Tråden startades av: Roger  2024-06-18 08:58:47
Flygmotor 
Jobbar en flygtekniker med alla delar på ett flygplan, eller är det olika utbildningar och licenser för flygmotorer, elsystem, flygplanskroppen, roder och vingar o.s.v......?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sv Hakaol
2024-07-04 16:38:12
SV: Flygmotor
Jag var TC för Part145 och en Camo organisation.

Du har säkert synpunkter på det också!

/Pensionerad Teknisk chef
Hakaol
2024-07-04 07:35:36
SV: Flygmotor
Till Pensionerad Teknik Chef: Självklart om du har ett Part 66 av något slag så för att kunna utföra Underhåll så måste du vara en del av den organisationens Certifying Staff (du har säkert synpunkter på det också) Var du Teknisk Chef i en Part 145 eller en Camo Organisation.
sv Hakaol
2024-07-03 16:44:02
SV: Flygmotor
Skillnaden med Part-66 är att när du förnyar gentemot TS, så räcker det med att du lever. Part 145 organisationen där du jobbar gör ett "assesment" av dig, med givna tidsintervaller. Förstå då är din auktorisation förnyad.

/Pensionerad Teknisk chef
Hakaol
2024-07-03 15:56:14
SV: Flygmotor
Hade några gamla Flygteknikercertifikat -ICAO ANNEX1 kvar från Luftfartsverket om du minns så finns det en hel del skiullnader på dom bland annat så anger dom vilken typ av Radiocert man hade sedan även vilka typer man hade taxningstillstånd på .
Nya Part 66 Aircraft Maintenance Licence. IX Part Categories (där anges vilka du har till exempel : A, B1,B2 , C mm.)
XII Part Ratings (där anges vilka typer du har och behörigheter på respektive typ)
Tror vi är klara där.
Hakaol
2024-07-03 15:31:26
SV: Flygmotor
Verkar väldigt viktigt vi som hade gamla MM certifikat (kalla behörigheterna vad du vill) fick vid konvertering till EASA Part 66 Certifikat både behörigheter B1 och B2 finns en skillnad kanske har fel där också MM certifikat förnyades var 24 månad med intyg att man jobbat med flyg minst 6 månader däremot Part 66 förnyas vart 5:e år
sv Hakaol
2024-07-03 11:53:34
SV: Flygmotor
Tog fram mitt gamla MM-cert från början av 70-talet. Det var ett ICAO cert, anpassat av dåvarande "luftis". När sedan Part-66 infördes, så gav det per automatik B1 och B2 behörighet. Begreppen B1 och B2 existerade inte innan det.
Hakaol
2024-07-02 10:26:28
SV: Flygmotor
Vad jag menar med en Flygmekaniker är en som har behörigheterna Kategori A1, A2, A3 och A4 Ett certifikat för luftfartygsunderhåll enligt kategori A ger innehavaren rätt att utfärda underhållsintyg efter:Planerat linjeunderhåll (daglig tillsyn eller motsvarande) av mindre omfattning Åtgärdande av enkla fel inom ramarna för de uppgifter som specifikt anges i auktorisationen (tasktraining) enligt Del 145.
Sedan kommer behörigheterna B1 och B2 som jag har i ett Part 66 Certifikat. Det fanns något på sent 80-tal som sa att man fick glasscockpit om man gick typkurs på vissa flygplanstyper och hade man gjort det fick man B2 i MM Certifikatet
Hakaol
2024-07-02 10:08:52
SV: Flygmotor
1986 hade man ett MM certifikat idag är det för mig ett EASA Part 66 med både B1 och B2 behörighet
sv Hakaol
2024-07-01 15:52:52
SV: Flygmotor
Du påstod följande: "kan vara en flygmekaniker som har behörigheten också."
B1 och B2 var väl inte infört 1986.
Hakaol
2024-06-23 15:12:46
SV: Flygmotor
Självklart så är det bara Tekniker med ett giltigt EASA Part 66 B1 eller B2 som är Tekniker har själv ett B1 och B2 sedan 1986 . Har jag påstått något annat. Däremot om man till exempel gör en Base Maintenance så kan andra kategorier utföra inspektioner som releasas av en Tekniker och CRS på Base måste den som releasar ha C-Behörighet.
sv Hakaol
2024-06-23 12:26:00
SV: Flygmotor
Endast Tekniker med certifikat kallas Tekniker.
Tekniker
2024-06-22 20:01:07
SV: Flygmotor
B1 Tekniker kan mecka med allt i sin scope, vilket är allt i AMM och liknande dokument som inte klassas av EASA och företagets MOE som B2. Företaget kan sätta hårdare regler om B2 än regelverket. B2 El/Avionik har djupare kunskaper i el/avionik/autopilot osv. En B1 får inte releasa B2 jobb och en B2 får inte releasa B1 jobb. En tekniker B1/B2 är mest önskvärd och utan limiteringar. Tyvärr så skiljer man inte på lönen i Sverige mellan en B1/B2, B1 eller ren B2. Men en B1/B2 har betydligt bredare vardag i arbetet. Självklart får man jobba enligt CMM om företaget har godkännande för det, då blir det mer en kostnadsfråga och företagets scope som avgör.
Hakaol
2024-06-22 19:51:02
SV: Flygmotor
Svar om det menas flygtekniker beror lite påvilken maintenance task det är kan vara en flygmekaniker som har behörigheten också.
sv Hakaol
2024-06-22 13:55:49
SV: Flygmotor
Du menar Flygtekniker, eller hur.
Jervejint
2024-06-21 09:09:30
SV: Flygmotor
Nu är skrået väldigt mansdominerat, för med en bättre könsfördelning, så hade teknikerna kunnat pilla litt annorstädes.
Hakaol
2024-06-19 06:53:26
SV: Flygmotor
Enkelt utryckt flygtekniker kan skruva på det som finns i AMM (Aircraft Maintenance Manual) sedan finns det CMM (Component Maintenance Manual) som är komponentunderhåll.
Dan
2024-06-19 06:19:32
SV: Flygmotor
Vem får pilla på motorn, det trodde jag nästan var en teknikers huvuduppgift?

5606
2024-06-18 23:04:24
SV: Flygmotor
En B1 tekniker kan pilla på det mesta med vissa undantag.
Är man B2:a kan man pilla på avionik.

När det kommer till motorer så kan man säga att allt som är utanpå motorn kan man som B1:a pilla på.
 

Tillbaka

HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev