SAS pilotrekrytering
Det har smärtat men nu har jag kommit till beslut. Nu hoppar jag på en annan möjlighet och lägger ner SAS-ambitionerna. Hela processen kring rekrytering med CAE utan återkoppling samt kommunikation från bolaget känns hopplös. Man kan ju inte bara kriga jämt. Det blir för jobbigt. Tack SAS för 5 fina år i alla fall. Det har varit kul.
Håller alla tummar för alla gamla kollegor i cockpit och kabin som fortfarande är sugna på att komma tillbaka. Ni är grymma!
svar
Hur många kommer att anställas/återanställas nu med gällande sparprogram?
@sv Marcus. 90-95 % ava alla biljetter som säljs på SAS, Norwegian, Finnair och BRA är ej återbetalningsbara så om du får förhinder förlorar du dubbelt eftersom de billigaste biljetterna är minst dubbelt så dyra. Så vem “lurar” vem?
Tro fan det. Vi står inför ett stundande världskrig. Våra länder i norr kommer dock ganska omgående inse värdet i ett skandinaviskt flygbolag med flygplan och personal registrerade i våra tre länder.
Det är tyvärr “lågprisbolagen” som först infört allahanda tilläggs kostnader.
Tidigare på 1960 talet ingick alltid bagage och fika eller mat ombord på Linjeflygs och Sas flygningar. Alla biljetter var avboknings bara med pengarna i retur. På det sättet var det BÄTTRE FÖRR.
Se upp när du flyger med lågprisbolag, kolla vad som gäller.
Lågprisbolagen blir många gånger det dyrare alternativet i slutet. Får du förhinder att flyga är du tvungen betala ändå osv.
Hört från intern källa att nyrekrytering inte är direkt prio ett i nuläget, någon som vet mer?
Har själv jobbat på SAS och reste med som senast idag.
Vilken besvikelse, det blir bara sämre och sämre tyvärr…
Nu fick jag till och med betala för att ta med en liten kabin väska ombord.
Sämre än Ryan.
Lägg ner eller lyft er.
Leif d. Det där är ledningens ansvar. Blir bara fånigt skylla ifrån sig på dom anställda.
@Leif D
Jag kastar inte smuts på kontorsnissar? Det enda jag anmärker på är att de finns i överflöd på Frösundavik och att det kostar bolaget pengar.
Jag arbetade själv som pilot på SAS fram tills att jag blev uppsagd för drygt ett år sedan. Om SAS har köpt in solglasögon så är det inget jag har fått ta del av. Ingen annan jag har flugit med heller. Hamnade dessa solglasögon på Frösundavik eller var tog de vägen? Och pröva sängmadrasser? Vilken värld lever du i? De skickar offerter till olika hotell och det hotell som kan erbjuda bäst pris i förhållande till kvalité får avtalet.
Det är ju uppenbart att du har noll koppling till SAS och bara sprider dynga. Varför låter Flygtorget detta troll kommentera varje tråd när de är oerhört snabba på att censurera i allmänhet?
@Calle bra inlägg.
SAS har alltid varit för fina för att ta efter hur andra bolag i branschen agerar. Lite som Sverige som ska gå sin egen väg hela tiden. Istället för att skära ner i de delar som inte genererar några intäkter har det varit produktionen det har skurits i. Så har det slutat med att ägarna får skjuta till med nytt kapital.
@Calle. Tyvärr det hjälper inte att kasta smuts på de du kallar “kontorsnissar”. Att SAS har fler på marken beror på att de har SGH och tekniskt underhåll i egen regi. Det enda stället SAS har för många “kontorsnissar” är inom området där de behöver tolka komplexa och otidsenliga pilotavtal och kabinavtal. Dessutum behöver de “kontorsnissar” för att ständigt förhandla med missnöjda piloter, ta hand om passagerare som drabbas vid strejker, köpa in pilotglasögön samt att samråda med pilotföreningar om utprovning av sängmadrasser på hotellrum. Det finns alltså en hel del att skära om pilotavtalen förenklas och görs tidsenliga. Ryanair slipper dessa onödiga krav och strejker med sitt upplägg.
Lycka till i din nya karriär, det har varit ett nöje att jobba med dig, du har alltid varit glad, påläst och supersnäll.
Du stod för något nytt, hjälpt oss att städa och tömma waisten vid korta stopp , köpa fikabröd och alltid ett glatt och uppmuntrande ord då vi sågs.
Vi kommer att sakna dig.
Styrkekram och lycka till med plugget.
@DK
Du skulle bli förvånad om du visste hur många unga SAS-piloter som valt att gå en annan väg och som inte längre har ett intresse att återvända till flygbranschen. Connects villkor är ett skämt och jag har svårt att tro att de lyckas fylla platserna med ex-SASare. Det är möjligt att de kan göra det tillfälligt, men så fort flygbranschen vänder så kommer SAS stå utan piloter när de lämnar för flygbolag med 30% högre lön för samma arbete på samma bas.
SAS har onekligen satt sig själva i en prekär situation. Ryanair kan betala sina piloter bättre än SAS och ändå göra vinst. De kanske borde kika där och inse att Ryanair har en femtedel så många kontorsnissar som SAS. Då kanske det inte är så konstigt att SAS inte gör vinst när de har löjligt många anställda på marken som inte behövs. Ineffektiviteten i SAS är ett skämt, och det är egentligen otroligt att de har överlevt så länge som de har.
Med tanke på det enorma besparingspaket som sjösätts nu så kommer nog pilotrekryteringen gå ner kommande åren.
Dessutom så finns det en hög mängd kompetenta arbetslösa piloter som står och väntar vid dörren.
Har aldrig varit och kommer aldrig att bli en pilotbrist.
Hela Europa flödar av piloter.
Innan pandemin var det en klar uppåtgående trend för behovet av piloter.
De senaste årens osäkra förhållandena för piloter har nog fått ganska många att lämna flygbranschen.
Om det om något/några år är brist på piloter, hur ska då SAS kunna få någon enda pilot att söka till en av flygbranschens sämsta företagspolicy som även innebär ett lönemässigt bottennapp ?
Tror SAS har skitit i det berömda blå skåpet.
Kommer SAS rekrytera något nu med stundande ekonomiska problem?
Har någon hört något?
Vart flera artiklar där Connect och Link börjat skala upp.
Rekryteringen fortsätter, dock på hold pga Corona som spridit sig hos både kandidater och hos personal.
Tack för svar.
Något annat rekryteringsbolag som sköter det?
Tror att CAE har stängt ner rekryteringen.