Tråden startades av: SQ321  2024-05-21 14:41:29
Singapore Airlines - En död i kraftig turbulens 
Singapore Airlines flight SQ321 på väg från London Heathrow till Singapore den 20 maj fick nödlanda i Bangkok efter att ha flugit in i ett extremt turbulent område där hav möter land över Burma.
En människa har omkommit och ca 30 personer skadats. När man tittar på Flightradar24 så ser man att flygplanet på någon minut förlorar 6000 fot / 2000 meter.
Flygplanet ligger i cruise på 37000 fot när går in i turbulent luft och någon minut senare stabiliseras flygplanet på 31000 fot för att inom kort vektoreras mot Bangkok Suvarnabhumi flygplats

https://www.flightradar24.com/2024-05-21/08:08/1x/SIA321/354eb60f

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Captain X
2024-06-01 19:49:40
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Moln finns på alla höjder från markninvå till ca 10000m höjd. Konvektiva moln CB kan nå mycket högre, så långt som till FL 500 dvs 50000 fot samt att konvektiva moln har en utbredning horisontellt på toppen kallat städet. Sök gärna information om moln och olika molnslag på SMHI.se
Moln
2024-06-01 14:15:57
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Moln sträcker sig ibland över den höjd ett flygplan kan flyga på. Många gånger kan det bero på flygplanets vikt.
Ibland att flygplanet har nått sitt tak.
Ingrid Bergman
2024-05-31 20:42:38
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Hur kan ett flygplan på hög höjd ens hamna i moln när det flyger över dem i atmosfären?
Cat
2024-05-30 15:28:36
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Flyger man i ett molnigt område med CB's, och man rundar molnen är den närliggande luften ofta orolig. I mindre eller större omfattning och turbulent.
Light till serve turbulence.
Detta betraktas inte som Cat.

Cat är det när man flyger i klarblå himmel, och inte med några synbara moln. De luftströmmar som rör då sig mot varandra i olika hastigheter ger Cat.

Alltså med en klarblå himmel utan synbara moln, och turbulence uppstår.
Då är det Cat.
Google
2024-05-30 14:38:49
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Google, och inte ett ord om jetströmmar?

Klarluftsturbulens är ett atmosfäriskt fenomen då turbulens uppstår i luften utan någon föregående varning i form av till exempel molnbildning. Klarluftsturbulens uppstår då luftströmmar som rör sig i olika hastigheter möter varandra.

Så om de inte flög i moln så är det CAT.
sv Pelle
2024-05-30 14:32:20
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Svara själv på Mjau's fråga.
Pilot
2024-05-30 14:31:49
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
okej, det blev jobbigt nu, då får vi nog tolka turbulens i klarluft utanför moln som CAT.
sv thomas
2024-05-30 14:28:01
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Så väderkartorna är irrelevanta !? Intressant att en som inte är pilot,
och aldrig varit det tycker att väderkartor är irrelevanta.

Tröttsamt med "hittepå" snack.
FC 777
2024-05-30 14:04:08
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Vad är det med alla? Är det så svårt att läsa de fakta,
som finns i de seriösa inläggen. Angående mjau's fråga - GOOGLA.
När vi professionella piloter svarar, då tror inte de mindre kunniga på oss.

Märkligt att icke piloter vet mest.
thomas
2024-05-30 13:23:17
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
De flög ju i ett väderområde som sågs på radar
De drabbades av CAT
Pelle
2024-05-30 13:09:35
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Vill FC777 vara så vänlig att svara på Mjaus fråga.
sv thomas
2024-05-30 13:02:44
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
"sen festen seatbelt skyltar på nån minut innan tyder på bara en sak CAT det syns inte på väderradarn"

Varför tände de fasten seat belt, om de inte såg något på radarn?
Ditt "resonemang" haltar som vanligt!
FC 777
2024-05-30 12:50:07
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
@ thomas Du tycker att du är smartare än The Transport Safety Investigation Bureau of Singapore (TSIB). Detta är löjeväckande. CAT spöket har satt sig på "hjärna".
Lägg ner!!
thomas
2024-05-30 12:38:53
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Bertil 1 läs "mjaus" kommentar
Det snabba förloppet tyder på CAT som jag skrivit från början, sen kan du komma med dina kartor och anklagelser, som.är helt irrelevanta.
Mjau
2024-05-30 09:57:10
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
men om de inte var inne i moln, så var de väll i klarluft och då börjar man väll ändå närma sig definitionen för CAT, eller?
Bertil 1
2024-05-30 09:52:48
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
@Svara och Jetstream, CAT kan förekomma i andra sammanhang än jetströmmar. Det kan förekomma över bergskedjor när vindarna är starka tvärs en bergskedja, sk lävågor och i cirrusmoln klassas det som CAT. Men som definitionen säger, klarluft, var inte detta fallet med SQ321 som befann sig i ett monsunområde med CB och moln.
Svara!
2024-05-30 08:10:19
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Kan CAT bara förekomma i samband med jetströmmar?
Captain X
2024-05-30 08:00:41
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Till ” Jetstream ” och alla andra som inte fattar vad andra begriper. Det är skillnad på hur man kategoriserar och definierar CAT och Turbulens av andra orsaker såsom tex konnektiva moln Cumulus, Towering Cumulus och CB. Turbulens finns även av andra orsaker. Läs på på Wikipedia eller SMHI eller på annat vis.
För övrigt försök förstå att det som hände SQ321 i det här fallet härrörde sig till CB aktivitet och Inte CAT. CB moln ska man hålla ordentligt avstånd till när man flyger, krafterna är oerhörda. Flög man ’ för nära ’ i det här fallet vill jag inte spekulera i, det får utredningen visa.
Jetstream
2024-05-29 23:00:26
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Ursäkta att jag bryter in, men när bestämdes det att CAT bara kan förekomma med Jetströmmar?
Bertil 1
2024-05-29 22:19:28
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
@thomas, är du ett troll eller vad är det inte du förstår. Har du sett den gällande SWC kartan? Kan du utläsa och förstå en sådan väderkarta? I så fall, släpp då CAT spöket. Klart man försöker undvika alla CB i området, men ibland går det inte utan man försöker trixa sig emellan. Väderradar är bra, men ibland kan även den missa något beroende på olika anledningar.
Flygexpert?!
2024-05-29 19:59:02
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Måste bara säga att det är bedrövligt att en viss ”flygexpert” stod i Radio P1 på bästa sändningstid och pratade om ”extremt ovanliga osynliga slukhål i luften”, att ”flygplanet föll 6000 fot” m.m. Helt felaktiga och påhittade saker som bara skrämt upp allmänheten. Denna ”expert” borde pensionera sig, helst igår!
thomas
2024-05-29 17:32:27
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Ingen pilot flyger in i ett på väderradar farligt turbulent område, man undviker till vilket pris som helst flyger runt,, sen festen seatbelt skyltar på nån minut innan tyder på bara en sak CAT det syns inte på väderradarn.
Bertil 1
2024-05-29 14:42:33
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
The Transport Safety Investigation Bureau of Singapore (TSIB) har nu lämnat en preliminär rapport över händelsen med SQ321. TSIB har läst av data från flight data recorder (FDR) and cockpit voice recorder (CVR). Kortfattat hände följande enligt rapporten.

Kl. 07:49:21 (UTC) 21 Maj, passerade flygplanet över södra delen av Myanmar på 37,000 ft i ett område med konvektiva moln och CB.

b. Kl 07:49:32 piloten och ropade ut och aktiverade fasten seat belt skylten

c. Kl 07:49:40 inträffade det kraftiga nersvepet då de som inte var bältade åkte ur stolarna

d. Kl 07:49:41 inträffade uppsvepet och de obältade åkte ner i stolar eller golv.

Samtliga som spekulerat i hur mycket flygplanet ”föll” i turbulensen kommer att bli grovt besvikna. Det handlade endast om 178 ft vilket motsvarar 54 meter. Förloppet pågick endast i 4,6 sek men men i två sekvenser, det första kortare med nersvep och den andra lite längre med uppsvep. Båda med stora G krafter. De 6000ft som många inkl TV flygexpert påstått att flygplanet föll var en helt normal höjdändring ner till 31000ft eftersom man fått Ok på att diverta till Bangkok.

Utdrag ur rapporten kan läsas på:

https://www.mot.gov.sg/news/details/transport-safety-investigation-bureau-preliminary-investigation-findings-of-incident-involving-sq321
FC777
2024-05-28 20:33:41
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Läs tidigare inlägg nedan. Där finns svaret.
Captain X
2024-05-28 19:27:03
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Det var då ett väldans tjatande om CAT. För er som Inte vet vad det är och orsaken därtill ska goggla och söka svar, Wikipedia har bra information. CAT förekommer runt Jetströmmar på hög höjd 7000 - 12000 m höjd eller över bergskedjor. Jag tittade på SWC kartan för området där SQ flög när det hände och det var utfärdat varning för CB med toppar upp till FL500. Någon jetström över Indiska Oceanen eller över Myanmar fanns överhuvudtaget Inte. Dom har fått turbulens pga de CB moln som fanns utmed färdvägen. Runt CB moln kan fallvindarna vara väldigt kraftiga sen är det så att ju närmare ekvatorn man befinner sig så desto högre blir de här molnen. Att flyga över FL500 finns det inget trafikflygplan som klarar av idag. Concorden flög högre men den flyger som bekant inte längre.

2024-05-28 16:22:44
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Hej FC777

Hur vet man att det inte var CAT de hamnade i?
Jag ifrågasätter inte, bara undrar och vill lära mig, så bli inte arg:)

FC 777
2024-05-28 15:29:04
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Osnutna fjortisar?
Tråkigt att så många diskussioner med dig, slutar på detta sätt.
Man kan inte alltid gå emot bättre vetande, och inte ha förmågan att inse att man har fel.

Jag har många år i flygbranschen, och har flugit mycket i samma område som SQ gjorde vid nämnda tillfälle. Det kan visst förekomma CAT i det området.

Men det var INTE CAT SQ 321 hamnade i. Försök att för en gångs skull inse fakta.

PS. Det är inte vi som uppträder som osnutna "fjortisar" DS.
Bertil 1
2024-05-28 11:11:50
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
@CB, jo det är klart att det är vindrelaterat när det härrör sig från CB. Beklagar om jag uttryckt mej oklart i någon kommentar. All turbulens handlar ju om vindfenomen som påverkar flygningen. Tack för ditt påpekande.
CB
2024-05-28 11:00:18
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Bertil, jag kan inte låta bli att fråga, hur menar du att det inte skulle vara vindrelaterat?

ESGG
2024-05-28 10:43:55
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
I flightradr24's podcast Avtalks senaste avsnitt går de igenom exakt det som captain X beskriver. Där har de granskat datan och ger tidsangivelser för händelseförloppet. Skulle rekommendera vissa i denna tråd att lyssna på den innan de killgissar hejvilt.

Captain X
2024-05-28 09:28:47
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Tack Bertil 1, rätt ska vara rätt jag försökte reda upp en del fakta. . Det blev tyvärr många okunniga och tramsiga svar i den här tråden. Tyvärr förfaller det vara en del som inte har den blekaste aning om flygverksamhet.
Bertil 1
2024-05-28 09:01:41
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Tack Captain X, för ännu en gång en tydlig beskrivning av det troliga händelseförloppet. Hoppas det nu blir slut på denna diskussion och de som fortfarande tjatat om att orsaken är CAT och en massa annat hokuspokus med vindrelaterade orsaker kan ge med sig. Är det något i flygvärlden man skall vara ödmjuk för så är det att erkänna när man har fel, men så tycks inte vara fallet hos en del av kommentatorerna. Utgår från att dessa därför inte har sin verksamhet inom flygbranschen.
Captain X
2024-05-28 07:56:17
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
@ Kjell Hans. Försök inte sprida felaktigheter och egna teorier. CAT kan förekomma var som helst i lufthavet och områden med förutspådd CAT är alltid publicerade på SWC kartor. Vanligen är CAT förknippat med Jetströmmar. Att du sen blandar in olyckan med BA 38 en B777 på LHR har överhuvudtaget Ingenting med det här ämnet att göra. Haverirapporten kan vem som helst ta del av på nätet, läs den innan du gissar.
SQ flög i det här fallet i ett område med utbredd CB aktivitet, något som alltid inträffar sommartid i den här delen av världen pga Monsunen. Varför påstår jag det, jo därför att jag har lång erfarenhet av flygning i den här delen av världen. Dom flög på FL370 och fick tillstånd att sjunka till FL310, förmodligen för att byta höjd för att försöka komma ur turbulent luft. och flög till BKK eftersom dom råkat ut för en rejäl turbulens med personskador som säkert var relaterat till CB aktivitet. Enligt uppgift gjorde flygplanet en höjdförändring på ca 300ft. Det räcker för att människor kastas runt om man inte är fastspänd. Att dom gjorde an höjdförlust / fritt fall på 6000ft under ca 2 minuter är förmodligen en feltolkad uppgift i media. Dom fick klarering av ATC att sjunka till FL310 och sjunka 6000ft på ca 2 minuter är fullt möjligt. Flög dom för nära ett CB eller flera eller vad som orsakade det inträffade får utredningen visa. Sen kan man fråga sig om Seatbelt sign var tänd eller inte och om någon information hade givits till Kabinpersonalen och passagerarna från Piloterna om risk för turbulens. Hur det än är med det så Ska man Alltid ha bältet fastspänt när man sitter ner i sin stol. Turbulens kan komma plötsligt pga olika orsaker och utan att någon sådan är förutspådd på SWC kartorna. Piloter i pilotstol har Alltid bälten på, det ska passagerare också ha när dom sitter i sin stol.
Bertil 1
2024-05-27 19:38:46
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Glömde skriva mitt alias på kommentaren till @Kjell Hans.

2024-05-27 19:10:24
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
@Kjell Hans, jag vet inte riktigt vad du vill få fram på forumet med den ena felaktigheten efter den andra. CAT finns bara på hög höjd. När det gäller inflygningar handlar det om windshear, en helt annan sak. Sedan en direkt lögn, BA38 havererade inte pga något som hade med vindfenomen att göra. BA38 havererade pga av att den fick bränsleproblem i samband med isbildning i bränslesystemet och det matas inte fram bränsle till motorerna. Detta på väg in till LHR och strax innan banbörjan. Om du skall hänvisa till något så kolla åtminstone upp fakta innan.
X
2024-05-27 18:04:29
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Thomas, det är många i branschen som inte har en susning om hur ett flygplan fungerar, så det är inget du ska hänga upp dig på. Låt istället piloterna berätta hur det faktiskt fungerar, det är lättare så.
CAT
2024-05-27 17:55:42
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Kjell Hans, med vänlig ton säger jag att du tyvärr inte vet vad du pratar om eftersom du inte är pilot. Jag vill inte vara dum, du är säkert jätte bra på mycket annat.

Vid landning kan man råka ut för en wind shear eller fallvind som vissa svenskar vill kalla det. Det kan t.ex. ligga större moln, CB, som skapar detta fenomen. Begreppet Clear Air Turbulens på kort final har jag aldrig hört rapporteras.
777 pilot
2024-05-27 16:57:35
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
I sak har du rätt om CAT thomas. Men - det var inte det som drabbade SQ 321.

Som Bertil1 Skriver:" Studera aktuell väderkarta (SWC) för området SQ 321 flög genom så förstår du nog att det var vanliga CB man råkade ut för."
Sluta att killgissa!
Kjell Hans
2024-05-27 15:57:50
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
CAT eller klarluftsturbulens som det heter på flygspråk är ett väldigt svårförutsägbart fenomen i luften som kan inträffa även utan molnformationer av något slag. Det senaste kända haveriet vi har där detta konstaterats som haveriorsak är British Airways flight 38 från Beijing till London Heathrow för ett antal år sedan med en Boeing trippel-777 där flygplanet gick i backen på ett sådant sätt att det förlorade lyftkraften precis i landningfasen.
thomas
2024-05-27 15:53:26
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Jag skriver ett inlägg på detta forum vad jag skriver har ingen något med att göra, sköt era egna, men ni kan inte branschen därav angriper mina kommentarer, flygplanet råkade mycket troligt ut för en CAT
Är ni som kommenterar mig osnutna fjortisar som inte vet ett dugg om flyg, massor av icke initierade kommentarer här.
Konstigt
2024-05-27 15:02:02
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Thomas, jag tror inte du vet vad turbulens är, och jag tror inte du vet hur det påverkar flygplanet aerodynamiskt.
Det hoppar lite hit och dit, eller hur?
Bertil 1
2024-05-27 14:51:21
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
@thomas, nu får du sluta tjata om klarluftturbulens (CAT). Studera aktuell väderkarta (SWC) för området SQ 321 flög genom så förstår du nog att det var vanliga CB man råkade ut för. Även om inte CAT syns på väderradar så rapporterar flygplanen som passerar ett sådant område det hela till flygledningen så de kan varna för fenomenet, vilket inte varit fallet.
thomas
2024-05-27 12:57:38
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
En klarlufts turbulens kommer inte i moln eller vindar upp eller ner
Den bara slår till aviserar sig inte på väderradarn.
Finns videor på youtube där erfaren pilot fastställer detta som trolig orsak. Blir nog lag på att bältet ska vara fastspänt när man sitter i stolen. Då slipper ju även Cabin crew allt spring i gångarna.
Blir det en inskränkning? Nej tvärtom alla som satt med bältet på i de två insidencerna klarade sig helt utan skador, tror de inte ångrade sina försiktighetsåtgärder.
Pelle propeller
2024-05-26 19:11:36
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Sv:Thomas även om irland är viktigt land tror jag inte att deras airspace sträcker sig ner till Turkiet där det hände
thomas
2024-05-26 18:12:34
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Nu ytterligare en CAT flyginsident var det i Irlands airspace.
Varför sitter inte folk i sätet med bältet på under hela flighten.
oavsett om lång eller kort flight.
@ SMHI
2024-05-24 17:42:41
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Fenomenet är så extremt sällsynt, att det inte ens existerar.
DCS pilot
2024-05-24 12:47:46
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Har inte UK metoffice en vädertjänst där plan delar väderinfo via ACARS som senare andra plan kan ta emot i FMS systemet ? om en annan plan flygit förbi området får anda de som abonnerat till tjänsten vädervarningar om?
Tx
2024-05-23 20:49:21
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Finns ju en chans att det var så otroligt turbulent att man var nära eller i overspeed/stall och du faktiskt måste sjunka för att behålla marginaler. Skadorna på pax kan ju ha skett innan eller under tiden och är förmodligen av lösa förmål, datorer, trolleys osv… jag har inte läst några detaljer men bara några tankar.
SMHI
2024-05-23 20:47:55
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Allt följde med ner, massan och omgivande luft med samma densitet. Som en vertikal tryckvåg.

Det förklarar även att höjden inte ändrades på flightradar24 eller på höjdmätaren i cockpit.
Fenomenet är extremt sällsynt.

@ Okay
2024-05-23 20:05:11
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Du menar att planet hamnade i ett vacuum ?
I troposfären finns inga vacuum.
Okej
2024-05-23 17:57:14
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
eller så faller flygplanet med noll G. Beror det inte mer på hur man hämtar upp lyftkraften och då utsätter flygplanet för G krafter?
@Nja?
2024-05-23 17:33:38
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Om du läser inläggen noga, och kollar upp kunniga experters utlåtanden.
då kanske polletten ramlar ned.
KTH
2024-05-23 15:16:07
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
@Nja? "varför skulle flygplanet brytas i bitar för att det har förlorat lyftkraften?"

Ja,du Om ett flygplan faller "handlöst "6000ft" vilket inte var fallet med SQ.
Men om så vore, skulle planet med stor sannolikhet brutits sönder.

Varför undrar du? Därför att planet skulle överbelastas aerodynamiskt.

Civila plan är certifierade att klara, 2,5 G positiv belastning 1,5 G negativ belastning.
Överskrivs dessa värden riskerar planet att brytas sönder, vilket det finns exempel på.

Normala inflygningar och kursförändringar, är alltid beräknade på max 1,3G positiv belastning.

Aerodynamik är komplicerat, något att bita i för noviser.
Nja?
2024-05-23 13:15:20
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
varför skulle flygplanet brytas i bitar för att det har förlorat lyftkraften? Nja, det där blir en egen diskussion tror jag.
sv Kjell Hans
2024-05-23 13:08:07
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Det finns inte särskilt många "fjällformationer" i Indiska oceanen.

Den ofta anlitade svenska sk. flygexperten som tror att de föll handlöst 6000ft, diskvalificerar sig själv. Om så vore, skulle planet brytas i bitar.

Flera andra riktiga experter menar, att den okontrollerade höjd förändring var ca 375ft som värst. För att omedelbart följas av en kontrollerad nedstigning.
Kjell Hans
2024-05-23 12:39:02
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Flygplanet har förmodligen kommit in i luftströmmar där olika luftmassor förflyttar sig i olika riktningar. Det kan bero på lokala väderförhållanden, fjällformationer etc.
EK pilot
2024-05-22 18:02:32
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Om ett plan faller okontrollerat 6000ft. Med stor sannolikhet, bryts det då sönder.
Självklart var det en kontrollerad nedstigning. Det man upplever i kabinen, är alltid värre än vekligheten. Det kanske "föll" 10-15m.
thomas
2024-05-22 17:30:03
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Allt utom cat hade synts på flygplanets väderradar, dessutom har teafikledningen även inrapporterat, man undviker att flyga in i detta.
CAT överraskade så inga åtgärder han tas som sätta på Bälten etc
Bertil 1
2024-05-22 13:35:30
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
@LEAP-A, den svåra turbulensen inträffade förmodligen innan bytte höjd. Nedstigningen gjordes förmodligen efter det inträffade för att komma ur det turbulenta området eller när man bestämt sig för att nödlanda i BKK.
Alram Est
2024-05-22 13:32:27
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
vi kan inte utläsa var i flygningen Singapore Airlines utsattes för turbulensen bara genom Flightradar, men de gör en kursändring mot Bangkok för att sedan påbörja sitt sjunk från 370 till 310. Det kan ha varit hela havet stormar i det sjunket också, vi vet inte.
Bertil 1
2024-05-22 13:02:25
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
@CB, stämmer bra. Den kalla luften i ett CB faller ner mot marken i kraftiga nersvep. När vinden träffar marken breder vinden ut sig åt sidorna och ger upphov till vindskjuvning. Det kan innebära att när man vid landning flyger in under molnet har man motvind och när man flyger ut under molnet är det medvind. Ingen bra kombo vid landning.
LEAP-A
2024-05-22 12:42:27
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Till Bertil 1@ Menar du på allvar att det var en kontrollerad nedstigning när det ser ut som det gör på flygplanet och en dog och flera ligger på intensiven? Hoppas verkligen inte att du är pilot för då vill åtminstone inte jag flyga med dig om du flyger på det sättet.
CB
2024-05-22 11:05:47
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Har alltid blivit varnad för luften under städet på ett CB, stämmer det?
Bertil 1
2024-05-22 10:46:29
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Först får man beklaga det inträffade med tanke på den tragiska utgången. Tror inte det var CAT i detta fall flygplanet hamnade i. Om man studerar aktuell SWC karta som Captain X hänvisar till ser man att det är alldeles mörkrött i området av kraftiga CB. Då handlar det om åskceller och inte klarluftturbulens.
Det borde varit ganska rött även på piloternas väderradar, därför är frågan varför man hamnade i så kraftig turbulens. Det får utredningen visa på. Man blir lite beklämd när man ser en sk ”flygexpert” stå i TV och kommentera förloppet med att antyda att flygplanet sjönk 6000ft, när det mesta tyder på att det var en kontrollerad nedstigning eftersom man divertade till BKK och landade där 30 min senare. Dessutom påstod han att flygvägen var lagd så man flög över alla CB. Man flyger inte över alla CB i tropiska områden då de kan nå upp till FL 500, dvs 50000ft.
thomas
2024-05-22 08:52:32
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Flygplanet har drabbats av CAT (clear air turbulence) den ser man inte på väderradarn oavsett hur modern den är, den är heller inte ovanlig, finns ingen förvarning.
Ja folk är uppe och går står upp, man ska sitta ner med bältet på, klart man ska kunna gå på toa men övriga tiden bältet på.
Piloterna har ju alltid det lägsta bältet fastspänt under hela flygningen, detta av en uppenbar orsak som med detta fall, det är även reglerat.
Det förekommer konstant kraftiga höghöjdsvindar och olika grader av turbulens över hela lufthavet, som är i allra högsta grad rörligt i tre dimensioner.
Captain X
2024-05-22 08:00:24
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Baserat på egen erfarenhet av flygning i den här delen av världen och efter att ha studerat SWC kartan ( Väderkarta som förutspår signifikant väder för piloter ) så ser det ut som vanligt i luftrummet mellan Indien och Thailand under den här tiden på året dvs packat med CB moln ( Åska ) upp till väldigt hög höjd och det beror på att det är Monsun period samt också i år ett år med El Ninjo. Hur det nu kom sig att dom hamnade i den här situationen trots att B777 har en högmodern Väderradar får utredningen visa.
Adam
2024-05-22 07:51:46
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Ja Bertil, det verkar lite rörigt vad som har hänt och när, en död, det beskrivs att passagerare blöder ur öronen, kabinen är kaos, någon fick leta efter sin anhörig i kaoset, någon säger att flygplanet störtdök. Det måste ha varit ganska brutalt hursomhelst.
Jonna
2024-05-21 23:30:24
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Var med om liknande när jag flög charter till Cypern för ett par år sedan. Fruktansvärt en i besättningen fick åka ambulans in när vi hade landat.
Bertil 1
2024-05-21 17:56:14
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Det var ju en kontrollerad höjdminskning genom att sjunka till en lägre flygnivå. Detta i samband med att man divertade till BKK.
Pilot
2024-05-21 17:43:29
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
@flygrädd

Jag blir inte rädd.

Oerhört tragiskt men bra jobbat av besättningen
pf
2024-05-21 17:08:22
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Har lest at dödsfallet skyldes "heart attack".
Flygrädd
2024-05-21 15:19:30
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Vem blir inte flygrädd när man läser sånt här?
Pilot
2024-05-21 15:16:54
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Det blev nog en fullträff från lugn till helvete.
När det är lugnt i lufthavet måste personalen kunna jobba och passagerare gå på toaletten, så är det bara. Kusten och bergen i området kan nog vara bakomliggande faktorer.
Jörgen
2024-05-21 15:16:21
SV: Singapore Airlines - En död i kraftig turb ...
Tragiskt, men hur svårt är det att använda bälte?
 

Tillbaka

Vemco
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev