Tråden startades av: Resenär  2024-02-09 12:21:06
Jonair incheckning Arlanda  
Är det någon mer än jag som upplever kaos när man ska flyga till Mora?
Ingen incheckning bara stå vid en uppsamlingsplats vid utgången på Skycity. Ingen vägning av bagaget, livrädd när man åker i den så kallade transferbussen. Personalen vet knappt vilka passagerare som de hämtar?
Så synd när vi äntligen har en flyglinje.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

fd. NA
2024-04-14 16:33:32
SV: Jonair incheckning Arlanda
Jaha egen handling, för 2 linjer? Jag förmodar att de kommer sälja handlingtjänster åt andra bolag då?
Annars lät det ganska så oekonomiskt med egen personal, system och material och utrustning som krävs.
Conny
2024-04-12 14:32:03
SV: Jonair incheckning Arlanda
Dom har väll 2 linjer ? 4 avgångar per dag
Östen L
2024-04-12 10:05:27
SV: Jonair incheckning Arlanda
Jonair ska alltå starta egen groundhandling, som endast har 1 linje från Arlanda?!
Per
2024-04-11 13:20:14
SV: Jonair incheckning Arlanda
Jonair kommer starta egen groundhandling
Dixieland
2024-04-10 14:50:22
SV: Jonair incheckning Arlanda
Nej stanna kvar hos Grafair, absolut inget ont om Aviator. Men man spar så mycket tid när man kan kliva på och av hos Grafair, man slipper åka in till Arlanda.
Ramp syd
2024-04-09 14:10:29
SV: Jonair incheckning Arlanda
Jo snart kommer Jonair börja flyga från syd och äntligen börjar de använda Aviator som handling agent. Då kanske det börjar fungera som det ska igen.
Per
2024-04-05 15:29:31
SV: Jonair incheckning Arlanda
Jonair kommer högst troligt flyga från ramp Syd som den har gjort tidigare innan grafair och då kommer de bli bussgate.
@T3
2024-04-05 01:20:10
SV: Jonair incheckning Arlanda
Då hänger jag med, tack för förklaringen!
3T
2024-04-04 19:35:38
SV: Jonair incheckning Arlanda
Eftersom BRA på sin hemsida skriver att de ska använda T3 så lär det ju vara den terminalen passagerarna flyger till och från. Blir smidigt med byte av flyg om man reser vidare med BRA samt enkelt komma ut från terminalen
då det bara är inrikestrafik och man slipper tullen.
T3
2024-04-04 18:25:44
SV: Jonair incheckning Arlanda
Amapola kör från terminal 3 men allt bussas ut från T5, själva T3 är helt stängd men insider info är det september som gäller. Gissar på att när BRA kommer en vecka så bussas allt ut till dom med. Tvekar på att terminalen öppnas med personal under en kort period.
@T3
2024-04-03 23:34:37
SV: Jonair incheckning Arlanda
Använder inte Amapola terminal 3 i vanlig ordning? Så T3 verkar ju redan användas, även nu innan BRA temporärt kör ATR på ARN. Är iallafall där jag ser dom varje dag när jag pushar från 4an
T3
2024-04-03 19:11:46
SV: Jonair incheckning Arlanda
Angången Terminal 3 på Arlanda kommer BRA använda den för
all sin trafik som tillfälligt flyttar från Bromma till Arlanda
(22/7-4/8). Vore trevligt om det blir fortsatt användning
av T3 även efter detta.
Gamal pendlare
2024-04-03 09:02:35
SV: Jonair incheckning Arlanda
@G.Ullan
Haha.
Men tänk om det kunde bli så igen.
Jag har pendlat och fått många Eurobonus poäng på den linjen.
G.Ullan
2024-04-02 08:19:01
SV: Jonair incheckning Arlanda
Jonair ska börja gå från terminal 3 som ett led i det utökade samarbetet med SAS. SAS kommer sälja biljetter åt Jonair och mata ut passagerare på landsortsnätet - för att få till synergierna måste Jonair flytta till en riktig terminal. Snart kan man åka SK-nummer hela vägen från N.Y till Sveg (codeshare) - spännande!!!
tålamod tack
2024-04-01 15:39:21
SV: Jonair incheckning Arlanda
lite off topic men till dig som skriver att terminal 3 ska öppna i september, var har du hört det? Ska säkerhetskontrollen också öppna? Och med vilken personal?
T3
2024-03-13 00:40:22
SV: Jonair incheckning Arlanda
Terminal 3 öppnar i september. Populär kommer väl börja köra därifrån och får se om jonair också gör det
Berra på ARN
2024-03-12 16:15:40
SV: Jonair incheckning Arlanda
Incheckningen är och förblir nog vid utgången på Skycity…
Hur tillåter Swedavia det? Väldigt märkligt att det får fortsätta så.
Det är så B det bara kan bli.
Gammal pendlare
2024-02-26 15:13:51
SV: Jonair incheckning Arlanda
Ja hoppas det blir som förut från terminal 3, som på den gamla goda tiden. Då kunde man checka in sin väska i god tid, sen kunde man gå till skycity och äta utan att behöva släpa på sin väska.
Rogge
2024-02-21 11:56:09
SV: Jonair incheckning Arlanda
Flög upp till Sveg häromdagen och då sa personalen att flygen snart skulle börja gå från terminal 3 eller om det var 2 så då är det nog tänkt att det ska bli incheck antar jag?

Tycker förövrigt att det är ett riktigt smidigt och bra bolag, alltid trevlig personal och riktigt bekväma stolar.
ESGG
2024-02-21 02:09:25
SV: Jonair incheckning Arlanda
Svar till "råger"

Jonair´s trafik till Mora klassas som GA (general aviation) flyg och där av behövas ingen säkerhetskontroll utföras. Att det klassas som GA flyg är bla total vikten av flygmaskinen.
Med andra ord så kan Jonair´s verksamhet på ARN likställas med ett besök av en Cessna 172 eller om en busniess jet skulle landa där. Den form av verksamhet sker på ett område inne på flygplatsen som är okontrollerat, men som ligger innanför staketet och där tillträde till den säkra-sidan är begränsad. Så inget krav på säkerhetskontroll för att komma in där, men någon form av tillträdeskontoll måste ske då man ska in på skyddsobejktet.

Arne
2024-02-20 11:42:49
SV: Jonair incheckning Arlanda
'Center of Gravity' - eller vad hände i Oskarshamn 1989?

Inläggav Arne M » 20 okt 2015, 12:29
I den tragiska flygolyckan vid Oskarshamn 1989 så omkom 16 personer, däribland den då nye AMS-chefen John-Olle Person. Den primära olycksorsaken tycks ha varit att tyngdpunkten varit förskjuten för långt bakåt i planet på grund av fel lastning av passagerarna så att Beechcraft-planet när klaffarna fälldes ut i samband med inflygningen blev okontrollerbart.

Men varför blev planet från Holmström Flyg felaktigt lastat? Vem har egentligen ansvaret rent praktiskt av att man placerar tunga personer på rätt plats i det lilla planet? Och var det enbart en ren lapsus att man glömde ta hänsyn till de enskilda passagerarnas vikt? Eller var det som antyddes ett CRM-problem med den aktuella besättningen från Holmström Flyg?

Crew resource management eller cockpit resource management (CRM) har ju alltmer påtalats som orsak till incidenter och fullt utvecklade flygolyckor. Var det dåligt samarbete mellan piloterna den tragiska majdagen 1989 eller var man bara extra finkänsliga och därför inte ville 'störa' de viktiga passagerarna (förutom AMS-chefen var det ju tre riksdagsmän ombord) genom att be dem flytta om i kabinen?

Ledde SHK:s utredning till bättre rutiner vid lastningen av mindre kommersiella passagerarflygplan? Och blev CRM-aspekten på olycksförlopet fullständigt utredd i den här mycket tragiska flygolyckan? Fanns det t.ex. CVR etc.? Vilka lärdomar drog man i fallet med Holmström Flyg-olyckan?


Mickem
2024-02-19 17:24:53
SV: Jonair incheckning Arlanda
Oskarshamn var väl en Beech 99?
@IEB
2024-02-19 11:26:25
SV: Jonair incheckning Arlanda
Det är en extrem arbetshäst, och klarar nästan vad som helst.

Var det det vi såg i Oskarshamn 1989?
Bobbo pilot
2024-02-19 11:14:42
SV: Jonair incheckning Arlanda
Att använda standardvikter på mindre flygplan som flyger linjetrafik visar på att säkerhetstänket inte är som det ska. Är det verkligen tillåtet att bedriva reguljärflyg utan incheckning vid gate?
IEB
2024-02-16 15:13:43
SV: Jonair incheckning Arlanda
Jonair flyger med KingAir, såvitt jag förstått.

Weight&Balance på KingAir, kan sammafattas: Om du kan stänga dörren, är du innanför.
Det är en extrem arbetshäst, och klarar nästan vad som helst.


Standardvikter används av de allra flesta operatörer, så inget mysko med det.
råger
2024-02-15 16:06:08
SV: Jonair incheckning Arlanda
@ Nils
Vi har ju ett statligt verk med 1.100 anställda som skall säkerställa
flygsäkerheten i landet.
När det gäller vikt & balans så är det mycket känslig på små
turboprop, vad flyger Jon'en med Jetstream 31 ?
Nils Z
2024-02-15 10:07:54
SV: Jonair incheckning Arlanda
Håller med "Råger", vad ska vi med en terminallbyggnad till?
Bara att köra direkt till planet o hoppa in med "uppskattad" vikt.
Suveränt...Alla flygbolag borde ta efter ;-)

Helt otroligt hur ett flygbolag i Sverige får tillstånd att bedriva kommersiell flygtrafik på det här sättet.

thomas
2024-02-15 07:10:27
SV: Jonair incheckning Arlanda
Weight and balance är det mest grundläggande i flyg säkerhet speciellt mindre flygplan. lyftkraften måste ligga innanför vingkordan, annars havererar man direkt.
Oskarshamns eller ORB fallskärmsolyckan, + finns många ute i världen och över tid. Här borde inspektionen kräva vägning av allt, standardvikter är inte adekvata i mindre flygplan, de kan slå så fel.
Lenny
2024-02-14 16:58:24
SV: Jonair incheckning Arlanda
@rollo

De "måste" inte alls väga bagaget, väldigt många bolag som räknar standard schablonvikt på baggage och alla bolag gör det samma på paxen. Alla passagerare väger inte heller lika mycket... Men visst är en liten kärra känsligare än en stor.
råger
2024-02-14 13:14:22
SV: Jonair incheckning Arlanda
Om man nu åker buss från Skycity till gaten vart sker säkerhetskontrollen ?

Verkar ju riktigt smart. Vem behöver en terminalbyggnad ?
Låt folk ta bagaget med sig på bussen från Eurostop eller
Märsta Centrum och åk rakt ut till planet.
En trappa eller två är allt som behövs.
Stockholmare
2024-02-10 17:14:56
SV: Jonair incheckning Arlanda
Jag flög till Sveg för ett par år sedan, det var samma procedur redan då...
rollo
2024-02-10 15:14:33
SV: Jonair incheckning Arlanda
alla större väskor som ska i cargo hold ...måste...vägas!
Vikt och balans kan ju skapa ett haveri!

Detta bolag är sedan svergies svar på ryanair.
Det spars in överallt.
Fråga ngn pilot vad dom tjänar t.ex
Hur ofta gör dom inköpt deiceing?!

Nej syna detta bolag lite närmare!
Flyg handlar om säkerhet.
Att följa regler.
Gör vi anställda ej detta ska person x jobba i ngn annan branch....
TP-pilot
2024-02-10 10:35:05
SV: Jonair incheckning Arlanda
Bagaget MÅSTE vägas och även handbagaget, framför allt när man kör som i detta fall 19 sätes flygplan.( även mindre 8-9 sätes)
Finns mycket klara regler för detta.
Detta har att göra med att inte överskrida max startvikt.
Hoppas att transportsstyrelsen kollar upp detta noga.
Det är viktigt för passagerares säkerhet.
OX224
2024-02-10 00:46:36
SV: Jonair incheckning Arlanda
Något som vet varför Jonair gör så här, är väl även så på Hagfors/Torsby?
Blir det billigare än att ha personal vid en gate? Ska de här upphandlade små linjerna funka tror jag att de måste komma med i system så man kan boka flera flygningar på en biljett, konstigt det inte är krav vid upphandlingen.

Tänk på 80/90 talet när vi hade ett fungerande regionalflyg
på Arlanda med Terminal 3, är tragiskt när man tänker
på hur det blivit.
Såäre
2024-02-09 18:42:06
SV: Jonair incheckning Arlanda
Vem bryr sig om passagerarna, huvudsaken det är billigt.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev