Tråden startades av: Buzz Lightyear  2022-07-04 15:08:21
Arlandas plågsamt långsamma transformation 
Swedavia fortsätter sin långsamma transformeringsprocess på Arlanda och istället för att göra en klar och tydlig förändring så sker den (så klart) stegvis vilket orsakar gränslös och total förvirring bland både resenärer, operatörer och personal. Det gamla katastrofdåliga upplägget med Terminal 2-5 (var tog terminal 1 vägen?) inklusive T5 med A, B och F-pir är på väg bort i en alltför långsam och plågsam takt. Istället blir det två terminal block:

- Block 1 med gamla T2 i mitten med pir A och B, där pir A blir en helt nybyggd pir och pir B blir en utbyggd T3. Där emellan nuvarande gater på nuvarande T2.

- Block 2, med gamla T5 som central incheckning, med pir C, D, E, F och G
C-piren, fd T4, nu äntligen ihopbyggd med "T5".
D- och E-pir är nuvarande B- respektive A-pir.
F-piren har redan sitt namn, och slutligen nya G-piren som kommer närmare hangarerna.

Derta innebär att alla gates på Arlanda kommer att få en bokstav framför numret på samma sätt som C- och F-pir redan har. Men istället för att göra allt på en gång befinner sig Arlanda/Swedavia nu i ett mellanläge där gamla begrepp som som T4 och T5 blandas med nya benämningar som C-pir och F-pir.
Allt medan förlegade begrepp som inrikes och utrikes fortfarande är starkt förknippade med T4 och T5 hos passagerarna.

Allt förstärker den eviga känslan av att Arlanda aldrig blir varken genomtänkt eller färdigt ur någon synvinkel.
Vad ska de två "nya terminalblocken" kallas, knappast T2 och T5 får man hoppas.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Rampen
2022-07-06 21:40:21
SV: Arlandas plågsamt långsamma transformation
Det finns ingen Terminal 1 för att..

Nuvarande Terminal 5 byggdes som Arlanda Utrikes.

Nuvarande Terminal 4 byggdes som Inrikes 1

Nuvarande Terminal 2 byggdes som Inrikes 2 och fick sedan namnet Terminal 2. Lilla piren blev då Terminal 3. Inrikes 1 blev Terminal 4 och Arlanda Utrikes blev Terminal 5.
Anarkist
2022-07-06 02:28:51
SV: Arlandas plågsamt långsamma transformation
@ Buzz, du har 100 % rätt
@ a, ja så här blir det när inkomtenta statligt andtällda får hålla lekstuga med viktig infrastruktur.
Det blir absolut inte bättre under nuvarande regeringen. Tanten Andersson har fullt upp med att kriga mot det fria skolvalet, och att vända stenar.
Arlanda utreds gång på gång på gång och intet händer på riktigt.
@a
2022-07-05 23:57:46
SV: Arlandas plågsamt långsamma transformation
Är det inte just det som är problemet?
Allt funkade bra för10 år sen och man satt och rullade tummarna medan världen är i ständig förändring
Då kommer man ju till slut till den dagen när världen har sprungit på bra och man måste försöka jobba sig ikapp. Blir nästan hopplöst
Urban
2022-07-05 22:20:40
SV: Arlandas plågsamt långsamma transformation
Vi kallar allt för Halmsjön i en retromanöver.
Back to basic...
BMA
2022-07-05 18:06:04
SV: Arlandas plågsamt långsamma transformation
Terminal 1 är Bromma vettja
Columbia
2022-07-05 17:48:45
SV: Arlandas plågsamt långsamma transformation
Helt enig med dig Buzz Lightyear.

Enklast måste ju vara följande.

Terminal 1 (dagens 2,3,4) med en gemensam incheckning och ankomst. Kräver utbyggnad iform av en ny incheckningshall + ankomsthall. Dagens terminal 2 blir gateområde A. Terminal 3 och 4 blir gateområden B och C. Döp om den till något roligare än Terminal 1, typ Terminal Dag Hammarskjöld (eller nån annan historisk svensk)

Dagens terminal 5 blir Terminal 2 (eller följ ovan exempel, typ Terminal Raoul Wallenberg). Denna terminal är ju redan idag sammanlänkad med C airside. Gateområden D,E,F.

Allra bästa kanske vore att riva Sky City och ha en gemensam incheckning och ankomst för alla gateområden i mitten av flygplatsen.
Los Castanjettas
2022-07-05 16:37:48
SV: Arlandas plågsamt långsamma transformation
Nej “a”, det car verkligen inte bra förr på Arlanda. I årtionden höll man fast vid ”inrikes” och ”utrikes” trots att resten av Europa hade Schengen och Non-Schengen. Dessutom ingen möjlighet att röra sig på insidan mellan T5 och T4 och ingen riktig väg mellan T5 och T2... Jo, visst fanns den sk ”bussen” som var så hemlig att ingen (inte ens personalen) ens visste om, när och hur man skulle hitta den och än mindre när eller ens om den gick. Helt enkelt urkass för en sk ”storflygplats” med hub. Nu kanske det blir bättre men omändringen går i ultrarapid och ingen vet varken ut eller in när det gäller terminaler och pirar just nu. Om vi redan nu har ”C” och ”F” pir, varför i hela friden har man inte döpt om de mellanliggande B- respektive A-piren till D11-19 och E01-10 så att man åtminstone får lite logik i soppan???
Upp med händerna
2022-07-04 20:43:56
SV: Arlandas plågsamt långsamma transformation
@Buzz Lightyear
Bra skrivet, först och främst.
Angående ditt sista spörsmål finns svaret i masterplanen för Arlanda, enligt vilken de gamla beteckningarna ska behållas. När den skrevs var tanken dock att T4 fortsatt skulle betecknas som egen terminal, så där står att läsa att Arlanda i framtiden ska ha terminalerna 2, 4 och 5. För att förvirra utländska resenärer och oss sydsvenskar lite ytterligare skulle också en hypotetisk ny terminal norr om 08/26 (vilket är/var ett alternativ till utbyggnad av T2) betecknas som terminal 6.
Vore kanske enklare att anta beteckningarna T Syd och T Nord som tanken var när Pir F byggdes.
a
2022-07-04 18:03:04
SV: Arlandas plågsamt långsamma transformation
Var väl helt perfekt förut när Stor inrikes var i T4, Lill inrikes i T3 och
utrikes i T5/T2 samt gaterna hade nummer, inte som nu med bokstäver.

Hur kan det ha blivit så här, är ju inte många årtionden sedan allt funkade
och var smidigt på Arlanda, nu är ju allt bara kaos, köer, rörigt och ett inrikesflyg
som börjar lika det i u-länder. Blir det så här när allt är statligt och fel personer är i toppen.
 

Tillbaka

Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn