Tråden startades av: Fredrik  2021-12-19 16:39:10
SAS personalpolitik 
SAS agerande kan bryta mot arbetsrätten – piloter startar rättslig process

Stormen tilltar kring det delvis statliga flygbolaget SAS. Pilotfacket kommer att inleda rättsliga processer mot bolaget, och en av Sveriges främsta arbetsrättsexperter säger att SAS kan ha brutit mot återanställningsrätten. Skall bli intressant vad SAS har för rättslig argumentation, det har ännu inte framgått.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv.
2022-01-30 19:27:31
SV: SAS personalpolitik
SAS långsiktiga skulder är dryga 30 miljarder SEK och kortsiktiga skulder på dryga 16 miljarder SEK med omsättningstillgångar på dryga 7 miljarder SEK.
@VK
2022-01-25 08:25:30
SV: SAS personalpolitik
Vad bra insatt du verkar vara! Så du tycker SAS piloter och kabin ska sitta still och glo medans deras jobb försvinner ?
Sv.VK
2022-01-24 14:27:59
SV: SAS personalpolitik
SAS skuldberg är enormt, det kommer krävas mer än dålig ledning och strejkande piloter för att vända detta!
VK
2022-01-19 23:36:30
SV: SAS personalpolitik
Ja SAS är otroligt skuld belagt upp över öronen.Och ändå bråkar dom anställda.Skäms kudde på.
CC
2022-01-19 16:43:35
SV: SAS personalpolitik
Vi alla vill bara att detta ska vända.
Jag väntar fortfarande besked från CPH.
Martin
2022-01-16 14:47:49
SV: SAS personalpolitik
Tror det är nyttigt för bolaget att inte återanställa på bred front…
Man vet aldrig hur lång tid pandemin fortsätter och SAS skuldberg är enormt.
Puckelbro
2022-01-12 18:58:50
SV: SAS personalpolitik
Som vi alla vet är ju 10+10+8+6 mindre än 10+10. Eller? Att behålla allt och alla hade givit SAS en lägre genomsnittlig kostnad per anställd. Att kicka de som inte behövs ger SAS en lägre total lönekostnad. Vad tror ni är viktigast för resultatet?
Fördärvet
2022-01-12 14:52:11
SV: SAS personalpolitik
SAS ledning vs anställda driver tyvärr företaget i fördärvet!...
@The Viking
2022-01-09 10:57:54
SV: SAS personalpolitik
Det stämmer inte. SAS har betydligt högre kostnad per crew än vad man hade haft om man inte hade sagt upp alla billiga/unga. Men detta är en verklighet konstruerad av SAS ledning. Det går att ändra på över en natt.

Trots denna självförvållade konstruktion är man långt ifrån dyrast i Europa.
Propp
2022-01-08 22:42:44
SV: SAS personalpolitik
Yes blir mer och mer ATR vilket inte är så konstigt.
Holly
2022-01-08 13:57:16
SV: SAS personalpolitik
Har också hört rykten om att Xfly kommer att dra ner på CRJ och satsa mer på ATR. Vilket är rätt tänkt i den värld vi lever i nu med bränslepriser och miljötänk!
The Viking
2022-01-08 13:44:35
SV: SAS personalpolitik
SAS har väl dyraste flygbesättningar i Europa per. pilot/ cc pt. eftersom man bara har kvar äldsta och dyraste personalen.
Xflyare
2022-01-07 18:55:09
SV: SAS personalpolitik
Fick senast idag reda på att xfly kommer att dra ner på sin crj verksamhet på arn. Stämmer detta?
Adam
2022-01-07 16:52:20
SV: SAS personalpolitik
Vilka sträckor av nätet trafikerar XFly idag?
Mvh
2022-01-07 09:22:16
SV: SAS personalpolitik
Xfly kommer finnas kvar.
Nyfiken
2022-01-07 07:52:57
SV: SAS personalpolitik
Ni skriver att Cityjet ska fasas ut (spekulationer förstås), men då är min följdfråga, gäller det även Xfly?

Har Xfly och Cityjet ungefär lika mycket flygningar för SAS och generellt kommer flygningar för SAS att minska med tiden för att upphöra helt?
--
2022-01-06 21:00:27
SV: SAS personalpolitik
Ja, ett sådant beslut är taget, men finns inget datum för när det ska ske.
CJ kommer inte sluta flyga CRJ för SAS, men det finns absolut inget behov av att ha 18CRJ från Cityjet och 6CRJ från X-Fly flygandes när man själva får upp sina 15, eller fler Embraer / CS.

Men frukta ej om du för närvarande jobbar på Cityjet. Du kommer inte bli av med jobbet, men räkna med att bli nedflyttad till kontinenten på ett mkt sämre avtal inom en snar framtid.

2022-01-06 17:20:16
SV: SAS personalpolitik
Är detta att CityJet faktiskt ska fasas ut korrekt?
Finns det ett sådant beslut taget?
@CRJ
2022-01-05 22:34:36
SV: SAS personalpolitik
Vaddå, borde inte SAS erbjuda återanställning till alla i CJ in i Link då? Vore väl mer rimligt än att påstå att tidigare SAS main personal ska ha återanställningsrätt in i Link i och med att produktionen i så fall till stor del opererats av CJ?
CRJ
2022-01-05 13:45:06
SV: SAS personalpolitik
Andreas har rätt, men han lever med huvudet i sin egna lilla bubbla. Antagligen jobbar Andreas på CJ också. Men hör och häpna, i takt med att Link byggs upp kommer CRJ kapaciteten att dras ner i både Stockholm och Köpenhamn, men främst i Köpenhamn.
Men du/ni riskerar troligtvis inte att bli uppsagda från CJ, ni kommer bara flyttas ner mot kontinenten till något/några andra legacy-bolag, givetvis med nya kollektivavtal för respektive bas!
Lycka till :)
Andreas
2022-01-05 10:12:56
SV: SAS personalpolitik
Då har du hört fel. SAS VD har uttalat sig i media att det fortsatt finns behov för att wetleasa mindre flygplan än de Link kommer att flyga.
Makarra
2022-01-04 20:31:50
SV: SAS personalpolitik
Bara hört att SAS Link ska ersätta Cityjet.
SAS
2022-01-04 16:45:43
SV: SAS personalpolitik
Har någon hört något?
ACDC
2021-12-23 17:27:26
SV: SAS personalpolitik
Säkerheten kan inte garanteras med försämrade villkor.
Ingenting passagerarna vill höra men så är det. Stå på er alla SAS flygare!
Anna
2021-12-23 16:43:43
SV: SAS personalpolitik
Synopsis, det tror jag är en skarp iakttagelser. Den risken är nog överhängande. God Jul önskar jag till er !
Synopsis
2021-12-23 08:41:39
SV: SAS personalpolitik
Finns det inte en risk att SAS ledning egentligen vill ha fullt krig och att pilotfacken drar sprinten men ångrar sig och smällen kommer i egen skyttegrav. SAS ledning tycker kanske att det här reder sig självt för att sedan på egen hävd och medhåll från publiken startar på ny kula?
Linkan
2021-12-23 08:13:24
SV: SAS personalpolitik
Alla flygbolag har i dessa dagar (Covid) behov av att spara på pengar då intäkterna minskat betydligt.

Då kan man inte resonera "Det är en så liten kostnad den behöver vi inte göra något åt".

För ett lyckat resultat måste man spara på allt man kan stort eller litet.

Säger man lönerna är så låga vi kan behålla all personal mm. Då kommer man inte att lyckas.


@fvk m.fl
2021-12-23 01:47:03
SV: SAS personalpolitik
@Bob. Du skriver " SAS har gått med vinst flera år i rad innan covid med det gamla upplägget och det vet ledningen själva."

Tyvärr det ligger en stor okunnighet och ovilja att förstå allvaret när man skriver på detta sätt. "Det gamla upplägget" fungerar naturligtvis inte i ett läge där mer än 80 % av alla affärsresenärer försvunnit och där SAS egna interna andel affärsresenärer var runt 50 % av antalet kunder så sent som 2019. Hur skall SAS kunna visa lönsamhet med en affärsmodell och ett upplägg som inte alls passar in i "det nya normala"?

Att piloter vill att allt skall bli som förr förstår man av alla pinsamma och desperata inlägg från piloter under olika trådar här på forumet.
Kenneth
2021-12-22 22:55:39
SV: SAS personalpolitik
Det viktigaste för företagets överlevnad är ju att den administrativa personalen tillåts skicka mejl till varandra och ha teambuildingmöten, det är så man driver ett flygbolag!
Jasså
2021-12-22 21:43:42
SV: SAS personalpolitik
Det är inte pilotlöner som är problemet för SAS.
SAS problem är att det finns så många otroligt krångliga avtal, att man har varit tvungna attanställa massor med admin. personal för att hantera olika otidssvarande sk. ” jämlikhets” avtal mellan danska, norska och svenska anställda. och för att hantera alla möjliga konstiga avtal. Sådant är dyrt, och är huvudorsaken till att SAS har väsentligt större kostnader än flertalet konkurrenter.
@acorn
2021-12-22 17:04:32
SV: SAS personalpolitik
Helt rätt! SAS ledning har helt snöat in på att det är hos den flygande personalen man måste spara. Egentligen är det precis som du säger en liten post som redan är relativt billig.
Re: Acorn
2021-12-22 15:08:54
SV: SAS personalpolitik
Du menar att om SAS tvingas återanställa styrman som tjänar 45 000 i månaden med fulla variabla scheman så går bolaget i konkurs? De skall dessutom får en pensionsinbetalning på hela 2000kr i månaden.
SAS avtal är billiga! Man har lägre löner och mer flexibla scheman än de flesta konkurrenter. Det är i princip bara Wizz, EW och RYR som är billigare.

Sen verkar du också glömt bort att kostnaden för piloter och kabinpersonal är bara 12% av bolagets totala kostnader.
Re: Acorn
2021-12-22 15:06:47
SV: SAS personalpolitik
Du menar att om SAS tvingas återanställa styrman som tjänar 45 000 i månaden med fulla variabla scheman så går bolaget i konkurs? De skall dessutom får en pensionsinbetalning på hela 2000kr i månaden.
SAS avtal är billiga! Man har lägre löner och mer flexibla scheman än de flesta konkurrenter. Det är i princip bara Wizz, EW och RYR som är billigare.

Sen verkar du också glömt bort att kostnaden för piloter och kabinpersonal är bara 12% av bolagets totala kostnader.
Realist
2021-12-22 11:22:43
SV: SAS personalpolitik
Snart är vi ur den här jäkla pandemin och flyget kommer att repa sig under andra delen av 2022 tror jag. Då kommer SAS vara "akterseglare" återigen på grund av personalbrist tyvärr. Dom har låst sig fast i en prestige som kommer missgynna företaget och dom anställda och det kommer att leda till en ev konkurs. SAS har gått med vinst flera år i rad innan covid med det gamla upplägget och det vet ledningen själva. Detta är bara ett spel som SAS aldrig kommer att vinna och det tror jag dom också vet. Utan vinsten ligger på individuellt intresse för några få som sitter högt upp på ledningsnivå. Dessa herrar är inte såna som skänker pengar till välgörenhet precis.
Acorn
2021-12-22 09:36:06
SV: SAS personalpolitik
@acorn
Du har fel eftersom du utgår ifrån att företaget bryter mot återanställnings kravet. Detta blir en fråga för jurister att avgöra. Du har också fel när det gäller att löner. Det handlar inte bara om löner utan om villkor i allmännhet, tjänstgöringstider m.m
Skulle bolaget tvingas återanställa till dessa historiska villkor går inte bolaget runt och då finns bara alternativet avveckling kvar.
@acorn
2021-12-22 08:08:34
SV: SAS personalpolitik
Som utomstående svarar jag på din fråga om vad som är viktigare: Att facken får rätt och att återanställningen gäller.
Det är en viktig princip som gäller på alla arbetsplatser i de flesta utvecklade länder. Om företag kan börja kringgå den och bara starta ”nya” bolag hela tiden så är det många arbetstagare som kommer råka illa ut.

Som kommentar vill jag också inflika att SAS överlevnad inte har något med saken att göra. Detta är bara propaganda från ledningen. Om SAS går under så har det inget att göra med huruvida de återanställer sina gamla kollegor eller inte.
Det är ett faktum att pilotkostnaderna i nuvarande avtal inte är speciellt höga. SAS har mycket mycket större problem med kostnader på andra områden.
Acorn
2021-12-21 09:49:05
SV: SAS personalpolitik
Vad är viktigare: Att facken får rätt eller att SAS överlever? När inser de gnällade att det faktiskt är det det handlar om. Själv arbetat på SAS i många år och det har alltid varit en "maktkamp" mellan parterna. Tyvärr tpg de tidigare ledningarna inte tjuren vid hornen utan gav facken intrycket att de styrde bolaget. Nu måste det bli slut på det och går det inte blir det slutet på ett 75årigt bolag!
@@fvk m.fl
2021-12-20 20:57:04
SV: SAS personalpolitik
Fast det stämmer inte! Det har aldrig varit tal om något annat än SAS "main" i SAS så därför har man aldrig skrivit specifikt var återanställningsrätten gäller. Den gäller i SAS helt enkelt. Det var såklart omöjligt för parterna att reglera att återanställningsrätt skulle gälla i bolag som i princip inte fanns när avtalen skrevs.

Detta försöker SAS nu utnyttja genom att starta Link och Connect och sedan spela oförstående när pilotfacken ifrågasätter hur återanställningsrätten inte gäller. Det är exakt samma flygplan (t.o.m. samma flygplansindivider i Connect), samma varumärke, samma flyglinjer, samma bas, samma ledning m.m.

Vi skulle inte ha någon återanställningsrätt överhuvudtaget om det vore lagligt möjligt att göra det SAS gör nu. Men det är det inte för det kallas verksamhetsövergång.

Pinsamt av SAS är bara förnamnet!
@fvk m.fl
2021-12-20 13:23:11
SV: SAS personalpolitik
Ännu mer intressant vilken "rättslig argumentation" pilotfacket har när det är klart och tydligt skrivet att återanställningsrätt endast kan bii ktuellt i det s.k. SAS "main" .
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev