Kaos på SAS
Vad är det som sker på SAS. Min vän jobbar på SAS huvudkontor och har alltid hyllat ledningen i vått och torrt, men nu är hen frustrerad över vad som sker. Passiviteten i att möta ökad/minskad efterfråga på resor. De ställer in massa flighter på grund av för få flygbesättningar, både piloter och flygvärdinnor, och skyller sen på sjukskrivningar när det, enligt hen, varit för lite folk hela hösten. Behandling av drabbade kunder gör att hen skäms över SAS. Det är viktigare att kriga internt mot flygbesättningarna, piloterna i synnerhet, än att leda företaget ur krisen. Den personliga prestigen överskuggar allt. ”Jag har rätt, du/ni har fel”. Ingen vågar kritisera cheferna för de är rädda att förlora jobbet för att de är ”illojala”.
Sån frustration och stress hen har över sitt jobb har jag aldrig mött förut. Föraktar piloterna gör hen fortfarande men hen är mer orolig över vad som sker i företaget, en total kollaps är inte långt borta om ingen förändring sker. Hen har alltid sagt att hen har världens bästa jobb och arbetsplats men har nu börjat att titta efter nytt jobb. Stressen och frustrationen över kaoset i SAS håller på att knäcka hen. Det är ingen enighet, alla chefer avdelningar kör sitt eget race utan att någon tar ansvaret för hela företagets bästa.
svar
Ryanair rapporterade de lägsta passagerarsiffrorna på sju månader i januari. Det var så klart en ökning mot januari förra året, men det var det ju för SAS också. Det gäller att läsa mer än rubriken som kan vinkla det positivt eller negativt beroende på vad som framhävs.
Var nyligen en artikel att tex båda Ryan och Wizz ökade kraftigt i januari medan SAS minskade kraftigt.
Självklart var det få passagerare i januari. Samhällen stängde ju ner igen p.g.a. omikron. Nu i februari är det tvärtom och samhällen öppnar upp igen, så det kommer definitivt att vara bättre siffror framöver.
Tyvärr dras det nu ner ännu mera.
Styrelsen kräver att ledningen tar till med hårdhanskarna.
Siffrorna pekar rakt ner i januari.
Hur kommer det se ut för februari?
Bortsett från några insiktsfulla kommentarer så är det mesta tyckande utifrån baserat på tidningar, rykten och eget tyckande. Trist men kan säga att sanningen ligger i att många internt och externt ledsnat på strejker och gnäll från många gruppen. Eviga dåligt underbyggda jämförelser mellan länder och bolag m.m.
Egentligen är det hela rätt enkelt. Oavsett vad bolaget har för historia eller namn så måste det leverera vinst och vara lönsamt. Kan man inte det så finns ingen framtid. Det spelar ingen roll om det beror på höga löner, strukturer för någon grupp eller konkurrens situation. När sedan konkurrens situationen i t.ex Sverige blir och blivit så mycket tuffare måste kraftfulla åtgärder för att anpassa sig. Klarar man inte det så är utgången given!
Det är fascinerande att det finns så många flygexperter därute, de flesta troligen själva utanför flygbranschen.
Petters “hen” vän är ett tydligt tecken på SAS största problem personifierat. Hen föraktar piloterna, intressant, ungefär lika begåvat som att rent fysiskt såga den gren man sitter på. Produktionsleden i ett flygbolag, lastare, markpersonal, tekniker, piloter cc är de som genererar intäkter. Administrationens uppgift är att säkerställa en stabil produktionsapparat, planering, försäljning etc. Inget annat.
Var kommer detta förakt ifrån? Den genuina svenska avundsjukan? Som pilot är man välavlönad, tack och lov. Goda villkor och lön är en förutsättning för att locka rätt personer till detta ytterst ansvarsfulla arbete.
Att byta ut redan relativt billiga SAS piloter mot andra till likvärdiga kostnader löser inga problem, det är snarare ett tecken på just det förakt som frodas på Frösundavik. Den totala kostnaden för de nya spektaktlen, Connect och Link kommer i slutändan troligen visa sig bli högre. SAS tidigare ledningar har redan provat detta med miljardförluster som följd. Spanair Blue one etc.
Det är med sorg i hjärtat som jag ser hur SAS, en gång i tiden ett stolt pionjärsbolag, håller på att nedmonteras till ett biljettföretag.
Captain (ret)
Känner bara att Nolan bekräftar stämningen inom SAS enligt vad Petter beskriver i inlägget. Snacka om att få bekräftelse från första led.
pf, Den här kommentaren är nog den mest obegåvade kommentaren du har skrivi.
Har du glömt att SAS flyger över ryskt territorium på väg till Kina och Japan….
SAS flyger där man tror sig att kunna få lönsamhet på linjerna.
Om man för närvarande inte anser att det går att få lönsamhet på Moskva linjer, då flyger man inte där
Det borde väl även du kunna klara av att förstå.
SAS connect och SAS Link flyger inte intercont. linjer, därför helt utan grund i verkligheten att , som du, hoppas att SAS förlorar rättigheterna att passera över ryskt territorium.
Russland er ikke et land man bare kan starte rute på , som innen EU/EØS.
Men, hvis SAS ikke vil fly dit, v.g. si i fra rettighetene, også for overflyging.
SAS bør også akta seg, hva vil russerne si om “nye” bolag som Link og Connect. Vil de være innenfor dagens luftfartsavtale.
Om SAS heller ikke har kontroll på “sitt varulager”, dvs bookingsystemer, det vil ikke være bra, og det bør tillegges at dersom ikke SAS f.n. flyr på Moskva, så gikk min fråge på code-share.
SAS rapporterade dryga 6 miljarder i nettoförlust på 12 månaders basis.
Hur ska man kunna bibehålla servicen och säkerheten och ändå vända detta?
Kanske tycker inte SAS, eller Norwegian, inte att det är nödvändigt med en direkt linje mellan en liten obetydlig stad i Europas periferi och Moskva
Bara ett att göra lägg ner bolaget, det är överadministration och hantering av olika väldigt krångliga k- avtal som gör att SAS har större kostnader än jämförbara bolag.
Gör om, gör rätt se till att starta ett nytt SAS Scandinavia med mindre administration. Löner för piloter och cc är i förväg bland dom lägre i Europas flygbolag.
Att hålla sig till ämnet verkar väldigt svårt som vanligt för PF.
Om du nu vill flyga till Moskva så får du väl boka med DY!
Eller vänta….. dom flyger ju inte heller till Moskva.
Ved en tilfeldighet forsøkte jeg å booke Moskva – Oslo på sas’s bookningssystemer for noen dager tilbake.
Det gikk ikke, men jeg antar at skulle ikke SAS selv fly strekningen, ville code-share komme opp.
Merkelig at SAS ikke har en av Europas største byer inne i sitt bookingsystem ?
Skulle egentligen inte allt detta gå att undvika genom att just flytta all produktion till de nya plattformarna?
Det kommer att protesteras nu, men när allt är överflyttat så blir det den nya standarden…
Att jämföra blocktimmar senaste två åren är väl inte det bästa…flygtrafiken har ju i princip stått still vissa perioder pga pandemin…
Om det där är tongångarna inne på huvudkontoret förstår jag varför det går som det går och varför det är så polariserat mellan kontorspersonal och produktionspersonal. Du har uppenbarligen ingen vidare förståelse för livet ute på produktionsgolvet.
Huvudkontorets förhållningssätt mot produktionspersonalen är förkastlig. Det är inget man löser med nya flygbolag. Det löser man med en annan attityd och en vi-mentalitet. Annars hamnar man snart i samma gissel med Connect och Link.
Om ni är så missnöjda år efter år, varför säger ni inte upp er?
Man får väldigt hög ersättning för att jobba fridagar. Med tanke på att en genomsnittlig pilot har jobbat mindre än 400 blocktimmar senaste 2 åren förstår jag att ni är trötta. Nästan en hel timme per dag i snitt.
Du verkar ju inte vara riktigt klok. Behandlar man folk som skit kan man inte räkna med att de ställer upp när det behövs. Som man bäddar får man ligga kallas det. Tragiskt att ni tror att det bara är att kasta pengar på kollegor så ska de glömma att de samtidigt blir pissade på.
Facken kan dessutom inte beordra någon att inte sälja fridagar när det råder fredsplikt.