Tråden startades av: Vad händer med Cityjet?  2022-07-21 20:25:44
SAS 
Vad tror ni kommer hända med Cityjet nu när SAS är i rekonstruktion och med tanke på dom senaste veckornas strejk?

Blir det nedläggning igen eller har dom andra uppdrag?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pf
2022-07-28 10:19:58
SV: SAS
@PF, alt med konkurskandidaten er jo i spill med C11-prosessen i USA.

Hva har SAS råd med, etter prosessen.

Med ny svensk lag om rekonstruksjon snart vedtatt, bør man ikke bli overrasket om SAS også starter rekonstruksjonsprosess etter den.

Veldig mye om bolaget vil dreie seg om hva man klarer å få til med leasingbolagene fremover. Vil SAS ha råd til å fortsette med dagens flypark ?
@gunnar
2022-07-28 09:41:28
SV: SAS
10 CRJ ja men står väl inget om att ex Cityjet kan börja fasa in Embraer också? Vilket har varit på agendan tidigare. För övrigt föredrar jag att resa med Cityjet istället för Xfly
Filip
2022-07-27 23:22:22
SV: SAS
Med det nya avtalet blir Link och Connect inte vad ledningen tänkt sig. Ledningen kommer troligtvis justera strategin vilket kan gynna bland annat Cityjet
@PF
2022-07-27 16:37:19
SV: SAS
Korrekt! Men kommer nog dröja lite. Link skulle ha sex flygplan igång redan men har precis fått flyg nummer två. Vi får se vart det landar.
Gunnar
2022-07-27 12:27:57
SV: SAS
CityJets produktion kommer att vara oförändad tills 31/12 2023, efter det kommer SAS CRJ produktion skalas ner successivt för att tillslut landa på max 10 stycken CRJer. Avtalet säger dock inget om CRJerna kommer att flygas av X-Fly eller CityJet, eller båda. Gissningsvis så är man inte nere på 10 CRJer förrän runt 2025, men beror helt på i vilken takt som Link rampar upp. Hela modellen står i det nya överenskommelsen mellan SAS och SPG.

pf
2022-07-27 11:38:53
SV: SAS
Er det ikke så at opprettelsen av SAS Link ville betyde nedskalering av SAS's samarbeid med Cityjet ?
CRJoy
2022-07-22 17:12:32
SV: SAS
Cityjet kommer att köra på, dock kommer storleken på deras wet-lease med SAS att minska framöver då SAS Link ska ta över mer och mer produktion.

Däremot ligger Cityjets avtal med FPU i fara framöver då det finns risk att SPG med dansk metall framöver kommer att "kapa" avtalet, likt det FPU gjorde med SAS Connet och SAS Link.

Cityjets avtal har i princip varit oförändrade sedan innan pendamin med en del krångliga och restriktiva delar i avtalet. Dessa kommer Cityjet inte orka leva vidare med, speciellt inte när SK/Connect/Link har sämre tjänstebilagor framöver.

Andreas
2022-07-22 12:15:24
SV: SAS
Den amerikanska typen av rekonstruktion som kallas Kapitel 11 betyder att verksamheten löper på och SAS fortsätter att betala sina leverantörer. Jag tror inte att det här eller strejken får någon påverkan på samarbetet mellan SAS och CityJet.
 

Tillbaka

Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn