Tråden startades av: Inovationen är död  2021-09-05 12:24:32
Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper  
Varför tycks alla gamla bolag tro att kopiera lågprisbolagen är lösningen?
De kan aldrig komma ner på deras låga kostnader ändå. Om de inte kan konkurrera prismässigt med Ryan och Wizz, så gör inte det! Det är dödsdömt redan från start. Men ändå sitter ledningsgrupperna och tror att det är lösningen.. Vart finns inovationen? Vart finns nytänkandet?

Kan man inte konkurrera, så samarbeta eller skapa en bättre produkt istället. Något som får resenären att välja dem före konkurrenten. Detsamma gäller alla dessa nystartade bolag som inte heller tillför något nytt men ändå tror att de kan konkurrera med de redan etablerade boalgen.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv pf
2021-09-10 17:00:10
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Vi som hade aktier i Norwegian har också betalt in extra pengar. Trots detta har mitt innehav förlorat 96% i värde. För att man haft en helt värdelös ledning som enbart skott sig själva.

Mina SAS aktier har också sjunkit i värde men har kvar 88% av ursprungligt värde detta jämfört med Norwegian där kvarvarande värde är 4%.

SAS låg på plus före pandemin, Norwegian var en katastrof redan före pandemin.



pf
2021-09-10 14:45:26
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Fakta är, også finnes det flyselskap, som idag flyr fordi nasjonalstatene, som hovedsaklig eier de, doper de med penger.

Ikke alle seter hos lavprisbolag selges, eller ble solgt for lokkepriser.
Hulk
2021-09-10 10:18:46
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Är upp till arbetsgivare och arbetstagare förhandla om lönen. Allt annat är orealistiskt.

Varför lägger ni energi på sånt ni ändå inte kan påverka? (Andras lön)
ABC@RSB
2021-09-10 09:18:15
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Om 90 000 kr per månad för en kapten var OK före pandemin, vad är en lämplig lön nu när pandemin börjar klinga av? Ska lönerna vara i linje med vilka andra jobb piloter kan få eller hur desperata de är?
RSB
2021-09-09 22:47:10
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
När de glada dagarna existerade innan pandemin flög jag CRJ900. Besättningskostnaden för bolaget var ca. 70:- per såld flygbiljett högt räknat. Då tjänade jag som kapten drygt 90000:- per månad brutto. En rimlig lön för jobbet. Den är rimlig för att bolaget var beredda att betala den, och jag var beredd att jobba för den. Allt annat är planekonomi och det har testats i DDR och Sovjetunionen med känt resultat.
Fakta är
2021-09-09 14:44:15
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Det finns bolag som Norwegian som annonserat ut priser som inte täcker kostnaden och sedan hamnat i rekonstruktion som gjort att stat, kommun, bränslebolag och passagerare som fått sin flygning inställd har förlorat stora belopp.

Däremot har ledningen plockat ut höga löner på andras bekostnad. Det är nästintill brottsligt.

Tycker ni att det är rätt????

Linkan
2021-09-09 09:58:53
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Att: ? De flesta av oss har en positiv syn på en rimlig inflation.

Du köper ett hus, lägenhet mm. Du har lånat pengar men inflationen gör att din skuld sjunker. När du sedan säljer får du i absoluta tal mer än du själv betalt. Det ger idag många ett extra kapital på äldre dar när de säljer sitt hus lägenhet och flyttar till en hyreslägenhet.

De kan då leva de sista ljuva åren med lite kapital i börsen som kan användas till det man tycker är trevligt.




Sv Sv Nya ögon
2021-09-09 09:47:49
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Därför att kommersiell business drivs av utbud och efterfrågan, hört talas om det ? På flygbolagssidan har vi något ytterst värdefullt som kallas betalande kunder, de är just nu alldeles för få och priskänsliga. De finns inte till för att piloter skall vara överbetalda, utan köper tjänster till marknadspris, eftersom det finns konkurrens och alternativ. När världen förändras, som den gjort rätt ordentligt med pandemin får man anpassa verksamheten efter verkligheten, inte underhålla SPF:s mossiga , ålderdomliga förhållningssätt - Nej till allt ! Ta in fakta och omvärdera. De hundratals piloter som just nu inte får flyga längtar tillbaka rätt ordentligt. Jamen, förhandla då på riktigt, ge och ta, är det som förhandling handlar om. Så sänks enhetskostnaden per flygstol och går att sälja på marknadens villkor. Annars kommer någon annan att erbjuda det. Garanterat.
Sv ?
2021-09-09 08:08:19
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Det har alltid funnits olika löner för olika jobb!

Det finns olika krav på utbildning. När du går till läkare kräver du nog att hen har en adekvat utbildning och erfarenhet. Samma sak gäller en pilot när du åker med ett flygplan.

Vi har alla olika förutsättningar för att fullgöra ett visst jobb.

För att bli kommersiell pilot krävs en hel del utbildning. Dessutom skall du vara lämplig psykiskt. Du måste fortsätt fungera även vid en krissituation annars är passagerarna förlorade. Man har ett mycket stort ansvar. Ett misslyckande kan orsaka 100 tals döda.

På de flesta jobb arbetar du ett dags pass och är ledig på helger och sover hemma. Piloter arbetar alla dagar i veckan från tidig morgon till sena kvällen och spenderar både dag och natt många gånger hemifrån. Arbetsmässigt och socialt ett skitjobb. Dessutom finns också risken att flygläkare en dag säger du får inget nytt medical. Du står således risken att bli arbetslös helt plötsligt.

Jobbar inte som pilot men flyger som privat pilot.

?
2021-09-09 07:14:21
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
För att lönerna har varit för höga. Ska vi höja matpriserna så att personalen på ICA tjänar 100.000 kr i månaden för att du ska förstå? Det är väll underbart om alla priser sjunker i samhället, då i takt med kostnaderna.
sv ABC
2021-09-08 22:27:59
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Du menar de snobbiga bolagen, som du hurrar?
Sv Nya ögon !
2021-09-08 20:23:42
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Varför skall de som jobbar sänka sina löner för att kleti och pleti skall ha råd att flyga?

Förstår inte resonemanget. De som inte kan betala vad det kostar skall ej flyga.

Med ditt resonemang skall snart alla jobba gratis även du. Vad blir det då av samhället jo ett stort kaos.

Vi tjänar alla olika mycket och får anpassa våra utgifter därefter.

Men du vill kanske att alla skall ha råd att köpa en lamborghini suv?
De som jobbar på fabriken får jobba gratis och lägga en slant för att alla skall ha råd att köpa en sådan bil.

Tänk om tänk rätt!
ABC
2021-09-08 18:14:20
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Absolut de duktiga flygbolagens problem. Ingen vill väll bli sammankopplad med den undermåliga ekonomiklass vissa flygbolag nu väljer att erbjuda?
sv ABC
2021-09-08 15:23:01
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Förmodligen Emirates problem.
Nya ögon !
2021-09-08 10:41:20
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Piloterna vägrar idka någon självkritik alls - världen har förändrats och enhetskostnaden måste sänkas. Endast bolag som lyckas med det överlever. Biljettpriser måste anpassas till det kunden vill betala, utbud och efterfrågan.
Den naiva bilden med "marknadsför mer", " ta in stora flygplan" och " det finns massor med kunder som vill betala extra" är totalt nonsens. Inom flygbolagens ledningar och admin finns mycket kompetent och erfaret folk, precis som bland flygande. Kunskap finns, nu handlar det om att göra relevant förändring. Där har aldrig pilotföreningarna velat vara en del av lösningen, utan alltid en större och större del av problemet - Nej till allt. Om inte pandemin hjälper till med uppvaknandet så kommer marknaden och ekonomin att lösa det. Om du inte vill vara en del av lösningen självmant, så kommer någon att lösa det åt dig - i enlighet med flygmarknadens nya verklighet. Basta !
Dominera en marknad i taget
2021-09-07 22:37:15
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Man måste väll ändå säga att Norwegian var innovativa och kom med en produkt som saknades på den norska marknaden innan de ändrade kurs och försökte konkurrera både med alla de andra lågprisbolagen i Europa och long haul samtidigt.
Sanningen
2021-09-07 18:28:11
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Ni har väl sett hur det gått för de bolag som ansåg sig innovativa?

Norwegian stora förluster som även drabbade resenärer, flygplatser, bränsleleverantörer, staten mflr. Motsvarande hände med BRA.

Samhället och befolkningen bör få slippa sådana dåligt skötta bolag.

Fantasilösa
2021-09-07 14:17:29
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Bönräknare dominerar ledningen på stort sett alla stora bolag nu för tiden. Man struntar fullständigt i vad det är man producerar. Det enda som gäller är div former av bonus till toppledarna
thomas
2021-09-06 20:58:42
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
För flygbolagen handlar det om att se andra intäktskällor, bosta ombordförsäljning utöka utbudet, den är bara i sin linda, bosta hotellavtalen till mer provision, sälj annat lgh hus på dest. aktier legoklossar etc etc, pls paxen sittet fastspända använd tiden väl ombord till att sälja.
ABC
2021-09-06 18:03:42
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Kryllar av bolag med fyra klasser om det är någon som missat den utvecklingen senaste 10 åren. Förstår dock inte varför varför Emirates ekonomiklass säljs med samma namn som Norwegians?
kalle
2021-09-06 16:07:06
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Affärsresandet kommer rimligen att återhämta sig till viss del. Som någon annan skrev så funkar inte Teams till allt. I början av pandemin kändes detta som framtiden men nu har de flesta fått nog och inser vikten av face to face.

Jag håller helt med om att det bör finnas utrymme till nytänkande.
Exempel:
Ta bort 2 rader (6 stolar) i 737 och ge paxen 3 cm mer benutrymme. Man kan ändå få en beläggning på 96%.
Förenkla biljettköp, incheckning osv. Titta på hur allt inköp på nätet bara blir enklare och snabbare. Att köpa en flygbiljett är fortfarande ett projekt som tar tid.
Förbättra bemötandet ombord. Varför finns det så många sura och trötta värdinnor och värdar. Lär av de bästa i asien eller av de fina hotellkjedjorna.
Lägg energi och pengar på att ha de bästa avgångstiderna. Personligen betalar jag gärna några hundralappar extra för en avgång kl 10 än kl 06.
Osv....
thomas
2021-09-06 12:23:39
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Virgin Atlantic körde med 3 klasser, nån xtra klass ovan på y
den sålde ganska bra. Men även han är på knä vädjar om statliga subventioner.
Oavsett trafikökningar hela branschen är fortfarande skakig.
Sv ABC
2021-09-06 11:05:41
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Om du tror att du får något gratis då har du tappat kontrollen.

Inget är gratis inom flyget allt kostar. Bolagen har dock olika strategier för hur man täcker kostnaderna. Det är alla affärsdrivande bolag även om vissa tappat kontrollen som Norwegian och BRA som i efterhand kostat kunder, staten och leverantörer stora belopp med sina rekonstruktioner.

ABC
2021-09-06 10:48:31
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Håller helt och hållet med trådskaparen. Tycker att de bolag som fortfarande har en ekonomiklass med någon klass genast ta bort den. Inte fysiskt men till namnet. Det jag på tex SAS får betala extra för i premium får jag med råge gratis hos andra flygbolag utan att det kallas premium (lounge på några enstaka flygplatser undantagna). I Europa blir det ganska få bolag som kan skippa economy men jag undrar vem som blir först och vad nya namnet för en klassisk lägsta klass blir?
@Dr. realist
2021-09-06 09:30:53
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Affärsresandet kommer att öka mycket när olika okunniga makthavare i världen inser att dessa idiotiska gränsstängningar förstör mycket mer än de gagnar.
”Zoom” och ” Teams” mv går att använda till viss del, men ersätta möten , på riktigt, i affärs världen kommer aldrig ” virtuella möten ” att göra.
Många är ofattbart trötta på dessa virtuella möten. Det ska man inte underskatta.
Flygbolag ser inte längre fram än nästa bokslut nu för tiden , tyvärr. I Europa blev ” gamla” flygbolagen skrämta när div. LCCs fick stora framgångar.

Men alla kan inte oprera som ett LCC, Konceptet funkar inte för långlinjer, och fler och fler är beredda att betala mer om man får ” value for money”
thomas
2021-09-06 08:30:07
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Läget för drakarna försämras ur konkurrenssynpunkt när lågprisbolagen flyttar in på main flygplatser.
Egentligen finns inte så stort utrymme för innovation, bara kopiera South west.
Stenhård kostnadskontroll sälj biljetterna utanför IATAs dyra biljettsystem och inget LH. Ryan har gjort detta med framgång och har nu en stark marknadsposition här i EU.
NJ
2021-09-05 20:50:46
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Good point!
Dr. realist
2021-09-05 19:06:14
SV: Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper
Det är inte lågpris som är målet. Målet är att hitta ett pris som kunderna är beredda att betala. Tyvärr har affärsreseområdet minskat med mellan 75-80% sedan pandemin och de flesta gamla medelstora flygbolag har haft helt andra intäktsmixar med ibland 50-60 % affärsresenärer. De som är kommer att dominera i framtiden är fritidsresandet med kunder som vill besöka Medelhavet och sina respektive felinvesteringar (?) i hus och lögenheter. En annan stor marknad är VFR (Visit Friends and Relatives) som är priskänsligare än fritidsmarknaden. Om ingen vill betala för vad du kallar "bättre produkt" finns det ingen marknad. Glöm 2019. Och välkommen till den nya verkligheten.
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn