Tråden startades av: SK FO  2022-07-24 09:12:33
SAS Återanställningar? 
Hur blir det med återanställningar på SAS nu med nya avtalet? Blir de av, kommer folk att tacka ja? Kommer ju dränera många andra bolag(ex Flyr) på piloter..?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@Leif D
2022-07-26 11:29:49
SV: SAS Återanställningar?
Ja du leffe, jag tar en screenshot och påminner dig om dina kommenterar nästa år.
Sven
2022-07-25 23:20:32
SV: SAS Återanställningar?
Kan bekräfta att kontexten i det som skrevs stämmer, om alla detaljer är 100% korrekt låter jag vara osagt. Källa är svårt att visa, då det är ett avtal mellan pilotfacken och SAS.

En sammanfattning kan vara: De uppsagda piloterna har fått en ”garanti” på att deras återanställningar kommer gå före nyrekryteringar. De piloter som tagit jobb på dotterbolagen och såg möjlighet till en snabb karriär får nu tyvärr ett bakslag då de saxas in på listan efter anställningsdatum vilket innebär att de hamnar bakom den klara majoriteten av SAS. Men de får också en anställning i SAS istället för ett bemanningsföretag för ett dotterbolag, och därmed bättre anställningstrygghet. De piloter i SAS som såg sina karriärer först sönderslagna, och sedan totalt pulvriserade av att dotterbolagen tidigare tog deras jobb har fått tillbaka en del av sina karriärmöjligheter.

Men allt beror också på hur det nu går för SAS framöver.
Leif D
2022-07-25 19:45:05
SV: SAS Återanställningar?
De uppsagda piloterna kommer att erbjudas återanställning endast OM SAS behöver fler piloter. Allt pekar på att SAS efter rekonstruktionen som nu inletts via chapter 11 kommer att vara ett flygbolag med betydligt färre flygplan och därmed är sannolikheten större att fler piloter blir uppsagda pga arbetsbrist innan SAS kan börja börja återanställa. Leasingbolagen driver ingen välgörenhetsverksamhet. SAS kommer storleksmässigt att bli som Norwegian de närmaste 2-3 åren.

Dessutom kommer SGH att avvecklas eller i bästa fall säljas. Denna typ av tjänster kan köpas på marknaden.
Källa?
2022-07-25 14:48:25
SV: SAS Återanställningar?
Har du källa på det här påståendet?
sk
2022-07-24 15:04:39
SV: SAS Återanställningar?
De ca 450 återstående som sagts upp ska enligt överenskomsten garanteras arbete i sina respektive land där de varit anställda och i någon av plattformarna dvs inte nödvändigtvis i SK. Detta ska ske fram till 2024. Det går även att bli erbjuden jobb på annan bas tidigare men då räknas inte återanställningsrätten som förbrukad eftersom den gäller för respektive pilots hemmabas. Har man redan tagit anställning i Connect räknas man också som återanställd. En del piloter verkar ha funnit nya jobb i t.ex Flyr och Eurowings där vägarna till karriär och uppgraderingar kanske är lite kortare, men många andra kommer nog att komma tillbaka om möjligheten uppstår. Senioritetsmässigt så slås listorna ihop och då räknas ursprunglig date of hire vilket återställer balansen så att den som sagts upp inte förlorar någonting på att nya börjat i Connect och Link, bortsett från att det kommer finnas kaptener där med lägre senioritet än styrmännen från SAS då förstås.
 

Tillbaka

Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn