Tråden startades av: Urban  2021-09-12 11:30:53
Pilotfel bakom många olyckor. 
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Airliner_accidents_and_incidents_caused_by_pilot_error

Är detta något som man går igenom på pilotutbildning och kan lära sig av?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Johan
2021-09-17 09:26:14
SV: Pilotfel bakom många olyckor.
Några korta videoklipp på temat: https://www.youtube.com/c/LundUniversityHumanFactorsandSystemsSafety
Pelle Pilot
2021-09-16 10:41:21
SV: Pilotfel bakom många olyckor.
Vad bråkar ni om?

Att Boeing inte berättade om MCAS systemet är givetvis inte ett pilotfel.
Jag håller med Linkan och enligt mig så har Boeing har en hel del förtroende att reparera.

Kan rekommendera mentour pilot på youtube där han går igenom systemet.
Det krävs en hel del för att ta sig ur den situationen piloterna hamnade i.
Mark
2021-09-16 07:56:04
SV: Pilotfel bakom många olyckor.
The truth!

The Boeing 737 MAX passenger airliner was grounded worldwide between March 2019 and December 2020 – longer in many jurisdictions – after 346 people died in two crashes.

In August 2020, the FAA published requirements for fixing each aircraft and improving pilot training. On November 18, 2020, the FAA ended the 20-month grounding, the longest ever of a U.S. airliner. The accidents and grounding cost Boeing an estimated $20 billion in fines, compensation and legal fees, with indirect losses of more than $60 billion from 1,200 cancelled orders. The MAX resumed commercial flights in the U.S. in December 2020, and was recertified in Europe and Canada by January 2021.

Bear in mind!

"346 people died"

"20-month grounding, the longest ever of a U.S. airliner"

@Sv sv Linkan
2021-09-15 15:00:29
SV: Pilotfel bakom många olyckor.
Som sagt - Håll dig till ämnet och gärna fakta!
FAA
2021-09-15 10:41:19
SV: Pilotfel bakom många olyckor.
För närvarande har Boeing fortfarande tekniska problem med en del av sina flygplan.

FAA says new Boeing production problem found in undelivered 787 Dreamliners.

The FAA said the issue is "near the nose on certain 787 Dreamliners in the company's inventory of undelivered airplanes. This issue was discovered as part of the ongoing system-wide inspection of Boeing's 787 shimming processes required by the FAA."

Sv sv Linkan
2021-09-14 19:30:46
SV: Pilotfel bakom många olyckor.
Det var Boeing som totalt misslyckades med ett hopkok av en föråldrad grundkonstruktion som man försökte bygga något nytt med. Boeing skulle ha fasat ut reliken B737 för längesedan. Men man var för snål vilket resulterat att man förlorat mycket kapital och förtroende.

Man har också B787 med problem det började brinna i de batterier som nyttjades. I detta fall har inget flygplan havererat med även det varit inledningsvis en dålig produkt. Även nu finns andra problem för B787.

I fallet B737 MAX har även Boeing själva erkänt att man gjort ett dåligt flygplan genom att betala ut ersättning till de som sörjde sina nära och kära.

Boeing har under en tid ignorerat sina egna ingenjörer och tekniker, ledningen var bara inriktad på att tjäna pengar kosta vad det kosta vill!
sv Linkan
2021-09-14 16:24:12
SV: Pilotfel bakom många olyckor.
Håll dig till ämnet. Är det något man lärt av, så är det just MAX haverierna.
Att Boeing valde MAX, var just för att kunderna inte ville vänta på den "clean sheet" modell som Boeing erbjöd.
Att sedan piloterna inte var helt kvalificerade, är bara att beklaga.
air crash investigation
2021-09-14 14:15:43
SV: Pilotfel bakom många olyckor.
Finns ett uttryck att reglerna är skrivna i blod.
En olycka/haveri innebär ofta att procedurer, utbildning ändras och förbättras för att förhindra att det sker igen.
Bert
2021-09-14 13:48:49
SV: Pilotfel bakom många olyckor.
Bra CRM och se på Haverikommissionen och lär!
Linkan
2021-09-14 13:08:34
SV: Pilotfel bakom många olyckor.
Det finns också fall som B737 MAX ett flygplan som inte leverantören på ett godtagbart sätt fått godkänt.
Man berättade inte för myndigheten och piloterna om ett nytt installerat system. Detta system gjorde att många människor fick sätta livet till när det fallerade. Det fanns inte någon redundans. Flygplanet flög rakt ner i backen.

B737 MAX fick flygförbud i två år till dess man kunde rätta till felen och utbilda piloterna. Boeing var så stressade över att Airbus hade så stora framgångar att man tog genvägar och satte säkerheten sist för att försöka konkurrera.


Pilot
2021-09-14 11:27:34
SV: Pilotfel bakom många olyckor.
Självklart ingår "case studies" inom flygutbildning. Det pågår och kontinuerlig träning inom dessa ämne och tester man måste klara av. En bra pilot lär sig av andras "misstag" än sina egna.
U
2021-09-14 08:03:14
SV: Pilotfel bakom många olyckor.
Hej!

Så kallade "case studies" där man tittar på händelser som inträffat och vad man kunnat göra annorlunda är absolut något som tittas på under utbildningen. Den europeiska luftfartsmyndigheten jobbar även på nya uppdateringar av regelverket för flygskolor för att undvika "pilot fel". Nu senast till exempel utbildning i upset recovery för att undvika loss of control in flight, (efter tex Air France och West Atlantic Sweden).

Dock måste jag bara nämna att "pilot error" är ett något föråldrat uttryck. Visst är det det kanske det slutliga resultatet av en kedja av fel som leder till att ett flygplan havererar. Den moderna synen är att man även tittar på VARFÖR piloten gjorde fel.

Hur har systemdesignen I flygplanet, regelverken, flygbolagens kultur och manualer, träning på bolaget, pilotens grundträning etc. påverkat pilotens beslutsfattande och flygande.

Ha en bra dag!

Mvh
TS
2021-09-13 17:01:37
SV: Pilotfel bakom många olyckor.
Uppenbarligen inte.
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn