Tråden startades av: Conny  2022-12-22 20:29:48
Vad håller Ving och Sunclass på med? 
Oy-vko skulle komma i november var tanken från början, det blev en inhyrd kärra från Hifly med tillfälligt reg Oy-vkj istället.
Oy- vkf och Vki är mer i hangaren än i luften.
Den 330 som skulle lyfta mot Aruba kl 9 i morse är just nu försenad till 23,30 ikväll.
Ving och Sunclass vill flyga till sina destinationer men har uppenbarligen inte täckning för det med plan som räcker till.
Tidigare under Thomas Cook regi så hade man i allafall plan till det Oy-vki. Oy-vkg. Oy-vkh. Oy-vkf samt inlånade G-omyt. Sista året hade man dessutom G-Tcxb och Tcxc.
Vad har man nu?
Provocerande dåligt i mina ögon.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Daniel
2023-03-24 07:26:34
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Som Notan skriver virker det helt vildt hvor mange mennesker i ledelsespositioner der skal ansættes. Det kan umuligt være på grund af naturlig afgang.
Nova
2023-03-24 00:02:14
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Är egentligen inget problem.Flygbolagets ansvar är att du ska komma hem,När Var Tid spelar ingen roll.
pf
2023-03-23 14:45:14
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Notan, er det ikke så at et flygbolag måste ha besatt visse typer jobber med kvalifisert (av luftfartsmyndigheten) personell ?

Tror det gjelder "sjefspilot" og den som er ansvarlig for underhållet.

Har man ikke det i orden mener jeg luftfartsmyndigheten kan trekke inn tilstand frem til det er på plass......
@notan
2023-03-23 11:44:09
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Sunclass har en ny vd. Därav en hel del omorganisation.
Daniel
2023-03-22 19:44:39
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Notan - utan att veta vad det rör sig om. Men om jag får tillåta mig att spekulera så kanske man är missnöjd med organisationen och vill leta nya personer. Eller så är det befintliga personer som sagt upp sig, men så många som säger upp sig samtidigt låtar enligt mig lite mysko i och för sig.
Notan
2023-03-22 13:20:02
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Vad händer hos Sunclass? De har ny Director of Flight Operations och nu letar man i stort sett ett nytt managment. De söker p.t;
-Chief Pilot
-Chief Technical Pilot
-Head of Training
-Assistant Director of Flight Operations
-Head of Crew Scheduling and Planning
-Head of Flight Ops Support and Engineering
Nisse
2023-03-14 20:50:07
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Du skall kontakta flygbolaget om du vill ha kompensation enligt eu-reglerna.

"Förutom Paketreselagen, som ving följer, kan du också ha rätt till ersättning enligt EU-reglerna om flygpassagerares rättigheter, den så kallade EU-förordningen 261. För att ansöka om kompensation enligt EU261 ska du vända dig direkt till flygbolaget, eftersom Ving inte kompenserar enligt EU261."
sv Daniel
2023-03-14 17:15:45
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Är resan köpt som en paket resa. Då är det den säljande parten, som skall kontaktas.
Daniel
2023-03-14 11:05:53
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Rickard - har du råkat ut för försening på hemresan så brukar inte det per automatik leda till att man får ersättning. Däremot kan du ju kräva ersättning från Sunclass Airlines.
Rickard
2023-03-14 10:56:41
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Jag var ombord på AUA - ARN. Påminner mig alltid efter varje gång att aldrig mer åka charter. Och likaså denna gång. Trångt. Dåligt med mat. Dålig information och ingen kompensation för mellanlandning och försening.
@jens
2023-03-13 10:56:06
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Lång Delay pga teknik i AUA. Finns ingen vilomodul för crew på vkf alls längre, därför är long haul med vkf riskabelt vad gäller duty hours. Duty timmarna gick ut därav kortare flygtid till lpa och crew change där. Synd för passagerarna bara, men säkerheten är viktigast.
Jens
2023-03-13 09:47:24
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Vet någon varför Aruba mellanlanda på LPa ?
Per
2023-03-08 09:53:35
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Lars CS-TKH Mellanlandning i Madrid kan ju vara för besättningsbyte.
T
2023-03-08 09:38:20
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
VKO planerad att sättas i trafik i slutet av maj.
Lars
2023-03-06 20:10:08
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Känns märkligt att CS-TKH skulle behöva mellanlanda i Madrid för att tanka när flygningen mellan SID-ARN tar 7 timmar. Oavsett om det var motvind så ska väl en A339 klara minst 10 timmar även med full last.
@Daniel
2023-03-04 08:33:18
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Troligen stark motvind.

CS-TKH fick också gå ned en sväng och tanka påväg från SID till ARN, fast i Madrid.
Conny
2023-03-03 05:44:31
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Finns det inget preliminärt datum när OY-VKO ska sättas i trafik?
Daniel
2023-03-03 05:29:48
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
DK2509 från Oranjestad till Stockholm med OY-VKF har en annorlunda flygrutt idag och mellanlandar på Gran Canaria dit den beräknas ankomma runt 08.00 (lokal tid), avgången är satt till 12.30 från Gran Canaria. Vet någon varför man tar denna konstiga rutt hem till Stockholm? Tycker för övrigt att det är lite väl tidigt att sluta flyga till Aruba för säsongen (planet flög som tomflyg från Oslo till Oranjestad), men det kanske är för lågt resande i dessa tider?

För övrigt så landade OY-VKJ kl 01.20 i Oslo och ska nu idag 3 mars på morgonen flyga till Stockholm inför kvällens flight till Thailand.
@nisse
2023-03-02 16:12:42
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
För att de andra bolagen är ännu värre!
Nisse
2023-03-02 09:09:18
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Blandat:

- Igår fick vi svar på reklamationen från Ving, får tillbaka tilläggen för plus-klass och platsreservation. Tog 6 veckor. Man kunde välja på kontant eller presentkort (+50%). Inte nöjd men vi kommer nog inte längre.

-@Vivian, förutom alla faktafel så förundras man över inställningen att ving inte har något ansvar för den bedrövliga komforten, självklart var det ett aktivt beslut att använda sig av detta plan. Det var också ett aktivt beslut att inte informera om den otillräckliga räckvidden planet har.

- Hur är det möjligt att Ving utses till årets researrangör?

- oy-vkj ytterligare försenad från hkt idag. Oslo-resenärerna har drabbats hårdast i vinter.
Daniel
2023-03-02 08:59:07
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Problemet med OY-VKJ verkar ta något längre tid än planerat. Ny avgång från Phuket är satt till 16.45 thai tid idag den 2 mars. Mellanlandning kommer ske i Varna och beräknad ankomst till Oslo är kl 01.15 natt mot fredag
sv Vivian
2023-03-01 17:49:01
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Ditt långa inlägg, innehåller många faktafel. Jag är säker på att om du kontaktar rätt personer inom Sunclass/Ving, då kan du få mer fakta om flygplansunderhåll.
Det är skillnad på Wet och Dry lease. Ving kan wetlesa vilken flygplanstyp som helst. Då wetlease innebär att "lessorn" flyger med egen crew.
Mycket för en oinsatt att förstå.
DK
2023-03-01 17:38:13
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Vivian
VKJ är DRY leasad från planets ägare - inte från Hi-Fly!! Att VKO är försenad beror på att inredningen har försenats och står i Neapel. VKF har omfattande korrosion, som uppenbarligen tar tid att fixa. Fråga Sunclass om gångtiderna, för de olika checkerna. Tyvärr, har du inte fakta klart för dig.

PS. Du talar i vi form, arbetar du också vid Ving? DS.
@Vivian
2023-03-01 16:19:18
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Denna information har ju funnits här på forumet sedan länge så vet inte varför du kände dig tvungen att dra det igen??.

Sen är inte Neon leasad från Hifly..
Daniel
2023-03-01 14:25:30
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Ving Norge informerar via sin sida för flygförseningar att ny beräknad tid för avgång från Phuket är satt till den 2 mars klockan 14.45 thai tid
Vivian
2023-03-01 13:33:35
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Jag kan svara på dessa frågor. Då jag har mycket information då föräldrarna jobbar för ving.

Våran egna OY-VKO skulle ju kommit i November. Men pågrund av problem när Airbus gjorde den, så blev den ju försenad. Jag har själv flugit på OY-VKJ, (den in hyrda Neon från Hi Fly). Tyvärr så vet jag att sätena är extremt trånga. Men då detta plan inte är vårat utan bara wet leasat så kan vi inte bestämma säterna och inredningen.

Orsaken till att OY-VKF och OY-VKI är mycket i hangarer och checkas ofta är pga deras åldrar. När ett plan uppnått åldern av 12 år så blir det dyrare och viktigare att checka efter trasiga delar och sådant då den slits mycket mer när den är gammal. OY-VKF och OY-VKI är båda över 20 år och därför behöver de bli kollade på mycket noggrant.

Anledningen till att Sunclass Airlines inte har, G-TCXC och TXCX är att de var leasade. När Thomas Cook UK gick i konkurs så blev det som då var Thomas Cook Airlines Scandinavia att lämna tillbaka planen. G-OMYT tillhörde Thomas Cook Airlines UK efter att My Travel blev uppköpta. Den blev sedan skrotad. OY-VKG och OY-VKH blev uppköpta av San Marino Executive Aviation.

Detta leder till att vi är kvar med 1 Airbus A330-200 på åkern 22->23, 1 Airbus A330-300 på åldern 21->22 och 9 Airbus A321-200 Ceo i flottan. Då Sunclass Airlines bara flyger Airbus plan så kan vi bara hyra in sådana plan. Och som många vet så finns det inte alltid plan tillgängliga. Vi hyr in det första vi hittar liksom. Ni är välkomna att tveka hur mycket ni vill. Men detta är sanningen. Vi försöker alltid att göra allt vi kan. Men ibland går det inte. Om ni fortfarande har klagomål och inte förstår hur mycket folk jobbar övertid så är ni välkomna att klaga så svarar jag gärna på frågorna.
Nisse
2023-03-01 08:50:04
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Idag ersätts oy-vkj till lpa med 2 x a321, oy-tce och oy-tcn. Dk1784 & dk9782.
Daniel
2023-03-01 08:10:41
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Nisse - information från https://www.ving.no/flyforsinkelse#2

Vid avgång från Phuket indikerades det att det var ett fel på noshjulets styrning. Ny del eftersöks och kommer flygas in till Phuket. Ny information ska komma 13.00 thai tid. Resenärerna inkvarterades på hotell så länge.

Detta lär ju bli en rejäl försening. Tur i oturen så finns det ingen flygning till Thailand imorgon torsdag utan först på fredag så det finns ju fortfarande möjlighet att den avgången inte blir allt för påverkad
sv Nisse
2023-02-28 19:08:05
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Havererat?
Nisse
2023-02-28 17:20:40
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Undrar om inte oy-vkj har havererat igen. Såg ut som om den bogserades bort från terminal. Nu minst 4 timmar försenad HKT-VAR-OSL.
Sv
2023-02-21 22:00:34
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Tiden har lärt mig att flyga med i huvudsak StarAlliance vilka har gett mig mycket god service under många år!

LV
2023-02-21 14:49:26
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Lars B Du undviker att svara på frågan, om du har flugit omnämnda plan.
Troligtvis inte. Du fattar inte vad saken handlar om.
sv Lars B
2023-02-21 14:44:47
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Att du inte fattat vad saken gäller, är helt uppenbart! End of discussion!!
Sv "sv Lars B"
2023-02-21 09:38:47
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Flyg reguljärt business och betala för dig så slipper du trängas.

Vill du snåla får du tåla det som gives!

@ Daniel
2023-02-20 17:30:30
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Du säger att du inte är insatt i flygbranschen. Lika den. så fortsätter du med de mest märkliga kommentarer. "Troligtvis var det väl något fel på de motorer som fanns på CS-TKY (dvs nuvarande OY-VKJ) " Motorerna kanske hade ett ofördelaktigt leasingkontrakt, därav bytet. Knappast ett sådant fel på bägge motorerna att det föranledde bytet.
sv Lars B
2023-02-20 17:20:49
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Flög med Iberojet till GC, dessvärre hem med VKJ. Omänskligt trång, vilket planet från Iberojet inte var. Du som vet och kan allt - Har du flugit med nå't av planen?
Det verkar inte så. Det som du tycker bara är gnäll, så kan jag meddela att Ving inte tycker det. Vi har fått kompensation för obehaget med VKJ.
Innan du yttrar dig, se till och ha på fötterna.

PS. Tycker mest att det är du som är kverulanten! DS.
sv Airbus
2023-02-20 17:10:22
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Att returen tar längre tid beror, på att det är motvind vid flygningar västerut.
Första gången jag hör någon relatera till jordrotationen..
Verkar att mest vara gissningar.
Airbus
2023-02-20 14:36:48
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Airbus A330-900 VKJ Range, 13,334 km.

Extra lång flygning för att undvika kriget mm ger en flight på ca 9444 km ARN - Phuket. Dvs inga problem.
I detta fall tjänar man också tid pga jordens rotation.

Returen tar längre tid pga att jorden snurrar åt samma håll som flygningen. Men med en reserv motsvarande
3890 km är returen inget problem förutsatt startbanan är tillräckligt lång och man kunnat tanka fullt.

Högre temperatur ger också krav på längre startsträcka.

Det nya flygplan som Ving köpt är av samma typ som VJK. Hur man väljer inreda det förtäljer inte historien.

Airbus
2023-02-20 13:29:39
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?

Airbus A330-900 Range, 13,334 km.
D.v.s inga problem med direktflyg Thailand - Sverige förutsatt att man kan tanka fullt, tillräckligt lång startbana ej för tung last.



Daniel
2023-02-20 10:45:02
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@OY-VKO - enligt artikeln i Aftonbladet för någon vecka sedan så får åtminstone jag intrycket av att detta endast är tillfälligt för denna vinter, åtminstone när Aftonbladet intervjuvar Ving. Men jag är inte insatt i flygbranschen så jag kanske tolkar det fel:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bgqwKk/ving-far-skarp-kritik-bagage-fast-i-thailand
Kalle
2023-02-20 09:55:56
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Låter nästan som att det är bättre att sätta in gamla OY-VKF (A332) istället för massa andra konstigheter... :-)
OY-VKO
2023-02-20 00:25:19
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Frågan är väl om OY-VKO ens kommer kunna flyga raka vägen utan mellanlandning? Den har ju samma MTOW på 251t med liknande antal stolar.
Krille
2023-02-19 19:02:17
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Är komforten bättre i den inlånande A339 maskinen CS-TKH från Iberojet än i OY-VKJ, någon som vet?

CS-TKH flög ju de första flighterna till Phuket i höstas och då var det inga mellanlandningar så kanske bättre performance i den med?
Med facit i hand kanske Sunclass skulle leasat denna till Thailandflighterna istället för ta in OY-VKJ.
L1011
2023-02-19 19:01:40
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Daniel Du likväl som Lars B, har inte fattat vad debatten och kritiken angående
VKJ går ut på (suck). Kom igen nu! Uppenbarligen instämmer Ving i kritiken.
Vi har rikligen blivit kompenserade, för det ni inte har fattat.
Daniel
2023-02-19 18:50:02
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Jacob R - om uppgifterna stämmer härifrån Flygtorget så nämndes det för ett bra tag sedan att motorerna till OY-VKO nu sitter på OY-VKJ. Troligtvis var det väl något fel på de motorer som fanns på CS-TKY (dvs nuvarande OY-VKJ) och att man beslöt sig för att ta motorerna från OY-VKO eftersom dessa ändå inte behövdes just då. Så jag skulle tro att även om det kanske är så att inredningen är klar så kanske man väntar med att sätta den i trafik tills säsongen i Thailand är över. Söker man på resor till Thailand från Arlanda så görs sista hemresan den 15 april men då med anmärkning att Business Class saknas på hemresan så det kan ju tolkas som att det då är OY-VKO som flyger hemresan, om nu allt klaffar
Sv (sv Lars B)
2023-02-19 17:51:17
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Alla fick ju det grundläggande, flyg t/r samt boende.

Några få fick inte Sunclass och har fått kompensation för det.

Vad är det då att klaga över?

Ni som kommenterar ange gärna om ni var med på någon av flygningarna eller om ni bara är vanliga kverulanter.



Vkj
2023-02-19 17:20:22
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@daniel2 det finns många som är väldigt nöjda med vkj. Har själv varit ombord. Hört i raderna omkring att folk vara nöjda med att det är fräscht och nytt. Men tyvärr hör man bara den dåliga feedbacken i forum som detta. Så att alla hatar vkj, stämmer verkligen inte.
Jacob R
2023-02-19 16:51:21
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Hur lång tid ska det ta att fixa inredningen i OY-VKO är min spontana tanke? Antar att det är den man väntar på. Den har ju stått rejält länge nu...
Daniel2
2023-02-19 13:33:08
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Lars B, totalt har 80% av säsongens resor från HKT till skandinavien haft en teknisk mellanlandning. Den senaste månaden har ALLA haft det. Du tycker inte Ving kunde varit öppna med det?

Jag antar att du aldrig flugit med oy-vkj, utan vet bara bäst som vanligt?
Daniel
2023-02-19 13:30:25
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Lars B - jag håller med dig, så vitt jag kan se så har ju faktiskt Ving levererat såväl flyg och boende och det är ju det som de är skyldiga att göra. Söker jag på Google så har jag svårt att hitta att man per automatik har rätt att avboka bara för att aktuellt flygplan blivit utbytt mot något annat flygplan.

Däremot kan jag ju hålla med om att har man bokat en komfort som inte blir levererad (exempelvis bokat stol med extra benutrymme men inte fått det) så ska man ju ha ersättning men väldigt tveksam till om det skulle ge rätt att avboka resan
sv Nisse
2023-02-19 12:44:31
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Om ordern är lagd hos ett leasing företag, syns inte ordern hos Airbus. Det kan också vara så att planet VKP, inte är helt nytt som VKO.
Allt är inte vitt eller svart!
sv Lars B
2023-02-19 12:36:21
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Du tycker alltså att det ok att en leverantör, inte uppfyller det man lovat.
Ving själva tycker inte som du. De har kompenserat oss för strulet med VKJ.

Tror nog att det här är den mest korkade kommentar i mannaminne!
Lars B
2023-02-19 08:01:54
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@@bortförklaringar.

Du skriver:

"Här handlar det som att Ving sålt en produkt ersatt den med en annan, inte informerat kund och sedan förnekat att detta är något man satt i system"

Sålde inte Ving en resa t/r till Thailand med boende?

Vad är det man ersatt??

Flyg ingick definitivt.
Boende ingick definitivt.

Det var väl vad avtalet med Ving i huvudsak innehöll?

Kan inte se annat än att Ving i stort utfört vad de lovat. Resenärerna kom till Thailand och hem med flyg. De hade ett boende i Thailand.



Att. @@bortförklaringa
2023-02-18 16:56:34
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Skönt att vi har en frekvent global flygresenär som kan svara på frågorna här. Något mer superlativ du vill lägga din titel.

Här handlar det som att Ving sålt en produkt ersatt den med en annan, inte informerat kund och sedan förnekat att detta är något man satt i system.

Självklart kan vind, oväder sätta hinder för en enstaka flygning men här sker det varje flygning
SK
2023-02-18 16:41:20
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Det är en skillnad på direktflyg och nonstop flyg. Vilket hörs på namnen.
Funderande
2023-02-18 16:03:37
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Vet någon varför VKF är försenad fr Oslo idag ?
Daniel2
2023-02-18 12:40:31
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@@bortförklaringar

Ving är så fula. På FB vill de att all kommunikation sker med privata meddelanden (med bokingsnummer) allt för att man inte vill skylta med sina nonsens svar.

På vings hemsida kan man läsa:

Sunclass vårt eget flygbolag – en bättre flygupplevelse

När du reser med vårt eget flygbolag, Sunclass Airlines, kan du räkna med en behaglig flygresa.

Och som alltid när du reser med Sunclass Airlines reser du både tryggt och bekvämt till våra mest populära resmål.

Ingen, absolut ingen, som rest med oy-vkj kan hålla med om detta.
Nisse
2023-02-18 12:35:14
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@dh @daniel @berra Tror det är bättre att titta i airbus officiella orderbok:

https://www.airbus.com/en/products-services/commercial-aircraft/market/orders-and-deliveries

Där finns inget mer plan beställt, oy-vko står som levererat, men väntar ju på inredning.

Så nej, inga order på ytterligare plan.
Att. @@bortförklaringar
2023-02-18 10:41:44
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Har flugit så kallade direktförbindelser med ett flertal flygbolag, där det inträffat en "teknisk mellanlandning".

Detta fall får väl också bedömas som en teknisk mellanlandning.

Många gånger är det beroende av vindar (stark motvind) då flygtiden kan öka betydligt. Alternativt omväg beroende på dåligt väder på sträckan.

Är du en frekvent resenär globalt har du med stor sannolikhet råkat ut för detta.

Var glad ni kom fram helskinnande ert bagage försenat men det är de små sakerna här i livet.
@@bortförklaringar
2023-02-18 08:09:27
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Vad spelar det för roll, Ving har sålt en produkt som dom inte levererat.

- Man säljer resan som direktflyg, vilket inte blir fallet för kund.
- Man dumpar bagage i Thailand på hemresa.
- Kunder har betalat för extra benutrymme av olika skäl vilket dom inte får
- Man hyr in ett plan som inte uppfyller det utlovade när man sålde resa.
- Man meddelar inte kunderna innan resa att ovan har skett.

Det spelar ingen roll vilka förklaringar Ving har, plan som inte har levererats osv.
Att Ving inte meddelar kund i god tid innan innan resa skett så kund kan ta ställning till om man vill resa, avboka eller ändra resmål är så lågt. När kunder sen kontaktar Ving ex. på FB låtsas Ving att det var just på denna resa som detta hände på trots att det är satt i system flygning efter flygning. Det är först efter att media och tillräckligt med kunder gjort sina röster hörda som Ving gjort en kvarts pudel i frågan. Kunder väntar fortfarande på bagage och ersättning.
Pelle
2023-02-17 23:23:39
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@DH Nya plan är ingen garanti för det. Se på Novair som har nya 311neo men ändå lägga ner
Berra
2023-02-17 18:26:01
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Nisse, om du tittar på denna sida

https://www.planespotters.net/airline/Sunclass-Airlines?refresh=1
Orolig
2023-02-17 18:16:38
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Varför flyger Vamos SID ?
DH
2023-02-17 18:14:08
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Jag går efter vad som står på Planespotters och där är en OY-VKP på ingång
Daniel
2023-02-17 18:12:49
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Nisse, jag går efter vad som står på Planespotters och där är det ju åtminstone en order på ett till likadant plan som OY-VKO och som tydligen kommer heta OY-VKP.
DC-10
2023-02-17 18:01:44
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Varken Ving eller Sunclass "försvinner" nog inte. Men de har själva skapat en rejäl uppförsbacke - en ganska låååång uppförsbacke.
Nisse
2023-02-17 17:13:37
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@DH, jag kan inte hitta någon order på nya plan förutom oy-vko som redan flugit men väntar på inredning? Var tittade du?
DH
2023-02-17 16:37:28
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Sunclass har väl nyligen beställt nya plan? Det borde ju innebära att man inte har för avsikt att i närtid göra sig av med sin verksamhet?
Sigge
2023-02-17 12:28:07
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Frågan är när Sun Class försvinner och allt körs med ACMI bolag
Daniel2
2023-02-17 07:34:43
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Meddelande från Ving:
På de senaste avgångarna hem till Skandinavien med Sunclass Airlines så har vi dessvärre inte kunnat få med allt bagage hem. Detta på grund av flera olyckliga kombinationer som har samverkat; banarbete på Phuket flygplats och väder- och vindförhållanden. Allt detta påverkar startvikten och den totala mängden last. Vi vill därför informera er om att detta eventuellt också kan hända på din flygning. Detta vet vi dock inte på förhand utan det kommer bestämmas precis vid avgång.

Både banarbete och väderförhållanden är kända sedan länge. Det är tydligen alltid någon annans fel.
@bortförklaringar
2023-02-16 22:06:09
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Väntetid på 1 bil idag, 1-2 år. Men Hey Ryssland har varit stängda i 1år så Ving skulle inte beställt 13 nya maskiner när dom visste att Ryssland redan var stängd? Hur lång tid i förväg tror du på fullt allvar att man planerar/beställer flygplan? Har du ens koll hur lång väntetid det är på en Airbus 320 om du INTE är ett gigantiskt leasinghus? 10 år! Tror du Ving beställde sina 330 för 3 månader sen? Jisses vilken slutledningsförmåga!
L1011
2023-02-16 17:27:14
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@ Daniel Du agerar som om du vore någon slags talesperson, för Ving/Sunclass.
Enligt din egen utsago jobbar du inte i flygbranschen. Jag har jobbat operativt i hela mitt arbetsliv i just flygbranschen, och konstaterar att det du många gånger påstår är bara okunniga gissningar.
Du generar alla de som faktiskt jobbar i branschen, med alla dina utsagor och påståenden.

Ett tips i all vänlighet - tagga ner!
sv @ Lars B
2023-02-16 17:00:52
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
"Mig veterligen" Alltså inget om Tui's 787-9.
Detta är taget från Transportstyrelsens register: SE-RFZ BOEING-787-9
Innehavare Tui Nordic AB
@bortförklaringa
2023-02-16 11:22:50
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Varför kilar du inte in på Vings FB sida och läser lite om allas upplevelser. Så kan du kanske sprida dina goda erfarenheter och förklaring för de missnöjda.

https://www.facebook.com/vingresor/community/?ref=page_internal

@bortförklaringar
2023-02-16 10:49:11
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Arbetar varken på ving eller Sunclass. Har bara svårt att förstå din häxjakt? Förklara för mig hur du hade löst detta problem och med vilka resurser? Flög med ving till GC i höstas och var i min mening lika bra om inte bättre än när det ägdes utav Thomas Cook. Dessutom var nog Thomas Cook ingen större ekonomisk stöttepelare givet utgången.., också intresserad ifall du flugit detta flygplan det nu är så mycket snack om? Känns som du har stor erfarenhet eftersom att du verkar hänga här inne en del.
Gertrud
2023-02-16 10:46:21
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Vadå Aruba kommer få de trångt? Det planet har ju sålts som vkf så de lär ju ha en del tomma säten de kam bre ut sig på.
Stephanie
2023-02-16 10:41:52
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Jag reste med min familj och barn med detta eländiga flyg. Att behöva sitta med ett barn som är 1 år och 5 månader i knät i 15 timmar på ett säte som hade samma komfort som en barnstol var bland de värsta jag upplevt. I omgångar stod jag på toaletten och bara grät. Men i och med att det bara fanns 4 toaletter var köerna för att komma in så långa. Ska ni boka en minnesvärd resa för era barn så rekommenderar jag starkt att boka med någon annan.
En måltid på 15 timmar, otrevlig och spydig personal samt att behöva sitta så illa.
Jag har fortfarande ont i rygg och ben två veckor senare.
Daniel
2023-02-16 10:17:20
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Bortförklaringar - nej det är inte några bortförklaringar, det är jag säker på. OY-VKO var enligt ursprunglig plan tänkt att vara i trafik till denna vintersäsong men olika orsaker gjorde att det blev försenat. Resultatet blev att man var tvungen att leta upp ett reservplan och det blev OY-VKJ som tyvärr inte höll den komfort som rimligtvis borde finnas även om man åker i ekonomi klass.

@Jens & @Nisse - chatten Ving hade innan tror jag stängdes ner i samband med pandemin startade. Jag hade kontakt med Ving via chatten våren 2019 så åtminstone då fanns den. Ja min uppfattning är att Ving inte är helt omöjliga att ha att göra med när det gäller kompensation, men visst det krävs ibland tålamod att komma fram per telefon det gör det. För enklare ärenden tror jag att man kan skriva till dem via Instagram och Messenger.

Jag vet inte riktigt om jag har sagt att man inte kan beskylla Sunclass Airlines för den dåliga komforten. Och har jag det så ber jag om ursäkt. Självklart bär Sunclass Airlines och Ving ansvaret för komforten, ingen tvekan om den saken.

Man kan fråga sig om OY-VKF är på planerad service i Köpenhamn eller om man upptäckte något fel på planet efter flygningen från Kap Verde som gjorde att man var tvungen att ta OY-VKJ. Turligt nog så är det inte någon färd till Thailand idag torsdag så kärran hinner tillbaka till Stockholm innan den flyger till Stockholm imorgon.
Sv: @bortförklaringaer
2023-02-16 09:57:43
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Oj trampande vi på en öm tå? Klankade vi ner på din arbetsgivare?

Ving var ett bolag när de ingick i Thomas Cook koncernen, nu har man tydligt en mindre ekonomisk kostym och har inget att luta sej mot om något oförutsett inträffar
Det inte bara Thailands resorna som resenärer är missnöjda med.
@bortförklaringaer
2023-02-16 09:35:00
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Försök läsa det du skrev en gång till! Jag förstår att du inte har någon erfarenhet vad gäller flygbranschen. Tyvärr trollar man inte fram ett ersättningsflyg hur som helst och speciellt inte en widebody som man behöver leasa i en längre period. Jag tror ifall ving och Sunclass hittat ett bättre alternativ tror du inte de hade tagit det? Lägg ner din tro på att allting är av ond avsikt, tror du på fullaste allvar att ving skulle göra så mot sina gäster? Vakna! Har flugit med ving i 25år och alltid varit nöjd ser fram emot att flyga till Thailand nästa vinter när allt klarnat upp!
Nisse
2023-02-16 09:28:58
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@henrik var det planerat att -vkj skulle ersätta -vkf idag?
Daniel2
2023-02-16 09:27:15
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Bortförklaringar, jag håller med.

- Luftrummet över Ryssland etc. har varit stängt i ett år.
- Data om landningsbanan på HKT kan inte vara en nyhet.
- Att det är motvind västerut kan inte vara en nyhet.
- Att det blir orimligt trångt när man sätter in 3-3-3 säten kan inte vara en nyhet.

Men även om man skulle överse med allt ovan, så är det svårt att förstå
Vings arroganta uppträdande. Snart stänger de väl kommentarfältet på FB.


Bortförklaringar
2023-02-16 08:11:43
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Lars B

Det är ju bara bortförklaringar, kriget i Ukraina har pågått ett år nu och kom inte som någon överraskning för Ving. Det beställda planet från Airbus, vet vi när det skulle levererats från nån annan källa än Ving? Känns mer som Ving tog en chansning och hyrde in det billigaste man kunde komma över denna säsong och hoppades på att det skulle funka.
Nisse
2023-02-16 07:38:50
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
TUI Nordics enda 787 är se-rfz är en 787-9. Den har gått i skytteltrafik till Thailand. Till sin hjälp har den haft diverse 787-8 från moderbolaget. Det var se-rfz som skadades i julas då man valde att hyra in hjälp från Norse.

Idag kommer, stackarna, som skall till Aruba med dk2508 till Aruba att få stifta bekantskap med oy-vkj.
Istvan
2023-02-16 06:30:01
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Tydligen har Ving hamnat i blåsväder...igen:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bgqwKk/ving-far-skarp-kritik-bagage-fast-i-thailand
@Lars B
2023-02-15 19:46:48
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Tui mig veterligen flyger inte 787-9 utan 787-8 till HKT, och den tar nästan 100 pax mindre än VKJ 330-900. Stor jävla skillnad! Sen har Sunclass haft svårt att förutse att man kommer behöva flyga 2h längre pga kriget i Ukraina! Det är också Airbus fel att dom inte kan leverera beställda maskiner i tid, men Sunclass skulle hittat bättre lösning än VKJ det kan jag hålla med om men man får endå försöka förstå vilken situation som dom hamnat i pga omvärlden!
Henrik
2023-02-15 18:53:33
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Nisse, Wamos var planerad sedan innan till dagens ARN-LPA-ARN.
Lars B
2023-02-15 17:31:15
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Till Sv Henrik.

Du har själv många obesvarade frågor. Varför vill du inte svara på dem?

Du har följande obesvarade frågor.

Hur många sittplatser har VKJ?
Hur många sittplatser har TUI`s 787-9?
Är du pilot?

Tillkommande frågor.
Flög man inte med VKJ till Thailand??

Nisse
2023-02-15 15:06:34
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@jens vi flög via Varna 13/1, då verkar allt bagage kommit med. Vårt var bland de sista. Mitt i allt elände så fungerade faktiskt mellanlandningen i varna bra. Motorerna avslagna i drygt 40minuter vilket får anses ok. Problemen med bagaget verkar ha uppstått i samband med flygningarna från Krabi.

@daniel du skriver att man inte kan ”döma” Sunclass för den bedrövliga komforten. Vem tycker du då har ansvaret? Självklart är det Sunclass.

Idag fick man åter hyra in ersättning från Vamos på dk1784. Oy-vkj som normalt brukar gå till Arn på onsdagar står i cph. @Henrik brukar ha koll?

Det som kanske stör mest, förutom komforten, är Vings totala arrogans.
Jens
2023-02-15 13:07:15
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@ Daniel

Ja man undrar som många skriver om ekonomin efter denna vintern
Inte bara Thailand haft bekanta som haft problem hem från andra destinationer

Okej så du anser att ving kompenserar bra ?
Vi har em whatsup grupp med medpassagerare och ingen får varken svar, information eller någon som helst kompensation.

Ving verkar dessutom stängt ner sin chatt på hemsidan. Vet någon något om detta?

Slapp Bulgarien mellanlandningar slänga av bagaget?
sv Henrik
2023-02-15 12:57:01
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@ Lars B Svaret är både enkelt och logiskt.
Man säljer inte fler resor, än vad som ryms i TUI's B787-9.
Men du svarade inte på min fråga, som var något helt annat.
Lars B
2023-02-15 11:05:59
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Till Sv Henrik.

VKJ Seat configuration C18 Y353 total 371

TUI 787-9 Seat configuration W63 Y282 total 345

Vad skull man då göra med de 26 passagerare som inte rymdes på B 787-9.

Är det bättre lämna kvar passagerare än bagage?

LV
2023-02-15 10:33:06
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Daniel Det framstår ju ändå, som att du är extremt kunnig om Ving/Sunclass.
sv Henrik
2023-02-15 10:27:53
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@ Lars B Det är ju inte flygningarna mot havet, som är problemet mr.Thailand.
Vad har VKJ resp. TUI's 787-9 för MTOM ?
Lars B
2023-02-15 09:58:30
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Till Sv Henrik

Du som verkar veta.

Hur många sittplatser har VKJ?

Hur många sittplatser har TUI`s 787-9?

Vid start ut mot havet betyder stig gradient knappast något.

Är du pilot?

Till Thailand har jag varit mer än 30 ggr. Föredrager numera att flyga med Thai.



Ekonomi
2023-02-15 09:45:54
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Man börjat hur det står till med ekonomin på Ving och Sunclass. Läser man lite på nätet så är det mängder med klagomål på Ving under den senaste tiden, inte bara på Thailands resorna.
Daniel
2023-02-15 09:00:20
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@LV - nej tyvärr kan jag inte svara på det men däremot har det redan framgått varför, antigen tidigare i denna tråd eller någon annan tråd som också handlade om Sunclass Airlines
Jjennielu
2023-02-14 23:06:22
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Hejsan! Vill bara säga att senaste thailanden var 100 % fullsatt till sista stolen. Gillar inte missvisande information så var tvungen att kommentera! Mvh TUI-värdinna
Charterproffset
2023-02-14 22:04:42
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Varför TUI kan flyga hela vägen är för att deras maskiner inte går fulla. Man har blockerat säten i deras 787 vilket gör att dom klarar flyga rutten.
LV
2023-02-14 19:45:42
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Daniel Kan du då vara så vänlig, att beskriva skillnaden mellan TUI's Dreamliner och Sunclass VKJ.
sv Daniel
2023-02-14 19:38:32
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Det som är anmärkningsvärt är Vings nonchalanta attityd, till de resenärer
som har försökt att få kontakt med de. Flygplansfrågan är inte det
stora problemet. Utan just det ovannämnda.
Daniel
2023-02-14 16:16:06
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Jens - jag förstår hur du känner det. Dock måste det åter igen påpekas att det aktuella planet endast är tillfälligt inhyrd. Så du kanske inte ska vara så snabb med att döma Ving för alltid i detta fallet. Det är trots allt skillnad mellan detta plan och Tui Dreamliner plan så det är inte bara att jämföra dessa mot varandra.

Ersättning får du nog själv ansöka om ifall du inte redan har gjort det förstås. Min erfarenhet är att Ving inte brukar vara helt omöjliga att ha att göra med när det gäller ersättning.

Apropå mellanlandning i Krabi eller Varna så ser jag att dagens flight DK2555 till Oslo verkar mellanlanda i Varna istället för Krabi. Om det beror på att kritiken varit för tuff mot sättet att mellanlanda i Krabi för att slänga av lite bagage eller om det beror på annat vet jag inte.
sv Henrik
2023-02-14 13:17:33
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Lars B Nu jämför vi med TUI's 787-9 och den konfiguration VKJ har, som inte tar - 460 sittplatser. B787-9 nämner du inte i din uppräkning. (korrektur läsa?)
Jag förtydligar - inte kortare startsträcka - utan RWY/TO performance. Vilket gör att "Dreamlinern" har bättre climb out gradient.
Jens
2023-02-14 11:34:46
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Rubriken på den här tråden känns som den bara blir mer och mer aktuellt för varje phuketavgång som sunclass gör.

Vi kom hem för två veckor sen till ARN efter två veckor i Khao Lak

Fortfarande inga väskor , ingen kompensation , ingen information och endast en måltid ombord pga besättningsvila.

Mina grannar var nere samtidigt och hade en charterresa bokad med Tui. De flög hem direkt till Stockholm Arlanda.
Inget Bulgarien eller Krabi.

De hade allt bagage vid ankomst samt att de serverades de måltider som väntades av em 12,5 timmes flight till Arlanda.

Slutsats, jag vet vilket bolag vi bokar nästa resa med .
Lars B
2023-02-13 18:46:22
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Att: Sv Henrik. Din syn på att B787 Dreamlinjer har kortare startsträcka än A330-900 haltar.

Du anger en Specifik Airbus modell med bara B787 Dreamlinjer.

B787 finns i tre modeller 787-8, 787-8, 787-10

A330-NEO kan konfigureras med upp till 460 sittplatser betydligt fler än någon B787 modell.

Vilka tänkte du skulle lämnas kvar i Puket?

Anna
2023-02-13 16:15:33
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Räcker med att gå in på Vings Facebook sida för att se hur mycket resenärer de kommer förlora pga detta.

Det är inte så svårt att informera oss innan avgång så man har en chans att packa annorlunda

Riktigt dåligt
sv Henrik
2023-02-13 15:29:13
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Dreamlinern har bättre RWY performance än A330-900.
Åsa
2023-02-13 14:03:34
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Vad är de för skämt att dem lämnar vårat bagage i Phuket ?

Jag står nu utan barnvagn pga detta.


Henrik
2023-02-13 13:12:06
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Borde inte banarbetena påverka de andra flygbolagen? Har inte hört att TUI med sin Dreamliner är påverkad.
VKG
2023-02-12 17:43:13
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
sv@Eric Vad vet du om vilken spec, Sunclass har beställt OY-VKO?
Förmodligen ingenting. Ett flygplan kan beställas med en massa olika spec.
T.ex antal pax, engine config, MTOM + en hel del annat.

Det är svårt att få en oinvigd, att förstå de olika parametrarna.
sv Daniel
2023-02-12 17:34:07
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Det viktiga är väl att bagaget kom med TILL semestern - eller?
Tyck inte s.å mycket!
Daniel
2023-02-12 16:51:02
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@@Eric - jag funderar på om det är Business Class avdelningen som gör att vikten på kärran påverkas och därmed räckvidden. Men vi får ju svaret till nästa vinter säsong om det är så att man likväl behöver mellanlanda för att tanka eller slänga av lite bagage. Förhoppningsvis så kommer man kunna flyga direkt utan mellanlandning då.
DK
2023-02-12 15:50:42
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Daniel Man lämnar bagaget i Krabi, då det antagligen ger större möjlighet att få hem det med andra plan. Med tanke på de banarbeten, som har förkortat startbanan.
Det finns många parametrar, som den oinvigde inte kan se.
Daniel
2023-02-12 15:32:50
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Eric - skönt, då verkar det åtminstone som om det bara är detta planet som de är tvungen att göra så.

Men jag kan inte låta bli att fundera på om man inte hade kunnat lösa problemet med vikten genom att helt enkelt begränsa maximalt tillåten vikt på bagaget? Exempelvis så ingår ju 24 kg + 6 kg handbagage om man bor på Sunprime hotell eller Sunwing hotell. Man hade ju kunnat justera det till att boende på Sunprime hotell och Sunwing och som endast bor en vecka maximalt får med sig 19 kg + handbagage.

Genom att justera det så hade det blivit 5 kg lättare per person och då borde man ju fått ner vikten ganska mycket? Alternativet hade ju också varit att inte sälja samtliga platser ombord på planet

Ett annat alternativ som man så här i efterhand borde gjort är att istället hyra en A350 från exempelvis SAS. Men det är ju å andra sidan lätt att säga så när man inte har alla fakta.
@Eric
2023-02-12 14:25:45
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Väldigt konstigt att Ving säger att de planet som används nu inte har räckvidden, OY-VKO som man väntar in är ju en exakt likadan flygmaskin så räckvidd och prestanda kommer ju inte bli bättre för det.

Ska man till Thailand är det säkrast att boka med TUI.
Eric
2023-02-12 12:56:56
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Daniel, Ving har svarar och meddelar att man behövt lasta av bagage i Krabi, går att gå in och läsa på deras Wall. Citerar:

"Vi hade beställt ett helt nytt flygplan för dessa flygningar, men dessvärre blev den leveransen kraftigt försenad. Vi fick därför tillfälligt hyra in ett annat flygplan för den här vintersäsongen, som inte visade sig ha varken den rätta prestandan, räckvidden eller komforten som vi normalt sett har för våra Thailandsflygningar.
Vidare är luftrummet över Ryssland och Ukraina stängt på grund av kriget, vilket gör att flygrutten är förlängd.

Slutligen är det underhållsarbete på Phukets flygplats, vilket gör att startbanan är förkortad och gör att vi inte kan starta med maximal mängd bränsle ombord. Det är anledningen till att hemresan nu går via Krabi och som också lett till att vi vid flera tillfällen inte kunnat ta med allt bagage vid hemresan.
I det korta perspektivet så är vi från Sunclass Airlines sida på gång och optimerar våra processer och rutiner ytterligare för de här aktuella flygningar"
Daniel
2023-02-12 09:46:07
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Eric - har Ving kommenterat inläggen på deras egna Facebook sida? Jag har inte Facebook själv nämligen. Men jag finner det fortfarande väldigt märkligt att man skulle göra så. Då hade man lika gärna kunna lämna kvar det i Phuket nämligen.
Eric
2023-02-12 07:41:31
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Daniel jag skämtar inte. Finns flera upprörda både på Vings Facebook sida samt facebookgruppen Svenskar i Thailand om att man lastar av bagage i Krabi: "Mycket riktigt till krabi för att tanka. Men så hör vi ju hur dom plockar ur bagage. Och ser.
När vi har tio min kvar till Arlanda går piloten ut i högtalaren och måste berätta att han tyvärr fått tråkiga nyheter "

Ca. hälften av alla passagerare blir utan bagage på hemvägen enligt andra inlägg.
Daniel
2023-02-11 07:23:06
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Nisse - man kan fråga sig om Sunclass Airlines var för snabba med att lämna tillbaka CS-TKH eller om man lämnade tillbaka den pga kostnadsskäl. Men å andra sidan så kostar det ju pengar att ha en kärra som bara används lite då och då. OY-VKI kommer i trafik den 1 mars enligt uppgift här på Flygtorget och då lär väl det mesta flyta på som tänkt.

Dock vet jag inte riktigt om du är medveten om att CS-TRH rymmer exakt lika många pax som OY-VKI (vinter konfiguration) och jag tycker inte att det är trångt för mina ben i den kärran. Jag har själv åkt i ekonomi klass med den kärran nämligen
Conny
2023-02-10 19:29:15
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Trött man börjar bli på alla Sunclass div inhyrningar av olika slag.
Med plan som kommer från höger och vänster, med olika reg nr osv, osv.

Kan dom få fram sitt eget plan nån jävla gång i form av OY-VKO som tydligen fortfarande väntar på inredning.
Verkar vara en väldigt speciell inredning, som tillverkas av ett väldigt speciellt material uppenbarligen.
Jösses.
Nisse
2023-02-10 12:13:49
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Ni som trodde att oy-vkj var eländigt, sunclass har hittat något ännu värre. Cs-trh flyger dk628 till Kap Verde. 388 pax i a330. Dessa vrak som sunclass hyr in hör inte hemma här.

Givetvis rejält försenad, 6 timmar.
LV
2023-02-08 21:57:02
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
OY-VKJ kommer att kosta en hel del av Vings renomm'e, och även Sunclass. Planet hör inte hemma i den Skandinaviska chartervärlden.
BOTTEN!!
Daniel
2023-02-08 16:48:38
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Eric - du måste skämta? Skulle man mellanlanda i Krabi för att slänga av bagage för att göra planet lättare? Då skulle man lika gärna kunna lämna kvar det i Phuket, alternativt begränsa antalet platser ombord eller begränsa antal kg per väska
Eric
2023-02-07 20:13:12
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Angående OY-VKJ, man går tydligen ner i Krabi nu på hemvägen lämnar kvar bagage för att få planet lättare och orka hela vägen hem, är detta normalt? Känns osäkert, sätt flera klagomål om detta på Vings sociala medier?
sv @Alla jäkla snåljåpar
2023-02-05 11:29:53
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Ja du. Vad vet du om flyg? Verkar att vara noll! Du tycker att det är ok att Ving säljer produkter, som inte stämmer med vad som är utlovat. Fortsätt med att vara lyckligt ovetande.
@Alla jäkla snåljåpar
2023-02-04 19:45:46
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Ni som gnäller över komfort på ersättnings flyg plan borde skämmas istället. Ni ska vara jäklig lyckliga över att Sunclass lyckades med att transportera er fram och tillbaks utan några större problem, det har inte varit lätt i dagsläget.
Om man inte fattar varför flygningen till / från solstolen har blivit längre borde man tmf stanna hemma.
Det är inlägg som era som får mig att skämmas över att vara svensk!
Skärpning, tack!
Daniel
2023-02-03 16:10:44
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@@uma - har du någon källa till det att det är nya A321 beställda? Planespotters anger bara att det finns ett enda nytt plan beställt just nu och det är ännu en A330-941 men inte en enda A321 just nu. Jag ifrågasätter alltså inte dina uppgifter eftersom jag inte riktigt vet hur säker man kan vara på att Planespotters uppgifter stämmer.
@Uma
2023-02-03 12:31:28
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Det är för att dom är beställda men inte levererade, all flotta ska bytas ut till neo med start detta året, både 321 och 330
@nyfiken
2023-02-03 12:29:49
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
80 000:- I timmen torr, så LPA tur/retur ca 800 000.- torr, lägg på 1 mille i soppa så har du hum om kostnaden ;)
Uma
2023-02-03 11:17:10
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Tjenare

Jag har en fundering

När jag kikar på Fleet på flightradar finns ingen a321 neo med men på airshoppen så finns de en airbus321neo.

Någon som har mer kunnighet och information om detta ?
Özgur
2023-02-03 11:11:43
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Daniel
Ja känns som sommaren blir tuff att lösa för många bolag med att hyra in kapacitet .

Är det någon som vet sunclass otp i procent för vintern än så länge ? Läste någonstans att de har sämst förseningsstatistik i Skandinavien just nu
Daniel
2023-02-03 10:38:11
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Nyfiken - kan du specificera lite vad du menar? Sunclass hyr väl inte in någon kärra på den sträckan?
Daniel
2023-02-03 10:25:39
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Rolf - enligt Flightradar befinner den sig i Stockholm. Kommer enligt Swedavia att lyfta till Phuket som DK2564 ikväll kl 22.55, men verkar inte ligga inlagd hos Flightradar som en planerad flight
Rolf
2023-02-03 08:20:52
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Någon som vet var OY-VKJ tagit vägen...?
Nyfiken
2023-02-03 07:10:08
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Är det någon som har nån känsla för vad det kostar Sunclass att hyra in en 343:a mellan ARN-LPA ToR? Dom hyr ju planet och delar av besättningen och bemannar upp med några SC-anställda.
Vad kostar samma runda att flyga med egen konservburk?

Bara nyfiken på vilken prisklass det handlar om, inte exakta kronor och ören...
Daniel
2023-02-02 21:02:21
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@sv Daniel - du får faktiskt ursäkta mig men när skulle jag framstå som en expert? Jag har aldrig velat framstå som en expert när jag inte är det. Hade jag velat framstå som en expert så hade det i så fall varit om jag arbetade som just expert inom flygbranschen.

sv Daniel
2023-02-02 15:19:48
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Du arbetar inte inom flygbranschen säger du. Ändå vill du framstå som expert.
Trodde ändå att du häll koll på Vings förehavanden. Flyr skulle flyga för just Ving till sommaren.
Daniel
2023-02-02 08:30:23
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@sv Daniel - eftersom jag inte arbetar inom flygbranschen så är det omöjligt att jag kan hålla koll på allt.
sv Daniel
2023-02-01 20:00:41
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Trodde att du hängde med i vad som händer i branschen, även utanför Vings och Sunclass värld. För mycket begärt kanske.
@Daniel
2023-02-01 19:33:39
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Både SAS & Norwegian har själv dåligt med maskiner inför sommaren och kommer även dem hyra in extra kapacitet.

Tydligen skulle Flyr även flyga för just SAS i sommar med.

Tror mer på att Ving kommer hyra in Smartlynx, Airhub eller annan liknande billig leverantör av A320 maskiner.
Daniel
2023-02-01 18:39:31
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Özgur - det var en nyhet för mig att de gått i konkurs så jag var tvungen att söka upp det. Man kan fråga sig om Ving visste om att ekonomin var så dålig som den var när avtalet med Flyr tecknades? Min spontana tanke är att BRA, SAS eller Norwegian kan ligga bra till att bli tillfrågade
Özgur
2023-02-01 12:49:23
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Inte sunclass kanske men ving i detta ämne jag skriver nu

Vad ska ving göra nu när flyr gått i konkurs ?

De har ju sålt resor med flyr. Någon som vet ?
Daniel
2023-01-30 11:09:32
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Nisse - med stor sannolikhet endast byte av flygplats för mellanlandning. Bättre att mellanlanda i Krabi och därefter flyga raka vägen hem istället för att gå ner och tanka efter halva färden gissar jag på, bättre för resenärerna också.

OY-VKJ lyfte 15.04 från Köpenhamn, 6 minuter före tidtabellen. Den lyfte alltså inte en timme tidigare
Nisse
2023-01-30 06:47:41
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Nu blir man ju lite nyfiken. Oy-vkjs avfärd tidigarelades från Cph med en timme igår. Vilketgjorde att man var lite tidig till hkt. Sedan lyfte man, mot krabi, kbv!!! Där står man just nu. Någon som vet varför?

Daniel
2023-01-29 17:07:03
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Anton - det håller jag faktiskt lite med om, åtminstone istället för OY-VKJ. Det jag funderar på är om det är så att det är deras Business Class ombord som gör att det väger lite mer och kanske är del av orsakerna till att man ofta tvingas mellanlanda i Varna. Om det är så så borde problemet vara löst när OY-VKO kommer i trafik.

Egentligen är väl inte mellanlandning något större problem för resenärerna så länge det är en planerad mellanlandning. Det Sunclass Airlines kunde gjort är att medvetet lägga till typ 60 - 90 minuter i tidtabellen på hemresan. Då är ju resenären medveten om restiden vid bokning av resan, även om det inte nödvändigtvis behöver framgå i samband med bokningen att man behöver mellanlanda. Skulle det vara så att man aktuell dag inte behöver mellanlanda så kommer det ju bara resultera i att man landar tidigare och det är väl inte någon resenär som klagar över att få komma hem tidigare?

Anton
2023-01-29 11:04:09
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Sunclass borde låta SAS flyga Phuket flygningarna med A350n som ändå inte används till fullo. Perfekt för passagerare som dessutom slipper mellanlandning i Bulgarien :-)
Henrik
2023-01-29 10:05:28
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
CS-TKH lämnade ARN igår. Till veckan flyger OY-VKJ ARN-SID-ARN & lördagens ARN-LPA-ARN utförs av två A321or.
Ehrmantrout
2023-01-29 09:32:48
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Vore bra om Sunclass kunde leasa nya A321LR !
Hej hopp
2023-01-28 12:19:47
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
OY-VKI ska vara i trafik från den 1 mars igen! :)
Conny
2023-01-27 18:35:00
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Nån med insyn som vet vilket århundrade som OY-VKO och VKI, ska sättas i trafik egentligen?

Snuskigt vilken tid det verkar ta och få tag på inredningen till ett av dom.!!!!
Daniel
2023-01-27 17:22:33
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Patrik Å - det är jag lite osäker på hur man gör men jag gissar på att man byter personal i Thailand. Exakt hur bytet fungerar vet jag dock inte.
Re:Patrik
2023-01-27 16:29:42
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Det vet inte Daniel, för han jobbar inte inom flyget utan gissar lite.
Patrik Å
2023-01-27 13:37:39
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Daniel

Hur håller tjänstgöringen ?
Daniel
2023-01-27 11:27:54
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Patrik Å - som redan skrivits i forumet så är det mellanlandning i Varna emellanåt för tankning, detta främst beroende på åt vilket håll man lyfter i Phuket. Startbanan i Phuket ligger i uppförsbacke om man lyfter åt öster, vilket verkar vara det vanligaste. Detta gör att man förlorar ett flertal km. Lägg till att man tvingas till en ganska stor omväg tack vare att Rysslands och Ukrainas luftrum är stängda för ett flertal länder.

Man byter inte besättning i Varna utan man landar endast pga tankning av planet
Patrik Å
2023-01-26 21:53:47
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Ser att sunclass går via Varna
Byter de besättning där med eller är de bara tankning ?

Många verkar upprörda över den mellanlandningen
Fredde
2023-01-26 21:47:28
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Henke
Har du någon ny info ? De senaste verkade ändras lite i tid
Henrik
2023-01-26 18:05:59
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Nisse, nej det är OY-VKJ´s flight. Men eftersom den var påväg från HKT så fick Wamos hoppa in.
Nisse
2023-01-26 14:12:19
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Noterar, lite sent, att Vamos a333 ec-nhm ersatte iberojet cs-tkh igår som dk1784/5.
Har cs-tkh också gått sönder? Igår 25/1.
Daniel
2023-01-25 10:13:11
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Nisse - Jag gissar att OY-VKF inte var färdig då när den flögs ner till Köpenhamn eller så är det något annat som strular med den just nu.

DK622 ersätts av två stycken A321, OY-TCN verkar ta sträckan OSL - SID via LPA och OY-TCD tar sträckan GOT - SID, dock osäker på om den tar sträckan direkt till SID eller om den är tvungen att mellanlanda på Gran Canaria

Jag inser att jag blandat ihop datumen för OY-VKJ, så det ska ju då mycket till för att inte den ska hinna tillbaka till Stockholm tills dess.

Ja jag kan hålla med om att denna vinter nog har varit lite av en mardröm för Sunclass. Inte nog med att OY-VKI är på service i Abu Dhabi sedan augusti förra året utan nu verkar OY-VKF också krångla samtidigt som lånekärran OY-VKJ ständigt verkar försenad.
Nisse
2023-01-25 08:54:24
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Så är både ec-noi som dk2525 och oy-vkj som dk2555 på väg från Phuket till skandinavien. Försenade, men ändock.

@Daniel, även om oy-vkj mellanlandar för tankning kommer man till Oslo ikväll. Att man sedan inte skulle hinna till Stockholm till imorgon eftermiddag för dk2576 låter konstigt.

@Henrik oy-vkf verkar inte flyga dk622 idag, utan ersättas av (en försenad) oy-tcd.


Sunclass måste vara ett av Europas absolut sämsta bolag vad gäller punktlighet.
Daniel
2023-01-24 07:17:21
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Henrik - Ving informerar att deras långdistansplan OY-VKJ blev försenad vid reparationen den 22 januari och att man därför flyttar DK2554 till en ny tid som är den 24 januari kl 15.30 för att kunna hinna åtgärda felet samt för att få en utvilad personal. Så det borde innebära att planet kommer flyga upp till Oslo nu idag på eftermiddagen. Skönt att det gick snabbt att åtgärda felet. Återstår att se hur mycket DK2576 blir försenad, den ska ju lyfta från Stockholm den 26 januari kl 15.40 men OY-VKJ kommer ju aldrig hinna tillbaka till dess
Daniel
2023-01-23 23:37:10
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Henrik - det var nog ett önsketänkande. Norska Ving säger bara att man ska invänta besked. OY-VKJ står fortfarande kvar i Köpenhamn. DK2554 beräknas lyfta kl 15.30 imorgon den 24 januari. Detta enligt såväl Flightradar och Avinor. Och om den tiden stämmer så kan det ju inte vara EC-NOI från World to fly som just nu flyger som DK2524 till HKT för den kärran hinner ju inte tillbaka till den tiden.
Nisse
2023-01-23 21:01:20
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Verkar inte gå så bra för oy-vkj, kvällens flight från Oslo försenad till imorgon eftermiddag.
Henrik
2023-01-23 16:39:58
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
OY-VKF är tillbaka i trafik 25/1 med GOT-OSL-SID-GOT-OSL.
Henrik
2023-01-23 16:37:05
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
OY-VKJ går från CPH till OSL under kvällen.
OSL-HKT ska gå enligt tidtabell senare ikväll, som det ser ut nu ;)
Daniel
2023-01-23 10:39:42
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Ron - lyckligtvis är OY-VKJ bara en lånekärra. Förhoppningsvis kommer OY-VKO fungera mycket bättre.

Då får jag till följande:

OY-VKF står i Oslo, trasig. Ersatt av EC-NHM från Wamos Air.
OY-VKJ står i Köpenhamn, fel upptäcktes efter rutinkontroll. Ny tillfällig kärra är på g från World to fly och är en Airbus A350. Flight DK2524 från CPH som skulle lyft igår den 22 kommer lyfta idag den 23 januari 18.45. Troligtvis kommer väl även flygningen från Oslo ikväll att senareläggas om inte felet på OY-VKJ är snabbt ordnat.

Flight DK444 Billund - Köpenhamn - Kap Verde utgörs av två stycken A321 istället och dessa är OY-TCF och OY-TCN. Den senare kärran verkar mellanlanda på Gran Canaria medans OY-TCF verkar klara av hela sträckan utan mellanlandning
Ron
2023-01-23 08:11:17
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
OY-VKJ är i stort sett sen på varje flygning den gjort sen den kom. Nu verkar den även gått sönder i CPH, se nedan.

https://www.ving.se/flygforsening
Daniel
2023-01-22 21:40:03
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Dags igen för ännu en försening för OY-VKJ? Nämnda kärra skulle lämnat CPH mot HKT som flight DK2524 idag 22 januari kl 15.10. Ny beräknad tid är istället 23.00. Vad kan vara orsaken nu tro? Ingen påkörning igen väl?
JM
2023-01-22 19:59:20
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Noen som vet hva som har skjedd med ettermiddagens avgang fra København til Phuket - DK2524? Står fortsatt på CPH, opprinnelig avgangstid var 15.10..
Nisse
2023-01-22 18:29:37
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Oy-vkj verkar ha gått sönder igen. Kraftigt försenad från cph.
Daniel
2023-01-21 16:51:56
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Långresa - angående priserna, du tror inte att mycket av det stavas inflation och svag krona?
Långresa
2023-01-21 11:48:15
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
inte nog med att Ving har för få plan man har även valt mindre/trängre plan som jag kan tycka är en sämre produkt på resor längre än 5timmar. Tycker att resorna blivit sjukt mycket dyrare än innan pandemin men produkten man får har blivit sämre. :(
Henrik
2023-01-21 10:29:21
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Det är Wamos A330 EC-NHM som kommer in till Oslo ikväll.
Henrik
2023-01-21 09:32:42
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Är påväg en maskin från Madrid till Oslo under lördagkvällen. Troligen för täcka upp söndag & måndag istället för -VKF.
Daniel
2023-01-21 07:33:20
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Då OY-VKF skadades i Oslo så fick man till dagens flight DK1554 till Gran Canaria ta till följande nödlösning, OY-TCN tar den flighten samt returen DK1555. Dessa täcks upp av LN-FGI från Flyr med flight DK9364 respektive DK9365.

Undrar vad man tänker göra för nödlösning till måndagens flight till Kap Verde från Billund och Köpenhamn, om nu inte kärran är fixad tills dess vill säga.
Henrik
2023-01-19 18:37:20
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Ja det är delar till galley som inväntas till OY-VKI.

2023-01-19 16:37:45
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
OY-VKJ ersatte OY-VKF då kärran skadades vid pushback i OSL.
Nisse
2023-01-19 12:59:55
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Verkar som om vkj fick ersätta vkf till Aruba idag.
Nik
2023-01-19 00:43:57
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
BRA kommer flyga mycket för Ving.
Daniel
2023-01-18 21:41:45
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Daniel - efter att ha läst ditt inlägg blev jag nyfiken och sökte på Google. Det handlar om att Flyr ska in i sommar och flyga för Ving Norge från Oslo till Chania och Teneriffa samt till Mallorca från Stavanger, Trondheim och Bodø. Jag kan nog tycka att det är klokt val. Förhoppningsvis så innebär det att Sunclass Airlines egna plan inte behöver slingas så hårt som de gjordes i somras.
Pilen
2023-01-18 21:23:41
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
BRA har väldigt svårt att hitta A320 piloter till sin nya Ving-operation. Märkligt att Ving hyr in BRA och 5st A319 när deras egna bolag Sunclass redan opererar Airbus och enkelt kan utöka sin verksamhet.
Daniel
2023-01-18 19:58:37
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Daniel - vad har du sett det någonstans? Jag kan inte se några planerade flygningar åt Ving via Flightradar åtminstone
Daniel
2023-01-18 18:41:04
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Nu ska tydligen Flyr flyga åt Ving.. antar att Ving behöver ett till bolag för sina charterresenärer utöver Sunclass för att säkra..
Daniel
2023-01-17 10:46:50
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Ryktas om.. - vi kanske ska vara lite försiktiga med att sprida ut rykten tills någon här verkligen kan säga vad det är som gör att det tar så lång tid för OY-VKI att komma tillbaka.
Ryktas om..
2023-01-17 07:53:09
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Ryktas om att det är näst intill omöjligt att få tag i reservdelar till galley där korrosionen är och skulle tro att det kanske inte är värt att specialbeställa för en så åldrad maskin som kanske ska ut ur flottan om inte allt för lång tid. Frågan är om den kommer tillbaka eller går till skroten/blir cargo flyg?
Aldrig
2023-01-16 21:37:51
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Aldrig att maskinen varit på check så länge, utan att det är något annat som är problemet än just checken.

En C-check tar normal ca 3 veckor. Och en D-check ca 2 månader
@Alex
2023-01-16 20:47:04
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Korrosion tar tid å fixa
Alex
2023-01-16 19:20:28
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Hur kan en maskin vara på tekniskt underhåll sen i augusti? Går ju snabbare att bygga ett nytt flygplan
Hepp
2023-01-16 14:58:32
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Allt handlar till sist om pengar, man slingar färre plan hårdare och minsta lilla försening slår direkt. Kort sagt resorna har blivit dyrare men service sämre från kundens perspektiv. Lite som bankerna som tjänar mer pengar men servicen blivit sämre och kontoren läggs ner. Vågar man säga det "Det var bättre förr"
Daniel
2023-01-16 11:31:19
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Det var värst vad det var klagomål från de 3 senaste inläggen (Ulla, Ali och Abdi)

Jag vill påpeka att jag inte på något sätt vill försöka låta det som att Sunclass / Ving inte bär något ansvar för dessa förseningar som varit på i synnerhet OY-VKJ, för det gör de givetvis. De hade garanterat kunna hanterat situationen lite annorlunda i samband med påkörningen av OY-VKJ, exempelvis genom att försöka få använda CS-TKH som av någon lustig anledning inte får användas för akuta flygningar.

Dock måste det påpekas att det inte var Sunclass fel att nämnda kärra blev påkörd i Köpenhamn. Det måste dessutom påpekas att såväl Rysslands och Ukrainas luftrum är stängda sedan nästan ett år tillbaka vilket tvingar flygbolagen från norden till större omväg än om man hade kunnat flyga över Ryssland. Det ställer dessutom krav på att planen kan hantera sådan lång sträcka. Detta inträffade under högsäsong och det finns mig veterligen inte särskilt många flygbolag som har en massa överblivna kärror för långdistans och som står lediga på marken. Hade det inträffat under Thomas Cook tid så tror jag att det hade varit enklare att få tag på en annan kärra eftersom moderbolaget då hade tillgång till en ganska stor flotta av långdistansplan.

Tyvärr så befinner sig OY-VKI sedan augusti förra året på service i Abu Dhabi vilket förvärrade situationen ytterligare.

Men OY-VKJ är lagad och har sedan dess inte varit försenad mer än max ett par timmar vilket för en långdistansresa ändå får väl klassas som acceptabel med hänsyn till restiden?
Ulla
2023-01-16 08:54:10
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Det känns som enda man kan veta med säkerhet är att man inte kommer iväg till semestern itid när man bokar med ving. Eller kommer hem till sitt arbete itid för den delen heller.
Ali
2023-01-16 08:53:06
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Hur kan ens folk boka med alla dessa förseningar ?

Jag blir så provocerad varje gång de är förseningar med DK

Abdi
2023-01-15 19:49:44
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Det känns som ett återkommande problem när man bokar med sunclass / Ving

Har mina senaste tre semesterresor suttit fast i dygn förseningar. Alla tre med DK. Nu gav jag upp och bokade finnair till HKT och eget hotell. Rätt skönt. Tacksam för de, nu när deras plan blev påkörd i CPH och försenat i dygn dagen jag skulle åka hem. Mitt finnair landa 45 min före tidtabell. Tack OneWorld.

Det underlättar när man driver företag och har anställda att veta att man kommer hem enligt plan.
Conny
2023-01-05 20:46:02
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Sixten.
Självklart fattar väl alla här inne att inget av alla dessa problem är inplanerade, men det är väl ändå konstigt att det på väldigt kort tid blir så mycket problem med alla dessa plan.
Dels av dom plan som själva Sunclass står som ägare för, och dom plan som dom väljer att leasa.

Konstigt att det inte drabbar dom andra bolagen lika hårt!
Att sånt händer ibland kan jag hålla med om, men när problemen kan rullas upp på en tapetrulle så börjar folk dra öronen åt sig.

Hade operatören haft någon som helst verklighetsuppfattning så hade man inte gjort sig av med alla plan innan man utlovade resor till höger och vänster.
Fanns som sagt en hel rad av olika kärror tidigare, måste blivit billigare i slutändan?
Eller gissar du bara?
Sixten
2022-12-30 04:34:01
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Vilka mumbo jumbo svar och gissningar det är härinne. Speglar detta generellt hur folk leker på detta Forum på FT blir ju analysen att folk härinne till stor del är mytomaner alt bara svarar för att skapa förvirring!?

Som initierad ang dessa A330 problem kan jag bara info om att inga av dessa problem är planerade. Vore ju korkat i så fall då dessa skapat så mkt problem för bolaget självt men kanske mest för alla pax.

Nej de handlar om att tekniken inte varit på operatörens sida. Att leverans av nya plan försenats.

Så kan de bli ibland.
Hade operatören fått välja hade inget av dessa problem hänt. Det har skapat mkt onödiga utgifter nu och skadat renommé.
Inom flyget handlar detta mesta om planering.
Regler hur planen ska opereras.

Otur
Är väl ett bra ord för att sammanfatta allt.

Henke
2022-12-29 16:34:28
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Daniel, orsaken till att man inte längre har den som CS-TKY är helt enkelt att det inte längre är Hiflys maskin. Kan ej ha den kvar på portugisiskt register då.

@Sunclass anställd, okej om dina uppgifter säger så. Jag såg senast i listorna jag har tillgång till att januari var planerad återkomst. Vi får väl se då :)
@Henke
2022-12-29 03:30:49
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
VKI kommer tillbaka i mars/april preliminärt. Vet inte var du fått dina uppgifter ifrån.

//Sunclass anställd
Daniel
2022-12-29 01:04:36
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
@Henke - kul med lite glada nyheter. Då kanske du kan svara på när deras ungefär lika gamla OY-VKD kommer tillbaka? Den befinner ju sig i Tallinn sedan september månad ju.

Förresten, vet du orsaken till att man dansk reggade CS-TKY till OY-VKJ? Dvs det måste ju finnas en orsak till att man valde att göra så? För finns det egentligen ingen speciell orsak till att man gjorde det så ser jag som lekman på området det som tämligen onödigt med tanke på den relativt korta tid man har den inne.
Henke
2022-12-28 16:17:42
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
OY-VKI kommer tillbaka från service under januari, då lämnar CS-TKH.

OY-VKO inväntar inredning.

OY-VKJ ska flyga vintersäsongen ut, kan bli längre ifall -VKO dröjer ytterliggare.

Den A339 man har på beställning hos Airbus med Msn2050 bör inom kort se dagens ljus från monteringshallen.
Thomas
2022-12-28 12:49:37
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Hörde att det är korrosion som är problemet på vissa kärror.
FD CC
2022-12-28 00:25:08
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Är det inte viktigast komma från A till B?
Mackan
2022-12-25 11:28:45
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Är väl rent allmänt, en underkapacitet hos charterbolagen, denna jul/nyår.
Allt verkar vara sålt, och till höga priser dessutom.
Hade de haft mer kapacitet, hade de kunnat sälja fler resor.
Kap Verde Iberojet
2022-12-23 17:32:09
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Kap Verde har problem med Iberojet har en inhyrd a330-900.
Varit försenad alla senaste flighterna.
Gh
2022-12-23 12:55:54
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Kan bara hålla med, vet inte om de fortfarande lever kvar i någon form av corona fas
Daniel
2022-12-23 11:49:02
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Alla flygbolag får problem lite då och då. OY-VKI är på en planerad service och har varit så sedan augusti. Deras nya plan OY-VKO är mycket riktigt försenad, oklart varför.

OY-VKF har tyvärr lite bekymmer då och då, men jag är fullständigt övertygad om att de hellre låter planet stå än chansar på att det kommer kunna flyga.

Följande långdistansplan är tillgänglig hos Sunclass Airlines just nu:

CS-TKH från Iberojet - inlånad på vissa linjer och får enligt uppgift från Flygtorget inte tas in på "akuta flygningar"

OY-VKJ från leasingbolaget ALC - Orsaken till att man inte tog denna kärra istället för OY-VKF är troligtvis pga att det hade funnits risk för att man hade fortplantat förseningen till Thailand

OY-VKF hade problem och lyfte mot Aruba ett dygn försenad.
 

Tillbaka

TFHS
KSAK
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev