Tråden startades av: AK  2024-04-05 01:10:26
Sunclass 
Såg att det inte går speciellt bra för bolaget!Pengar måste skjutas till,inte direkt oväntat har man tagit sig vatten över huvudet ?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Transan
2024-05-22 13:25:03
SV: Sunclass
Svar till @EB :
- om jag talar från egen erfarenhet är det lätt att fastna i ett yrka, livsstil för att sedan när man tagit sig ur de inse hur illa de var...
Lite som att leva med en missbrukare. Medberoende.!
Angelica
2024-05-22 13:16:58
SV: Sunclass
Jobbade 5 år här var så förstörd så fastnade som lyxeskort ett par år när jag slutat. Men har idag kämpat mig ifrån de och läst till lärare. Ger så mycket tillbaka.
Blått är flått
2024-05-22 11:36:32
SV: Sunclass
Jag jobbar på blx sen 2 decennier tillbaka. Flög med detta bolag till en destination vi inte har i programutbudet.
Super fräscha nya plan. Men besättningen borde sättas på en charmkurs omgående. Enda man hörde genom gardinen var hur dåliga kontoret och cheferna var. Underhållande för mig i branschen, osmakligt för pax som inte vill höra om folks bekymmer och sexliv genom gardinen.
Resande trebarnspäron
2024-05-21 23:28:27
SV: Sunclass
Jag åkte i vintras och betalade hutlös summa fär ett jullov i solen. Skulle aldrig någonsin lägga 75- 100 tusen för att flyga med detta bolag som en del av en paketresa. Inte värt pengarna överhuvudtaget.
Håller med tidigare insändare. Man undrar om det ingår aktier i bolaget för de priset. Tack men nej tack. Blir reguljärt och Rbnb eller någon annan betydligt mer sparsam lösning. Så får vi säkert 5 resor för samma pris.
EB
2024-05-21 21:00:55
SV: Sunclass
@ 10 år på DK
Hur kan man stanna 10 år om det var så dåligt ??? Löjligt.
@Svarande/Alexandra
2024-05-21 20:35:05
SV: Sunclass
Hur har du räknat? Jag hänger inte med. Låter som hutlöst mycket skatt om du menar 12800 efter skatt, om grundlönen innan skatt enligt dig är 23000? Källa?
10 år på DK
2024-05-21 14:46:49
SV: Sunclass
Undra om man skulle skriva en självbiografi om sina tio år i en toalettkö på detta bolag. Aldrig blivit så illa behandlad i hela mitt liv av människor som här. Kanske skulle bli en storsäljare. Eller en liten podd. Bjuda in andra som varit lika nöjda som liten fin PR. All reklam är bra reklam, visst ?
Svarande
2024-05-21 14:44:18
SV: Sunclass
Räknar hon inte på grundlön efter skatt ? Vet att detta nämns i andra tråder exakt samma belopp
@Alexandra
2024-05-20 12:27:46
SV: Sunclass
Alexandra, vart har du fått 12800 ifrån? Det är ju långt från vad som står att läsa i kollektivavtal. Eller ville du bara slänga ut ett ”rykte” du hört?
@google
2024-05-20 09:10:59
SV: Sunclass
Tack google
Siffrorna med grundlön efter skatt stämde ju till Öret.
Google
2024-05-19 19:40:26
SV: Sunclass
Avtal går att läsa här så slipper ni spekulera

https://www.unionen.se/kollektivavtal/0198-sunclass-airlines-aps-danmark-filial-sverige-2023-04-01-2025-04-30
Alexandra
2024-05-19 16:48:12
SV: Sunclass
Jag läste att den lägsta minimilönen i Sverige ligger på 23 000 i grundlön innan alla tillägg. Kan de verkligen stämma att grundlön här ligger på 12800?
De är så galet låg. Tror inte ens jag tjäna så dåligt när jag sommarjobba som 15åring.
Olle
2024-05-19 15:22:50
SV: Sunclass
Trist ändå att de ska lönedumpas så mycket i Sverige att lönen hamnar på så låg nivå att de knappt lönar sig att arbeta.
@Linnea
2024-05-18 17:54:06
SV: Sunclass
Sunclass grundlön är ju lägre än både a kassan miniminivå & socbidrag så när du beskriver de så låter det mer som en genomsnittlig lön.
@ linnea
2024-05-18 15:12:51
SV: Sunclass
Att lyfta 3 gånger så mycket som sunclass kabinpersonal lön är inte direkt en hög månadslön. Snarare en helt vanlig medelsvensson lön.
Linus
2024-05-18 02:54:41
SV: Sunclass
Ja vill man resa kostar det typ som kaffet på ICA
Gratis
2024-05-17 20:17:09
SV: Sunclass
för 75.000 kr vill jag bli runtburen mellan mitt rum, polen och baren och allt ska vara gratis. Det går att bygga en ganska bra resa själv för dem pengarna.
Re:Linnea
2024-05-17 18:44:44
SV: Sunclass
1 vecka för 100.000 vid Medelhavet? För 2 vuxna och 2 barn?
Var hittar du så dyra resor?

Avresa 1juli från ARN till PMI och bokning på 5-stjärningt hotell finns för 75.000. på Ving.se

Och då är det det högst klassificerade hotellet, finns resor för 30-35000
Linnea
2024-05-17 13:04:19
SV: Sunclass
Klart jag förstår vad de kostar att driva företag och bolag. Men betala över 100 tusen för en vecka i Medelhavet i sommar är vad jag anser dyrt och man undrar vilka som kommer ha råd. Jag lyfter en lön på vad jag anser medel. Tredubbla mot kabinens månadslön på sunclass och jag vet inte om jag och min man hade lagt dessa pengar på att bränna en vecka med barnen vid en pool.Priset har dubblats sen förra sommaren.
Lägg sen på att allt kostar 30% mer på plats för svenska kronans värde.
Grantroll
2024-05-17 12:11:42
SV: Sunclass
Om flygbolaget går med vinst eller ej är väl egentligen oviktigt, det intressanta för Ving är väl nettot på hela affären. Charterresan i form av Boende + Resa + Extratjänster.

De flesta större resebolag verkar ju ha en kombination av viss kapacitet flyg i egen regi och en viss volym inhyrt flyg. Antar att det skapar för bolaget en bra mix av kapacitet och potential till prispress.

Sedan har det ju tyvärr blivit dyrt att resa, men där är ju Ving/Sunclass varken dyrare eller billigare än andra alternativ tycker jag.

Utifrån de planer man kunnat läsa om förnyelse av flottan så tror jag inte konkursen äår så nära förestående.
Arvid
2024-05-17 09:06:16
SV: Sunclass
Hoppas de tar in norse mer
Trevlig personal och fräscha flyg
sv Höj flygskatten
2024-05-16 18:24:26
SV: Sunclass
Då ska inga flyga. Låter som en missunnsam sosse/mp.
Höj flygskatten
2024-05-16 09:30:09
SV: Sunclass
Det här är ett problem för höginkomsttagare
Det är inte en ensamstående trebarnsmamma som har råd att boka palma för 75 tusen en vecka i juli.
Per
2024-05-15 22:52:39
SV: Sunclass
Det ni inte verkar förstå är att det som Ving och Sunclass erbjuder, som efterfrågas och uppskattas av gästerna är hela paketet med flyg och vistelse. Det är det som är produkten. Varken flyget eller arrangemangen på resmålet är utbytbara med bibehållen kundupplevelse.
Ryder
2024-05-15 09:11:41
SV: Sunclass
Frågan är om det är här Norse kommer in i bilden?
Ving
2024-05-15 08:41:36
SV: Sunclass
menar väll Ving som har samma logga.
EB
2024-05-15 08:38:59
SV: Sunclass
@jordgubbe
???? SUNCLASS....BOENDE....?? Vad menar Du. Sunclass sysslar inte med boende
Jordgubbe
2024-05-15 08:09:25
SV: Sunclass
Spännade med det nya samarbetet Strawberry.
Lika bra att låta Norwegian flyga större delen av produktionen och låta Sunclass sköta boendet?
Svar till Linus F
2024-05-14 16:17:58
SV: Sunclass
Du kan ju gärna informera då om kostnaden?
Vem betalar de största priset för de ? Miljön ? Flygplatsen får väl höras
Akktu Stakki
2024-05-14 14:09:37
SV: Sunclass
@Linnea.
Allt runtomkring själva flygoperationen har blivit mycket dyrare.
Hotellrum, markservice på flygplatsen, catering osv.
Lägg därtill dyrare bränsle, reservdelar och inom vissa områden ökade personalkostnader.
Min första charter resa gick till Ibiza 1971.
Den gången var Ibiza billigare än Mallorca.
14 dagar i lägenhet kostade vad som idag svarar till 8.000 per person.

Linus
2024-05-14 13:16:40
SV: Sunclass
@Linnea
Vet du hur mycket det kostar att driva ett flygbolag?Och pris på bränsle?Och vad ett nytt flygplan kostar.
Kolla upp det.
Linnea
2024-05-14 11:45:27
SV: Sunclass
Hur kam detta flygbolag gå med förlust ?
Jag var inne och kollade resor för familjen i sommar. Har då aldrig varit så dyrt. En vecka på Mallis är samma pris som 10 dagar i Maldiverna.
Man undrar ju om aktier och ägarandel ingår i bokningen?
Krille
2024-05-14 09:27:49
SV: Sunclass
Ingen idé och vara medlem i klubben sca med andra ord. De sker ju ingeting. De gör inget för oss. Samma lönenivå sen 1999. Ställ de i parates till prisnivån 1999.
KV
2024-05-14 01:22:33
SV: Sunclass
Speciellt svårt få lönsamhet när man som Sunclass lägger många besättningar på långa stopp.
Ida
2024-05-13 12:26:33
SV: Sunclass
Flygjobb idag är nog inget man blir rik i pengar på. Men man blir rik på upplevelser och erfarenheter att ha med sig i livet oavsett vart framtiden tar en.
Vera DK crew
2024-05-11 16:52:40
SV: Sunclass
Vadå ska vi inte få högre lön ?
Vet ni hur dålig B lönen är. Den är verkligen B.
Jag som hoppades på att de skulle bli bättre
Frågande
2024-05-11 16:43:00
SV: Sunclass
Alex
tex Norwegian flyger direkt till flera av de flygplatser du nämner
Att charterflyget överlevt är inte lika med att det är lönsamt
Att Sunclass måste ta in mer kapital efter en mycket stark period för flyget som vi sett efter pandemin låter lite oroväckande. Hur blir det när trycket på resor minskar?
Alex
2024-05-11 13:14:27
SV: Sunclass
Chartern är lönsam annars hade den inte överlevt i alla år. Lågprisbolag ja visst, men vill du till någon grekisk ö som inte är Rhodos eller ev Kreta så finns inga andra direktflyg. Så vill du till Samos,Kos, eller Corfu finns Inge andra bra alternativ. Bodrum, Dalaman och Antalya lika så. Chartern är här för att stanna.
Frågande
2024-05-11 10:25:02
SV: Sunclass
Måste vara svårt att få lönsamhet i denna typen av produktion?
Konkurrensen från lågprisbolagen som kan klämma in många sektorer med ett större nätverk.
Är det inte bättre att låta dessa bolag ta över all produktion?
Vad är planen framåt? Utförs någon wet lease för att optimera användandet av flottan?
sv Fråga
2024-05-09 16:47:22
SV: Sunclass
1999 hade cabin crew i dåvarande Premiar/MyTravel, samma löner som från Scanair tiden. Vilket de få som är kvar från den tiden fortfarande har.
Fråga
2024-05-08 21:32:14
SV: Sunclass
Hur kam lönen varit högre 1999?
@Nepster
2024-05-08 13:10:52
SV: Sunclass
Det var högre löner 1999.
:-)
Nepster
2024-05-08 10:54:47
SV: Sunclass
Hur menar du @Vera DK crew? Vid nästa avtalsförhandling 2025? Tror inte det.
Den parallella löneskalan för nyanställda är ju ett skämt. En lönenivå från 1999..
@Vera
2024-05-07 21:34:52
SV: Sunclass
Har du missat hur mycket Sunclass går back?? Önskar alla i kabin i Sverige högre välförtjänta löner men tyvärr…..
Vera DK crew
2024-05-07 13:58:47
SV: Sunclass
Sist jag flög var senaste galley gossip att de för oss i DK crew väntar den största löneökning någonsin! Äntligen händer de!
100% för 80 %
2024-04-20 18:12:23
SV: Sunclass
Jaså min skatteåterbäring gick på content på OF
@Gunnar
2024-04-20 14:12:18
SV: Sunclass
All skatteåterbäring har väl gått till köp av charterresor i sommar enligt charterbolagen, hoppas det stämmer så folk får behålla jobben!
Gunnar
2024-04-20 09:25:56
SV: Sunclass
En otrolig prisökningar och sen en dyr euro mot kronan. Vad tror ni om sommarsäsongen ? Kommer folk kosta på sig att resa charter ?
Gh
2024-04-20 08:13:24
SV: Sunclass
Har definitivt märkt att resorna blivit mycket dyrare när jag bokade i sommar i förhållande till föra året.
Kick
2024-04-20 00:15:36
SV: Sunclass
Ja dem går med förlust så det ryker om det.Bara vänta och se vad som händer.
@Ewa
2024-04-19 22:52:44
SV: Sunclass
Har du missat att allt blivit dyrare???
@Ewa
2024-04-19 20:41:02
SV: Sunclass
@Ewa/Sara (+övriga alias) vad tror du själv?
Ewa
2024-04-19 17:06:31
SV: Sunclass
Vad är egentligen anledningen att de går så med förlust ? Resorna är ju dyrare än tidigare
sv Fundersam
2024-04-18 16:48:31
SV: Sunclass
Det har inte gjorts någon rekonstruktion i Sunclass. Ägartillskott är något annat.
Eller vad menar du?
Fundersam
2024-04-18 13:09:48
SV: Sunclass
Kan man verkligen ha bolag i sin egna koncern som man bara väljer att betala mindre för internt. Alltså att Sunclass inte får tillräckligt betalt från Ving och övriga bolag inom koncernen för utförda flygningar, och sedan dra det till en rekonstruktion och skriva av skulder till externa leverantörer?

Låter lite för enkelt. Det borde rimligen en rekonstruktör sätta stopp för. Men hittils betalar Stordalen för Sunclass förluster inom koncernen.
Charter-Jockey
2024-04-18 12:16:32
SV: Sunclass
Tyvärr är det nog helt korrekt att Sunclass förlorar stora summor pengar, de bär på en enorm skuldbörda som de inte kan ta sig ur genom operationen! - som de annars har angett i sina årsredovisningar för de senaste åren.

Men det spelar ingen roll så länge kapitalfonderna och jordgubbskungen från Norge villigt täcker de pengar som går förlorade på årsbasis.

Om kapitalfonderna och den norska ägaren så småningom tröttnar på att förlora pengar på Sunclass, så blir det tyvärr neddragningar och eller företagsrekonstruktioner, vilket redan har diskuterats här.

Sunclass går inte i konkurs, men alternativet och den framtidsinriktade nödvändigheten kan vara lika dyster för många av de anställda.
kenneth
2024-04-17 19:25:09
SV: Sunclass
Ving gruppen behöver Sunclass till en viss del, Ingen vill vara i händerna på andra aktörer och sen helheten med att boka resan med Ving flyg med Vings bolag är oslagbart. Det är skillnad på prime flygbolagen kontra lågpris. Bokar man resa till prime destinationerna där man har volymen så är det det egna bolaget man flyger med.

Visst till "yx" odd" destinationer, landsort, korta serier kan man ta in 3 part lågpris ala Jettime, BRA mm

Men kanske Sunclass må bra av att banta sin flotta lite. Ge bort landsort och alla avgångar förutom ARN/GOT/CPH/OSL där volymen finns.
Lise
2024-04-17 13:16:40
SV: Sunclass
Märkligt de där egentligen, att det mest är lågprisbolagen som lyckas gå med vinst. Charter och reguljär har det mycket tuffare. Är det personalkostnaderna som drar ner vinstmöjligheterma ?
Sunclass’er
2024-04-10 04:28:26
SV: Sunclass
@Sara

Om du tror att du har varit i Sunclass i nio år så är du ett troll.

Sunclass är tidigare TC Scandinavia - kanske tjänade de pengar då.

Problemet, som jag ser det, är att Sunclass aldrig har tjänat pengar, ökar skulderna och även moderbolaget har förlorat pengar – enligt våra redovisningar, bland annat på grund av flygbolagskoncernen.

Det som är bra är att NLTG inte klarar sig utan Sunclass – men inom flyget vet man aldrig vad som väntar för nästa ekonomiska stagnation eller värre.
Hepp
2024-04-09 21:31:28
SV: Sunclass
Trots att charterresorna är dyrare än någonsin….
N/a
2024-04-09 20:50:30
SV: Sunclass
@Sara

Om du var i bolaget i 9 år och slutade innan pandemin så tror jag att Sunclass (tidigare Thomas Cook Airlines Scandinavia) gjorde vinst varje år du var där. Den skandinaviska delen av koncernen gjorde upprepade miljardvinster.
Moderkoncernen som inkluderade engelsmän och tyskar gick inte så bra vilket som bekant slutade med konkurs och det är nog de siffrorna du tänker på. De siffrorna har emellertid ingen som helst bäring på den skandinaviska produktionen idag. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
AL
2024-04-09 18:39:54
SV: Sunclass
En av årsakene til at Thomas Cook gikk dårlig før pandemien var fordi moderbolaget i UK Thomas Cook Group PLC tok alle pengene til Thomas Cook Northern Europe. Den Skandinaviske delen gikk veldig bra men hjalp lite når pengene ble slukt av den Britiske delen som gikk konkurs i 2019

Utfordringene etter pandemien har vært OY-VKF og OY-VKI som har hatt lange bakkeopphold pga teknisk. Mye innleie fra andre selskaper har kostet Sunclass store beløp + inflasjon og høye drivstoff priser. På et tidspunkt i 2023 hadde Sunclass kun 12 millioner Danske kroner i kontanter før de fikk tilført over 300 millioner av eierne
@Sara
2024-04-09 17:49:30
SV: Sunclass
Sara, om du nu stannade i 9 år och bolaget gick så dåligt, vilka strategier tog man till för att försöka vända på skutan?
Sara
2024-04-09 15:44:53
SV: Sunclass
Har den någonsin gått plus för detta bolag ?
Jag jobbade innan pandemin på DK och tycket varje år tryckte de på hur mycket företaget gick bak hela tiden. Hur får de att gå runt om de går med förlust konstant ?
Jag är själv inte kvar idag. Utbildade mig inom välfärden och arbetar där idag.
Men under mina nio år i företaget hörde man aldrig att bolaget gick med vinst. Bara brakförlust på brakförlust.
kenneth
2024-04-09 08:47:42
SV: Sunclass
Problemet med Sunclass kan nog vara att man flyger lite för mycket egen produktion.
Går dom ner till tex 50-60% ( minska flottan lite)med det egna bolaget och lämnar det "olönsamma" till tex Jettime så kan dom nog komma på fötter igen.
Det var väl så TUI gjorde men där drog dom ner för mycket med deras egna bolag vilket straffar dom nu när man hör att många inte vill betala dyra resor och sen åka med lågprisbolag som TUI anlitar tex Jettime, BRA med flera. utan då flyger med VING istället som flyger med Sunclass i större utsträckning.

N/a
2024-04-09 01:18:35
SV: Sunclass
Vi är överens om att koncernen måste generera pengar till ägarna för att det ska hålla långsiktigt. Jag delar däremot av tidigare anförda skäl inte de förefallande dystra prognoserna från vissa, för möjligheterna att det kommer att ske. Förhoppningsvis redan innevarande verksamhetsår.
Sunclass’er
2024-04-07 15:40:59
SV: Sunclass
Inga domedagsprofetior här

Men en nykter observation att Sunclass meddelade förra året att de skulle klara sig på egen hand utan kapital från ägarna och de förväntade sig ett Rörelseresultat i samma utsträckning som räkenskapsåret 21/22.

Så blev det inte – räkenskapsåret 22/23 tillkom pengar när kassan var tom och Rörelsevinsten missade med femdubbling.

Men det är korrekt att så länge moderbolaget är villigt att kasta in 2-300 miljoner i bolaget varje år så är allt bra??
N/a
2024-04-07 10:06:03
SV: Sunclass
Var man väljer att redovisa förlusten i en koncern med ett inhouse-flygbolag är egentligen en teknikalitet. Koncernens resultat är det som räknas och även om det också är förlust i det här fallet gör koncernen operating profit, före amorteringar på lån som ska vara betalda 2026. En stor anledning till utgifterna förra räkenskapsåret var irregularities i flygbolaget, med anledning av en stillastående A330 och en utmanad Thailandsproduktion. Problem som till stora delar är avhjälpta, vilket kommer visa sig i innevarande års resultat. Därtill pågår flottförnyelsen för fullt vilket drastiskt kommer att sänka bränslekostnader och ytterligare förbättra produkten. Jag tror domedagsprofeterna kan lugna ner sig lite:)
YK
2024-04-07 01:05:11
SV: Sunclass
Blir troligen inhyrning ACMI väldigt mycket framöver.Ju billigare desto bättre typ.
NLt
2024-04-06 22:57:54
SV: Sunclass
Koncernen "Nordic Leisure Travel Group" (tidigare Thomas Cook Northern Europe) äger researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt hotellbolaget Hotels & Resorts med varumärkena Sunwing Family Resorts, Ocean Beach Club och Sunprime Hotels.

Ganska enkel mattematik. Moderbolagen betalar för lite för resorna.
Man gör väl som JetTime och Braathens. Kör en rekonstruktion, skriver av lite skulder och kör på som om inget hänt. Känns rätt planerat.
DK VKG
2024-04-06 21:13:31
SV: Sunclass
Uppgifterna verkar tyvärr stämma.. så vad gör man nu då och vartifrån blöder man mest? Longhaul haul verksamheten eller problem med maskinerna?.. och ska man köra då på som vanligt och blöda ännu mer eller komma upp med något nytt kreativt? Intressant hur det utvecklar sig.
pf
2024-04-06 19:05:34
SV: Sunclass
Vkg,

e24.no er en seriös businesstidning her i oljelandet;

https://e24.no/naeringsliv/i/4onrmE/stordalens-flyselskap-tapte-nesten-200-millioner
Sunclass’er
2024-04-06 11:31:23
SV: Sunclass
Läs artikeln som länkas till.

Läs deras konton – de är offentligt tillgängliga.

Det är inga illvilliga rykten – utan dyster verklighet
AL
2024-04-05 22:01:50
SV: Sunclass
Stemmer nok at de hadde et stort underskudd og at kassen var nesten tom


https://e24.no/naeringsliv/i/4onrmE/stordalens-flyselskap-tapte-nesten-200-millioner?utm_source=kopierlink&utm_content=deleknapp&utm_campaign=bunn
@AK
2024-04-05 17:56:04
SV: Sunclass
Håller med Vkg, källa på dina uppgifter?
Vkg
2024-04-05 14:25:34
SV: Sunclass
Var såg du det, eller vill du bara sprida illasinnade rykten?
Sunclass’er
2024-04-05 11:47:32
SV: Sunclass
Under det femte året har Sunclass misslyckats med att tjäna pengar – men förlorat 1 miljard DKR. Bolaget har fått pengar under räkenskapsåret 21/22 och den kortfristiga skulden är lite över 800 miljoner DKR.

Skulden hos storbanken och Tillväxtfonden skjuts upp i ett år. Sunclass nya bränslesnåla flygplan kommer att bokas först under innevarande verksamhetsår.

Tyvärr kommer även moderbolaget Spies ur räkenskapsåret 21/22 med en miljonförlust.

Läs deras årsredovisning – det är ingen rolig läsning.
 

Tillbaka

Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev