Hur fungerar Airbus A 320 i Norge nu?
För en tid sedan när SAS fasade ut Boeing och övergick till Airbus i svenskt inrikesflyg skrev en del debattörer (mest norska) att det skulle bli stora problem för Airbus på ”vinterföre” i framförallt norra delarna av Norge när det väl blev dags för byte i Norge. Nu är vi där. Är det någon som vet om olyckskorparna hade rätt eller om det var den allmänna aversionen mot Airbus från Boeingfantasterna som lyste igenom?
svar
@pf, vi är överens om att SAS troligen blir ett mindre bolag efter slutförd rekonstruktion.
Med tanke på att SAS också har många norska anställda, får vi hoppas att Apollo vill vara med att göra SAS om till ett lönsamt moderna flygbolag..
Om detta lyckas, då har SAS en stor fördel jämfört med Norwegian som nyttjar flygplan som inte alls är lika kostnadseffektiva och moderna som A320N
@pf. Och Flyr går nu under nya namnet “ettöres”-airline. Aktien stod i fredags i 0,86 öre (!). Visserligen norska ören men den norska sjävbilden hjälper tydligen inte att rädda detta grandiosa “projekt”.
Anarkist, SAS har hatt “fordelen” gjennom pandemien å introdusere 32N på en mer rolig måte (rolig betyr noe annet på svensk enn norsk). Dette har nok fört til at bolaget har bygget opp god kompetanse på typen.
Så anarkist, får vi stille oss samme fråge ca 1.Mai 2023, når vinteren er over, hvordan SAS klarer 32N.
Mulig SAS sin kompetanseoppbygging “are in vain”, dersom de skaler ned pga Ch11. Skal vi forresten gå over til å nevne SAS som Apollo Funds Airline, dba SAS ?
Alla norska ” experter” som skrev att A320N skulle få problem med att trafikera norra Norge på vintern, verkar inte veta nånting om vad dom pratar om.
Det verkar mest vara nånting ”religiöst” .
Undrar vad man skulle tycka om det var Norwegian som opererade med A320….
De fungerar så klart helt utmärkt
Svar till sv Bengt:
I FCOM står det bland annat följande, under Cold Weather Operations:
If ambient temperature is below -35°C (-31°F), idle the engine for two minutes before changing thrust lever position.
Dessutom:
2 min varmkörning är minimum före start även när det inte är kallt och CFM International (motortillverkaren) anser att det behövs 10-15 min på låg motoreffekt för att motorn skall uppnå ”complete thermal stabilization”.
Tja, det stämmer faktiskt inte. Om man Startat upp en kall jetmotor (eller turbinmotor) ska den “varmköras” till oljetemperaturen når godkänd temp för “take off”, eller hur…
Exakt samma snack gick när SAS gick från DC-9 till MD-80 och sedan även 737…Det var alltid någon som sa att den flygplanstypen kommer inte fungera i Norge!
@Jasså A320’s RWY performance, är så pass mycket sämre än B737. Det vet alla med branschkännedom.
Otroligt löjligt att vissadebattörer försöker att få det att se ut som att A320 skulle ha svårare att klara av vinterförhållanden i Norge än B737.
Ingen debattör har kommit med något vettigt argument för att så skulle vara fallet.
Jetmotorer varmkörs aldrig, då det inte behövs.
Svar till ???@sv pf
-30°C under ett nattstopp på marken ställer till problem som man måste ha procedurer för att hantera. Det gäller t.ex. hur man förhindrar att vattnet ombord fryser och skadar flygplanet och ett annat exempel är hur man startar upp och varmkör motorerna. Detta gäller 737 och säkert även Airbus.
Kärrorna flyger rutinmässigt i temperaturer på -50 till -60°C och det är definitivt inte samma sak som kyla på marken (förutsatt då att inte någon lyckas parkera kärran för ett nattstopp på 41 000 ft).
Mycket av den tidiga kritiken angående Airbus på vinterföre gällde start och landning där det såvitt jag kommer ihåg inte fanns tillräckligt underlag för vinteroperationer, något som däremot 737 hade. Under förhandlingarna inför köpet krävde SAS att Airbus skulle ta fram prestandaunderlag som skulle medge att Airbus kunde opereras i samma förhållanden som 737. Detta kände kritikerna förmodligen inte till.
Nu finns för samtliga kommersiella passagerarflygplan utrustning för förvärme. Flygplanen är konstruerade för att klara kyla.
Står flygplanet över natten eller längre tid nyttjas förvärme före start.
Har erfarenhet.
Hela Kontexten med att försöka pusha en helt ogrundad falsk agenda att Airbus inte kan operera i Norge under vintern är lika löjeväckande som uppenbar.
Ditt svar vittnar om okunskap. Varma motorer och avionic på höjd jmf med iskalla på marken är en jävla skillnad även om skillnaden är endast några grader.
Du skriver “det är skillnad på -44 på marken och -70 på höjd”.
Ja visst är det skillnad, det är 26 graders skillnad.
Det är betydligt varmare på marken!
Det dunkelt sagda det dunkelt tänkta!
Det är sant, men det är skillnad på -44 på marken och -70 på höjd. -44 på marken med kalla motorer och flygplan är något annat.
Problemet med somliga norska debattörer, är att de inte vet något om flygverksamhet, och i vilka förhållanden (temperatur) som planen verkar i.
Skrivbordsbyråkrater!
@pf:
SAS flyger Airbus 320Neo relativt frekvent till Longyearbyen.
Bara i december har SK4414 tursatts med Airbus den 9, 13, 16 och 22.
Du tycks glömma att flygplanen utsätts för låga temperaturer vid varje normal flygning. På nyttjad flygnivå kan temperaturen vara lägre än -50 grader.
Dvs låg temperatur inget konstigt. Mestadels ett problem för oss människor att befinna oss i.