Tråden startades av: Acorn  2023-01-19 12:53:35
BRA A319 
När kommer BRA´s första A319 i egen regi och vilka linjer skall den gå på initialt?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@BIX
2023-03-18 16:57:59
SV: BRA A319
Ja! Vad bra, kan du inte berätta hur det ser ut så vi får en liten känsla hur det ser ut!?
BIX
2023-03-18 00:58:22
SV: BRA A319
Tack vad bra att ni vet allt.
Får nog kolla mitt schema en extra gång då.
BAX
2023-03-16 19:49:21
SV: BRA A319
Tack Mauritz.
Op
2023-03-16 17:27:41
SV: BRA A319
Känner jag BRA rätt blir det som på Jettime. Tåg o buss o snikhotell…
Mauritz
2023-03-16 12:18:41
SV: BRA A319
#Mickem

Det är inte passagerarna man pratar om utan Crew, dom måste ju kunna ta sig dit
eller ifrån och det kostar ju en slant det med.
PnF
2023-03-15 15:44:22
SV: BRA A319
@BAX
Inte från Kalmar, Växjö eller Halmstad heller när man landar sent från Kanarieöarna. Övernattning som gäller. Går mycket dutytid för positionering i charterproduktion från landsortsflygplatser.
Mickem
2023-03-15 11:06:25
SV: BRA A319
Det är nu så att när det går charter från regionala flygplatser så är kundunderlaget lokalt, ingen anslutningstrafik behövs.
BAX
2023-03-15 09:11:08
SV: BRA A319
@ATR hop
Förstår vad du menar men ska vi vara lite petiga så finns det inga ATR att fortsätta ”hem” med i vare sig Borlänge, Jönköping eller Norrköping för att ta några exempel.
ATR hop
2023-03-14 17:58:49
SV: BRA A319
Det är inga problem att du landar någonstans ute i Sverige du kan flyga ATR hem den sista biten. Och det kommer bli kanon Round för nu måste vi vända på alla slantar!
Arild
2023-03-14 16:49:54
SV: BRA A319
Upplägget blir "standard" som följande exempel ARN-LPA-GOT eller MMX. Nästa dag Got/MMX - LPA- ARN eller liknande.
Inget nytt eller speciellt med detta
@OPS
2023-03-14 13:00:47
SV: BRA A319
Arlanda går väl på planeringsstadiet. Men majoriteten som försökt flyga turnaround Arlanda-Kanarieöarna går in i discretion. Allt söder om ARN går fint att flyga tur/retur.
OPS
2023-03-14 08:30:31
SV: BRA A319
#Captain X

Det går att flyga t/r ifrån ARN men det är på håret. MMX/GOT funkar och men det är väl mest aktuellt för landsort för BRA så VXO, HAD, JKG etc funkar sen självklart är det längre upp så är stop aktuellt.
Daniel
2023-03-13 21:10:45
SV: BRA A319
@Arild - Nja, kan det stämma? Jag har för mig att någon publicerade annonstexten i detta forum och jag vill då minnas att det stod att man skulle ha stopp på Gran Canaria, dvs byte av personal där. Men det var ju ett tag sedan så jag kan minnas fel
Captain X
2023-03-13 19:57:53
SV: BRA A319
,@Johan, turnaround ARN - LPA/TFS/ACE går inte vad gäller FDP tjänstgöringtid. MMX - Dito fungerar dock.
VET
2023-03-13 19:25:50
SV: BRA A319
Det blir stopp lite här och där.
Arild
2023-03-13 16:55:01
SV: BRA A319
Det blir till 99% turnarounds.
Johan
2023-03-13 13:28:49
SV: BRA A319
Blir det stopp på Kanarieöarna i vinter? Eller är tanken turnorounder?
@Op
2023-03-13 09:39:03
SV: BRA A319
Tänk att två meningar kan visa så tydligt att man bara snackar skit, har noll koll och endast kommenterar för att jävlas.

OPS
2023-03-13 09:03:07
SV: BRA A319
#FO

Det finns uppsägningtid på kontraktet, tippar i detta fall 2-4 veckor samt klausul att om det EJ är bokat till en viss % ställs flygningen in.
VING har hållt på med det här länge så dom vet. Tror BRA sålt sig billigt för att få in foten men att harva runt med landsorts charter kostar mycket. Sen försningersättingar som kommer att betalas ut FÖR det kommer att stå en del BRA A319 med teknik så det är ingen dans på rosor.


Op
2023-03-12 17:38:01
SV: BRA A319
5st bar bytt internt. De fem som är sugna på att jobba hela sommaren o ha unpaid leave på vintern…
ATR
2023-03-12 10:49:40
SV: BRA A319
Hur många är det som bytt/kommer byta internt från ATR till Airbus?
Sv. Exit
2023-03-11 23:43:23
SV: BRA A319
Så länge man har så otroligt dåliga villkor för sina anställda kommer detta aldrig bli någon bravur. Att folk ens går med på att byta från ATR till Airbus och bonda sig efter att ha varit bolaget trogen i alla dessa år är för mig helt ofattbart. Att arbeta enligt ftl kommer bränna ut folk som på löpande band, det är inget nytt men alltid lika svårt att förstå när man sitter bakom ett skrivbord, där även fd. piloter är med och bestämmer, men det är väldigt lätt att glömma hur det faktiskt är där ute. Omsättningen av personal kommer leda till att man får hyra in kapacitet från andra bolag och då blir det väldigt dyrt.
Exit
2023-03-11 01:18:49
SV: BRA A319
Precis det är bolaget som chartrat det hänger på i detta fall Ving.
Men ser inga som helst hinder för att BRA skulle fixa detta med bravur.
Tror nog dom kan komma upp i ” Scanair” klassen rätt fort.
FO
2023-03-10 20:54:12
SV: BRA A319
@ Re:FO
Misstänker att avtalet är tecknat till Vings fördel, väldigt flexibelt. Speciellt med pandemin färskt i minne. Dvs om färre reser på charter så får BRA mindre att göra. Osäkra tider. Annars hade Sunclass tagit det inhouse.
Re:FO
2023-03-10 11:56:44
SV: BRA A319
Det är skillnad på att flyga charter eller reguljärt.

Charter är betalt för flygbolagets del oavsett om researrangören sen inte säljer alla stolar eller inte.

Man behöver nog vara lite mer insatt i det ekonomiska innan man gissar i diverse trådar.
@svB
2023-03-10 08:30:18
SV: BRA A319
Ja så hamnade företaget i rekonstruktion också...
Åka
2023-03-10 07:35:32
SV: BRA A319
De som har bokat kommer nog att åka men är det inte nu i dagarna folk tittar på att boka sin sommar resa?
FO
2023-03-09 20:57:22
SV: BRA A319
Blir en spännande tid i sommar/höst/vinter.
Finns risk för att resandet minskar kraftigt om räntorna ökar från dagens redan höga nivåer. Folk får mindre pengar kvar då väljer man bort charterresor och annan lyxkonsumtion.
svB
2023-03-09 19:54:20
SV: BRA A319
A319 ” Oerhört olönsam på längre flygningar ”
Jasså jämfört med vaddå?
BRA borde ju vara vana vid lite äldre flygplan, som Avro planen med 4 APUs som man hade förut, om något var olönsamt att flyga var denna väl i särklass.
@B
2023-03-09 12:43:51
SV: BRA A319
Om den är oerhört olönsam på långa dest varför flyger BRA den? Btw håller med dig, Sunclass har aldrig fått lönsamhet ens i 320 just av den anledningen. Nu tar BRA smällen, skönt. Sen konken. 20 år gamla maskiner står mer på marken än i luften å ett litet bolag klarar det aldrig.
Anders
2023-03-06 11:15:06
SV: BRA A319
Hej!

Det är 2 augusti kl. 07:00 från ARN som det under Flyginformation står:

6 tim 25 min
Braathens
Economy, Airbus A319

Samma detaljer är inlagda veckan därefter så...
Om man maxar startvikten så kanske det fungerar då, förutsatt att det är något som går att ändra beroende på om man landar på den vardagliga BMA eller sällanplatsen ARN.
Time
2023-03-06 11:13:15
SV: BRA A319
@Anders Hur kan en flygtid till canarias, "halveras" med 35 eller 45 min?
B
2023-03-06 09:34:48
SV: BRA A319
Sv Anders

Det är inga problem om flygplanet har en hög max startvikt.
Många bolag har en reducerad max startvikt på sina A319 för att få lägre avgifter. Det gör inte så mycket eftersom den mest används på korta distanser då den är oerhört olönsam på längre distanser.

Jonte
2023-03-06 09:23:12
SV: BRA A319
Men det kan inte stämma? Är det inte en 320 som ska flygas? 319! Känns väl aningens litet?
Anders
2023-03-05 15:26:15
SV: BRA A319
Jag har tittat på resor inför sommaren där visar det sig att BRA kommer trafikera Arlanda-Teneriffa med deras A319 åt Ving.
Klarar en fullastad (chartermaskiner är väl aldrig lastade till hälften?) A319 den sträckan med en beräknad restid på 6h och 25 min enligt Vings hemsida.
Som jämförelse beräknar Ving att A339 halverar flygtiden till Gran Canaria med 30 minuter på nedväg och 45 minuter på hemväg jämfört med A319.
A319 ser ju så liten ut när man ser den, därav frågan :-)
@@CC
2023-02-20 09:05:25
SV: BRA A319
CCs största dröm är ju att få flyga charterresenärer till solen…
Johnny
2023-02-19 21:03:50
SV: BRA A319
Såg den första flög över mitt huvud här om dagen SE-RGV på inflygningen till Bromma, antar att det är deras första egna :-)
@CC
2023-02-19 15:02:02
SV: BRA A319
Du kan inte ha den där attityden om du ska harva runt med charter! Alla vill inte se BRA gå i konkurs…
Kens
2023-02-19 14:45:49
SV: BRA A319
Förstöra marknaden för andra , 100 talet arbetslösa. Ersätts av lågavlönade personal.
Finns inga vinnare av detta förutom några chefer på BRA och Apollos tyska ägare.
CC
2023-02-19 00:35:33
SV: BRA A319
@Johansson
Tror inte många är spec äldre på TUI tex heller.
Va inte så negativ.
BT fo
2023-02-18 18:22:37
SV: BRA A319
Om 3år när leasen på 319 går ut vill herr Braathen ha dem. Vi får se om det blir så!
Wood
2023-02-18 08:24:00
SV: BRA A319
Någon som hört några rykten om när Cserien kommer?
X
2023-02-18 00:53:03
SV: BRA A319
@Captain X
Håller fullständigt med dig
Bra skrivet!
Johansson
2023-02-17 17:37:13
SV: BRA A319
Det blir intressant att se hur det här ska fungera! Det finns ju knappt tid till ATR crew! Hoppas att avtalen är bra nog för att få in folk eller blir det 20 åringar från Ängelholm som ska flyga ner Svenson till solen?:-)
Captain X
2023-02-17 13:45:30
SV: BRA A319
Trist att läsa olika negativa kommentarer om BRA och deras Airbus satsning. Var glada istället att ett Svenskt flygbolag med Svenskt AOC och Svensk personal tar upp kampen mot olika utländska flygbolag som flyger charter från Sverige. Det var länge sedan en sådan satsning gjordes. Hoppas BRA lyckas med projektet.
Jag är inte anställd av BRA ska påpekas !
jerka
2023-02-17 11:33:26
SV: BRA A319
Jerry? Vore kul att höra din kommentar? :)
CC
2023-02-17 10:35:35
SV: BRA A319
@Hjälp
Men vad skriver du?
Trötta personal?
Är ingen trött personal inte snarare tvärtom.

Jobbar du på BRA el är du bara en bitter fd Malmöaviation anställd?
Hjälp!
2023-02-16 21:39:03
SV: BRA A319
Detta låter fruktansvärt kostsamt!! Hur ska lilla BRA mäkta med all trafik med sin trötta personal!? Detta blir en rysare! Lycka till och vi håller tummar och tår!
KK
2023-02-16 18:23:47
SV: BRA A319
”Apollo och BRA har ingått ett strategiskt samarbete”
Strategiskt samarbete är något Apollo kör med varje gång man skriver kontrakt. Betyder inte så mycket tydligen. Fråga bara ägaren till JetTime. När dom köpte Novair så var det samma vackra ord. Grattis BRA och lycka till.
ARN
2023-02-16 18:15:17
SV: BRA A319
Och BRA ska köra med a320 och a319 Heja ni är bäst!
Nepster
2023-02-16 14:47:57
SV: BRA A319
Då var det klart. BRA tar över trafiken åt Apollo eft NVR.
@jerry
2023-02-16 14:14:02
SV: BRA A319
Tona ner lite Jerry. I det här fallet är du faktiskt pucktvåa ;)

https://press.flygbra.se/posts/pressreleases/apollo-och-bra-ingar-samarbetsavtal-vart-16-m
A320
2023-02-16 14:09:35
SV: BRA A319
Nu har BRA släppt pressrelease angående samarbete med Apollo, och A320

"Apollo och BRA har ingått ett strategiskt samarbete om charterflygningar med start den 8 oktober 2023. Det treåriga samarbetet, med ett kontraktsvärde på cirka 1,6 miljarder kronor, innebär att BRA expanderar sin satsning på charter och att Apollo kan utveckla sitt fokus på attraktiva helgavgångar och flexibilitet över säsongerna.

Flygningarna går huvudsakligen från Stockholm och Göteborg till 10 destinationer runt Medelhavet och görs med Airbus 320.

Samarbetet med Apollo innebär att BRA satsar vidare på sitt nya affärsområde charter och utökar sin flygplansflotta* med ytterligare två flygplan av typen Airbus 320 med plats för 180 passagerare"
Hyoe
2023-02-16 11:34:44
SV: BRA A319
Vad en del skriver upp BRA!. 19 år gammal A319 och fler pensionärer på väg in.
Ingen tanke på hur dessa kommer att hålla. Kommer bli tufft och hålla dom i luften. Sensationsinlägg utan dess like.

Miljötänket som är högts aktuellt ibland chartern idag, snart kommer det väl ett jämnförelse vad dom olika bolagen flyger runt med.
ARN
2023-02-15 19:16:11
SV: BRA A319
Att ha en så gammal airbus i flygplansflottan och snart hela tre stycken måste dra ner genomsnittsåldern på flottan med massa år! Det kanske t.o.m. är så att det rör sig om en av Europas äldre flygplansflotta?
jerry
2023-02-15 18:58:00
SV: BRA A319
Jerka.

JA BRA ska inte ta över något ifrån Apollo.. vad är du inte förstår?? du
bara gissar. Bara för att första flygningen är igång så har det inte med Apollo att göra.
Visst kanske någon enstaka flight precis som alla andra arrangörer anlitar bolag kors o tvärs så är inte BRA utpekat som någon som fått flygningar helt plötsligt.
Dom ska klarar av och först överleva med Ving kontrakten som det finns MÅNGA dörrar ut för Ving så innan du hetsar upp dig se först att några flygningar genomförs.

oO
2023-02-15 18:30:28
SV: BRA A319
Vem accepterar detta? Info från annons;

" BRA A319 STYRMÄN. 12-månaders anställning; 6 månader i Stockholm och 6 månader i Las Palmas. Tillbringa sommaren i Sverige och vintern i Spanien! "
MMX
2023-02-15 15:10:59
SV: BRA A319
Åkte igår MMX-BMA fräscht flygplan och mycket trevlig besättning turen tog 47min.
CC
2023-02-15 12:54:03
SV: BRA A319
Yes
Premiär i måndags.
Mackan
2023-02-14 18:41:11
SV: BRA A319
BRA är igång, mellan Bromma och Malmö, med sin A319.
Vitmålad med BRA-logga.
Tror de började igår.
Jerka
2023-02-14 17:03:53
SV: BRA A319
Jerry? Är det nu vi ska återkomma till den här tråden?

Och du ska svara på varför du gissat hela tiden? Och hävdat att du minsann visste vad som skulle hända!

Någon kommentar till ditt påstående " Ingen sagt något om det men att BRA ska ta över Apollos gäster är FEL"
Undrar
2023-02-09 16:26:03
SV: BRA A319
Re:hr

Eller så är det inte så.. Om man har fullt upp med Ving samt att det är Ving som kastat in miljonerna då är det inte troligt att MAN kommer att ta över chartermarknaden.
Ingen risk att dom stora aktörerna låter BRA härska, det är en stor risk att lämna ut sin kundunderlag i händerna på andra flygbolag.
Det enda som är säkert att BRA ska flyga charter på landsort, dyrt och krångligt.
Med Ving som kund och sen kanske någon annan delar serier men med det lilla pax antalet så är det ingen ekonomi för att dela på planen.

Man får ta mycket med en nypa salt, först ska dom upp i luften sen ska dom tjäna pengar och det är inte alltid så lätt.

Luftslott
2023-02-09 12:38:45
SV: BRA A319
Om man plötsligt får flera uppdrag innan man ens har satt flygplan i drift så kan man fråga sig om man verkligen har en hållbar kalkyl? Många flygbolag som räknat bort sig på skrivbordsnivå där kostnaderna skenat när produktionen startat och avtalen är signerade.
hr
2023-02-09 11:16:38
SV: BRA A319
Mycket riktigt. Jag som gjorde misstaget, researrangör ska det vara och inte resebyrå.
Re:hr
2023-02-09 09:02:39
SV: BRA A319
Folk måste verkligen lära sig skillnaden på en resebyrå och en researrangör.

resebyrå= Ticket, Resia osv. Säljer resor. Producerar inte några egna resor. Säljer bara andras.

Researrangör= TUI, Ving, Apollo osv. Producerar och arrangerar resor.
Säljer så klart sina egna resor. Men är fortfarande en researrangör.

hr
2023-02-09 01:44:07
SV: BRA A319
Det är mycket på gång hos Bra nu och med a319 kommer dom ta över en stor marknad av chartern i Skandinavien. Många är skeptiska och så brukar det vara, men ni kommer vara överraskade. Nytt kontrakt med ytterligare en resebyrå ser ut att vara färdig och blir publicerad snart:-)
Proppen
2023-02-09 01:26:02
SV: BRA A319
@ Kapten pingpong
Haha
Den kommer gå i charter till Turin och Napoli.
Morten
2023-02-08 23:28:18
SV: BRA A319
@Helge
Upp tidigt gör inget.Men å andra sidan öppnar inte regionala flygplatser så värst tidigt.
Crew
2023-02-08 23:24:39
SV: BRA A319
@Helge
Som vi inte gjort det ?
Massa adhocc flyg med den tiden även natt jobb.
Kapten pingpong
2023-02-08 15:32:07
SV: BRA A319
Skönt, tur att man slipper flyga ATR på charter iaf.
jerry
2023-02-07 11:32:52
SV: BRA A319
@Crew

Om du läser om mitt inläg så skriver jag att BRA INTE ska ta över Apollos gäster, det var hen som påstår att jag gissar som skriver det, Vilket ör fel.

Det jag skriver att det KANSKE kan bli någon flygning åt Apollo, kankse..
Precis som BRA KANSKE kan flyga några serier till vilken annan arrangör som helst.
Helge
2023-02-07 10:02:41
SV: BRA A319
Det låter som BRA crew kommer att få jobba hårt i sommar!! Charter innebär tidiga mornar! Upp 03.30! Typ:-)
Daniel
2023-02-07 09:19:13
SV: BRA A319
@Nul - är det bekräftat att BRA tar över de flygningar som Flyr fick kontrakt på? För sedan Flyr gick i konkurs så har jag inte läst en enda rad om vem som tar över de flygningarna
Strat
2023-02-07 09:13:17
SV: BRA A319
Någon här som hört något rykte om när Ceserien kommer?
Nul
2023-02-06 20:14:23
SV: BRA A319
Kommer säkert osl bas också då nu när dom fått alla ving flygningarna som flyr skulle ha från Norge
@Crew
2023-02-06 17:36:03
SV: BRA A319
Du kommer att bli överaskad!
Acorn
2023-02-06 16:01:47
SV: BRA A319
Vem i dessa pilotbrist tider söker sig till BRA A319 på ett 6 månaders kontrakt????
Crew
2023-02-06 14:29:13
SV: BRA A319
@jerry
BRA ska inte alls köra för Apollo.
Du får nog läsa på lite mellan dina spekulationer.
jerry
2023-02-06 10:19:43
SV: BRA A319
@Crew

Tanken är just just att BRA ska flyga UME-PMI eller liknande ifrån landsort, sen kanske man får någon ARN-TFS på lågsäsong eller skiiftet sommar/vinter. Ingen sagt något om det men att BRA ska ta över Apollos gäster är FEL. Visst samma där att dom petar in någon landsort.
Men landsort är väldigt känslig, varav dom stor arrangörerna andra bolag än sina egna flyga osäkra kort. många av landsort ställs in så är det svårt. Menar konjuktrern går ju inte åt rätt håll.

@Jerka, tittar in här snart var så säker. Hoppas du gör det med eftersom du inte vet någonrting utan bara tangenbords gissar.

Arn
2023-02-05 19:30:41
SV: BRA A319
BRA söker A320 piloter för 6månaders kontrakt på Arlanda sen kan man ev få 6månader till, men då med bas på Las Palmas, Gran Canaria. Nyskapande!
@737
2023-02-05 13:26:43
SV: BRA A319
Tveksamt, de nämnde Arlanda som bas i Stockholm för Airbus på intervjun.
Crew
2023-02-05 12:23:43
SV: BRA A319
@737
Nej det kommer det inte göra.
Anira
2023-02-05 01:04:02
SV: BRA A319
@Stockholmare
Som SAS då som ligger i rekonstruktion just nu!Vad har du att säga om det då?
737
2023-02-05 00:53:11
SV: BRA A319
Kommer det flygas charter från Bromma?
Crew
2023-02-04 01:48:35
SV: BRA A319
@Jerry
Sök resa på Ving UME-Rohdos samt Luleå-Palma ARN -TFS
Samt Jönköping Örebro mm.
Jerka
2023-02-03 19:38:39
SV: BRA A319
Jerry… som sagt! Du vet varken på vilket bolag jag jobbar, eller vad jag jobbar med.
Men du har fel i precis allt du påstår. Välkommen tillbaka hit inom en snar framtid.
jerry
2023-02-03 16:46:21
SV: BRA A319
Vad hittar du BRA i det här?? möjligtvis någon Halmstad-Mallorca 4 gånger på en säsong.

DER Touristik och Apollo säljer flygbolaget Novair till danska Jet Nordic Group. Försäljningen bygger ett strategiskt långsiktigt och nordiskt samarbete mellan parterna, samt ger möjighet till större och tydligare kundfokus, enligt ett pressmeddelande.

– Det här är en plan för framtiden. Vi tror att resandet kommer tillbaka starkt. Nu kan Apollo och Jet Nordic Group lägga ännu större resurser och fokus på våra resenärer, säger Leif Vase Larsen, CEO på DER Touristik Northern Europe i ett pressmeddelande.

– Jag köper ett välskött flygbolag som flugit Apollos kunder i 20 år, och tillsammans med Jettimes årliga 500 000 resenärer, är våra två företag grunden för en stark, nordisk plattform att växa utifrån, säger Lars Thuesen, som äger Jet Nordic Group.

Med försäljningen bidrar DER Touristik, Apollo och Jet Nordic Group till synergieffekter på marknaden, ett skarpare fokus och lönsamhet för alla parter, särskilt under lågsäsongen.
jerry
2023-02-03 16:22:15
SV: BRA A319
Tack gärna. Om du vågar visa dig här då. Förmodligen har du bytt bransch :-) pgr av ditt ovanstående bolag vispar runt i ATR och inte 319.
Re:Jerry
2023-02-03 09:42:31
SV: BRA A319
Jerry… vi kan väl återkomma till den här tråden om ett par månader så kan du få svara på
Varför du hade så fel
jerry
2023-02-03 08:35:51
SV: BRA A319
Ahh såpass. Dröm vidare i din fantasivärld där du jobbar på alla bolag. :-)

Jesus , vad har SK med Novair att göra. Apollo har valt att inte forstätta med Novair ifrån hösten inget annat. Allt annat fortsätter.
Apollo fortsätter med Jettime som äger Novair och köpte dom av Apollo.
Ingen BRA eller annat är med där och kommer inte vara så. Ta det lite lugnt med
Hyphen av BRA tänk på dom som ev ska börja jobba där för det är ingen lätt resa dom är inne på.


Tim
2023-02-03 07:04:22
SV: BRA A319
Callsign Suntrip! Älskar det
Solen
2023-02-02 22:36:29
SV: BRA A319
Vi på SK har inte hört något om att Apollo sagt upp kontraktet?! Om jag missat detta…vart finns den infon?
Re:Jerry
2023-02-02 19:19:56
SV: BRA A319
Nej Jerry, du vet inte något alls. Du gissar.

Jag arbetar på nämnda bolag, det gör inte du.
Så när jag säger att du inte ska gissa så menar jag verkligen det.
@BRA athens
2023-02-02 16:09:12
SV: BRA A319
BRA där, haha BRA ATHENS flyger bara till Grekland…
Jerry
2023-02-02 15:21:33
SV: BRA A319
Jag gissar inte.. Du vet inte jag vet så lägg ner bara.

JetTime är inte blåsta på något sett utan har ju självklart kontrakt med Apollo. KAn ni inte se vad som hände, Novair sitter på A321 JetTime olika B73 det var bara en tidsfråga innan detta hände. Crew ska ju över till B73 som JetTime har.

BRA har inget med detta och göra och kommer inte ha något framöver heller.

Sk
2023-02-02 14:59:39
SV: BRA A319
Idag fick även vi på SK veta att Apollo avslutar sitt samarbete med oss efter sommartrafiken. Dom lär ju ha något annat bolag på G att skriva kontrakt med. Spännande och se vilka det blir
Info
2023-02-02 14:08:44
SV: BRA A319
Vart kan man hitta information om att Apollo avslutar samarbetet med Novair? Apollo kommer behöva något flygbolag som opererar åt dem framöver.
Re:Jerry
2023-02-02 13:25:00
SV: BRA A319
Jerry, tror inte du ska gissa så mycket.
Hepp
2023-02-02 13:14:29
SV: BRA A319
Jet Time måste känna sig blåsta av den affären.
Jerry
2023-02-02 11:25:01
SV: BRA A319
Apollo förlänger inte kontrakten med Novair efter sommare. Men det betyder inte att BRA har något med det att göra.
Novair är sedan ett tag uppköpta av JetTime så tanken med uppsägningen är väl att migrera in Novair crew in i JetTime. JetTime köpte Novair av en anledning att just komma åt Apollos gäster så BRA har inget med detta att göra och lär inte vara aktuella åt Apollo.
Peter
2023-02-02 09:39:10
SV: BRA A319
@Gery
Vad betyder att Apollo byter med Novair?
Gh
2023-02-02 08:24:26
SV: BRA A319
Underhålling på en medelhavsresa känns onödigt speciellt när alla idag har smarta telefoner och plattor. Däremot är det viktigt att planet är rent men det har ju inte med planets ålder att göra.
Pas
2023-02-02 00:13:27
SV: BRA A319
Tveksamt om BRA börjar flyga för Apollo, inte jämförbart med Novairs fina 321n och alla erfarna CC som Novair har går inte heller att jämföra med BRA, tycker iallafall jag som passagerare. Jag hoppas Novair fortsätter med chartern för andra Resebyråer och inte börjar flyga reguljärt för exempelvis SK/DY etc.
Calle
2023-02-01 22:28:32
SV: BRA A319
Re: Fine
I så fall är det inte många bolag du kan åka med "short haul". Är det något bolag som inflight entertainment idag mer än long haul?
@Gery
2023-02-01 18:03:56
SV: BRA A319
Apollo bryter med Novair, passar BRA rätt bra!
Fine
2023-02-01 12:38:34
SV: BRA A319
Det är ett av de första saker jag tittar efter när jag ska flyga! Finns det ingen underhållning ombord blir det en väldigt tråkig start på semestern och extremt långtråkigt. Att flyga gamla maskiner betyder också obekväma sittplatser slitet och smutsigt och illaluktande toaletter. Därför bokar jag bara flygbolag som har nya fräscha flygmaskiner med bra in flight Entertainment!
Gery
2023-02-01 09:04:28
SV: BRA A319
@Ruben

Ving har inte betalat en massa pengar utan man har skrivit ett kontrakt på att
flyga deras gäster under en tid. Ett kontrakt där det självklart finns en väg ut.
Så fungerar det, BRA får efter uppsägning av flygserie betalt för uppsägningstiden.
Ving fortsätter som vanligt. Är det dåligt underlag ifrån Luleå så går det inga flyg så enkelt är det. Finns minumum antal bokade för att genomföra en resa, står i det finstilta. Så det är inte bara att köra på, du ska inte tror att dom andra "lågpris"
aktörerna (jettime,norwegian, smartlynx etc ) sitter stilla och låter BRA få alla kontrakt utan dom kommer svara upp till VING.

Det är är vad jag tror så ingen blir kränkt.
Sunclass
2023-01-31 22:53:39
SV: BRA A319
Ett ytterligare problem sunclass har är får få piloter och inga slottar lediga för att utbilda nya… kan ju spela roll när de tar in ACMI.
Crew
2023-01-31 22:35:37
SV: BRA A319
@Judith
Vem behöver Wi-Fi när man ska ha semester?
Pax får väl prata med varandra.
Ruben
2023-01-31 21:15:12
SV: BRA A319
Många här verkar inte förstå att Ving betalat massa pengar till BRA för att utföra denna tjänst under en 3års period.
Låter på många som att BRA tänkt ”nu ska vi bli charterbolag” så är det inte.Ett uppdrag ska utföras.
Vilket är en fin affär för BRA.
Och chartermarknaden efterfrågar lite mindre flygplan.
Daniel
2023-01-31 21:06:43
SV: BRA A319
@Judith - det beror på vad du menar med gammalt. Första flygningen med en Airbus A319 gjordes 1995 enligt Google. Men så vitt jag vet så tillverkas fortfarande planet, men jag har ingen som helst koll på hur gamla planen är som BRA kommer leasa.

Underhållning som wifi ombord är väl vad jag vet ganska sällsynt eller, åtminstone inom chartern tror jag? Men jag kan ha fel i det förstås
BraAthens
2023-01-31 19:13:59
SV: BRA A319
Står det BRA ATHENS på maskinen?
Hepp
2023-01-31 18:55:15
SV: BRA A319
Nu när Flyr är borta så kan BRA möjligen dra nytta av detta
Risky
2023-01-31 18:41:13
SV: BRA A319
Detta känns som ett väldigt riskfyllt äventyr för BRA. Många är de flygbolag som har gått under när de försökt gräva guld i alla riktningar. BRA borde istället ha laserfokus på sin regionala flygning med ATR.
Jag tycker att det är ganska talade att Sunclass inte själv vill ta risken att expandera samt fasa in 319. Det hade dessutom varit mycket billigare och enklare för dem än vad det är för BRA som behöver starta från ruta ett.
BRA måste också ta sig en funderare hur de ska bemanna sina flygplan med piloter framöver. De flesta flygbolag med expansionsplaner i Europa är riktigt oroliga över hur de ska kunna rekrytera erfarna piloter de kommande åren. Då duger inte säsongskontrakt eller basförflyttningar.
Judith
2023-01-31 15:54:11
SV: BRA A319
Är inte Airbus A319 ett väldigt gammalt plan? Ingen underhållning som Wi-Fi ombord?
N1114
2023-01-31 15:35:27
SV: BRA A319
Idag kl 1530 kom Braathens International Airways första A319 till Malmö.
SE-RGV.
Gery
2023-01-31 14:00:34
SV: BRA A319
Det kan nog sluta hur som helst. Tror tyvärr att det lägs ned efter sommaren.
Marknaden är inte den bästa just nu, det som ryker i första läget är landsorts charten så det är tveksamt att det kommer att lyckas.
Konkurenterna på landsorts (Jettime, Norwegian, SMartlynx mm) lär inte ge bort något gratis till BRA så tippar 1-2 kärror sen rinner det ut i sanden.
Hört BRA ökat sin organisation ordentligt, lätt att bli fartblind och tappa kontrollen.


Är bara vad jag tror så ingen blir kränkt.
Ccm
2023-01-31 13:13:31
SV: BRA A319
Haha. Såvitt jag vet är 80% av BRAs flighter fulla och den är under en tillväxt. Flyr är mer på väg att konka. Helt olika håll.
Sol
2023-01-31 12:08:15
SV: BRA A319
@Dina
Har du missat att Charter försäljningen når topp rekord nu.Spec runt medelhavet.Det var på nyheterna om det.
Dina
2023-01-31 09:39:38
SV: BRA A319
Braathens ägare, skulle fokusera på inrikes, flyger mer på charter, öppnar upp nya märkliga destinationer, färre passagerare flyger pga världsekonomin…
@Flyr
2023-01-31 09:23:14
SV: BRA A319
Jag ser inte en enda likhet mellan BRA och Flyr.

Utveckla gärna
Flyr
2023-01-31 06:09:52
SV: BRA A319
Varför börjar BRA kännas mer och mer som ett FLYR? Det visar sig ju inte vara nåt bra koncept…
Crew
2023-01-30 10:56:04
SV: BRA A319
Dom flesta bolag erbjuder 6mån sk säsongs kontrakt ju Tex TUI Sunclass så är Chartern
PF
2023-01-30 10:22:09
SV: BRA A319
Men att erbjuda Crew 6månader i Skandinavien och 6månader på Kanarieöarna gör det svårt att både attrahera och behålla personal. Få som lockas av det upplägget. På Arlanda erbjuds 6månader.
Crew
2023-01-30 10:12:09
SV: BRA A319
Ja det blir ju ”hemma”
ARN CPH LPA MMX.
@crew
2023-01-30 07:55:24
SV: BRA A319
Att ha crew hemma är väl billigare än att ha dem liggandes på ute station och kostar hotell nätter?
Crew
2023-01-30 07:40:36
SV: BRA A319
@Kurre
Några flighter från Arn men rätt många från CPH.
Kurre
2023-01-29 16:42:11
SV: BRA A319
Varför Crew på Arlanda och Cph kommer dom ens flyga därifrån?
Crew
2023-01-29 16:37:27
SV: BRA A319
Vadå vansinnigt dyrt?
Kostar inte mer att ha Crew på fler ställen än 1.
Trist att det ska vara så mycket negativt om just detta.
Stockholmare
2023-01-29 10:53:47
SV: BRA A319
De behöver inte veta vad de sysslar med. Branschen har hittat ett vinnande koncept att bara rekonstruera och låta leverantörerna och skattebetalarna stå för notan...
@crew
2023-01-29 09:35:26
SV: BRA A319
Det här låter vansinnigt dyrt! Hoppas Braathens vet vad dom håller på med!
Crew
2023-01-28 22:09:35
SV: BRA A319
@Håkan
Huvud bas MMX samt hangar och tekniker där.Sedan även Crew på ARN och LPA samt CPH.
Håkan
2023-01-28 09:07:01
SV: BRA A319
Kommer besättningarna och planen vara baserade på MMX? Görs även underhåll i BRAs hangar där?
Nice
2023-01-28 03:12:39
SV: BRA A319
Japp vi är 2 Helt
Klara besättningar
Som står redo!
Lustigt
2023-01-27 16:14:59
SV: BRA A319
Ha,ha,ha baserna är klara med besättningar som inväntar leverans av flygplanen. 1a maskinen på plats nästa vecka. Ingen smartlynx eller ”inhyrd” crew förutom timmisar i CPH anställda av AAP för att stötta Bras egna personal.
A319
2023-01-27 10:52:14
SV: BRA A319
Förmodligen aldrig! Framtiden handlar om att hyra in kapacitet så billigt som möjligt. Vem vet snart kanske det är Smartlunx som flyger åt BRA.
Flygkapten
2023-01-27 10:32:19
SV: BRA A319
Låter intressant!
CC
2023-01-23 16:41:47
SV: BRA A319
Jag bokade en Charter med Ving förra året från en sk landsorts flygplats.Fick flyga AEGAN Airlines!
Så är väl inte ett dugg konstigt om det är BRA som kommer göra det nu.
Sluta vara så negativa tack.
Benta
2023-01-23 16:08:55
SV: BRA A319
@BAX
Nu handlar ju Arids inlägg om att tyckande är ok men fakta är bättre. Du vill gärna ge sken av att dina inlägg baseras på annat är din uppfattning och tyckande. Så länge ingen av de skrivande har tillgång till interna resonenmag och kunskap från Ving eller BRA ledning så bygger ju alla resonemang bara på gissningar och tyckande allmän information via press.
Reak
2023-01-23 12:43:21
SV: BRA A319
@ Tingeling,

jo fast BAX har ju faktiskt rätt i vad han skriver och är ett av vettiga inlägg som faktiskt framstår som förnuftigt och trovärdigt. Det är väl c:a 1% av inläggen här som når upp till samma nivå.
Daniel
2023-01-23 12:39:58
SV: BRA A319
@BAX - du har naturligtvis rätt i att Sunclass lika gärna hade kunnat köpa in några Airbus A319 för att använda i sin egen trafik från de mindre flygplatserna där man kanske får svårt att fylla en hel A321. Problemet är att det gissar jag på är väldigt riskabelt eftersom det inte är säkert att man hade lyckats hitta någon i efterhand som var villig att hyra in planen eller inleda den typen av samarbete. I detta fall hade BRA lika gärna kunna säga att man inte såg det behovet.

Men vi får se vad som sker. Förhoppningsvis kommer samarbetet med BRA att fungera klockrent. Det enda orosmolnet jag fasar för är att detta är en början på utfasning av sin egen trafik och att man i framtiden koncentrera sig på enbart sina baser Arlanda, Oslo, Köpenhamn, Billund och Malmö och att man tar in andra bolag som får sköta övriga flygplatser. Låt oss hoppas att jag har fel

@Jonas - jag tror knappast att man kommer flyga ner tomt till Split. Tror att man kombinerar med annan flygplats i norden. Exempelvis slingar planet att flyga Malmö - Split - Norrköping - Split - Malmö. Det har ju Sunclass gjort själv
Jonas
2023-01-23 11:37:07
SV: BRA A319
Nu är jag ingen expert och helt okunnig om branschen. Efter ha läst tidtabellen så måste jag nog hålla med Bax i hans inlägg.

Förstår inte hur BRA ska kunna få ekonomi i till exempel fredagsavgången till Split till Norrköping.
Split-Norrköpng går på FM och Norrköpng-Split går på eftermiddagen.

Betyder det att BRA måste flyga ner ett tomt plan på morgonen till Split. Ta upp passagerare och flyga dem till Norrköping. Sen flyga ner nya passagerare till Split och att slutligen på kvällen flyga tillbaka igen till Sverige med ett tomt plan.

För mig låter det som väldigt dåligt borde ut miljö och ekonomisk synpunkt.
Tingeling
2023-01-23 10:56:12
SV: BRA A319
Sv: BAX

Väldigt komiskt inlägg. Du är trött på alla som skriver i detta forumet?
Men samtidigt skriver du här själv och får det att framstå som att du på något sätt förgyller vår vardag med dina inlägg. Det enda du gör är att höja dig själv till skyarna. Folk är här för att diskutera så tycker du gör rätt i att lämna tråden.
BAX
2023-01-23 10:17:10
SV: BRA A319
@Arild
Noterar att du inte med ett ord berör sakfrågan. Enda anledningen till ditt inlägg är ett behov av att kritisera den som skrivit. När jag läser olika trådar på det här forumet blir jag både förvånad och besviken över alla de bittra människor som måste trycka ner andra för att stå ut med sig själva och sin vardag. Jag är inte någon ”expert ”. Det är inte jag som använder det begreppet om min person. Däremot har jag följt flygbranschen på olika sätt i hela mitt liv och förhoppningsvis lärt mig något. Jag har också i decennier arbetat med organisationer och ledningsgrupper och kunnat studera när det går galet. När du skriver att samarbetet mellan Ving och BRA är ointressant har du fel. Ett havererat avtal får konsekvenser för tusentals semesterresenärer, för investerare och andra aktörer. Jag lämnar nu den här tråden eftersom fortsatt dialog känns meningslös men jag förutspår att avtalet mellan Ving och BRA har upphört allra senast 2024-08-31. Det kommer då att ha berott på att endera parten sagt upp det av ekonomiska orsaker eller på konkurs/konkursliknande omständigheter.
Jet
2023-01-22 21:08:04
SV: BRA A319
Bra var väl ett lönsamt bolag när de hade bae 100
BAX
2023-01-22 19:28:18
SV: BRA A319
@Calle
Håller i princip med dig. Problemet är bara att samtalet mellan Ving och Bra borde ha gått åt ”andra hållet”, alltså ungefär så här: ”Hej BRA, det här är Ving. Mitt flygbolag har tagit in ett gäng Baby Airbus som vi tänker skicka in i charter på veckosluten. Tyvärr kan vi nog inte sysselsätta dem fullt ut i arbetsveckorna måndag-fredag. Vad säger du om att vi flyger lite reguljär inrikes åt dig de dagarna?”
”Hej Ving; det låter mycket intressant. Vi sätter oss ner och dielar fram en överenskommelse”. I det här läget hade BRA kunnat ropa av den inrikestrafik de behöver för att förstärka linjer med stark efterfrågan på inrikesnätet. Man hade bara behövt betala för den trafik man beställer och sluppit denna enorma kostnadsmassa som det innebär att ta in fem jetflygplan. Vi ska inte glömma att BRA helt nyligen rekonstruerades från en konkursliknande situation men bolaget har tydligen inte lärt sig något av det.
Arild
2023-01-22 16:30:28
SV: BRA A319
@BAX
Kan inte låta bli att le åt "expert" synpukter av den typ du avger.
Du vill ge intryck av att ha insyn och kunskap men sitter inte i BRA eller VINGs ledning eller styrelse och har därför inte detaljer,
underlag och planer. Tyckande är ok men i detta sammanhang rätt ointressant för hur det kommer att gå för BRA och Ving.
Dk
2023-01-22 14:47:51
SV: BRA A319
Rekryteringen av A320 piloter blev kanske inte blev lika enkel som man föreställde sig när man påbörjade projektet. Förmodligen får man justera villkoren vilket påverkar beräknad lönsamhet. Om Ving och Sunclass ansett att detta vore en bra affär så hade man producerat detta inhouse.
Calle
2023-01-22 11:43:21
SV: BRA A319
RE: BAX

Jag tror mycket väl du har rätt i ditt antagande om att det inte är lönsamt, men du missar en viktig parameter i ditt resonemang. Hela USP:en är att 319 kan flyga för BRA:s inrikesproduktion när den inte går charter. Det är där poängen är med samarbetet. BRA hade inte kunnat med lönsamhet sätta in 319 på sitt inrikesnät utan Ving och Ving hade inte kunnat ta in denna storleken på Airbus med lönsamhet utan att komplettera trafiken med något annat.
BAX
2023-01-22 10:30:23
SV: BRA A319
Tack @CC och @Daniel
Jag känner till att branschen just nu efterfrågar något mindre stolar i en del flygplan. Det här behovet svänger fram och tillbaka. När Jet Time gick i konkurs förra gången gjorde man det med en flotta av 737-700 med 148 stolar så idén med flygplan i den storleken är inte på något sätt ny. Jag har heller inga synpunkter på flygplanstorleken. Det är konceptet BRA/Vingresor jag tycker illa om eftersom alla som väljer att se förnuftigt på branschen inser att det inte kommer att fungera och att därmed utomstående finansiärer kommer att förlora pengar ännu en gång. Att avtalet är på tre år saknar betydelse om konkursen kommer efter 18 månader.
Precis som några andra varit inne på i det här forumet tänker jag så här: Vingresors Sunclass har en flotta med Airbus modell 330 och 321. Med det regelverk som gäller är det RELATIVT lätt för Ving/Sunclass att komplettera sina tillstånd för att även gälla 319-modellen. Det är en mycket enklare åtgärd än att ett annat bolag (BRA) ska bygga upp en helt ny organisation kring en flygplanstyp som är helt ny dem. Varför gör då Ving så här? Jo, de har förstått att det inte går att få ekonomi i att flyga "rättvända" flyg från landsortsflygplatser i egen regi. Genom avtalet med BRA "lurar" man ett annat bolag att ta de ekonomiska konsekvenserna genom ett avtal som inte är hållbart och som kommer att sluta illa för BRA. Vi behöver inte debattera detta nu. I höst ser vi hur chartern gick under sommaren 2023.
CC
2023-01-21 23:06:56
SV: BRA A319
@BAX
Det kanske inte nått fram till dig att Charter Branchen efterfrågar kärror för Max 145 stolar och det är A319 perfekt för.
Detta är ett 3års kontrakt.
Daniel
2023-01-21 13:34:15
SV: BRA A319
@BAX - för mig som inte är insatt i flygbranschen så får du gärna förklara på vilket sätt upplägget med BRA inte skulle fungera.
BAX
2023-01-21 08:58:26
SV: BRA A319
Enligt uppgifter på nätet ska flygplanet heta SE-RGV och inte något annat. Jag har inte ”snöat in” på flygplanets bakgrund utan ville bara korrigera en uppgift i all välmening. Många är intresserade av flygplanshistorik och tycker kanske att sådana uppgifter är intressantare än vad en enskild flygplansindivid ska göra de närmaste veckorna. Att jag lämnade två svar ungefär samtidigt i den här tråden berodde på att mitt första inlägg inte godtogs, antagligen av tekniska skäl. Då skrev jag ett nytt inlägg och först efteråt såg jag att båda publicerats. Vad gäller BRA:s A319 så är det relativt välbekant vad de ska göra. De ska flyga reguljärtrafik i veckorna och charter i veckosluten. Naturligtvis är detta ett upplägg som inte kommer att fungera. Chartern med Ving börjar redan svajja långt innan trafiken kommit igång. I början presenterades flygningarna med Vingresor från Norrköping till Split som lördagssvgångar med start på förmiddagen och hemkomst på eftermiddagen, det mest perfekta resschemat för den som har ett arbete med normalarbetstid. Nu har de här flygningarna plötsligt blivit fredagsavgångar med spetsvänt flyg dvs utresan ligger klocktidsmässigt efter hemresan de aktuella dagarna. Det här betyder att de flesta med arbete måste ta ytterligare en semesterdag och att ett stort antal timmar på resmålet går förlorade.
Kc
2023-01-20 17:57:33
SV: BRA A319
Kommer gå bma-mmx o bma-ume under februari/mars och sedan över till charter prod. I början av april:-)

Källa: flygbra.se (1h flygtid mmx-bma och Ume-bma kontra 1:20 med ATR)
Acorn
2023-01-20 16:24:05
SV: BRA A319
Tack för fler svar men nu har svaren snöat in på vem som tidigare haft planet m.m. Intressant vore det istället att veta
mer om vad den skall göra i februari och t.ex mars?
Skall SE-RKV bara användas till crew, markpersonal training m.m
Ju-Anita
2023-01-20 13:57:57
SV: BRA A319
Ja jag såg det nu, tittade också på planesoptters. Såg den den brittiska flaggan och BA dök upp i hjärnan, mitt fel.
BAX
2023-01-20 08:40:38
SV: BRA A319
Det stämmer som Håkan skriver. En ledtråd till är att ett nytillverkat flygplan till British Airways inte kan få registreringen G-EZEU. "EZ" är riktat till Easy Jet.
BAX
2023-01-20 08:32:11
SV: BRA A319
Nej, den levererades till Easy Jet 2004 vilket också registreringen skvallrar om (EZxx).
Håkan
2023-01-19 19:11:00
SV: BRA A319
Nej, den har flugit för EasyJet, Sky Airlines och Sundair. Stått parkerad i Düsseldorf i två år. Källa: planespotters.net
Ju-Anita
2023-01-19 16:08:03
SV: BRA A319
Tror för övrigt den levererades 2004 till British Airways som G-EZEU.
Flygis
2023-01-19 15:46:41
SV: BRA A319
Kommer vi få slippa proppen på GOT-BMA också på sikt eller?
Ju-Anita
2023-01-19 14:12:48
SV: BRA A319
Tror den heter RGV, och kommer nog flyga mycket MMX-BMA-VBY från april nån gång.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev