Tråden startades av: Bo Stad  2024-06-18 16:04:30
Någon som förstår ANA:s seghet?  
All Nippon Airways har ju aviserat Stockholmstrafik fr o m vinterprogrammet 24.

Varför har de ännu inte öppnat bokningen? Går de inte miste om de som redan nu bokar Japanbiljetter för höstlov, vintern och ”våren i Japan”?

Eller kan deras strategi förklaras på annat sätt? De har ju redan anställt folk i Stockholm.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Äntligen
2024-07-19 16:35:13
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Onekligen ovanliga tider, men samtidigt har jag svårt att förstå vurmen för de tider som brukar gälla. Bortsett från att urvalet städer som man hinner transferera från så skulle jag som resenär boende i Stockholm oavsett om slutmålet är Tokyo eller någonstans vidare föredra dessa tider framför SAS eller Finnairs. På ditvägen skulle jag vara vaken hela resan utan problem och på hemvägen skulle jag ha goda chanser att kunna sova första delen. Dock ett problem om mat serveras i början av flygningen eftersom serveringen lär ta ett par timmar... Hellre släckt i början, frukost 8 timmar senare och lunch innan landning.

Avgång tidig eftermiddag är ju sämst - då hinner man precis somna innan "frukost" serveras inför landning. Och så är man helt utmattad när man ska genom passkontroll osv.
Bertil 1
2024-07-19 14:29:03
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Det var riktigt tråkiga avgångstider åt båda hållen. Ditresan är alldeles för tidigt från ARN. Hemresan är mitt i natten, lika tokig som Thai från BKK. Det är inte roligt att kliva på ett flyg runt midnatt, speciellt om man åker affärsklass och vill avnjuta en god middag med tillbehör.
Reza
2024-07-19 14:12:01
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Har man hux flux hittat piloter?
Detta var ju nyligen en ursäkt för utebliven uppstart.
Äntligen
2024-07-19 11:57:20
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
31 januari börjar de flyga, 3 ggr i veckan.

https://www.anahd.co.jp/group/en/pr/202407/20240719.html?_gl=1*12v28kc*_ga*MTEwNzIyMDA2My4xNzE5NjgzODYy*_ga_32F297W9WL*MTcyMTM4Mjk5MC4xLjAuMTcyMTM4Mjk5MC42MC4wLjA.
X2K
2024-07-19 10:45:07
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Nu finns mer detaljer om NH HND-ARN-HND ute;

https://www.aeroroutes.com/eng/240719-nhnw24eu
AL
2024-07-19 09:21:36
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Tokyo Haneda – Stockholm Arlanda eff 31JAN25 3 weekly 787-8 (Initially scheduled 3 weekly from 06JUN20, 7 from 21JUL20)
NH221 HND0030 – 0620ARN 788 257
NH222 ARN0935 – 0720+1HND 788 257
smålänning
2024-07-17 19:51:02
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
https://www.ana.co.jp/en/jp/international/theme/newline/hnd-arn/
smålänning
2024-07-17 19:48:23
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Sverige ett av Europas fattigaste länder? Googla "GDP per capita European countries". Sverige är ett av Europas rikaste länder.
Stockholm kommer högre än Köpenhamn i nästan alla internationella räkningar. Dock har Kastrup ett större upptagningsområde än Arlanda.
Stockholm klassas som Alfa-, d.v.s. världsstad om än i nedre skaran, medan Köpenhamn klassas som beta+, d.v.s. en betydelsefull stad men inte till den grad att den klassas som världsstad.
Kolja
2024-07-17 16:09:11
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Köpenhamn är totalt ointressant för japaner. Helsingfors däremot. Det flygs 19 avgångar per vecka i vardera riktning endast mellan Helsingfors och Tokyo.
Köpenhamn kommer få fortsätta rikta in sig på att mata trafik till olika hubs runtom i Europa.
Reza
2024-07-17 11:34:33
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Det handlar väl om en kommande linje (24/25) och inte den nedlagda/ostartade OS-linjen 2020?
Jag menar, hur kan man planera nya linjer om man inte har piloter?
Eller har ANA självflygande maskiner?
Grodan
2024-07-14 18:21:12
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
@Reza, nu var det väl så att en pandemi kom emellan?
Reza
2024-07-09 13:22:48
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Låter oseriöst. Först planeras nya linjer för att sedan komma på "hoppsan vi har inga piloter".
NH
2024-07-08 06:50:34
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Starten sker i början på nästa år. Orsaken till fördröjningen är pilotbrist.
Bertil 1
2024-07-07 22:45:59
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
@J, nu tar du väl i så det räcker. Svenskar har mycket väl råd att flyga till Japan. Det finns inga fattiga i Sverige förutom ensamma kvinnor som är pensionärer. Om nu Sverige klassas som ett fattigt land är det ju utmärkt för Japaner att flyga hit och ha sitt uppehälle här och sedan ta dagsutflykter till Köpenhamn, Oslo och Helsingfors. ANA kommer att klara sig bra på Arlanda.
J
2024-07-06 16:37:27
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?

Sverige är ett av Europas fattigaste länder. Endast ett fåtal svenskar har råd att flyga till Japan, oavsett ANA eller JAL. Japaner besöker i första hand Köpenhamn, Oslo och Helsingfors, men gör dagsutflykter till Stockholm.
ANA kommer därför inte att bli långlivad på ARN.
Att: @Sv Johnny
2024-07-06 14:43:08
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Inom sinom tid kommer även du att förstå hur bra du haft det jämfört om du bott i ett annat land.

Vem var det som sa låt dem komma och släppte invandringen i stort sätt fri?

Det var Fredrik Reinfeldt M Sveriges statsminister mellan åren 2006 och 2014.

Nu ser vi resultatet av detta.

@Sv Johnny
2024-07-06 11:47:21
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Va' då få mycket?
Se dig runt i samhället och tänk dig lite vård, skola, lite järnväg osv och allt detta i ett högskatteland. Knappast något försvar, världens näst högsta kriminalitet och misslyckandet Arlanda.

Fortsätt att tro på Tant Andersson och alla flygbolag stockar sig på Arlanda och skatteintäkterna väller in.

Och nu väntar vi på ANA, som lägger ner innan man börjat eller i bästa fall året därpå.

Naivism i kvadrat.
/J
Sv Johnny
2024-07-05 14:32:20
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Den skatt som stat, landsting och kommun debiterar ger dig många fördelar.

Under din livstid får du mycket för den skatt du betalt!

Staten har betalt ut barnbidrag för dig under många år!
Du har fått gratis utbildning. Jämför med vad det kostar i USA.
Du har fått gratis tandvård som ung.
Du har fått mycket billig sjukvård.
Du har fått subventionerad medicin.
Du kan färdas på svenska vägar utan att betala för varje kilometer du nyttjar.
Du får en pension när det är dags.
Du kan få bostadsbidrag.
Med mera.

En del av den skatt du betalt går också till vårt försvar.

Som Svensk är du mycket lyckligt lottad jämfört med invånarna i många andra länder.

Har själv besökt många länder i alla världsdelar.



Johnny
2024-07-04 18:15:49
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
All skatt på flygbiljetter syftar till att fylla pengar i statskassan i olika länder. Allt annat är oseriös snack.
Ingen stats makt har koll på varken fossilfria bränslen.
Det enda vettiga är att flygbolagen lägger på ett bränsle tilläg på biljetten. Så kommer satsningar på nya bränslen att finansieras, för flygbolagen och flygplanstillverkaren har inget annat val än att övergå till fossilfri bränsle.
Varken. Svenska staten eller andra stater eller EUska få lägga sig i det här, då blir det en stor fiasko.

Som det blir med att försöka tvinga folk att köpa en idiotisk batteridriven bil.Dettahar redan blivit en enorm fiasko.
???
2024-07-04 16:12:54
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
SV "Att: @Sv Berra". Regeringen har inte beslutat om att ta bort flygskatten. Man har skickat ut ett förslag på remiss om att halvera skatten från årskiftet. Svaren på remisserna kom in i slutet av juni och väldigt många remissinstanser (som valts ut av regeringen) var negativa. För SD är detta ingen prioritet då det ökar antalet utländska besökare om skatten tas bort.

Skall bli spännande att se vad som kommer ut av remissrundan och vad som beslutas.
@Sv Berra
2024-07-04 15:57:16
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Bertil 1:
Vi är eniga om att inte försvara flygskatten, men det jag menar är inte att det för individen blir för kostsamt, utan för bolaget även om brytpunkten för att ha råd/inte ha råd går vid någon given krona för alla. Många flyglinjer har inte dom marginalerna att kunna bära skatten. Då hamnar linjen istället i ett grannland dit resenärerna får ta sig/feedas in.

Att: @Sv Berra:
"De flygbolag som inte klarar denna kostnad bör ställa in sin verksamhet!" - Enig, alla bolag som inte kan bära sina kostnader bör avveckla verksamheten.
En 320 kostar inget i inköp eftersom den leasas och det är inte så dyrt som man kan tro. Den kostnaden är nog ungefär lika stor som flygskatten per passagerare.

J:
Enig, även fast det på marginalen får färre att flyga pga kostnaden. Sen kan nog debatten kring införandet ha haft en effekt på beteende hos resenärer.
J
2024-07-04 11:33:02
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Flygskatten har inte med flyget och dess utsläpp att göra. Det en ursäkt att få in pengar till statskassan, precis som att skatta för att man bor någonstans.
Att: @Sv Berra
2024-07-03 12:04:27
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Skatten ska för kalenderåret 2024 betalas med 76, 315 eller 504 kronor per passagerare beroende på slutdestination.

Regeringen har beslutat om en sänkning från årsskifte 2024 - 2025.

De flygbolag som inte klarar denna kostnad bör ställa in sin verksamhet!

OBS! Fortfarande är kommersiell flygtrafik med flygplan med max 10 platser skattebefriade!

Ni verkar totalt sakna kunskap om kostnader för att hålla ett flygplan i luften. Skatten är den minsta delen av kostnaden.

Jag flyger mycket skatten är inget problem för mig.

Kontrollera gärna vad en Airbus 320 kostar i inköp.


Bertil 1
2024-07-03 11:20:01
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
@@sv berra,
Ja flygskatten är för kalenderåret 2024, 76 kr inom Sverige, 315 kr inom EU och 504 kr till platser utanför EU och Europa. Jag försvarar inte flygskatten, men kom inte och påstå att det är den som skulle vara skälet till att någon har råd att flyga eller inte. Jag betalade själv 504+504kr i skatt för en resa för två till Miami i höst. Det är ju minst sagt överdrivet att påstå att resa eller inte skulle falla på den kostnaden. Det blir 2000 kr extra för en familj med två barn. Försumbart med tanke på vad en vecka i USA kostar i uppehälle. Eftersom tråden handlar om ANA och Japan får jag tillägga att räkneexemplet även gäller för Japan.
@Sv Berra
2024-07-02 18:34:35
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Flygskatten är absolut inte en droppe i havet. Det är skillnaden mellan att överleva och inte. Vet du var vinsten är per passagerare och hur mycket flygskatten ligger på per passagerare?
Till B
2024-07-02 15:32:00
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Någon sådan pressrelease hittar jag inte.
Mw
2024-06-29 05:03:07
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Ser även att biljetter för Mxp-Hnd inte heller släppts än, så kanske inte helt märkligt att biljetterna från Arn släppts än heller. Vi får helt enkelt avvakta och se men mer troligt att dessa släpps snart så ingen panik.
B
2024-06-28 20:50:14
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Nu har ANA redan släppt pressmeddelande med avgångstider och att linjen startar vintern 24-25...
@John
2024-06-28 16:10:16
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
...och vilken är din källa?
Om du nu vet hur det är, skriv detta då!
John
2024-06-28 11:09:12
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Stämmer inte, om inte du har källa på det.
Sv. John
2024-06-27 23:37:40
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Kanske spekulationerna inte var så fel om linjen delvis flyttar till Oslo.
ANA
2024-06-27 20:59:25
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Denne linje skal flyttes til Oslo/Gardermoen 4 dager i uken fra februar
John
2024-06-27 18:43:35
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Kan spekuleras hur mycket som helst, men nu har ett helt team anställts för både pax service och cargo så det är mer aktuellt än någonsin att linjen kommer starta och det kommer vara från Arlanda. Cargo kapaciteten är tillräckligt drivande för de affärsrelationer Sverige har med Japan och att fylla en 184 sätare på en long haul kärra kommer vara fullt möjligt.
Erik
2024-06-27 16:20:18
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Ryktet om att det inte blir någon linje har jag hört ganska länge, men inte att det ska bli CPH istället.
Dock logiskt med tanke på stadens status som världsstad.
Sv. Howl
2024-06-26 13:17:35
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Jag har hört motsvarande, men också att man istället väljer CPH trots befintlig konkurrens.
Howl
2024-06-26 12:00:34
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
ANA's seghet ryktas det om, som en olönsam linje, innan den har startat. Så det blir nog ingenting nu heller.
Jw
2024-06-26 01:18:15
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Kan vi snälla hoppa tillbaka till ämnet och diskutera saken i fråga om hur det ser ut med försäljning osv..

2024-06-25 20:09:05
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Svar till Erik och Aidan

Ni verkar inte ha rest mycket. Är spanjor och skulle inte ens kalla Barcelona en världsstad. Och Barcelona är tregånger mer internationell än alla Skandinaviska huvudstäder tillsammans.

Åter igen, man mäter inte hur internationell en stad är baserad på antal interkontinentala flyg. Hamburg har inte många sådana flyg heller och är otroligt internationell.

Res mer, ta en promenad i Stockholm, och sluta jämföra
@Erik
2024-06-25 20:02:03
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Köpenhamn är väl bara tryggare än ghettot Stockholm?
Aidan
2024-06-25 15:22:10
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Det verkar som om vi svenskar blir förnärmande, så fort något är bättre någon annan stans.
Håller med dig Erik ang. världsstad

Erik
2024-06-25 15:07:07
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Jag har under lång tid bott i resp. stad. Köpenhamn är en stor internationell stad jfr Stockholm som är ganska provinsiell.
Ett av många mått på detta är den omfattande interkontinentala trafiken.
Stockholm har ju inte ens trafik till Tokyo, vilket Köpenhamn har haft så länge jag kan minnas.


Mattias
2024-06-25 13:52:27
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Re: Erik

Köpenhamn en världsmetropol? Du måste resa lite mer sorry!
Varken STO eller KPH är det. Finns väldigt få världsmetropoler. I Europa typ London och Paris.

Det du beskriver på ditt inlägg finns i Stockholm. Finns fler industrier/branscher än restauranger och ankomster på Kastrup.
Hur många företag har sitt Nordiskt HK i Stockholm? Betydligt fler än i KPH.
Columbia @Erik
2024-06-25 13:33:52
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Börja med att kolla avgångs- och ankomsttavlorna på Kastrup.

Antar att du menar det finns avsevärt fler interkontinentala avgångar och ankomster till Kastrup vs Arlanda. Inte så konstigt, då SAS beslutade att ha sitt huvudnav på Kastrup för väldigt längesen. Utan SAS hade inte Kastrup haft den navfunktionen den har idag. Utan Sverige, hade SAS inte varit mycket det heller.

Reykjavik har också många internationella flighter, speciellt långväga. Ingen världsmetropol för det.

Ta en tur på stan och tolka språken.

Väldigt mycket danska i Köpenhamn. Generellt sett än väldigt homogen befolkning i ett väldigt homogent land.

Avsluta med en registerkontroll över internationella företagsetableringar i staden, vilket görs bäst på restaurant i Nordens matmecca. Då får man samtidigt lite mat och dryck glädje till denna trista registerkontroll

Stockholm har flest internationella företagsetableringar, ex-pats boende i staden, fler nationaliteter, större ekonomi och en ekonomi som är mycket mer internationellt integrerad än Köpenhamn.

Ja, Köpenhamn är en världsmetropol, även om vi vill se en annan stad på den positiionen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Globalization_and_World_Cities_Research_Network#Alpha_%E2%88%92

Stockholm - Alpha minus
Köpenhamn - Beta plus

Med det sagt, Köpenhamn är en otroligt fin och trevlig stad och mycket roligare än Stockholm. Men mer internationell och mer världsstad? Nej.
Erik
2024-06-25 12:06:46
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Hej Kolja.
Börja med att kolla avgångs- och ankomsttavlorna på Kastrup. Ta en tur på stan och tolka språken. Avsluta med en registerkontroll över internationella företagsetableringar i staden, vilket görs bäst på restaurant i Nordens matmecca. Då får man samtidigt lite mat och dryck glädje till denna trista registerkontroll
Ja, Köpenhamn är en världsmetropol, även om vi vill se en annan stad på den positiionen.
Kolja
2024-06-24 11:33:39
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Re: Erik
Köpenhamn, ”en världsmetropol”

Det var det roligaste jag hört i år tror jag.
Erik
2024-06-23 22:24:29
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Japaner har sedan "alltid" flugit till Köpenhamn, en världsmetropol väsensskild från Stockholm. Därifrån har man gjort någon dagsutflykt till ex.vis Stockholm. Motsatsen kommer aldrig att ske.
ANA kommer att lägga ner linjen strax efter att man startat den, om den ens startar.
Bertil 1
2024-06-23 16:39:52
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Flygskatten är väl ändå inte något som gör att folk inte flyger till Japan. Med tanke på vad biljettkostnad, hotell och uppehälle kostar är ju flygskatten försumbar. Det är ju löjligt att tro att denna skulle påverka att man ställer in en långresa.
Kaninen
2024-06-21 18:05:13
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Tidöpartierna har inte beslutat om att ta bort flygskatten. De har skickat ut ett förslag på remiss om att halvera skatten dvs inget beslutat ännu. Plastpåseskatten togs bort utan remiss eftersom det var en hjärtefråga för SD. Inte samma hjärtefråga med flygskatt.
Sv Berra
2024-06-21 16:44:34
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Inom flygvärden är flygskatten som en droppe i havet.

Kapitalkostnad för ett flygplan är den största posten inklusive service och underhåll.

Nästa stora post är flygbränslet. Det är skattebefriat för kommersiell luftfart. Flygbränslet har blivit mycket dyrare de senaste åren. Skattefriheten ger en mycket stor ekonomiskt fördel.

Nästa kostnad är undervägs avgifter.

Nästa kostnad är personal.

Flygskatten är som en droppe i havet jämfört med övriga kostnader.
Flygplan med max 10 passagerare är undantagna från flygskatt.

Många andra länder har också flygskatt b.l.a Tyskland, USA mflr.






Berra
2024-06-21 08:15:07
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Flygskatten planeras halveras from årsskiftet. Kanske därav dom väljer att avvakta uppstart?
Erik
2024-06-20 11:24:42
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Man har varit på gång minst två gånger tidigare, men aldrig fullföljt, pga för litet underlag. Kanske samma igen?
Stockholm är trots allt en småstad internationellt sett.
Rampen
2024-06-20 10:40:13
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Som det ser ut är trafikstart satt till Januari 2025.
johnny
2024-06-18 19:57:39
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Någon som vet hur frekvent linjen blir?
1-2 avgångar i veckan eller hur..
Bertil 1
2024-06-18 16:35:12
SV: Någon som förstår ANA:s seghet?
Kan det vara så att man vill vänta till SAS lämnat Star Allians så att de med Eurobonuspoäng inte skall kunna boka biljetter.
 

Tillbaka

HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev