Tråden startades av: Lean-Berra  2022-09-19 17:51:07
34 (!) personer tog fram SAS reklam 
Att involvera 34 personer för att ta fram en ny reklamslogan och reklamkampanj för ett flygbolag som är på ruinens brant och under rekonstruktion är magstarkt.

Se press-releasen

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2022/09/19/sas-sas-lanserar-nytt-kommunikationskoncept.html

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Tim
2022-09-23 17:42:24
SV: 34 (!) personer tog fram SAS reklam
En reklam på 5 sekunder som säger ”Flyg med SAS, våra bästa erbjudanden hittar ni på SAS.se” hade varit iprincip gratis att skapa och hade fyllt syftet om att påminna kunderna om SAS.
Per
2022-09-23 16:40:51
SV: 34 (!) personer tog fram SAS reklam
Jo, man kan definitivt fundera över omfattningen av projektet. Min erfarenhet är att man måste hålla hårt i byråerna så att det inte drar iväg. En billig reklamfilm, tex, kan vara lika effektiv som en dyr om man ser till direkt försäljning (tex "Res inrikes för 349 kronor"). En dyr bygger oftast varumärket mer långsiktigt genom att skapa känslor hos mottagaren som sitter i längre.

Konsulter debiterar per arbetad timme, så det är inte alls så att SAS betalat ett föutbestämt pris som någon menar längre ner i tråden. Men det beror på hur man räknar. Ibland vill man vara generös och ta med minsta praktikant för att skapa delaktighet. I verkligheten är det nog ganska så få av de 34 som jobbat heltid med detta under någon längre period.

Nåväl, nu får vi hoppas att investeringen ger tillbaka i ökad försäljning och förbättrat anseende.

2022-09-23 14:24:20
SV: 34 (!) personer tog fram SAS reklam
Självklart är reklam viktigt och en färskvara…men titta på tex Norwegian, gissar att deras reklamfilmer kostade hälften så mycket som hos SAS, budskapet går ändå fram.
Jonas
2022-09-21 20:26:08
SV: 34 (!) personer tog fram SAS reklam
Fast jag tror att räkna antalet skalar för att ta fram slogan är nog att räkna på det sätt.
SAS betalar reklamfirman X antal miljoner(?) för en ny slogan. Sen om reklambyrån använder en anställd eller 20 anställda är egentligen ovidkommande.
Sen de där 34 personerna involverade väl också de som ansvarade för reklamfilmen som är lite vid sidan om att ta fram en ny slogan.
Frågan är väl om det ens är motiverat att ta fram en ny slogan och spela in en ny reklamfilm eftersom jag tror att de flesta resenärer använder söktjänster som flygresor, momondo osv. och då väljer det billigaste priset oavsett reklam.
Per
2022-09-21 18:02:34
SV: 34 (!) personer tog fram SAS reklam
@Lucas Jo. Men ändå ser du reklam för IKEA och Volvo? Marknadsföring är färskvara. Ditt anseende (image) kan ändras snabbt och marknadsföring är ett sätt att bygga image. Bästa marknadsföringen är dock alltid nöjda kunder!
Lucas
2022-09-20 20:15:31
SV: 34 (!) personer tog fram SAS reklam
Bättre än den förra fiasko-reklamen men ändå tråkig. Vem ska vara mottagaren? Alla i Norden vet vilka SAS är och att det är ett flygbolag.
Per
2022-09-20 19:00:39
SV: 34 (!) personer tog fram SAS reklam
All marknadsföring är att se som en investering. Avsikten är ju att tjäna mer pengar med reklamen än utan. Att det fungerar generellt finns det gott om belägg för. Om just den här reklamen gör sitt jobb återstår att se. Vi minns ju magplasket med ”ingenting är skandinaviskt”.
Men reklam måste finnas, särskilt för bolag som behöver synas i mer positiva sammanhang. Låt oss hoppas och tro att SAS gjort läxan och att reklamen kan bidra till den nystart som bolaget så väl behöver.
PS: Reste SAS ARN-GOT idag fram och tillbaka. Fullsatt båda flighterna. Kul!
Förvirrad
2022-09-19 20:56:58
SV: 34 (!) personer tog fram SAS reklam
Vi är många avställda som också funderar vad det här lilla ”jippot” kostar?! Besparingar gäller tydligen bara vissa avdelningar. Under förra sparprogrammet så passade man på att byta målning på flygplan och byta färger på kaffekoppar etc etc?!
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn