Tråden startades av: The Viking  2021-11-20 12:56:30
Framtiden för flygande personal 
Det är snart helt slut med den sk. Svenska eller skandinaviska modellen för anställning och lön/ villkor för all flygande personal på skandinaviska flygbolag. Det ser man av att allt fler bolag nyttjar bemanningsbolag i utlandet eller här i Sverige.
Det kommer post covid att bli mer och mer som det är inom sjöfarten, där det går att anställa behörig personal från billigast möjligt land på svenskt ägda fartyg och rederi bolag med säte i Sverige.
Det man har gjort inom rederinäringen, i många europeiska länder är att man har infört ” nettolöner” för sjöfolk, så att bolagen slipper betala sociala avgifter och besättningsmannen slipper betala inkomstskatt. Detta för att få t.ex svenska rederier att anställa svenska sjöfolk billigare. Något liknande kommer troligen bli aktuellt för luftfartsnäringen.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Fredrik
2021-11-21 20:16:29
SV: Framtiden för flygande personal
Kanske på sikt ja... 10-15 år eller nått sånt när byråkratin hunnit ikapp.

Tror vi kommer se betydligt fler sydeuropeer i hela norra Europa framöver som crew. Anledningen är att lönenivån är helt annorlunda söderut pga en totalt sönderkörd ekonomi. Det som vi ser som en skrattretande låg lön är i deras ögon en helt okej sådan. Många bolag söderut erbjuder styrmän 2000 EUR i mån för att flyga en 737/A320. En lön som i Italien inte alls är så dålig. Tjänar man 5-6000 EUR/mån som kapten har man det då riktigt bra ställt. Det tillsammans att de har ganska bra skatteavtal i Spanien, Grekland och Italien när man jobbar utanför landet. I Spanien kan man dra av nästan all skatt på arbeta man producerat utanför Spanien. Tjänar man 5000 EUR/ mån brutto så kan man får ut 4500 EUR/mån. En lön man kan leva riktigt bra på i Spanien.

Välkommen till framtiden.
CFIT
2021-11-21 02:05:38
SV: Framtiden för flygande personal
Den svenska flygnäringen kommer nu (post corona) tvingas att gå igenom exagt samma stålbad som det Svenska allmänflyget tvingades att göra i början av 2000-talet iom EU-medlemskapet.
Det vill säga...behovet, önskan och viljan finns kvar samtidigt som de byrokratiska förutsättningarna totalt försvunnit.

Med andra ord. Vi fortsätter som vanligt....
Bara det att vi nu alla gemensamt överenskommit om hur vi ska lura byrokraterna i allt från flygläkare till flyglärare och CAMO.

Är det inte vackert så säg?

(Sträck gärna ut en hand till LFV, de behöver verkligen våra allas stöd just nu)
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn