Tråden startades av: AK  2024-04-05 01:10:26
Sunclass 
Såg att det inte går speciellt bra för bolaget!Pengar måste skjutas till,inte direkt oväntat har man tagit sig vatten över huvudet ?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

100% för 80 %
2024-04-20 18:12:23
SV: Sunclass
Jaså min skatteåterbäring gick på content på OF
@Gunnar
2024-04-20 14:12:18
SV: Sunclass
All skatteåterbäring har väl gått till köp av charterresor i sommar enligt charterbolagen, hoppas det stämmer så folk får behålla jobben!
Gunnar
2024-04-20 09:25:56
SV: Sunclass
En otrolig prisökningar och sen en dyr euro mot kronan. Vad tror ni om sommarsäsongen ? Kommer folk kosta på sig att resa charter ?
Gh
2024-04-20 08:13:24
SV: Sunclass
Har definitivt märkt att resorna blivit mycket dyrare när jag bokade i sommar i förhållande till föra året.
Kick
2024-04-20 00:15:36
SV: Sunclass
Ja dem går med förlust så det ryker om det.Bara vänta och se vad som händer.
@Ewa
2024-04-19 22:52:44
SV: Sunclass
Har du missat att allt blivit dyrare???
@Ewa
2024-04-19 20:41:02
SV: Sunclass
@Ewa/Sara (+övriga alias) vad tror du själv?
Ewa
2024-04-19 17:06:31
SV: Sunclass
Vad är egentligen anledningen att de går så med förlust ? Resorna är ju dyrare än tidigare
sv Fundersam
2024-04-18 16:48:31
SV: Sunclass
Det har inte gjorts någon rekonstruktion i Sunclass. Ägartillskott är något annat.
Eller vad menar du?
Fundersam
2024-04-18 13:09:48
SV: Sunclass
Kan man verkligen ha bolag i sin egna koncern som man bara väljer att betala mindre för internt. Alltså att Sunclass inte får tillräckligt betalt från Ving och övriga bolag inom koncernen för utförda flygningar, och sedan dra det till en rekonstruktion och skriva av skulder till externa leverantörer?

Låter lite för enkelt. Det borde rimligen en rekonstruktör sätta stopp för. Men hittils betalar Stordalen för Sunclass förluster inom koncernen.
Charter-Jockey
2024-04-18 12:16:32
SV: Sunclass
Tyvärr är det nog helt korrekt att Sunclass förlorar stora summor pengar, de bär på en enorm skuldbörda som de inte kan ta sig ur genom operationen! - som de annars har angett i sina årsredovisningar för de senaste åren.

Men det spelar ingen roll så länge kapitalfonderna och jordgubbskungen från Norge villigt täcker de pengar som går förlorade på årsbasis.

Om kapitalfonderna och den norska ägaren så småningom tröttnar på att förlora pengar på Sunclass, så blir det tyvärr neddragningar och eller företagsrekonstruktioner, vilket redan har diskuterats här.

Sunclass går inte i konkurs, men alternativet och den framtidsinriktade nödvändigheten kan vara lika dyster för många av de anställda.
kenneth
2024-04-17 19:25:09
SV: Sunclass
Ving gruppen behöver Sunclass till en viss del, Ingen vill vara i händerna på andra aktörer och sen helheten med att boka resan med Ving flyg med Vings bolag är oslagbart. Det är skillnad på prime flygbolagen kontra lågpris. Bokar man resa till prime destinationerna där man har volymen så är det det egna bolaget man flyger med.

Visst till "yx" odd" destinationer, landsort, korta serier kan man ta in 3 part lågpris ala Jettime, BRA mm

Men kanske Sunclass må bra av att banta sin flotta lite. Ge bort landsort och alla avgångar förutom ARN/GOT/CPH/OSL där volymen finns.
Lise
2024-04-17 13:16:40
SV: Sunclass
Märkligt de där egentligen, att det mest är lågprisbolagen som lyckas gå med vinst. Charter och reguljär har det mycket tuffare. Är det personalkostnaderna som drar ner vinstmöjligheterma ?
Sunclass’er
2024-04-10 04:28:26
SV: Sunclass
@Sara

Om du tror att du har varit i Sunclass i nio år så är du ett troll.

Sunclass är tidigare TC Scandinavia - kanske tjänade de pengar då.

Problemet, som jag ser det, är att Sunclass aldrig har tjänat pengar, ökar skulderna och även moderbolaget har förlorat pengar – enligt våra redovisningar, bland annat på grund av flygbolagskoncernen.

Det som är bra är att NLTG inte klarar sig utan Sunclass – men inom flyget vet man aldrig vad som väntar för nästa ekonomiska stagnation eller värre.
Hepp
2024-04-09 21:31:28
SV: Sunclass
Trots att charterresorna är dyrare än någonsin….
N/a
2024-04-09 20:50:30
SV: Sunclass
@Sara

Om du var i bolaget i 9 år och slutade innan pandemin så tror jag att Sunclass (tidigare Thomas Cook Airlines Scandinavia) gjorde vinst varje år du var där. Den skandinaviska delen av koncernen gjorde upprepade miljardvinster.
Moderkoncernen som inkluderade engelsmän och tyskar gick inte så bra vilket som bekant slutade med konkurs och det är nog de siffrorna du tänker på. De siffrorna har emellertid ingen som helst bäring på den skandinaviska produktionen idag. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
AL
2024-04-09 18:39:54
SV: Sunclass
En av årsakene til at Thomas Cook gikk dårlig før pandemien var fordi moderbolaget i UK Thomas Cook Group PLC tok alle pengene til Thomas Cook Northern Europe. Den Skandinaviske delen gikk veldig bra men hjalp lite når pengene ble slukt av den Britiske delen som gikk konkurs i 2019

Utfordringene etter pandemien har vært OY-VKF og OY-VKI som har hatt lange bakkeopphold pga teknisk. Mye innleie fra andre selskaper har kostet Sunclass store beløp + inflasjon og høye drivstoff priser. På et tidspunkt i 2023 hadde Sunclass kun 12 millioner Danske kroner i kontanter før de fikk tilført over 300 millioner av eierne
@Sara
2024-04-09 17:49:30
SV: Sunclass
Sara, om du nu stannade i 9 år och bolaget gick så dåligt, vilka strategier tog man till för att försöka vända på skutan?
Sara
2024-04-09 15:44:53
SV: Sunclass
Har den någonsin gått plus för detta bolag ?
Jag jobbade innan pandemin på DK och tycket varje år tryckte de på hur mycket företaget gick bak hela tiden. Hur får de att gå runt om de går med förlust konstant ?
Jag är själv inte kvar idag. Utbildade mig inom välfärden och arbetar där idag.
Men under mina nio år i företaget hörde man aldrig att bolaget gick med vinst. Bara brakförlust på brakförlust.
kenneth
2024-04-09 08:47:42
SV: Sunclass
Problemet med Sunclass kan nog vara att man flyger lite för mycket egen produktion.
Går dom ner till tex 50-60% ( minska flottan lite)med det egna bolaget och lämnar det "olönsamma" till tex Jettime så kan dom nog komma på fötter igen.
Det var väl så TUI gjorde men där drog dom ner för mycket med deras egna bolag vilket straffar dom nu när man hör att många inte vill betala dyra resor och sen åka med lågprisbolag som TUI anlitar tex Jettime, BRA med flera. utan då flyger med VING istället som flyger med Sunclass i större utsträckning.

N/a
2024-04-09 01:18:35
SV: Sunclass
Vi är överens om att koncernen måste generera pengar till ägarna för att det ska hålla långsiktigt. Jag delar däremot av tidigare anförda skäl inte de förefallande dystra prognoserna från vissa, för möjligheterna att det kommer att ske. Förhoppningsvis redan innevarande verksamhetsår.
Sunclass’er
2024-04-07 15:40:59
SV: Sunclass
Inga domedagsprofetior här

Men en nykter observation att Sunclass meddelade förra året att de skulle klara sig på egen hand utan kapital från ägarna och de förväntade sig ett Rörelseresultat i samma utsträckning som räkenskapsåret 21/22.

Så blev det inte – räkenskapsåret 22/23 tillkom pengar när kassan var tom och Rörelsevinsten missade med femdubbling.

Men det är korrekt att så länge moderbolaget är villigt att kasta in 2-300 miljoner i bolaget varje år så är allt bra??
N/a
2024-04-07 10:06:03
SV: Sunclass
Var man väljer att redovisa förlusten i en koncern med ett inhouse-flygbolag är egentligen en teknikalitet. Koncernens resultat är det som räknas och även om det också är förlust i det här fallet gör koncernen operating profit, före amorteringar på lån som ska vara betalda 2026. En stor anledning till utgifterna förra räkenskapsåret var irregularities i flygbolaget, med anledning av en stillastående A330 och en utmanad Thailandsproduktion. Problem som till stora delar är avhjälpta, vilket kommer visa sig i innevarande års resultat. Därtill pågår flottförnyelsen för fullt vilket drastiskt kommer att sänka bränslekostnader och ytterligare förbättra produkten. Jag tror domedagsprofeterna kan lugna ner sig lite:)
YK
2024-04-07 01:05:11
SV: Sunclass
Blir troligen inhyrning ACMI väldigt mycket framöver.Ju billigare desto bättre typ.
NLt
2024-04-06 22:57:54
SV: Sunclass
Koncernen "Nordic Leisure Travel Group" (tidigare Thomas Cook Northern Europe) äger researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt hotellbolaget Hotels & Resorts med varumärkena Sunwing Family Resorts, Ocean Beach Club och Sunprime Hotels.

Ganska enkel mattematik. Moderbolagen betalar för lite för resorna.
Man gör väl som JetTime och Braathens. Kör en rekonstruktion, skriver av lite skulder och kör på som om inget hänt. Känns rätt planerat.
DK VKG
2024-04-06 21:13:31
SV: Sunclass
Uppgifterna verkar tyvärr stämma.. så vad gör man nu då och vartifrån blöder man mest? Longhaul haul verksamheten eller problem med maskinerna?.. och ska man köra då på som vanligt och blöda ännu mer eller komma upp med något nytt kreativt? Intressant hur det utvecklar sig.
pf
2024-04-06 19:05:34
SV: Sunclass
Vkg,

e24.no er en seriös businesstidning her i oljelandet;

https://e24.no/naeringsliv/i/4onrmE/stordalens-flyselskap-tapte-nesten-200-millioner
Sunclass’er
2024-04-06 11:31:23
SV: Sunclass
Läs artikeln som länkas till.

Läs deras konton – de är offentligt tillgängliga.

Det är inga illvilliga rykten – utan dyster verklighet
AL
2024-04-05 22:01:50
SV: Sunclass
Stemmer nok at de hadde et stort underskudd og at kassen var nesten tom


https://e24.no/naeringsliv/i/4onrmE/stordalens-flyselskap-tapte-nesten-200-millioner?utm_source=kopierlink&utm_content=deleknapp&utm_campaign=bunn
@AK
2024-04-05 17:56:04
SV: Sunclass
Håller med Vkg, källa på dina uppgifter?
Vkg
2024-04-05 14:25:34
SV: Sunclass
Var såg du det, eller vill du bara sprida illasinnade rykten?
Sunclass’er
2024-04-05 11:47:32
SV: Sunclass
Under det femte året har Sunclass misslyckats med att tjäna pengar – men förlorat 1 miljard DKR. Bolaget har fått pengar under räkenskapsåret 21/22 och den kortfristiga skulden är lite över 800 miljoner DKR.

Skulden hos storbanken och Tillväxtfonden skjuts upp i ett år. Sunclass nya bränslesnåla flygplan kommer att bokas först under innevarande verksamhetsår.

Tyvärr kommer även moderbolaget Spies ur räkenskapsåret 21/22 med en miljonförlust.

Läs deras årsredovisning – det är ingen rolig läsning.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev