Tråden startades av: Apollo  2021-09-02 18:22:32
SAS charterbolag 
Är SAS ett charterbolag nu som flikar in med lite reguljärt när det passar ?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

thomas
2021-09-16 12:21:26
SV: SAS charterbolag
På wikipedia listas flygbolags flottor
även över tid
thomas
2021-09-16 09:14:19
SV: SAS charterbolag
Det är inte så att business minskar eller försvinner, Reseavdelningarna flyttar bara över sina medarbetare till lågprisflyg eller nät konferenser.
myhell
2021-09-16 00:09:15
SV: SAS charterbolag
SAS har flugit massor med charter, t ex för Apollo, i över 20 år. Detta främst då på lördagar, då business-resandet är obefintligt (och inrikes knappt existerar). Före pandemin, så tog Apollo emot ca 20 SAS-flighter - bara på CHQ. Att SAS nu kanske startar upp med mer charter än tidigare är inte konstigt alls. Business-resandet kommer aldrig upp i samma nivåer som förr...
JL
2021-09-14 20:36:14
SV: SAS charterbolag
@DC10 ( R ) Vet inte om ditt svar var till mig ? Men visst flög Premiair SAS B767, 94/95. Jag flög den ju själv. Premiair hyrde in den men med DK kabinpersonal och SAS flight deck. Vi flög Phuket och Colombo. Kolla med Ving
@sv.sv.lite mer historie
2021-09-14 17:07:59
SV: SAS charterbolag
Premiair flög med sina DC-10 or till Phuket, från hösten 1996 - 2000 då A330'n kom.
Att påstå annat, är bara konspirations teorier och lögner.
DC-10 (R)
2021-09-14 16:42:58
SV: SAS charterbolag
Vi flög DC-10-10 till Phuket via SHJ, med besättningsbyte. Vilket fungerade alldeles utmärkt. Pax'en steg av till en fantastisk frukost buffé, i terminalens transitområde. För att sedan efter en god frukost, fortsätta till Phuket. Premiair flög med DC-10-10 till Phuket, ända fram till att man skaffade A330.
Kolla gärna med Ving!

Gärna historia, men inga lögner och fantasier.

Snacka om att inte ha koll!

PS. Ange gärna källa till ditt SAS B767 snack DS.
JL
2021-09-14 16:15:46
SV: SAS charterbolag
@sv.sv.lite mer historie. Nu är det så här. SAS flög INTE charter till Phuket o Colombo. Punkt. Däremot hyrde Premiair in SAS maskinerna och flög med egen kabinpersonal, MEN med SAS flight deck 94/95. Sen flög premiair/mytravel airways DC 10-10 till Phuket, men med mellanlandning i Sharjah, Förenade Arabemiraten, både ut och hem. Så det så.
sv.sv.lite mer historie
2021-09-14 13:10:32
SV: SAS charterbolag
Du har ingen form av koll, SAS flög visst charter till Phuket och Colombo var själv med om det.
Att påstå att DC10-10 flög till Phuket från skandinavien är bara löjligt. DC10-10 var absolut ingen långdistans maskin. Med hur många mellanlandningar?
Den klarar väl inte ens av att flyga ARN- New York.
thomas
2021-09-14 10:57:59
SV: SAS charterbolag
Charter då är hela kabinen betald och i förskott, långa serier bolaget vet att det kommer in pengar från, vad är dåligt med det upplägget.
att köra med 50% beläggning och där under är mkt dyrt.
Re:Eric
2021-09-13 22:04:35
SV: SAS charterbolag
Varför skulle man inte kunna göra det? Du har väl ingen aning om vad charterarrangörerna betalar i stolspris till SAS.



Eric
2021-09-13 17:43:13
SV: SAS charterbolag
SAS kan väl aldrig gå med vinst om merparten av inkomsten kommer från charterbiljetter,eller ?
thomas
2021-09-09 08:12:20
SV: SAS charterbolag
Förut såg man i reguljärflyget ner på charter, så är det inte längre. Flyg är en transport från a tll b no less no more, att sas har operarat charter historiskt och nu är företagekonomiskt fullt motiverat, flygplan genererar pengar i luften inte på marken. Nyttja hela kostymen så mkt som möjligt av flottan och personalen.
thomas
2021-09-09 07:53:20
SV: SAS charterbolag
Jl: 747ans piloter kom från SAS
Kabinen ja scanairs.
Nej Scanair hade ingen egen 747
Man kan googla deras flotta.

Eric
2021-09-08 22:43:30
SV: SAS charterbolag
SAS verkar övervägande flyga charter i dagsläget
sv JL
2021-09-08 22:22:37
SV: SAS charterbolag
Källa tack.
JL
2021-09-08 18:09:54
SV: SAS charterbolag
@sv lite mer historia
Mycket fel här.
SAS flög i slutet av 70 talet med egen crew 747 till LPA. Scanair tog sedan över. Hade egen jumbo med egna logon vid 1982/84
Premiair flög visst SAS 767 till både Phuket o Colombo 94-95 med SAS piloter men med egen cabin personal. Flög själv.
thomas
2021-09-08 16:28:20
SV: SAS charterbolag
Stämmer 747an p-ades
På plattan framför gula byggnaden.
Paxen bussades dit
Tider var 747-200
Jag flög den med SAS till LAX flera ggr.
Men var ett för stort flyg för SAS, med dagliga avgångar
Scanair flög även A300.

sv thomas
2021-09-08 15:19:02
SV: SAS charterbolag
Har för mig att rampen vid den gula charterhallen, var för trång för 747.
Pax'en bussades till ramp east.
sv lite mer historia
2021-09-08 15:15:27
SV: SAS charterbolag
SAS 767 flög aldrig för Premiair. Möjligen Airtours 767 vid något tillfälle.
Normal trafik för Premiair till Phuket var inledningsvis med DC-10-10.
För att sedan använda sina nya A330.
VKG
2021-09-08 11:45:40
SV: SAS charterbolag
När Scanair bröts ut från SAS var 1994, när Scanair och danska Conair slogs samman och bildade Premiair. Från 1995 på eget danskt AOC och OL.
Flottan bestod då av 4 DC-10, 3 A300 samt ett 6 (tror jag) A320.
lite mer historia
2021-09-07 17:08:47
SV: SAS charterbolag
SAS B767 flög charter för Premiar till Phuket och Colombo under 90 talet
To
2021-09-06 12:23:29
SV: SAS charterbolag
SAS flyger en hel del charter under sommarhalvåret främst på helger då det finns ledig kapacitet i flottan och när det är färre affärsresenärer. SAS flyger charter åt Tui, ving, Apollo och Airtours. Mixen med reguljär och charterflighter gör att flottan utnyttjas maximalt och intäkterna ökar. Planen kan t,ex flyga charter till Kreta på lördags morgonen för att lördag eftermiddag sedan flyga reguljärt till t,ex London. Sommaren 2019 flög SAS runt 260 charterflighter/vecka! :)
DC-10 (R)
2021-09-05 20:37:56
SV: SAS charterbolag
Alla som vet något om charterbranschen, vet också att Scanair använde B747 vissa helger till LPA. Ditt nick passar bra - Jervejint
Björn
2021-09-05 19:34:15
SV: SAS charterbolag
SAS B747 flög Scanair charter med SAS målning men med Scanair solen på fenan.
thomas
2021-09-05 12:38:45
SV: SAS charterbolag
Stämmer som jag skrev SAS B747 användes till LPA flera bekräftade detta här.
Var det söndagar avgång från Gula charter
byggnaden.
Scanair flög två DC8 55 se-dbd och ln-moh.
Senare Dc8-62 även 63an + inhyrda SAS DC 9-41 or på bl.a vinterflygningar till alperna..
Tror de hade 6 DC 10 or när de stog på topp
+ att Scanair på 70 talet även flög Transairs 3 727- 100. Scanair bröts senare ut blev eget bolag med helt egen personal även piloter. Alltså SAS har haft en omfattande chartertrafik.
Håkke
2021-09-05 01:43:29
SV: SAS charterbolag
SAS kan hålla sig till reguljär statlig trafik när det ändå lever på staten.Låt Dom riktiga charter bolagen sköta det dom är proffs på.
DW
2021-09-04 21:05:50
SV: SAS charterbolag
747 flög väl visst för Scanair?
Eric
2021-09-04 16:14:19
SV: SAS charterbolag
Kan SAS klara sig med charterflygningar på sommarlovet för att sedan parkera stora delar av flottan över vintern?
B747
2021-09-04 13:21:32
SV: SAS charterbolag
Jo, Scanair flög 747, har själv åkt med den några ggr.

http://hjak.se/scanair/html/fpl/b747.htm
Jervejint
2021-09-03 15:11:42
SV: SAS charterbolag
@Thomas. B747:an flög inte för Scanair. Det gjorde däremot Stretch-8an å DC-10an.
747:an flög på TYO/LAX/NYC/BKK/SIN i SK färger. DC10an flög LIS/RIO/BUE/SCL/NBO/JNB i SK färger. Var Red Cap på SAS från slutet av -79 till slutet av -80 innan jag gick över på HZ avdelningen.
thomas
2021-09-03 10:36:40
SV: SAS charterbolag
Sas har flugit stora charterkontrakt sen 70-80 talet med sitt initialt helägda dotter bolag Scanair allt där var SAS piloter tekniker underhåll etc. utom kabinpersonalen som var anställda i Scanair. Bra kombo eller resurs användning när affärsflyget inte gick över helgerna sattes det in att flyga charter. SAS B747 flög ex LPA på helger.
Cph4ever
2021-09-03 06:48:46
SV: SAS charterbolag
När kontraktet med Apollo är värt 3,4 miljarder så är det helt OK att vara ett "charterbolag" då och då.
Olle
2021-09-02 20:57:11
SV: SAS charterbolag
Ja! För när inte Apollo har användning för dom 148 maskiner som SAS har, så passar dom på.
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn