Tråden startades av: Erik  2022-01-10 17:11:19
SAS A321LR, en failure? 
Nå har begge disse SAS-maskinene igjen blitt satt på bakken, uten en flygning siden 17 desember. Har vel bare vært en tur, til Boston, så stopp, igjen. Er prosjektet mislykket? Hvordan skal man tjene penger med så snå fly på LH?- Kun 157 stoler.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Urban
2022-01-14 11:36:41
SV: SAS A321LR, en failure?
157 stolar kan vara rena vinsten beroende på vad pax betalar.
Inkl frakt så skulle det kunna bli en bra affär men nu har vi
ju inte normala tider. Det finns säkert behov av 321LR på
tex LPA och tex Kap Verde för C-klass möjlighet om man
tex kunde hitta ett samarbete med Sunclass som har en
A332 ur trafik just nu.
Petjkan
2022-01-13 11:01:47
SV: SAS A321LR, en failure?
Unit Load Device (container/pall)
Puckelbro
2022-01-13 10:47:30
SV: SAS A321LR, en failure?
Unit Load Device. En container eller pall som först lastas med gods och sedan lastas ombord på planet. I princip ett måste om man vill flytta några seriösa mängder frakt på civila flygplan. Antalet du kan lasta påverkar din intjäning markant på en marknad med stark efterfrågan på flygfrakt.
Rullan_Rimpi
2022-01-13 10:16:04
SV: SAS A321LR, en failure?
Genmäle till "En som undrar:" ULD är en Unit Load Device. En container burk man lastar gods/resväskor i och därefter lastas i lastutrymmet under kabingolven.
En som undrar
2022-01-12 22:57:28
SV: SAS A321LR, en failure?
En fråga, vad betyder ULD??
Stockholmare
2022-01-12 16:49:00
SV: SAS A321LR, en failure?
Lär ju bli succé när bolag plockar fram affärsmodellerna från 70talet…
Bertil
2022-01-12 14:12:00
SV: SAS A321LR, en failure?
Slinga in flygplanet på några turer på helger till Las Palmas. Behåll ”riktig” service i Business och sälj dessa platser för runt 8000kr. Det kommer att bli ett lyft. Många kommer att betala extra för att slippa SAS dåliga Plus på en flygning som är nästan sex timmar. När SAS under 70-talet satte in sina B-747 på Las Palmas och sålde ut första klass platserna med tillhörande serve blev det succé.
Puckelbro
2022-01-12 13:57:59
SV: SAS A321LR, en failure?
@Lasse L

Är SAS A321LR 100 meter långa? En vanlig A321 har 10 ULD-positioner.
Alex
2022-01-12 12:36:33
SV: SAS A321LR, en failure?
321LR med uld?
Lasse lastare
2022-01-12 11:15:40
SV: SAS A321LR, en failure?
Sas 321 LR har 23 ULD positioner. ACT är dragen runt på något sätt.
Puckelbro
2022-01-12 07:15:41
SV: SAS A321LR, en failure?
Någon som vet hur många ULD-positioner en SAS A321LR har? Jag gissar att den större centertanken stjäl en position eller två vilket borde innebära att dessa maskiner har usel fraktkapacitet.
ABC
2022-01-12 01:23:41
SV: SAS A321LR, en failure?
Omväxlande öst och väst, kan det vara en idé? Kan trianglar vara en idé? Chefsfolket på SAS är nog fel fokusgrupp..
pf
2022-01-11 20:19:21
SV: SAS A321LR, en failure?
SAS hadde sikkert gode planer for A321LR, men det var FØR pandemien.

En dag er den over, og det mest naturlige er å tenke seg flytypen på destinasjoner som EWR, BOS og mulig IAD. Alle med CPH som utgangspunkt. SAS konfigurerer med C22W12Y123, noe som tyder på Nord-atlanteren og businessdestinasjoner.

SAS bør også, etter mitt syn, vurdere GOT og BGO som utgangspunkter til EWR(forutsetter slots der) men, er businesssegmentet der ? Må SAS evnt låne/hyre ut flyene i vinterhalvåret ?

Så er det dette med sommer- vs vintersesongen....kan SAS "frigjøre" A-330/350 for å satse på ny(e) destinasjoner, altså benytte A321LR på de korte amerikaruter ?

Jeg leser at en innsender vil ha A321LR til MIA, kan noen bekrefte at flytypen virkelig har rangen til det fra CPH ? Spesielt i motvinden, som vel kommer østover.

SAS har tidligere hatt "egne" flytyper for spesielle markeder, MD-83 begynte bra, men ble raskt en del av den europeiske flåten uten egne destinasjoner. Jeg tror også formålet med MD-90 var det, men er usikker og vil la det ligge.

Det verste vil være om SAS sine A321LR etter noen år roteres hvor som helst innen Europa. Da må kabinen bygges om......
Acer
2022-01-11 14:35:59
SV: SAS A321LR, en failure?
@Gro
Ditt hela resonemang bygger på gammal info och fakta. Det är just frakt som håller liv i flyget på många ställen till skillnad från förr. Lägre passagerartal talar just för A321LR på vissa sträckor eller som komplement till A350 m.fl.
Kanske t.o.m nya linjer som ARN/CPH till Dubai eller DOHA där just 3 klass upplägget skulle vara idealiskt.
Gro
2022-01-11 11:19:25
SV: SAS A321LR, en failure?
Antalet passagerare sjönk med nästan 30 % i december i SAS hela nätverk jämfört med november - trots öppningen av USA. De långlinjer som är igång blöder och hur skall SAS kunna konkurrera på fraktmarknaden med passagerarflygplan? Fraktinäkterna är marginella och kan inte kompensera miljardförlusterna på passagerardelen.
@Gro
2022-01-11 09:59:35
SV: SAS A321LR, en failure?
Jasså, vilket skrattretande pladder..
SAS longhaul har under pandemin varit på lågt nivå pga olika länders idiotiska hantering av pandemin.
Innan pandemin gick SAS longhaul jättebra.
A321LR kommer bli väldigt framgångsrikt, planet kan användas på tunna linjer där det går att få lönsamhet med A330/350.
SAS kommer att satsa mer på longhaul eftersom det har blivit svårare att tjäna pengar på Europa trafiken.
Longhaul har trots att Asien trafiken varit i princip obefintlig under pandemin, haft ganska bra med frakt till och från USA och på adhoc fraktflygningar.
Sedan USA öppnade för inresor igen har man haft bra med passagerare. till/ från USA.
Att SAS longhaul skulle gå med förlust är ingenting annat än önsketänkning från div. SAS hatare här
Hela SAS behöver att ses över mht kostnader, men LH delen är ligger inte sämre till än andra delar utav bolaget, snarare bättre.
Nya VD Anko v.d. Werff vill satsa mer på långlinjer, inte mindre.
A330 och A350 har stor frakt kapacitet. något som har varit lite av en kassako under pandemin
Gro
2022-01-10 22:04:23
SV: SAS A321LR, en failure?
SAS har inte en chans att tjäna pengar på långdistans i närtid. Tror att det pågår intensiva diskussioner om att helt - tillfälligt eller permanent - stoppa denna del av SAS trafik och som Norwegian satsa helt och hållet på inrikes och Europa-trafik. Airbus 350 är på tok för stora för att SAS skall kunna få lönsamhet med frekventa avgångar på utvalda destinationer. Att flyga en eller två gånger i veckan på ett stort antal destinationer är helt oekonomiskt med tanke på höga kostnader för overksam flygpersonal som blir följden av få avgångar som leder till långa övernattningar för dyr personal. Optionerna på ytterligare A350 kommer att skrotas och SAS behöver rädda det som räddas kan av det kapital som investerats i A350-flottan. A321LR kan enkelt byggas med andra stolar och passa in i ett ett två-klasssystem - möjligtvis inkluderande några semesterdestinationer i USA (NYC, Orlando, MIA).

Det blir en stor utmaning för SAS ledning och styrelse att skapa en flygplansflotta med flygplansstorlekar som kan ge lönsamhet de närmaste 3-5 åren. Ett beslut som dock harmoniserar med skapandet av SAS Connect och SAS Link samtidigt som flyguppdragen tas bort från det som idag kallas "SAS main". Närmaste månaderna blir avgörande för SAS framtid.
 

Tillbaka

Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn