sig åt sådan verksamhet. Varför inte göra det som är lönsamt? Egentligen??

Jag hoppas den nya VD:n vågar tänka "utanför boxen".

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pf
2021-07-24 11:42:59
SV: SAS point-to-point vs hub-spoke?
"sv pf", du får som meg, ta kontakt med partiet Moderatene. De svarte meg, dog før pandemien at ideologisk ville de selge seg ut av statlige bolag som SAS. Men, de sa også at de neppe ville få flertall for det i Riksdagen.

Andre på forumet her poengterer at dansk og svensk stat ikke er eiere av majoriteten av aksjer lenger, det er derfor akjser på markedet som andre kan kjøpe, som verdens største Fond.
J
2021-07-23 14:28:06
SV: SAS point-to-point vs hub-spoke?
@PM
Det är sant, så kan man göra. Men dessa investorer vill troligen ha en del av ägarskapet och det är kanske något staterna inte vill lämna ifrån sig för att SAS ska öppna inrikes i Italien heller;)
DEF
2021-07-23 12:57:13
SV: SAS point-to-point vs hub-spoke?
SAS gör väl det som de tycker att de tjänar mest pengar på.
Fast "experterna" här tycker att SAS skall drivas efter sina behov.
Vilket vore både vettvilligt och oansvarigt av SAS.
ABC
2021-07-23 05:20:47
SV: SAS point-to-point vs hub-spoke?
Den största vinsten med att ha SAS är väl just att bolaget har fokus och täckning på sin hemmamarknad och att alla företag och skattebetalare ges möjlighet till goda kommunikationer? Att apa efter lågprisbolagen skulle närmast vara vettvilligt och oansvarigt.
sv pf
2021-07-22 23:10:43
SV: SAS point-to-point vs hub-spoke?
SAS hq förblir i Sverige. Basta!! Varför skulle Norge få SAS billigt?
Svensk politik har du inte en aning om, som mycket annat.

PS. Du förstår inte Norges Oljefond. fast du är norsk. DS
pf
2021-07-22 16:55:43
SV: SAS point-to-point vs hub-spoke?
SAS har ikke nok flyenheter for å gjennomføre noen sprell slik trådstarter søker å fremstille saken.

I tillegg vil jeg tilføre at målt i omsetning, ER Norge (pre-pandemi) SAS's største marked. Altså utenfor de store eierlandene. SAS har selv skrevet i Årsberetning det. Og målt mellom de tre land, ville Sverige og Danmark tilsammen blitt ca like stort som Norge.

Politisk kan det bli flertall for partier som igjen kan tenke seg å investere i SAS. I Sverige KAN det konservative partiet Moderatene tenke seg ideologisk å gå ut av SAS - det var ideologisk som gjorde at høyrepartiene i Norge solgte staten ut. Det KAN skje i Sverige. Norge kan da få SAS billig, penger er inget problem, jfr Statens oljefond !

Klart, med norsk eierskap kan nok en del endringer skje. Hvor lenge blir da HQ i Stockholm ! ?
@Kelly
2021-07-22 00:43:52
SV: SAS point-to-point vs hub-spoke?
En mycket bra analys! +1 på den.
Re:Pantburken
2021-07-21 22:21:03
SV: SAS point-to-point vs hub-spoke?
vilka subventioner menar du då? Utveckla gärna.

Eller killgissar du bara?
Kelly
2021-07-21 16:28:20
SV: SAS point-to-point vs hub-spoke?
De sista fem åren innan pandemin gick SAS 7 miljarder i vinst, trots att man brände en hel del pengar på att starta nya bolag och baser i andra länder som senare fick läggas ner, eller täckas med pengar från moderbolaget. Och trots att man lyckades reta upp de anställda till den grad att massor av flygningar fått ställas in med en peak under sommaren 2018, vilket även senare ledde till kostsamma strejker i olika delar av bolaget.

Trots allt detta såg 2020 från början ut att bli ytterligare ett riktigt lönsamt år innan pandemin bröt ut.

När dammet av covid-19 har lagt sig kommer SAS sannolikt ha bantat kostnaderna ännu mer och står redo för nya rekordresultat som kommer slå åren innan pandemin!
Linkan
2021-07-21 14:59:26
SV: SAS point-to-point vs hub-spoke?
Kunderna blir ej nöjda med punkt till punkt biljetter.

Börjar man med det får man en MYCKET STOR försämring för resenärerna!

Pantburken
2021-07-21 13:15:32
SV: SAS point-to-point vs hub-spoke?
Flyget har aldrig varit lönsamt för SAS. Därför måste det subventioneras med statliga medel från de nordiska länderna för att SAS ska klara av att hålla sig i luften!
PM
2021-07-21 11:16:23
SV: SAS point-to-point vs hub-spoke?
Min tanke är att SAIL börjar trafikera point-to-point ute i Europa och upprättar baser vartefter det uppstår underlag för detta. Att basera flygplan och crew bör inte vara något problem i dessa tider. Börja kanske med en CRJ-flotta och växla upp till A320 när underlaget finns. Väx organiskt, men satsa på point-to-point. SAIL kan bli en bra plattform för det rena nöjesflygandet. Måla SAIL-flygplanen i en egen livery. Jämför Transavia och KLM.

@Lage D: Håller med om att SAS har en splittrad affärsmodell. Nöjesflygandet kommer bli den stora marknaden som bolagen slåss om. Affärsflygandet kommer bli en minskande kaka. Denna omställning är nog SAS största utmaning framöver.

@Alex: Ta t ex valfri plats där RYR är baserade och flyg därifrån.

@J: Förstår inte din invändning. SAS ägs för det första till ca 60 % av privata intressen. Man skulle nog kunna ta in riskkapital för en sådan satsning. För det andra är det väl inte hugget i sten att SAIL ska vara helägt av SAS. Släpp in riskkapitalet även i SAIL. Skattepengar har inte med det här att göra.
sv pf
2021-07-21 10:53:14
SV: SAS point-to-point vs hub-spoke?
SAS största marknad är Europa, och inget annat!
pf
2021-07-21 08:36:13
SV: SAS point-to-point vs hub-spoke?
Før pandemien tjente nok SAS penger på å ha base(r) utenfor eierlandene.

SAS langt største marked er Norge !
Lage D
2021-07-20 18:47:23
SV: SAS point-to-point vs hub-spoke?
SAS vill vara flera saker på samma gång. Ett LCC, ett nätverksbolag för affärsresor och en långlinjeoperatör. För denna typ av bolag krävs helt olika upplägg och helt olika storlekar och typer av flygplan. Enda sättet för SAS att överleva är att utnyttja sitt starka varumärke och bli ett renodlat LCC (liknande Easyjet) med fokus på inrikes och fritidsdestinationer. Att vara attraktiv för affärsresenärer krävs frekventa avgångar och SAS har för stora flygplan och för liten hemmamarknad för att kunna bli lönsamt. Att upprätthålla långlinjer är en finansiell katastrof.
Alex
2021-07-20 18:40:30
SV: SAS point-to-point vs hub-spoke?
Var skulle SAS flyga och öppna baser då tycker du?
J
2021-07-20 18:32:38
SV: SAS point-to-point vs hub-spoke?
Jag tror att det krävs kapital för att göra sådana satsningar. Varför skulle svenska och danska staten satsa skattepengar på att öppna spansk inrikes? Och varför skulle man vilja supporta irländska jobb med samma pengar är en ännu bättre fråga.
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn