Tråden startades av: Hilly  2022-06-30 08:56:40
RÖDA DAGAR 
Hur kommer det sig att crew är villiga att jobba när andra är lediga och sedan klaga över att över att bolaget ”äger” dig? Familj och vänner får aldrig se dig på högtider.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv Torne
2022-07-01 15:39:24
SV: RÖDA DAGAR
Flyget är det mest prioriterade transportmedlet!

Flyget betalar ingen skatt på bränslet, skattebefriat.

Momsen på biljetter inom Sverige är den lägsta momsen 6%.

Har du en flygning inom Sverige och flyger vidare utomlands på samma bokning blir hela flygningen skattebefriad.



Torne
2022-07-01 13:42:53
SV: RÖDA DAGAR
Känns för mig som jobbar i flygtorn helt absurt att ni som flyger planen har så otroligt dåliga villkor. Lång och dyr utbildning, jobbiga tider att jobba, ingen reseersättning till jobbet även om man bor långt bort osv osv. Synd att samhället idag är vana vid så låga priser på flyget. När man inser hur mycket arbete det ligger bakom en enda avgång/ankomst och hur många som är delaktiga i den så förstår man att vi flyget alldeles för billigt.... Men klart, stor del av kostnaden är ju skatt...
Ursula
2022-07-01 11:15:44
SV: RÖDA DAGAR
Slutade flyga när pandemin bröt ut, har nu annat jobb och det enda jag saknar är lönen som var riktigt bra som kapten. Men bortsett från lönen är allting nu mycket mycket bättre. Inga sömnproblem, inga tidiga morgnar, inga sena kvällar, inga övernattningar på tråkiga Scandichotell, inga standby, inget helgarbete, alltid ledig på sommaren, aldrig jobb på midsommar, påsk eller jul, jag kan planera med vänner långt fram i tiden, gäster på helgerna, träffar mina barn och min fru varje dag. Allt detta kostar mig 25000:- varje månad efter skatt, men det är det värt för det är nämligen mitt liv det handlar om. Ett liv som bara varar en gång, där varje dag är värdefull. Flygning var dessutom fruktansvärt enformigt, det gav inte direkt utrymme för egna idéer. Att flyga ett jetflygplan på låg höjd nära marken eller i hög terräng är fantastiskt kul men att flyga pax mellan A och B strikt efter en manual och dessutom få ett email från flygoperativa avdelningen om man avviker från manualen är inte det roligaste man kan göra.
Pandemin kan vara det bästa som hänt mig.
Gunnar
2022-07-01 07:31:34
SV: RÖDA DAGAR
Jag förstår inlägget! Det går ju inte att äta kakan och ha den kvar! Det är tyvärr många som tycker om jobbet men som är otroligt missnöjda med alla nackdelar ändå. Jobbet tar över det sociala livet och det gör människor deprimerande. Olustig känsla att inte kunna styra över sitt egen liv 365 24/7!
Nice
2022-07-01 00:26:11
SV: RÖDA DAGAR
Att flyget inte har OB ersättning samt övertids ers är helt uppåt väggarna.
Biggles Cockpitväst
2022-06-30 19:50:41
SV: RÖDA DAGAR
Det är knappast SAS lednings fel att affärsflyget minskat kraftigt efter pandemin och att 75-80 % av flygningarna numera är "hälsa på släkt och vänner" och semesterresor. På 80-talet, 90-talet och 00-talet var SAS (och i ännu större utsträckning Linjeflyg) trafik koncentrerad till veckodagar eftersom det var då affärsresenärerna reste. SAS levde också under något som kallades 3-2-2 mellan Sverige, Norge och Danmark vilket innebar att svensk och norsk flygpersonal fick flyga passivt på arbetstid och sova över i Danmark för att flyga långlinjer. Den passiva tiden räknades som "arbetstid". Övernattningarna på uteflygplatserna var alltid minst två nätter på fina hotell (ibland fler nätter) så det fanns gott om tid för nöjen, shopping och annat skoj.

Nu vill personalen ha tillbaka dessa fina villkor och att SAS skall anpassa sig och flyga så lite som möjligt utanför "kontorstid" och på röda dagar. Samtidigt finns det numera massor av konkurrenter eftersom SAS inte har monopol vars flygpersonal vet att deras flygbolag inte överlever om de inte arbetar när kunderna vill flyga. SAS piloter vill att SAS skall vara mer generösa än konkurrenterna och överkompensera dem för att de skall flyga utanför kontorstid och på röda dagar. Tyvärr är dessa tider förbi och kanske det är dags att inse om det inte passar med respektive pilots familjeliv att byta jobb är ett realistiskt alternativ. Tufft men det blir inte som förr i SAS och Linjeflyg.
ABC
2022-06-30 14:22:38
SV: RÖDA DAGAR
24 timmar per dygn 365 dagar om året är vår möjliga arbetstid. Den som inte vill göra det och ändå flyga kan t.ex. jobba inom regionalflyget. Med åren blir det dock lättare att få ledigt när man vill och efterhand brukar ändå äktenskapen krascha och då kan det vara skönt att jobba på julafton...
Pilot
2022-06-30 13:45:14
SV: RÖDA DAGAR
Hej
Stor del därför att avtalen var bättre förr vilket kompenserade för arbete på helger och röda dagar. Nu tjänar man bättre på Ica än på många flygbolag.
Haha
2022-06-30 13:42:15
SV: RÖDA DAGAR
Asså va? Tror inte någon riktigt förstår vad du menar. Gulligt inlägg…
Billy
2022-06-30 11:12:43
SV: RÖDA DAGAR
Otroligt konstigt inlägg.

Det är i princip ingen som klagar över detta. Det är en del av jobbet som man valt. Däremot bör det framgå i debatten när det pratas om bortskämda piloter och kabinanställda att det inte finns någon OB-ersättning eller liknande samt att företaget fritt disponerar personalens dagars med 14 dagars varsel. Så löner och villkor bör sättas i perspektiv till detta.
X flygbransch
2022-06-30 10:42:42
SV: RÖDA DAGAR
Kanske skall vända lite på frågeställningen! Varför skall man som flygande inte ha rätt till en möjlighet till ett någorlunda socialt liv med planeringshorisont, kombinerat med ett effektivt flygtidsuttag?

På SAS main finns ingen planeringshorisont att tala om. Du får ditt schema 14 dagar i förväg. Så många tillställningar och sociala sammankomsters som jag fick tacka nej till. Då de låg längre fram i framtiden än 14 dagar. Just för att det inte går att planera sitt sociala liv som anställd i SAS main.

Upp till 7 helger på rakensom idag fanns inte när jag började. Då hade man till en ledig helg per månad, dvs max tre helger på raken innan ledig helg. Om man ändå fått OB-tillägg alt helgtillägg hade man åtminstone fått något för ett offrat socialt liv. Men det hade/har man inte i denna bransch tyvärr.

Med vänlig hälsning.
M.P
2022-06-30 10:25:00
SV: RÖDA DAGAR
Det handlar väl inte om att du vill jobba röda dagar eller inte? Har du ett jobb så måste du väl gå till jobbet oavsett dag eller tid?! ”Jag kommer inte till jobbet imorgon, för det är röd dag!” Så fungerar det inte. I flygbranschen finns inga ”röda dagar” klämdagar eller obekväma arbetstider.
 

Tillbaka

Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn