Smartlynx ska flyga för skandinaviskt bolag?
Ser att Smartlynx letar kabinpersonal som pratar svenska/norska/danska.
Någon som vet vilket bolag dom ska flyga för?
svar
Inkonsekventa personer: Olika personer har olika åsikt är inte det samma som att personer är inkonsekventa.
Hur illa kan det bli?: Crash och död. Se vad som hände Norwegians wetlease förra sommaren. Då var det 2 meter från ett eldklot.
Knappast kortväga destinationer: Säljer man en SAS-biljett så ska man få en SAS-produkt. Resans längd spelar ingen roll.
Så många inkonsekventa personer här…..
Först klagas det på att SAS har tappat allt och inte är vad det en gång var. Dålig bortskämd personal som är slö och ingenting får man gratis att äta under resan och får betala extra för saker. “Lika dåligt som Ryanair eller Wizzair” skriver vissa.
Sen börjar man gapa över att “oj jag bokade en SAS-biljett och måste nu resa med Smartlynx”. Hur ska det gå och hur kan SAS sänka sig så lågt… med hänvisning till att SAS är så bra och håller en så hög nivå att man inte tror att man ska överleva en resa med Smartlynx.
Exemplen som kommer upp är resor till Malmö och Nice. Inga långväga destinationer direkt. Även om Smartlyx eller någon annan operatör är carrier, hur illa kan det möjigtvis bli? Man sitter i en stol mellan 1-3 timmar…
SAS har möjighet att sälja massor av biljetter under sommaren, men har inte råd/möjlighet att köpa in egna plan och anställa egen personal för den här sommaren. Då hyr de in plan istället. Självklart och bra tycker jag.
Jag vill nämligen kunna resa några gånger under högsäsongen och då är det bra att det finns något att boka. Visst tycker jag att det är bättre om flygbolaget sköter sig bra och håller tiden osv. Men utifrån hur mycket jag har flugit så har jag svårt att se att just inhyrda flygbolag har svårare än andra att hålla tidtabellen. Det är snarar kopplat till vilka destinationer man flyger på.
Var därför glada att vi får ett större utbud och mer konkurrens tack vare detta!
XP: JetTime hamnar i CPH, Smartlynx på ARN och Air Baltic i OSL. Det är bara nu i början som Air Baltic är på ARN.
Daniel har helt rätt.
Felet är inte flygbolagens, dom måste ju försöka tjäna pengar.
Felet är passagerare som tror att det är en mänsklig rättighet attfå flyga överallt för en spottstyver.
Det finns konsekvenser vid allt man gör här i livet.
Det är så komiskt att många här blir så förargade över flygpersonalens löner och villkor. Ni vill ju inte betala mer för era biljetter, eller hur?
Mestadels av den externa inhyrningen hamnar i Stockholm. Är det SPF som inte står på sig?
Så når Norwegian betaler deres spanske ansatte 1.298 euro om måneden der flyver rundt i Sverige, Danmark og Norge er det helt fint, men når SAS bruger et andet selskab så er det simpelthen for galt?
Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt.
Sant, underbetald kabin och för dåligt betalda piloter kämpar på!!!
Jag tittade tidigare på att boka en SAS-resa över midsommar.
Det visade sig dock vara en Lynx-maskin åt båda håll, så den bokningen blev inte av.
Möjligt att jag hade kunnat överväga att boka om priset hade varit typ hälften, men att betala “SAS-pris” och få något helt annat känns inte rätt.
Det är lite som att köpa 1a klass och vid ombordstigning bli hänvisad till ekonomiklass eller att köpa en tröja på NK och komma hem med en HM-tröja.
Då kan jag lika väl boka Ryanair och från början vara fullt införstådd med vad jag ger mig in på.
Eivind:
I dessa dyrtider så är det falukorv som gäller.
Köpte själv en 800 g ring idag för 35 kr och det
får du ingen entrecote för 2023.
Jag åkte från Malmö till Arlanda igår med SmartLynx, vi blev 3 timmar sena…jag hoppas dom får ordning på det här
@Tummenupp – nu vet vi väl inte riktigt vad som orsakade förseningen idag för YL-LDM som flög som SK1833, SK1834 samt SK1809 respektive SK1810? För kort tid på marken innan nästa flygning kan jag dock gissa är en del av förklaringen. När SK1833 landat i Aten har den 50 minuter innan det är dags att flyga tillbaka. Det fungerar säkert rätt så bra om man inte är försenad. Men värre är det när man landat på Arlanda, då har man nämligen endast 30 minuter innan det är dags att flyga till PMI som SK1809 vilket är extremt kort tid. På Mallorca har man likaså 50 minuter innan det är dags att flyga tillbaka igen och det är nog lite väl för kort tid skulle jag tro.
Brist på piloter och väldigt hög personalomsättning hos Smartlynx.
Bra start idag för SmartLynx flygningar åt SAS, 2,5 timmar försenat till och från Athen och Palma. Pinsamt att SAS sjunkit så här lågt.
Hallå! Det är inte personalens ursprung och språk som är “dilemmat” med Smartlynx. Det finns andra detaljer i produkten att fundera över.
pf, en annan möjlighet är att vi får ett SAS 2.0 som är väsentligt starkare än nu, och att ”ditt ” bolag är konkursmässigt, igen..
@pf, tenk om vi om et års tid BARE har igjen “mitt” bolag å diskutere.
Ikke konkurskadidaten Apollon Investment Airlines, fn dba SAS !
Skandinavisk personal borde alla fall finnas på flygningar inom Sverige och Skandinavien. Det är många äldre som inte pratar engelska och ensamåkande barn. Reser du till Sydeuropa osv osv är det väl ett mindre problem.
För mig betyder det ingenting vilken nationalitet som flyg personalen har. Viktigast är att de är kompetenta och pratar bra engelska.
Skandinaviska flyg besättningar är inte nödvändigtvis bättre än andra.
Oj då, pf.
Vågade någon att kritisera ditt älskade Norwegian…
Väx upp!
Bokade SAS A320 men detta byttes mot Smartlynx och det är ju som att betala för Entrecote som efter kassan av affären byts mot Falukorv! Det skulle ingen acceptera!