Tråden startades av: Niffersisse  2021-12-08 22:51:36
Personalkostnad SAS 
Är det någon här som kan läsa en årsredovisning? Tala då om vad SAS har i personalkostnad för sina crew? Vore intressant att veta hur mycket SAS skulle spara om de kunde skära i avtalen med 10, 20, 30, 50%? Är det nyckeln nu när lånen ska betalas till pappa staten och man står djupt i skiten på grund av pandemin. Intressant också hur mycket crewkostnad SAS har per flygande maskin? Hur står den siffran sig i jämförelse med andra flygbolag? OBS! Endast hårda siffror i denna tråd. Allt annat vill jag be moderatorn filtrera bort.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Ex SAS
2022-02-15 21:22:31
SV: Personalkostnad SAS
Nya bud kommer på tisdag om en vecka.
Blir spännande att se vad som sker näst.
DK
2022-01-27 15:47:44
SV: Personalkostnad SAS
SAS släppte sin årsrapport idag, kort översikt över KPIs:

PAX: 7.585 k
Load factor: 47.9%
#AC in operation: 129
Block per AC per day: 5.7
Pilots Block per year: 397
Pilots costs: 1.732 MSEK
Cabin Block per year: 587
Cabin costs: 756 MSEK

Revenue: 13.958 MSEK
EBT: -6.525 MSEK
Current assets excl Cash: 3.516 MSEK
Cash: 4.268 MSEK
Cash flow: -5.964 MSEK
EBIT %: -40.4%
Re. Avtal
2022-01-12 12:51:09
SV: Personalkostnad SAS
Borde gå att utröna de totala kostnaderna i årsredovisningarna?
@Avtal
2022-01-07 14:26:28
SV: Personalkostnad SAS
Det är nog ingen som riktigt vet…SAS säger att dom inte har avtalen eller inte får visa avtalen för Connect och Link…vi är många som är nyfikna! Någon som arbetar på Connect eller Link som kanske kan dela med sig?
Avtal
2022-01-07 09:27:06
SV: Personalkostnad SAS
Mycket skriverier om Connect och Link.
Hur ser avtalen ut där vs SAS Main?

2022-01-06 17:12:59
SV: Personalkostnad SAS
Det skrevs i tidigare tråd att danska metall facket överväger strejk som åtgärd..
Vet man egentligen vad en strejk kostar bolaget per dag?
Re: Clara
2021-12-18 16:01:28
SV: Personalkostnad SAS
Läsa SAS rapporter. De säger själva att strejkerna kostat under miljarden. Så läs på tack.
Du har hängt upp dig väldigt mycket på pilotglasögon. De får inte piloterna gratis. Man kan handla glasögon, linser, skor osv upp till ett par tusen och få det avdraget på skatten. Vilket är rimligt när det är utrustning som krävs för arbetet.
Facken har dock föreslagit för ledningen att ha en modell som Norwegian att man får ett påslag på lönen istället just för att undvika denna administration som du hävisar till. Det sade SAS nej till.

Ingågslönen i SAS för en pilot är ca 10-15000 kr lägre än bolag som Norwegian, Easyjet, TUI, Sunclass, Novair, Cityjet, Eurowings osv osv. Räcker inte det. SAS har dessutom betydligt mer flexibla scheman än de andra bolagen som ofta har fasta 5/4-scheman.
Clara
2021-12-17 15:57:46
SV: Personalkostnad SAS
@Bob. Du glömmer en viktig aspekt och intressent nämligen kunderna. Om nu kunderna inte är villiga att betala tillräckligt för det du kallar "nätverksservice" är det bara för ett flygbolag att anpassa sig till den nya världen. Att upprättålla en affärsmodell som få efterfrågar men som vurmar om en viss personalgrupp genom att vara en "värmestuga" förstår alla som kan ekonomi och företgsamhet inte fungerar.
Bob
2021-12-17 11:56:51
SV: Personalkostnad SAS
Den enda relevanta insändaren här under är skribenten X. Fakta från årsredovisningar som visar att SAS-piloter sannolikt inte är dyrare än andra piloter och ungefär i nivå med Easyjet, om man tar hänsyn till att SAS också flyger långlinjer i sin produktion. Easyjet tillhör heller inte de dyraste flygbolagen i Europa...

Vidare framförs från andra skribenter ett argument att pilot- eller crewkostnad ska beräknas utifrån flygtimmar. I SAS fall har bolaget valt en affärsmodell där man är ett nätverksbolag, dvs man flyger på tider som passar kunderna bäst, kanske med något fler avgångar än vad efterfrågan kräver för olika tider på dygnet. Allt för att erbjuda en högre nivå av service och möjlighet att boka om till andra avgångar. Då blir resultatet att piloter och flygplan inte kan utnyttjas lika effektivt som i ett lågkostnadsbolag. En arbetsdag på 12 timmar för en SAS-pilot kan rendera i flygtid (blocktid) på 5-6 timmar, med längre väntan mellan flygningar. I bolag som Ryan, Wizz, Norwegian, som planerar flygningar efter maximalt utnyttjande av flygplan och crew, får man ett högre blocktidsuttag på samma arbetstid. Om man frågar en vanlig pilot i SAS skulle den sannolikt välja mer effektiv planering, vilket innebär mindre "hängtjänst" med onödigt långa dagar.

Pilotavtalet i SAS är alltså inte det som begränsar bolagets möjlighet att utnyttja crew mer effektivt, det är ledningens val av affärsmodell. SAS vill att piloterna ska betala för bolagets val av "innefektiv" affärsmodell. Om SAS vill vara ett nätverksbolag ska piloter och crew jämföras med sådana bolag, inte med lågkostnadsbolag. Dessutom skulle aldrig SAS ledning klara en "benchmark" mot ersättningsnivåer i lågkostnadbolagens ledningsgrupper.
Ytr
2021-12-17 11:44:53
SV: Personalkostnad SAS
@Clara
Om strejk sker så är det slutet för SAS och även slutet för alla inhyrda bolag. Det blir inget nytt SAS. Detta vet ledningen och därför kommer de gå med på kraven. Är det så svårt att förstå?
Clara
2021-12-16 20:26:23
SV: Personalkostnad SAS
De senaste två pilotstrejkerna har kostat SAS 2-3 miljarder vardera tack vara att de flesta kunder inte förstod att de hade rätt till ersättning för missade flygningar. Nu är detta klargjort av EU-domstolen så nästa strejk som danaska och svenska piloter planerar i april 2022 kommer att kosta SAS uppåt 4-5 miljarder. Alla vet att detta blir dödsstöten för SAS men piloterna väljer hellre att sänka bolaget. Förlorarna blir alla anställda plus de hundratusentals små aktieägare som nu äger SAS-aktier. Givetvis kommer SAS att återuppstå efter en rekonstruktion eller "slakt" men det blir naturligtvis på helt andra anställningsvillkor för de som blir erbjudna att följa med.

SAS har under de senaste 10 åren ousourcat 5-10.000 arbetstillfällen (ej piloter) i Danmark och Sverige till bl.a. Indien. Något som piloterna har svårt att ta till sig och ignorerar. Det bilr inte som förr. Glöm det. Piloter i de nya dotterbolagen kommer inte att utan begränsningar kunna ta med sig barn eller make/maka i cockpit och pilotglasögonen kommer man att få köpa för egna pengar m.m. m.m..i
Damien
2021-12-16 20:02:32
SV: Personalkostnad SAS
” Det är ledningens ansvar att undvika med en sund personalpolitik.”

Så, strejken 2019 var ledningens fel? Vilket påhitt. Strejken gick ut på att SAS piloterna inte fick den löneökning de önskade. SAS erbjöd enligt riktmärket, piloterna ville ha mycket mer, och därför gick de ut i strejk.
Damien
2021-12-16 19:57:12
SV: Personalkostnad SAS
”... a eller för att personalpolitiken drivs på ett väldigt dåligt sätt?”

Alla piloter som anser att det är så här, gör ALLA en tjänst och lämna in er avskedsansökan. Det är den bästa julklappen ni kan ge till alla.
Kallo
2021-12-16 14:27:11
SV: Personalkostnad SAS
Vilket svammel! Självklart kan man jämföra kostnaderna för crew mellan vilka bolag som helst. I konstanserna ingår bland annat lön, pension, arbetsgivaravgift, semester och försäkringar. Däremot ingår inte administration. Hur bolagen väljer att administrera är en helt annan sak.
Med tanke på de avtal och löner som SAS piloter har kan man ganska lätt konstatera att de torde vara billigare än många andra piloter i andra bolag.
Givetvis räknar man inte med en strejk i personalkostnaden. Det är ledningens ansvar att undvika med en sund personalpolitik.
Re: @fvk m.fl
2021-12-16 14:25:00
SV: Personalkostnad SAS
Vilken strejk har kostat 2-3 miljarder? INGEN! Senaste kostade 700 miljoner.

Ingen på Frösundavik har gjort så stora uppoffringar/försämringar av avtal som piloterna. På Frösundavik har man inte haft en negativ reallöneutveckling de senaste 15 åren. Det är skillnaden.

Man bör ställa sig frågan VARFÖR strejkar piloterna? För att de är giriga och dumma eller för att personalpolitiken drivs på ett väldigt dåligt sätt? Det är framförallt ledningens fixering vid outsourcing som orsakat strejker, åtminstone den senaste.


@Rullan
2021-12-15 15:02:51
SV: Personalkostnad SAS
Ditt inlägg genomsyras av bitterhet, och avund, gentemot de anställda på Frösundavik. Hur kommer detta sig?
Hotel?
2021-12-15 08:34:25
SV: Personalkostnad SAS
Vad är det för spännande hotell FVK sitter och administrerar till olika yrkesgrupper? Inget jag sett? Berätta gärna mer!!!
Sv Rullan
2021-12-14 22:10:53
SV: Personalkostnad SAS
SAS är inte ett lågkostnadsbolag. Tack och Väl!

Vi har nyligen råkat ut för två sådana bolag DY och BRA som kostat staten och många passagerare en hel del pengar i samband med deras rekonstruktion.


@fvk m.fl
2021-12-14 17:51:02
SV: Personalkostnad SAS
@Rullan. De anställda på Frösundavik strejkar inte och kostar företaget 2-3 miljarder vartannat år i kostnader förenade med pilotstrejkerna.

De riktiga LCC har ett litet cetralt kuvudkontor eftersom de slipper röriga HR-avtal, administrera pilotglasögon, speciella hotell för olika personalkategorier och sopa upp efter strejker..
Rullan
2021-12-14 13:34:51
SV: Personalkostnad SAS
Vore väl mer intressant att veta vad de administrativa kostnader är? Hela Frösundavik är en extrem kostnad som borde kunna halveras om man jämför med andra (lågkostnads)bolag.
Madde
2021-12-13 19:29:34
SV: Personalkostnad SAS
Nu jobbar jag inte längre kvar på SAS eftersom jag slutade 2010 för att göra annat, men jag trodde att man hade kommit ifrån att flytta besättningar mellan baserna. Jag minns på 90-talet så flög jag nästan oftare från CPH (kändes som ett andra hem) och OSL än vad jag gjorde från min bas på ARN.
Acorn
2021-12-13 10:11:25
SV: Personalkostnad SAS
Den som inte förstår vad jag skriver kommer inte att förstår oavsett. Läs igen så kanske du förstår. Crew kostnad beror inte bara på höga löner utan massor av delar. Med risk för att bli övertydlig här några exempel till. Var är dom basrade och dess lands cost of living, hur utnyttjas de, vilka flygplanstyper har bolaget och hur många av var typ, olika baser och hur bemannas dessa, bolags avtal och myndighetskrav i dess länder, linjestruktur m.m m.m. Kom ihåg att ett bolags överlevnad inte bara beror på crew kostnader.
Jasså
2021-12-13 09:41:51
SV: Personalkostnad SAS
Nu är det ju inte alla crew kostnader som framstår som sådana.
SAS har krångliga avtal som har tagits fram för att ” det måste vara rättvist” mellan danskt, norskt och svenskt crew. Och många andra konstigheter. Under många år var det så, att långflygningar var tvungna att ha besättningar som var 3/7 svensk,2/7 dansk och 2/7 norsk. Helt vansinnigt.
Mht. hotell vill kabinbesättningar bo på annat hotell än piloterna och vi. Mycket crew flyttas runt mellan baserna fortfarande, krångligt, ineffektivt och dyrt.
Que?
2021-12-13 07:10:21
SV: Personalkostnad SAS
Delägare i en ett förlustbolag som inte ger någon utdelning? Kan du berätta igen om investeringen?

Är det en bra investering om man fortsätter ösa in pengar menar du, det låter mest som en kostnad?
Sv Rick
2021-12-12 22:04:42
SV: Personalkostnad SAS
Vad du inte förstått är att staten (jag och du) är delägare i SAS.
Vi skyddar gemensamt vår investering.

Skulle du vara glad om staten EJ skyddade våra gemensamma investeringar?

Staten har inte lånat ut pengar men borgat för lån som SAS tagit på den Svenska marknaden.

Svenska staten har också ett ansvar att de finns ett väl fungerande flyg. Du kan ju se hur det gick för Norwegian och BRA där många kunder förlorade en hel del pengar.



Rick
2021-12-12 00:24:38
SV: Personalkostnad SAS
Problemet med SAS är att hur dåligt det än går så skjuter alltid staten till.
Det gör dem inte till andra bolag.
Tycker det är väldigt dåligt av staten att göra så.Låt dem konkurrera med alla andra.
Re: Acorn
2021-12-11 20:31:56
SV: Personalkostnad SAS
Förstår inte vad du svamlar om? Vad har t.ex. egen passagerarhantering eller teknik att göra med crew-kostnad?

Naturligtvis går det att jämföra vad t.ex. SAS har för kostnad för besättning per flygplan jämfört med Lufthansa, Finnair, Ryanair. Det man inte kommer runt i dagsläget är att demografin i SAS ligger dem i fatet. Alla unga och billiga är borta, vilket de inte är på andra bolag. Därför mest rättvisande att jämföra 2019 års siffror.

Ledningen på SAS gör denna jämförelse och hävdar att man ligger så illa till att man tvingas starta nya flygbolag i flygbolaget för att adressera problemet. Däremot presenteras aldrig några siffror varför det hade varit intressant med en lite mer objektiv jämförelse.
Clara
2021-12-11 14:33:22
SV: Personalkostnad SAS
@x. Ännu en gång en låtsasjämförelse. Om du också tar hänsyn till produktivitet dvs antal flugna timmar per år och lägger till ett par miljarder för strejkrelaterade kpstnader plus sänkningen av kundförtroendet pga av strejker och strejkhot ser du att SAS kostnader är minst dubbelt så höga som konkurrenternas.
Acorn
2021-12-11 14:09:53
SV: Personalkostnad SAS
Om det vore så lätt ändå. Tyvärr är de kostnader du efterlyser helt ojämförbara med andra bolag utanför Sverige och faktiskt även inom. Skälet är enkelt, kostnader beror på vilket land de uppstår i och vilken struktur bolaget har. Om bolagets bas är Riga eller Stockholm så är förutsättningarna olika. En annan sak om bolaget har egen passagerar hantering, teknik eller inte t.ex. Utgångsläget är lika ojämförbart som att det kostar olika att bo och leva i olika länder.
Sv
2021-12-11 12:19:28
SV: Personalkostnad SAS
Ryanairs intäkterna ner 95 procent – tung förlust

Det första kvartalet i lågprisbolaget Ryanairs brutna räkenskapsår visar på en kraftig förlust jämfört med samma period året innan. Något som förklaras med att kvartalet ”varit det mest utmanande i bolagets 35-åriga historia” med tanke på coronapandemin. Med minus 185 miljoner euro i resultat, motsvarande omkring 1,9 miljarder kronor, vänder bolaget till förlust på årsbasis.

https://www.travelnews.se

X
2021-12-11 11:35:10
SV: Personalkostnad SAS
Om man bara ska ha fakta. Pilotkostnaden i SAS för räkenskapsåret 2018/2019 (det senaste året som är relevant att titta på före covid) var enligt bolagets årsredovisning 2 563 mkr, något ned från året innan. För kabinpersonal var det 1 738 mkr. Det motsvarar 5,6 respektive 3,8 procent av SAS totala kostnader före skatt. Sammantaget alltså ca 9,4% av SAS totala kostnader. Per flygmaskin torde det ha varit omkring 37,4 miljoner kronor per flygplan (ca 115 flygplan i SK).

Så, skulle piloter och kabinpersonal medverka till att sänka villkoren med 20% skulle den totala kostnaden för SAS minska med omkring 1,9%.

SAS totala passagerarintäkter från reguljärflygningarna var under året 35 479 mkr och man transporterade totalt 28 451 000 passagerare. Genomsnittliga intäkten på biljetten var således ca 1 250 kronor. Om man antar att allt annat är lika och att piloter och kabinpersonal skulle minska sina kostnader med 20% (860 mkr) motsvarar det 30 kronor per (reguljär) passagerare.

Visserligen hyrde SAS in andra flygbolag under perioden, där kostnaden för de inhyrda bolagen låg kring 1,5 mdr och intäkterna sannolikt i samma omfång. Så det påverkar väl lite i jämförelsen. Samtidigt fanns också charterintäkter och cargo som var totalt på 3,6 mdr som påverkar i andra riktningen.

Skulle SAS flygande personal acceptera halverade villkor kunde man kanske justera ned biljettpriset i snitt med 75 kronor eller något i den stilen. Men hur man skulle kunna locka någon personal med ingångslöner som skulle landa under 10 000 kronor (kabinpersonal) och 18 000 kronor (piloter) kan man kanske fundera över.

Easyjet hade räkenskapsåret 2019 en total crew cost på 859 miljoner pund. De rapporterar inte piloter och kabinpersonal separat. Ställt mot den totala kostnadsbilden på 5 984 miljoner pund utgjorde crew cost på Easyjet ca 14%. Det motsvarar omkring 31,9 mkr per flygmaskin ca 15% lägre än SAS.

ASK verkar vara ett populärt mått att använda bland flygbolagen. Om man tittar på SAS crew cost per ASK (även justerat för wet-lease) verkar den ha varit ca 9,3 öre per ASK under 2018/2019. Easyjet hade under samma år ca 8,9 öre i crew cost per ASK. Knappt 5% högre för SAS i den delen. Bidragande att skillnaden minskar här torde vara att SAS flyger långlinjer där man har fler anställda per flygplan, men där antalet ASK blir större än för t.ex. A320.

De flesta andra flygbolag i Europa verkar inte redovisa pilot- och kabinpersonalens kostnader separat, åtminstone inte vad jag kan se i Lufthansa, Norwegian, Ryanair, Wizzair årsrapporter.

För de uppgifter jag har haft tillgång till genom åren, brukar pilotkostnaden ligga kring 5-6% av totala kostnadsbilden i de flesta nätverksbolag. Ju större andel långlinjetrafik, desto lägre andel pilotkostnad och vice versa.
Crew
2021-12-11 02:59:00
SV: Personalkostnad SAS
@Guru
SAS har jätte hög kostnad för Crew som övernattar.Dem byter Crew hela tiden istället för att låta ett Crew följas åt slingan ut.Dåligt.
Anonym
2021-12-10 14:15:41
SV: Personalkostnad SAS
Hej,

på länken finns kvartalsrapporten från SAS men på s. 4 finns en sammanfattning för året. Siffrorna inom parantes är valutajusterade.
https://www.sasgroup.net/files/Main/290/3462851/q4_2021_rapport_sve.pdf

Personalkostnader för räkenskapsåret uppgick till -5 504 msek, SAS (2021) för 4e kvartalet aug - okt 21 uppgick personalkostnader till -1 438 msek SAS (2021).

Antal heltidsanställningar är 6 214 stycken s. 24 SAS (2021)

Personalkostnad är inklusive arbetsgivaravgifter, som i sverige är 31,42% för full arbetsgivaravgift Skatteverket (2021) på den bruttolön som står i kontraktet.

https://www.sasgroup.net/files/Main/290/3462851/q4_2021_rapport_sve.pdf

https://www.skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/arbetsgivaravgifterochskatteavdrag/arbetsgivaravgifter.4.233f91f71260075abe8800020817.html
Guru
2021-12-10 11:03:56
SV: Personalkostnad SAS
Svara på frågan istället. Hur mycket crewkostnad har SAS för att bemanna ett flygplan? Hur står det i jämförelse med andra stora bolag på Arlanda?

Att blanda in admin m.m. är helt irrelevant. Att dra på sig adminkostnader verkar inte vara någon issue på Frösundavik givet att man startar nya AOC:n med enorm administration till höger och vänster.

2021-12-10 08:43:51
SV: Personalkostnad SAS
Skillnaden mellan Ryanair och SAS är att Ryanair tjänar multum med pengar, det gör inte SAS.
DC-10an
2021-12-10 06:41:45
SV: Personalkostnad SAS
@jes för den anställde är det lönen som är av intresse. Varför ta ett jobb på SAS när andra bolag som Ryanair, Easyjet och Norwegian mfl betalar bättre.

Den flygande personalens förmånsbestämda pension togs bort i förhandlingarna nov 2012. Är ITP som gäller numera, likt andra företag i Sverige.
Hotel?
2021-12-09 22:22:58
SV: Personalkostnad SAS
@Clara Du kan väl inte på riktigt mena att kostnaden för hotellnätter ska ligga som personalkostnader för flygande personalen…det är väl ändå inte crew som kräver hotellnätter. Det är väl upp till flygbolaget hur dom lägger flygschemat. Jag tror knappast administrativ personal ska betala kontor och lokalkostnader?!

2021-12-09 19:50:37
SV: Personalkostnad SAS
För att inte glömma kostnaden av representater från facket som ska godkännas hotellen.
Re: Clara
2021-12-09 19:46:46
SV: Personalkostnad SAS
1. Det finns ingen administrativt anställd som köper glasögon till piloterna. Sånt köper man själv.
2. SAS löneavtal är inte komplext, man har en fast lön och traktamente. Många andra bolag har mer komplexa system där man får betalt per timme osv. Sådant behöver SAS inte bry sig om.
3. SAS pilotförhandlingar kostar inte mer än hos andra bolag. Ja, strejker är dyrt men i och med att SAS driver hårt i varje förhandling att man skall genomföra massiv outsourcing som är i strid mot rollfördelningsavtalet så får man räkna med motstånd. Om man inte försökte expandera SAIL 2019 hade det inte blivit en strejk med all sannolikhet.
4. Att SAS ligger "skyhögt" i kostnad över konkurrenterna stämmer inte. Man har mer flexibla scheman och lägre löner än samtliga konkurrenter utom Wizz, EW, RYR och numera Flyr.

Hur kan en ingångslön för en pilot på 37 000kr och variabelt schema inte vara konkurrenskraftigt? Eller de nya kaptenerna som hade ca 70 000kr om de jobbade heltid. (De blev nedtvingade till 50% tjänst under vinterhalvåret de första tre åren. dvs ca 55 000 kr i månaden)
I RYR har vi 11 000 € som kaptener direkt, något som tar 20 år i SAS att nå.
Värdesättaren
2021-12-09 14:40:43
SV: Personalkostnad SAS
Intressant tråd. Man får vad man betalar för som alltid. Då kan man ju fundera på vad ett totalhaveri kostar bolaget? Att ta in billig besättning som accepterar undermåliga avtal är oftast piloter som ingen annan vill ha. Nu har jag ingen exakt statistik men det är ju ingen hemlighet att olycksrisken är högre om man blandar besättningar från olika kulturer och ifrån världens alla hörn. Dom jobbar mer, minimalt med träning, dålig CRM, äldre pensionerade kaptener som vill dryga ut sin pension och som trycker ner sina styrmän, för att nämna några exempel. Detta sammantaget skapar inte bara en dålig produkt gemtemot kunden utan ökar också olycksrisken.
Clara
2021-12-09 13:06:21
SV: Personalkostnad SAS
Personalkostnad för "crew" separat är ointressant som ett totalbelopp. Det som är intressant är totala kostnaden för egenanställd "crew" per arbetad flygtimme. Då får man lägga på personalkostnad för alla administrativa tjänster som krävs för att inhandla pilotglasögon, administrera komplexa löneavtal, upprepade kostnader för strejkaktioner, upphandlinga av hotellnätter, dyra pilotförhandlingar etc. SAS kostnader ligger skyhögt över konkurrenterna.
/jes
2021-12-09 13:02:01
SV: Personalkostnad SAS
Just så, personalkostnad är det rätta ordet i stället för den eviga litanian om SAS pilotlöner i jämförelse internt och med andra bolag. Eftersom jag inte känner till den exakta kostnaden hos SAS gör jag inga räkneexempel men några fakta på bordet är på sin plats.

Arbetsgivaren betalar lön plus olika tillägg men också
- arbetsgivaravgifter
- semesterersättning
- tjänstepension - ITP

Detta tillsammans blir den direkta personalkostnaden plus att det finns indirekta sådana (uniformer, friskvårdsbidrag för att nämna några).

Det har väl också alla andra bolag kan man invända? Förvisso men det kan slå mycket olika på grund av tjänstepensionen (ITP). Denna ska utöver vad Pensionsmyndigheten erbjuder (inkomstpension som tjänas in men bara upp till ett visst belopp) i bästa fall fylla på så att man totalt får 60-70 % av slutlönen i pension. Ju högre lön desto högre pensionsavgifter. Det fanns tidigare skräckexempel på arbetstagare som kostade mer i pensionsavgifter än lön. Numera finns nog vissa spärrar i systemen men det finns en orsak till att äldre tjänstemän inte alltid är så eftertraktade. Kostnad för tjänstepensionen.

Med andra ord vad en flygkapten med lång tjänst och hög lön kostar bara i pensionsavgifter vill man inte tänka på. Kollektivavtal på tjänstemannasidan brukar inte reglera om eventuella tillägg eller bonuspengar också ska vara pensionsgrundande, det är upp till lokal förhandling. Får man gissa att piloterna får pensionsinbetalningar på tilläggen också.

Stora företag med god ekonomi kan få undantag med att betala in tjänstepensionsavgifterna och i stället bara göra avsättning i räkenskaperna och därmed låta pengarna arbeta i företaget. Försäkringsbolaget PRI Pensionsgaranti övervakar arbetstagarnas rättigheter och om företaget börjar gå dåligt är de genast framme och kräver att avgifterna för tjänstepensionen betalas in till Collectum t ex. Med stor sannolikhet måste SAS numera betala ITP-avgiften direkt i likhet med majoriteten av alla bolag.

Summa summarum: De direkta pilotlönerna i SAS är av noll intresse utom för den anställde men man kan inte bortse från SAS totala kostnad (arbetsgivaravgift, semester och sist men inte minst ITP) per individ, särskilt dem med höga löner. Det är där skon klämmer.

 

Tillbaka

Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn