Direct entry 330 SAS |
Såg att man nu som ny i SAS kan få börja på 330! Trodde det krävde typ årtionden på kortlinje innan erbjudandet kom som pilot. Nya tider helt klart! |
|
|
J2TheK
2024-09-04 14:17:54
|
SV: Direct entry 330 SAS
LHR står utanför, de kan ha upp till 100 heltidstjänster.
|
SKCon
2024-09-04 12:07:40
|
SV: Direct entry 330 SAS
Noterar CAE rekryterar till SAS Connects London bas: -A320 Neo - Non Type Rated Captain -A320 Neo - Type Rated Captain
Hur ställer sig SPG till detta då det är många som söker upgrade enligt senioritetslistan. SAS tar väl inte Direct Entry Kaptener.
|
Fd SASare
2024-08-10 19:45:14
|
SV: Direct entry 330 SAS
Jag var på SAS innan pandemin, fick jobb på Ryan ”efter pandemin” och fick förfrågan om att komma tillbaka till SAS, men tackade nej pga av de inte så attraktiva villkoren som gäller nu.
|
Fd Ryan
2024-08-10 11:30:06
|
SV: Direct entry 330 SAS
Jag var på Ryan tidigare. Aldrig någonsin ångrat att jag bytte.
|
Professorn
2024-08-10 11:25:15
|
SV: Direct entry 330 SAS
Det finns inget rationellt som talar för SAS som arbetsplats i dagsläget. Varken arbetsvillkor, framtidsutsikter eller arbetsgivare sticker ut i positiv bemärkelse. Tvärtom, låg lön, mycket jobb, företaget i rekonstruktion, krig flygpersonal vs. admin m.m.
Om man väljer SAS framför något annat etablerat flygbolag i Europa idag är det för att man antingen tror på att SAS ska bli framgångsrikt i framtiden, är en romatntiker som hoppas att SAS är som förr, alltid har drömt om att ta på sig SAS-uniformen eller är k*t på A330 trots bärplockarlön.
På andra flygbolag är man tyvärr facinerade över SAS-piloternas dåliga villkor. SAS pilotfack har ett stort och viktigt jobb att göra framöver - personalen förtjänar mycket bättre!
|
Rajjan
2024-08-10 00:33:32
|
SV: Direct entry 330 SAS
@Fd Ryan Med tanke på att du inte har någon vidare koll längre, så antar jag att du sitter på SAS som FO med både dålig lön och villkor?
|
Fd Ryan
2024-08-09 20:33:30
|
SV: Direct entry 330 SAS
Det är definitivt inte bättre villkor. Känner ingen med erfarenhet av båda som skulle säga det.
|
ops
2024-08-09 18:31:12
|
SV: Direct entry 330 SAS
SAS contract states 100% employment. In reality 92%. Keep in mind SAS has added so called PR days in the collective agreement, 15 times a year SAS can deduct 6.4% for each day from your salary between September and May, a maximum of three days a month affecting salaries significantly some months.
|
@Fd Ryan
2024-08-09 15:16:26
|
SV: Direct entry 330 SAS
Nuförtiden så behöver man inte betala €35k för Type Rating hos Ryan. Det är bond som gäller med betydligt bättre villkor än SAS även som ny och fantastiska utvecklingsmöjligheter. Nu finns även baser på Arlanda och Köpenhamn.
|
Fd Ryan
2024-08-09 09:37:39
|
SV: Direct entry 330 SAS
Totalt sett är det betydligt bättre på SAS än Ryan. Kapten på Ryan och jämför med att börja som styrman på SAS säger det mesta. Jämför en ny styrman. Betala 350000 för rating och knappt få betalt första året eller betald rating med full lön under ratingen…
Tror valet skulle vara enkelt för de flesta.
|
@Andreas
2024-08-08 21:41:15
|
SV: Direct entry 330 SAS
Some math including leave deal. SAS CLA is still very complicated. No-one understands it. Well played SAS, cheapest Pilots in Europe in any Main Carrier. SPG has not played it so well.
|
Rajjan
2024-08-08 16:36:43
|
SV: Direct entry 330 SAS
Varit på Ryan i ett par år och tänkte överväga att vända hem, trots bas i Spanien och kaptensgrad. Men när jag hörde bekanta som varit på intervju och sett villkoren så stannar jag kvar på Ryan. Känns som SAS har blivit dåtidens Ryanair.
|
Andreas
2024-08-08 14:03:19
|
SV: Direct entry 330 SAS
How do you reach 84% Shouldn't 8/12 x 80% + 4/12 x 100% make it ~87%?
|
pnf
2024-08-08 10:28:19
|
SV: Direct entry 330 SAS
All new captain upgrade in SAS is on 84% employment. 8 months at 80% and 4 months at 100%.
|
@mer realist
2024-07-21 18:53:35
|
SV: Direct entry 330 SAS
SAS ska konkurrera om piloter på den internationella marknaden. De villor som erbjuds är inte värdigt en legacy carrier. Att det försöker locka med DEC 330 visar att de stöter på konkurrens från andra bolag. Dessa skitkontrakt måste bekämpas, facken har inte lyckats men alla vi andra kan söka andra bolag. Viktigt att vi visar vilka andra alternativ som finns. SAS kan mycket väl bli en flygskola där folk sedan lämnar gör ex Norwegian.
|
Sixten
2024-07-21 08:55:07
|
SV: Direct entry 330 SAS
När man läser denna tråd känns det som att träda in i ett museum. Ingen annan yrkesgrupp är lika långt tillbaka i forntiden. Vi andra söker nya jobb när vi skall avancera i karriären eller vidareutbildar oss. Vilken tur att det börjar röra på sig och att alla gamla föråldrade regler, reliker och trätor löses upp.
|
sk
2024-07-20 19:48:57
|
SV: Direct entry 330 SAS
Problemet med DEC eller FO i SAS Link är att man är seatlocked i 5år samtidigt som lönen är 15% lägre än SAS Main och Connect. Man kan alltså inte bidda för något annat, t,ex A320 eller 330/350. Man spelar i B-laget och vem vet hur det ser ut om 5år, då kanske inte SAS Link personalen står på samma senioritetslista längre.
|
Lasse S
2024-07-20 19:44:40
|
SV: Direct entry 330 SAS
När öppnar SAS lunk upp på Arlanda?
|
Mer Realist
2024-07-20 15:22:01
|
SV: Direct entry 330 SAS
@FO. Vilken tur du har som kan väja vilket bolag du vill. Så varför då klaga på SAS bara för att de "bara" vill betala för vad de anser vara rimliga anställningsvillkor? Gnäll kallas det.
|
B
2024-07-20 11:03:01
|
SV: Direct entry 330 SAS
SAS tar redan DEC idag in i Link eftersom få interna har sökt tjänsterna.
Men visst kan det skapa irritation i framtiden om styrmän som uppnår erfarenhetskraven inte får uppgradering eftersom behovet då saknas.
|
FO
2024-07-20 03:54:00
|
SV: Direct entry 330 SAS
Company: BA, DHL, VS Location; LHR Aircraft type; 350, 330, 767, 777, 787 Position: SO or SFO
Better pay than crap SAS connect.
Bennefits: Pension 15-20% Life insurance 9+ years LOL better than SAS connect Long haul = company pays for most of the lay overs Long haul = more time in your own bed than short haul Rest of the benefits are better than SAS….
SAS sucks……..
|
hr
2024-07-19 21:33:04
|
SV: Direct entry 330 SAS
Company: SAS Connect Location: LHR Aircraft type: A320 Neo Position: Non type rated Captain
Parc Aviation are now accepting applications for our client SAS Connect as an A320 Neo non type rated Captain based out of London Heathrow (LHR) on a permanent contract.
Benefits: Fixed roster pattern - 5 on/4 off Overnight & standby allowance Working 'day off' pay allowance Loss of licence insurance Private Health insurance
|
FO
2024-07-19 19:39:31
|
SV: Direct entry 330 SAS
@Daniel
Då det är long haul så blir det typ 2 nätter på månad på hotell. Boende b3hövs inte. Visst är det fördel om man kan köra bil till CPH, men korsa bron kostar också. Måste man flyga till CPH kan man lika gärna flyga till LHR. Oftast bara 1h längre. Glöm inte att det inte blir så många resdagar då det åter igen är endast long haul.
ARN är absolut inget alternativ!
Flyga mixed short/long haul för SAS i CPH vore piss. Schema optimerad med tidszoner i ekvationen är som att be läkaren ta ens medical. Dessutom behöva flyga extra produktionsdagar obetalt… Tror inte folk förstår hur illa SAS egentligen är. Sök till BA, DHL VS istället….
|
fd BT
2024-07-19 16:57:44
|
SV: Direct entry 330 SAS
@kaskilotten
Jag har ingen (riktig) Airbus-rating men en bit över 3000h TT. Låter som de vidhåller gamla trötta principer.
|
@B
2024-07-19 15:58:18
|
SV: Direct entry 330 SAS
SAS tog in många A320 DEC i SAIL och relativt nyligen i SAS Connect som passerade folk på senioritetslistan under pandemin, ett riktigt fulspel av SAS mot sin personal. Man rekryterar för tillfället DEC till Connect med bas i London, även non rated. Personalpolitiken i SAS kan ifrågasättas.
|
@B
2024-07-19 15:43:14
|
SV: Direct entry 330 SAS
Det kan mycket väl vara så behovet ser ut men det lär också möta mycket motstånd och skapa konflikter internt att gå den vägen med DEC. Det kan snabbt lösa problem tillfälligt, men det finns många interna som är redo för upgrades inom några år och naturligtvis måste det ju finnas en balans mellan antalet kaptener och antalet styrmän. Det kan leda till situationer där styrmän på senioritetslistan som väntar på upgrades blir förbipasserade och hålls tillbaka i många år, och det finns fortfarande en stor frustration inom pilotgruppen när det gäller förra gången SAS anställde DEC. Kulturen har alltid varit sist in - först ut och det har även gällt de olika tjänsterna internt, så de senaste åren har varit märkliga ur den aspekten.
En rimlig lösning för att täcka upp behovet tills de egna piloterna når kvalifikationskraven vore väl att anställa A320 ratade DEC på kontrakt som löper ett begränsat antal år, så att SAS hinner jobba upp erfarenheten med de som nu samlar flygtid. Det liknar ju hur en del bolag i asien gjort med västerländska piloter för att antalet inhemska piloter inte räckt till för deras expansioner. Men det är klart, grundproblemet ligger väl i hur SAS ska kunna attrahera dessa kaptener över huvud taget..
|
B
2024-07-19 15:02:13
|
SV: Direct entry 330 SAS
Får SAS brist på folk med erfarenhet att uppgradera kan man gå över till DEC. Skulle rassla in många ansökningar från piloter som vill komma hem men inte börja om som styrman.
Tror inte det kommer hända mer än för Link. Finns många styrmän som är nya i bolaget men med 20 år i branschen. Har man erfarenhet kan uppgradering i SAS komma väldigt fort just nu.
|
Koskillotten
2024-07-19 09:43:23
|
SV: Direct entry 330 SAS
Det var ju intressant, får se hur länge de håller den dörren stängd… En gissning är att de helst vill ha folk med TR på 330 för att det ska vara värt det, och därför fick du ett nej i dörren. När testade du a320 ansökan senast? Jag menar inte att det är svårt att rekrytera styrmän, jag menar att problemet ligger lite längre fram i tiden när kaptener börjar saknas. Visst, man kanske får börja med DEC då, men hur många kaptener med erfarenhet tror ni tycker det är värt att söka SAS då de får veta att lönen ligger på ca 55-60k med lönefrysning de första 5 åren som DEC på SAS? (Så ser avtalet ut…) Jag tror absolut det finns några, men tillräckligt?
|
Daniel
2024-07-19 09:15:48
|
SV: Direct entry 330 SAS
@FO - afhænger helt af hvad det du definerer som pendle. Hvis man bor i Sydsverige og kan få base i København eller bor i Stockholm og kan få base i ARN, hvad skal man så i London? Du skal stadig have et sted at bo i London, for alle selskaber vil give dig standby hvor du skal være til rådighed, og det er dyrt!
@Tjabo - jeg har aldrig forstået hvorfor SAS ikke giver chancen til folk der har været til interview tidligere, men det er SAS i en nøddeskal. Men som du selv nævner så kan SAS vælge og vrage blandt nyuddannede men også erfarne piloter der er done med Dubai, Doha, London og bare vil hjem.
|
Tjabo
2024-07-18 23:20:57
|
SV: Direct entry 330 SAS
För några år sedan (2014) så var jag på intervju på SAS, fick tyvärr inte jobbet då. Fick jobb på Wizzair samma år och efter 4 år fick jag jobb på Emirates (777). Har sökt SAS igen nu då jag gärna vill hem, både på 330 men även A320, men får i princip direkt att de gått vidare med andra sökande då det är högt tryck. De väljer alltså bort folk som varit på intervju tidigare och som inte gått vidare i processen direkt. Det är ingen ny intervju för att se om man passar in i ramen 10 år senare, utan blankt nej.
Så SAS verkar ju faktiskt inte ha speciellt svårt att hitta folk om de säger blankt nej till de som varit på intervju tidigare.
|
@Daniel
2024-07-18 20:43:34
|
SV: Direct entry 330 SAS
SAS kaptener i Norge och Sverige hamnar precis över 100k Nok/Sek på sista lönesteget, som numer är 24. De allra äldsta kan nå lönestege 29, men lönen skiljer bara någon tusenlapp. Det är riktigt låga löner efter att spenderat 24 år i samma bolag. SAS och SPG facket har gjort SAS till ett bolag där man måste ha en livslång karriär.
|
Koskilotten
2024-07-18 19:50:32
|
SV: Direct entry 330 SAS
Sv Mer Realist:
Åh…. Lite gulligt inlägg.
Jag kommer ihåg en annan tråd som påstod samma sak, ca 3-5 år så var det tvärsäkert en pilot i cockpit.
Det var ca 10 år sedan.
Jag säger nu som då. 20-30 år bort, pga inga flygplan i nuläget är byggda och eller certifierade för det. Den processen tar tid, minst 10 år från nu innan flygplan finns på marknaden, sedan ska de säljas också och flygbolagen ska tränas, godkännas etc. Nu är vi snabbt uppe i 20-30 år innan det är något som börjar synas och vara mer eller mindre vanligt förekommande bland bolagen.
Minst.
Tack för mig! :)
|
FO
2024-07-18 18:16:35
|
SV: Direct entry 330 SAS
Pendla till ex London och en ingångslön långa 1,2 som FO på 330. Lägg till en pension på 15-20%. Varför skulle man söka SAS och pendla till CPH? 3000h tot räcker.
|
@Daniel2
2024-07-18 16:11:56
|
SV: Direct entry 330 SAS
Daniel,
DKK 80000-100000 är ingen marknadslön på den europeiska pilotmarknaden, tvärtom. Att ha jobbat i ett bolag i många år och nu som äldre kapten tjäna DKK 100000 är riktigt dåligt.
De äldre kanske inte säger upp sig i första taget men styrmän med lite timmar under bältet blir inte långvariga i SAS. Det blir ett problem på lång sikt.
|
Mer Realist
2024-07-18 15:44:43
|
SV: Direct entry 330 SAS
@DAniel. Inga problem inom 3-5 år sitter det jobb som idag kallas att vara kapten på marken medan 1 styrman eller annan back-up kan passivt flyga med om något väldigt extra skulle inträffa. SAS gör helt rätt i att satsa på att anställda nya och intresserade yngre piloter.
|
@Daniel
2024-07-18 14:51:55
|
SV: Direct entry 330 SAS
SAS har problem där man inte har tillräckligt med erfarna styrmän, snart finns inga att uppgradera till kaptener. Var gör man då? Sänker kraven? Om man vill ha bättre lön än SAS är det bara söka till Norwegian i Köpenhamn eller Oslo med bättre löneutveckling än SAS. Man behöver inte flytta till Milano eller London. Bara byta sin blåa hatt mot en röd. Framförallt som relativt ny.
|
Daniel
2024-07-18 13:51:18
|
SV: Direct entry 330 SAS
@Koskilotten - de ældste piloter i SAS ligger mellem 80.000 og 100.000 DANSKE kroner om måneden, og dem har SAS stadig rigtig mange af. Der skal nok være nogen nye piloter der falder fra, fordi de vil ud og prøve lykken i den store verden, men det er ikke noget nyt.
Og der findes også dem der ikke gider flytte til London, Milano, osv, for at tjene 15.000 mere om måneden, men så skulle bruge penge på at pendle og finde et sted at bo.
|
Mer Realist
2024-07-18 10:32:10
|
SV: Direct entry 330 SAS
@Koskilotten. Tyvärr har SAS haft för höga kostnader tidigare. Det nya är att man nu anpassar kostymen och betalar vad man kommer att ha råd med. Det blir inte som förr igen som många verkarha trott och nu verkar börja förstå.....
|
Koskilotten
2024-07-17 23:58:49
|
SV: Direct entry 330 SAS
Sv Daniel.
Och så uttalar sig en okunnig förståsigpåare. Noll koll så in i h-vete, men fylld av gamla ”sanningar” som inte har någon förankring i verkligheten 2024.
- SAS saknar inom kort piloter med erfarenhet som kan bli kaptener, så rekryteringsproblemet som nu är begränsat till Link kommer sprida sig snabbt. Redan under de kommande året är det piloter anställda för mindre än ett år sedan som kommer uppgraderas till kaptener, för det finns för få piloter med erfarenhet hos SAS i nuläget, och de få med erfarenhet uppgraderas eller försvinner (säger upp sig) nu i snabb takt. Snart är det slut.
- Finns inga dyra piloter i SAS längre, till och med de äldsta med högst lön hos SAS har ersättningar som är i trakterna vad styrmän tjänar hos konkurrenterna i Europa.
- SAS är numera en flygskola, när de nya styrmännen fått lite erfarenhet kommer många ta ett riktigt jobb som betalar en ok lön - SAS kommer inte kunna räkna med att ha en tillräckligt stor och stadig skara med styrmän som bygger erfarenhet för att bli uppgraderingsbara längre.
Bästa pilotekollektivet kan göra nu är att sitta still i båten, eller faktiskt ta ett annat jobba som betalar en ok lön och därmed lämna SAS. SAS håller på att göra bort sig rejält gällande bemanningen, frågan är vad det kommer kosta…Tyvärr.
|
Daniel
2024-07-17 21:42:47
|
SV: Direct entry 330 SAS
Jeg gentager gerne mig selv fra det jeg tidligere har skrevet : SAS har ikke problemer med at finde piloter med undtagelse i SAS Link i Bergen, fordi meget få gider bo eller pendle dertil med de vilkår som SAS tilbyder.
At SAS ikke kan få erfarne piloter (dyre) piloter er fuldstændig ligegyldigt, for dem har man masser af i forvejen. SAS har ikke brug for en røvdyr kaptajn og dyr styrmand i cockpit, tværtimod.
|
Cpt
2024-07-17 16:37:44
|
SV: Direct entry 330 SAS
Enligt SAS Hemsida är detta vad man lockar med till SAS Link som Kapten, Enjoy!
This opportunity has a host of benefits including:
-Permanent Contract -Variable Roster Pattern -Competitive Pension Scheme -Discounted travel concessions -11 days off, each month including, at least one weekend
|
Björn
2024-07-14 12:21:30
|
SV: Direct entry 330 SAS
@Daniel
SAS har problem att få piloter med erfarenhet. De som söker och som accepterar villkoren är antingen folk som älskar SAS oavsett, eller folk från flygskolan med 250h TT.
Så nej, piloter utan erfarenhet är det inga problem att hitta, men piloter med erfarenhet och som har lite krav är det brist på för SAS.
|
@Daniel
2024-07-14 00:42:35
|
SV: Direct entry 330 SAS
Visst kan de hitta piloter från flygskolan. Men kolla SAS Link, de hittar inte nog med kaptener dit. Så Nej, de hittar inte enkelt piloter.
|
@Daniel
2024-07-14 00:40:45
|
SV: Direct entry 330 SAS
Jo, SAS har visst problem att rekrytera kompetenta individer och har flera gånger sänkt ribban de senaste åren.
|
Daniel
2024-07-13 19:05:51
|
SV: Direct entry 330 SAS
Hvis man nyudklækket dansk/svensk/norsk pilot med ingen eller meget få timer vil man slikke sig om munden med muligheden for at komme ud på langt, men fremfor alt slippe for at pendle til langt pokker i vold, og bruge penge på stand-by værelser i andre lande. Lønnen i SAS er ikke noget at skrive hjem om, men man kan tydeligt læse i denne tråd at der er mange der har fået afslag, og nu sidder og er pigefornærmede.
SAS har intet problem med at få piloter, tværtimod
|
fd BY
2024-07-13 06:48:21
|
SV: Direct entry 330 SAS
Lönen är inte det stora problemet för mig. Framförallt intresserad av hur mkt man sover hemma varje månad och att antalet dagar i rad man e borta minimeras…
Baggen verkar fortfarande ha tillräckligt med ratat folk att välja på och att de skriver CPH vad är bara click bait för dit e kön lång i dagsläget…
|
@@fd BT
2024-07-12 10:25:49
|
SV: Direct entry 330 SAS
Exakt så. Personen gör rätt i att tacka nej nu. Om för få söker sig dit så har SAS inget annat val än att förbättra sina avtal och det är åtminstone en början. Sedan CAE började användas för rekryteringen har kvalifikationskraven och kvaliteten i praktiken gått totalt utför. Nu kör man både internt och CAE men det är allt färre duktiga piloter som söker sig till SAS jämfört med för 5-10 år sedan. Tidigare gick många till alla bolag efter att man först fått ett nej från SAS. Nu söker många SAS efter att först ha fått ett nej från andra bolag. SAS problem ligger inte i kollektivavtalen utan snarare i hur hela bolagsstrukturen är trögstyrd och överdimensionerad i förhållande till vad marknaden runt omkring kräver. Många stenar behöver vändas på för att få effektivitet och lönsamhet.
|
Mer Realist
2024-07-12 10:04:19
|
SV: Direct entry 330 SAS
@Pilot. SAS största problem är att de har en helt felaktig affärsmodell för att vara ett flygbolag i den storleksordningen. De försöker vara allt på samma gång - LCC,nätverksbolag och regionalt flygbolag. All denna röra driver kostnader på alla områden inklusive flygpersonal som inte kan användas effektivt. Det finns helt enkelt inga pengar till att ge förbättrade anställningsvilkor för flygpersonalen eller att höja kostnader för övrig personal. Dagens yviga och röriga affärsmodell där man vill vara allt på samma gång driver kostnader på alla plan. Dessutom har era fackföreningar ( bland annat genom strejker) förhandlat fram nuvarande villkor för er. Så sluta gnäll, riv av plåstret och se dig om efter ett bättre betalt arbete någon annanstans men förmodligen måste du som alla andra i alla andra branscher börja om och inte leva på ett föråldrad system där anställningstid är det enda som räknas och styr tillvaron.
|
@fd BT
2024-07-11 23:34:20
|
SV: Direct entry 330 SAS
Om folk gemensamt tackar Nej till dessa skitavtal så tvingas bolagen förbättra sina villkor. Ganska enkelt! Tillgång och efterfrågan som styr. Men visst, det är ett önsketänkande.
Norrbaggen söker piloter så det står härliga tider nu. Svårt å se att de ska hitta folk med Type Rating till alla baser. Är nog en av anledningarna till att de redan nu söker inför 2025. Kollar av marknaden så de hinner typa folk när det behövs.
|
Pilot
2024-07-11 21:17:10
|
SV: Direct entry 330 SAS
@Mer realist
Även om piloterna på SAS skulle jobba gratis så skulle det inte gå runt. Samtidigt som konkurrenterna betalar betydligt bättre.
Jämför SAS CASK på drygt 95 öre med DY som har under 60. Och detta med piloter som tjänar bättre.
När kommer vi alla underfund med att piloterna på SAS inte är problemet...?
|
fd BT
2024-07-11 19:18:41
|
SV: Direct entry 330 SAS
Fick inbjudan till en heldag i Roskilde men fan vet om det ens är värt besväret efter vad ni beskrivit… Lämnade Baltikum för att det inte gick ihop där men detta låter inte som en förbättring direkt.
|
Jaha
2024-07-11 17:17:59
|
SV: Direct entry 330 SAS
Re Mer Realist@
Du måste vara anställd på Frösundavik med ditt resonemang? Ingen vettig människa kan väl tycka att detta kan anses som vettiga villkor? Att jobba gratis en månad! Än mindre marknadsmässiga!
Du har inte funderat på varför SAS har så svårt att attrahera piloter? Jösses säger jag bara.
Din bitterhet lyser igenom. Undrar varför?
Med vänlig hälsning.
|
@Mer Realist
2024-07-11 16:03:32
|
SV: Direct entry 330 SAS
Nej det handlar inte om att ge Europas sämsta villkor för att överleva. Bolag som inte tjänar pengar och inte kan ge marknadsmässiga villkor försvinner. Till förmån för bolag som tjänar pengar och ger marknadsmässiga villkor. Sveriges lilla trafik kan ju tjänas av andra europeiska bolag.
|
DY
2024-07-11 15:32:30
|
SV: Direct entry 330 SAS
Vilket skämt till villkor, kan det verkligen stämma eller driver ni med oss? Själv blev jag nekad av SK för ett antal år sedan pga för dålig förmåga. Tur var väl det, sitter med dubbla lönen hos norsk konkurrent. Här har min förmåga räckt bra till. Hörde rykte om att en del erfarna SAS piloter söker andra bolag nu. Är det många sökande till 330 tjänsterna?
|
Mer Realist
2024-07-11 07:16:29
|
SV: Direct entry 330 SAS
@Realisten. Kanske det helt enkelt har varit alltför bra anställningsvillor tidigare? Inte "kanske" men det som händer nu är att mer realistiska anställningsvillkor behövs för att ett företag som SAS skall kunna bli lönsamt i framtiden.
|
Realisten
2024-07-10 23:15:14
|
SV: Direct entry 330 SAS
Vad man får på SAS MFF:
En månadslön avdragen per år.
Variabelt schema utan möjlighet till fast.
SAS kan tidigarelägga checkin-tiden efter lediga dagar.
SAS kan ta bort fridagar och lägga produktion där.
Du kan ha standby i 14 dagar i följd.
Lycka till med att få ihop det sociala livet, och allt det här goda till marknadens absolut lägsta lön.
|
@fd BT
2024-07-10 20:58:57
|
SV: Direct entry 330 SAS
@FP ja reglerna skiljer sig länderna emellan har själv inte koll utan får hänvisa till øresund direkt eller borgerservice i DK. Möjligt att det är ”sämre” i DK. Intressant att så mycket har hänt sedan innan pandemin. Flög själv variabel och biddade nätter borta och flög i regel 3 dagar slinga + 2 enkeldagar men kan ha ändrats så klart. För min del är ända alternativet att överväga SAS att ha CPH bas och bo i södra Sverige med tanke på lönen. Det hjälper väl lite i ett annars dåligt erbjudande från SK.
|
@fd BT
2024-07-10 12:16:13
|
SV: Direct entry 330 SAS
På SAS MFF ska du ha en förstående familj. Mycket tid borta där man får leva med osäkerheten om hemnyckeln fortfarande passar i låset nästa gång man kommer hem.
|
FP
2024-07-10 09:53:03
|
SV: Direct entry 330 SAS
@Tim
Nej
@Fd BT
Nej räkna med ganska mycket bortanätter om du har bas i CPH. Det är dessutom variabelt schema som gäller oavsett om det är på MFF eller ren A320 produktion. Man kan ansöka om fast schema på A320 men det går på senioritet och det skeppet har seglat eftersom det redan har rekryterats in mängder av piloter som går före när det kommer till preferenser, upgrades och bids m.m. SAS har ägnat de senaste åren åt att rekrytera relativt unga styrmän för att kunna ersätta alla kaptener som går i pension då det finns ett stort gap i demografin. Det man gör nu är att med näbbar och klor försöka få in folk som kan sitta som styrmän på längre sikt. Därför lockar man med A330. Danmark har sämre regler kring föräldraledighet etc, än vad Sverige har så nej. Enda fördelen är att lönen blir högre och att du slipper pendla om du är från södra Skåne.
|
@fd BT
2024-07-10 04:11:56
|
SV: Direct entry 330 SAS
Beror lite på! 330n är mycket 3 on 3 off lite dubbelstopp ibland Miami t.ex. på 320n förr var det bra blanding mellan 3 dagars slingor och lite turn arounds 5-3. Just nu tror jag att det är en del slingor i Norge. Annars är ju SK bra för man har PBS/LBS så bidrar man ”rätt” så får man det man vill ha typ 3-5 nätter borta eller nights at home. Kolla øresunddirekt sommar bra information gällande regler i de olika länderna :)
|
bussén
2024-07-09 23:55:25
|
SV: Direct entry 330 SAS
sv sasss
Intressant tack! Vet ni varför man kan trots allt välja ”preferred base” till bland annat ARN på widebody annonsen?
|
fd BT
2024-07-09 21:39:54
|
SV: Direct entry 330 SAS
Lite mer praktiska frågor om någon har lite insyn.
Har förstått det som att det är mestadels 24h stopp på 330, Hur länge får man vara hemma emellan resorna en vanlig månad?
Blir det mkt nätter borta/slingor på 320 när man väl börjar där eller är det mesta retur från CPH?
Vill sova hemma med familjen så ofta det går men norrbaggen är svårflörtad för en oratad..
Någon som vet hur det funkar med VAB i Danmark?
|
fd BT
2024-07-09 21:29:43
|
SV: Direct entry 330 SAS
@TruboProp - Fick en länk till online tester i slutet av förra veckan, gjorde dem i helgen men ingen återkoppling ang resultat ännu...
|
Tim
2024-07-09 20:27:38
|
SV: Direct entry 330 SAS
Har SAS tagit beslut om vilken longhaul flotta de ska ha? Fortsätta mix med 330/350 eller göra det enkelt med bara ena typen?
|
sasss
2024-07-09 11:57:58
|
SV: Direct entry 330 SAS
@Lasse S
Som föregående säger så är det smartaste att starta på 320 i stockholm och bidda. Det är många interna som har biddat och ska få MFF nu, och det ryktas om att det till stor del kommer vara på A350 under något år framöver, varför man behöver rekrytera utifrån för att fylla tjänster på A330. Vet inte om det innebär att de kommer fortsätta med 330 rekrytering fler gånger men det verkar inte omöjligt. Värt att tänka på är att om man vill flyga långt och ha bas i Stockholm så vill man också vara på A330 på grund av att alla A350 är baserade i och flyger till/från Köpenhamn. Om man inte vill stå ut med att paxas till/från CPH och övernatta där hela tiden förstås.... Men börja inte på en annan bas än den du vill ha i det långa loppet, för i SAS kommer du inte kunna få byta.
|
@Lasse S
2024-07-08 21:46:40
|
SV: Direct entry 330 SAS
Sök F/O Arlanda på A320 och med senioritet sök MFF och behåll ARN. Tar nåt år. Att byta bas som styrman på samma typ är krångligt i dagens system. De A330/MFF de öppnat för nu är ut från CPH.
|
Lasse S
2024-07-08 20:23:44
|
SV: Direct entry 330 SAS
Någon som vet om det finns en mixed fleet bas på ARN med? Jag vet att annonsen är till Cph men tänkte mest om möjligheten till basbyte finns och fortfarande köra mixed.
|
TurboProp
2024-07-08 12:56:05
|
SV: Direct entry 330 SAS
Någon som sökt och fått återkoppling för denna tjänst hos SAS? Har sökt utan återkoppling.
|
ADF
2024-07-06 22:55:02
|
SV: Direct entry 330 SAS
Väljer att inte söka denna gången. Tack för alla upplysningar. Hur ser det ut framåt för SAS, hur länge sträcker sig detta avtal, och när är det tid och förhandla igen?
|
Daniel
2024-07-06 10:34:52
|
SV: Direct entry 330 SAS
Hvad SAS ikke har brug for er dyre erfarne piloter, dem har de rigeligt af! Derimod har SAS intet problem med at ansætte nye unge piloter, som rigtigt gerne vil have flyvetimer, og som er langt billigere for SAS - om de så smutter om nogle år, er bare en gevinst for SAS, for så finder SAS nogle nye billige. Det eneste sted SAS har problem med at ansætte er i SAS Link med base i Bergen, fordi meget få gider bo der.
Og så bliver det interessant at se konsekvensen af DY's nye overenskomst med deres piloter. Den er rigtigt nok langt bedre end den SAS har, men den koster DY det hvide ud af øjnene, og de penge skal findes et eller andet sted!
|
Sv Egon
2024-07-05 14:19:29
|
SV: Direct entry 330 SAS
Norwegian vägrar jag flyga med. Deras rekonstruktion kostade oss drabbade passagerare mycket pengar!
An de bokade förskotts betalda biljetterna fick jag och många andra endast igen ca 6%.
D.v.s Norwegian det dyraste flygbolag jag någonsin köpt en biljett av.
|
Egon
2024-07-05 04:47:27
|
SV: Direct entry 330 SAS
PR-dagarna är utan tvekan SAS största misstag. Nu kommer ingen vettig pilot, under lång tid, att vilja söka anställning i ett bolag som så kraftigt dumpat villkoren på den skandinaviska marknaden. Speciellt inte när Norwegian erbjuder en ny styrman 20,000 kr mer per månad. Dessutom haf andra större bolag i Europa, inklusive lågkostnadsbolagen, höjt pilotlönerna rejält efter pandemin. Norwegian har överlägset högre karrirlön (och pension) än SAS. Färre lönesteg och därmed en snabbare resa till betydligt högre topplön.
Så ofattbart dumt av SAS att sätta sig i en sits där absolut inga piloter med erfarenhet vill söka SAS längre. Bolaget riskerar att tappa många marknadsandelar om man inte får tag på rätt piloter, i ett läge där man behöver expandera.
|
DC-11
2024-07-04 18:33:55
|
SV: Direct entry 330 SAS
Man undrar ju lite hur facket egentligen agerar? Kan inte tänka mig att så många medlemmar tycker att nuvarande villkor är bra? Har detta verkligen framröstats eller är det representanterna som bestämmer själva?
|
@PR
2024-07-03 14:21:01
|
SV: Direct entry 330 SAS
Bra info. Kan SAS lägga hur många PR dagar de vill per månad, alla månader [max 15 tot]? Tex 5dagar så 32% av lönen försvinner, eller 15 dagar en månad? Varje schema låter som ett lotteri. SAS kollektivavtal är komplext och svårt att förstå.
|
@PR
2024-07-03 12:19:00
|
SV: Direct entry 330 SAS
Hur kan facket SPG gå med på något så dumt som "PR-dagar"? Att bolaget kan ta en månadslön från en redan låg lön. Har detta röstats igenom och godkänts av kollektivet?
SAS ligger i framkant inom "race to the bottom".
|
ZKPY
2024-07-03 11:40:59
|
SV: Direct entry 330 SAS
Sök Virgin istället, där lyfter du miljonen per år från dag 1. Ungefär dubbelt mot SAS. Och du får ett helt annat linjenät om du vill "se världen". Nordamerika, Sydamerika, Afrika, Asien, Australien (till och från).
|
PR
2024-07-02 20:30:29
|
SV: Direct entry 330 SAS
SAS kan lägga ut 15 obetalda dagar ("PR-dagar") per år justerat för tjänstgöringsgrad. Dvs 12 dagar om man jobbar 80%. En dag kostar 6,4% av aktuell grundlön den månaden. Detta innebär 8% lägre årslön vid max antal dagar, vilket man bör räkna med.
|
Jernberg
2024-07-02 16:50:39
|
SV: Direct entry 330 SAS
Tack för ett bra svar @CYYR, det blir ingen ansökning för mig.
|
Pr
2024-07-02 15:39:46
|
SV: Direct entry 330 SAS
Hur många av dessa obetalda PR dagar kan SAS lägga ut? Det nämns 20-25-30. Vad är korrekt?
|
CYYR
2024-07-02 14:30:45
|
SV: Direct entry 330 SAS
Här är ett kort och korrekt svar på vad din lön kommer att bli:
36 500 danska kronor.
Här är varför: Grundlönen är vilseledande på SAS, eftersom ingen får den. Flyger du långt ska du ha reglerad vila efter tjänstgöring eftersom du jobbar över tidszoner. Dessa vilodagar lägger SAS som en kombination av obetalda lediga dagar och "vanliga" lediga dagar.
Per diem/traktamente får du, men då ska det sägas att priserna i USA inte är vad europeiska priser är. En frukost i en vanlig amerikansk stad kostar 28 dollar (300kr), och det är den billigaste du hittar. Lägg därtill lunch, middag och att inte glömma i USA, dricks.
|
Xx
2024-07-01 10:43:38
|
SV: Direct entry 330 SAS
Enligt Norwegians hemsida söker de enbart piloter med Boeing 737 Type Rating med start 2025.
|
Sv SAS
2024-07-01 09:57:51
|
SV: Direct entry 330 SAS
Har själv slutat jaga dom sista kronorna. Kräver mycket annat av jobbet. När jag var ung och oerfaren då räknade jag varje krona.
Men min livserfarenhet har givit mig andra värderingar!
|
SAS
2024-07-01 00:17:13
|
SV: Direct entry 330 SAS
Begriper inte att folk är intresserade av att börja i SAS överhuvudtaget.
Med Norwegians nya avtal går en styrman med 1500h erfarenhet in på ca 63k nok i månaden, vilket är lite drygt 20k mer i månaden än vad man med motsvarande erfaren går in på i SAS. I SAS jobbar majoriteten variabelt, en liten grupp piloter tillåts fast schema. MFF jobbar enbart variabelt. I Norwegian har alla fast schema, man kan frivilligt jobba variabelt med 15% lönetillägg vilket ger en lön på 73k nok. Liknande summor i CPH, och Norwegian söker folk till alla baser.
Det är ekonomiskt självmord att ens överväga SAS, som är fast i samma avtal fram till år 2027.
|
Link
2024-06-30 17:57:52
|
SV: Direct entry 330 SAS
Återigen, glöm inte att räkna bort en månadslön pga de sk PR dagarna. Blir garanterat en månad utan lön för alla som flyger långt.
|
KV
2024-06-30 15:35:11
|
SV: Direct entry 330 SAS
Sv ADF:
Och tydligen är jag rätt dålig på att läsa frågan. ??
Ser att du fått svar, men siffrorna är något fel. Steg 0 är nu ca 38,5k, steg 1: ca 41k och steg 2 ca 43.
Med mer än 1500h och utan rating är det således ca 41k danska kronor. Vid arbete tillkommer det en viss del per diem.
|
ADF
2024-06-30 15:17:00
|
SV: Direct entry 330 SAS
Det var all information jag behövde. Stort tack för det! Ska överväga om det är värt och lämna ansökan. Kanske.
|
ADF
2024-06-30 14:32:08
|
SV: Direct entry 330 SAS
Svar KV.
Tack för info. Jag tänkte erfarenhet utan giltligt typ.
|
@ADF
2024-06-30 13:49:11
|
SV: Direct entry 330 SAS
Som ny SAS-pilot utan timmar och utan erfarenhet är det nivå 0 på lönestegen. Timmar [1500h] Eller Airbus/Emb type rating blir det nivå 1. Type rating Och timmar blir det nivå 2, vilket är det högsta steget man kan komma in på med tidigare erfarenhet. CPH Nivå 0: ca 37`dkk, nivå 1: ca 39`dkk, nivå 2: ca 41`dkk. OSL/ARN Nivå 0: ca 38´nok/sek, nivå 1: ca 40`nok/sek, nivå 2: ca 42`nok/sek.
|
KV
2024-06-30 07:48:39
|
SV: Direct entry 330 SAS
Svar ADF:
Menar du erfaren som i att du har timmar samt giltigt rating på A330 så bör det vara ca 43000 DKK.
|
ADF
2024-06-29 19:10:30
|
SV: Direct entry 330 SAS
Vad pratar vi för ingångslön för en erfaren styrman utan rating med CPH basering?
|
//Petter
2024-06-28 13:18:42
|
SV: Direct entry 330 SAS
Det är bara en anledning till att SAS nu försöker att anställa piloter direkt på A330, MFF. De har/får inga ansökningar till dagens usla avtal. Nu tror de att genom att locka med A330, A330/A320 mix, kommer det helt plötsligt in massor av nya ansökningar från erfarna piloter. Men, men, men, det är fortfarande samma usla avtal, dålig lön, ingen fast grupp, tvångsutlagda obetalda ”arbetsdagar” (totalt en månadslön back per år), en företagskultur med internt krig istället för samarbete, mm. Jaja, den som lever får se…..
|
X
2024-06-27 14:49:58
|
SV: Direct entry 330 SAS
@Maverick: Förvisso förbjuder inte kollektivavtalet att SAS rekryterar till de vakanser som finns i bolaget, oavsett flygplanstyp. Men indirekt får SAS inte tillsätta vakanta tjänster som redan anställda piloter har sökt och uppfyller kraven för att få. Kraven är egentligen ganska kortfattade; tillräcklig erfarenhet (för FC och MFF) samt att man inte av annan anledning är låst på nuvarande position.
Att SAS nu behöver rekrytera externt till MFF tyder på att det inte är tillräckligt många som uppfyller kraven samt inte är låsta i sin position som sökt dessa tjänster. Då står det SAS fritt att nyrekrytera direkt till MFF. På samma sätt som det står SAS fritt att nyrekrytera till FC-tjänster på Embrear (Link) då i princip inga SAS-piloter som flyger Airbus vill ha sådana tjänster.
Förvisso kan det finnas styrmän i Link som vill ha dessa platser. De är dock låsta i ett antal år ytterligare innan de har rätt att få en position på Airbus, oavsett om det är MFF eller SA. SAS skulle förstås kunna välja att ändå ge sådana positioner till piloter från Link men det är sannolikt ännu svårare för SAS att locka piloter till Link än vad det är till SK/Connect.
Det kan också hända att det finns A320-piloter som vill har erfarenheten men är låsta på A320 men som vill ha MFF. Där skulle SAS kunna tillsätta tjänsterna till dessa piloter innan man rekryterar externt. Det innebär dock att kostnaden för utbildning flyttas fram då man måste skola två piloter samtidigt. På sikt kommer SAS att behöva skola lika mycket, men man kan tänka sig att SAS i dagsläget vill hålla nere kostnaderna just i detta nu och istället skjuta de på framtiden, även om det i det stora hela är droppar i havet.
|
@Maverick
2024-06-27 14:49:05
|
SV: Direct entry 330 SAS
Skillnaden på att ta ett jobb på långt på 90-talet och nu är att glansen att flyga långt är borta sen länge. Det enda det innebär är att du tvingas jobba natt och får se några få städer i USA. Finns inget "se världen" eller liknande i en tjänst på A330 hos SAS.
Med den erfarenheten tjänsten kräver är det inget annat än ett karriärshaveri att ta en anställning med dom villkoren.
|
Maverick
2024-06-27 07:49:39
|
SV: Direct entry 330 SAS
Det är inte något nytt i att SAS anställer direkt till Longhaul. I mitten på 90-talet gick nyanställda direkt till B767 som reliefpiloter för att efter något år föras över som styrmän på 767. SAS nyanställer på vilket flygplan de önskar. Det finns ingenting i något avtal som reglerar att man som nyanställd måste börja på kortlinje. Så har det alltid varit, inget nytt i det.
|
@Va.
2024-06-26 13:50:30
|
SV: Direct entry 330 SAS
Värt notera att SAS kan lägga ut 20 PR dagar (obetalda lediga dagar) under vinterhalvåret vilket motsvarar en månadslön mindre.
|
Va.
2024-06-26 13:39:34
|
SV: Direct entry 330 SAS
Hahaha va???
37000kr i månaden på nuvarande arbetsmarknad när man har ATPL och 1500h. 37000kr i månaden för att jobba natt/helger/högtider. Med vanligt avtal för OB motsvarad det en vanlig lön på ungefär 23000kr i månaden. Vet inte vilka SAS förväntas rekrytera men med jobb i något annat bolag kan man lätt dubbla den lönen.
|
@330 FO
2024-06-26 13:34:37
|
SV: Direct entry 330 SAS
Under all kritik att piloternas fack SPG har gått med på att bolaget SAS kan dela ut obetalda PR-dagar till anställda. Trodde facket skulle tillgodose sina medlemmars intressen. Uppenbarligen inte i detta fallet.
Grattis Norwegians piloter till 21% löneökning. Bra jobbat av deras fackrepresentanter!
|
330 FO
2024-06-26 13:01:19
|
SV: Direct entry 330 SAS
Glöm inte att på MFF är du nästan garanterad max antal PR. På en redan låg lön kommer SAS ta ytterligare en månadslön per år.
Förstår inte hur man kan låta blir att nämna detta i annonsen? Indirekt blir det ju att personal lurar banker osv när det framställs som att man har en högre lön än man faktiskt har?
|
2024-06-25 21:32:23
|
SV: Direct entry 330 SAS
@Ko Bo
Är man ledig en helg i månaden? Stackars er.
|
FO A330-320…
2024-06-25 18:43:19
|
SV: Direct entry 330 SAS
FO med mer än 3000h på bussen? Sök Virgin, ingångslön SFO 92k i månaden. Blir svårt för SAS att konkurrera med det.
|
Otroligt
2024-06-24 20:38:42
|
SV: Direct entry 330 SAS
Det är ju faktiskt nästan skrattretande att SAS måste anställa styrmän till A330... Det betyder ju att lönen och villkoren är så dåliga att man försöker locka till sig folk med longhaul...
|
Ko bo
2024-06-24 17:14:46
|
SV: Direct entry 330 SAS
Sv DEC.
Man rekryterar inte DEC till mixed fleet/330. Det är styrmän som rekryteras.
Lönen ligger på runt 40k i månaden + lite traktamente/per diem. Lönen är låst i avtal de kommande 3 åren och kommer öka runt 2-4% per år sannolikt.
3 veckor sommarsemester, vart tionde år ingen sommarsemester. Utöver det tillkommer det lite mer semester / ledighet över året. Du får önska en ledig helg + en valfri dag ledigt per månad.
Som jämförelse kan du söka norwegian 737 istället och få runt 20k extra i månaden med ungefär resterande bitar samma.
|
B
2024-06-24 16:47:54
|
SV: Direct entry 330 SAS
SAS tar inte direct entry kaptener.
Tror anledningen till att man tar in styrmän på A330 är för att inte tillräckligt många nuvarande styrmän vill ha det. De med tid som kan få A330 styrman sitter och räknar timmarna för att kunna påbörja kaptenskurs istället. Många som kan få bli kaptener idag senioritetsmässigt är inte ens i närheten av att ha tillräckligt med flygtimmar.
|
@DEC
2024-06-24 16:20:02
|
SV: Direct entry 330 SAS
@DEC SAS söker f.n "Direct Entry" Styrmän på A330 i Köpenhamn, inte kaptener. Samma Lön och Avtal som övriga piloter inom SAS och ja de kan ta upp till 20 PR dagar.
|
Pölse Mannen
2024-06-24 16:08:01
|
SV: Direct entry 330 SAS
Det behövs nog mer än Pölsemannen, bacon, Carlsberg och den lille havsfrun för att räknas som en världsmetropol.
|
DEC
2024-06-24 15:40:45
|
SV: Direct entry 330 SAS
Hur ser avtalet ut om man börjar som Direct Entry Kapten på A330? Startlön? Ledighetsnyckel? Antal semesterveckor. Gäller också 11 månaders lön/år på långlinjerna?
Tacksam för svar
|
@tvek
2024-06-24 14:47:16
|
SV: Direct entry 330 SAS
SAS spelar inte riktigt efter överenskommelser och regler. Men försöka inte lägga skulden mot den nyanställda piloten, det är varken proffsigt eller god sed, enligt;
"Man kan därtill förhoppningsvis anta att det finns få piloter som vill vara "den" nya kollegan istället för att gå den riktiga vägen och börja nerifrån som alla andra."
Om SAS utlyser dessa tjänster är det Pilotkollektivet på SAS tillsammans med SPG som bör göra något åt den saken mot er arbetsgivare och inte frysa ut den enskilde som söker ett nytt jobb.
|
tvek
2024-06-24 14:21:14
|
SV: Direct entry 330 SAS
Så frågan är därför hur eller om det ens kommer att kunna realiseras i praktiken utan att det leder till mer interna problem och bakslag som SAS måste hantera, likt den gången man försökte använda Connect för att passera senioritetslistan. Nu är det svårare eftersom alla AOC är integrerade på samma lista till skillnad från när det pågick. Ingen befintlig pilot vill att det ska rekryteras in nya kaptener direkt lika lite som att det ska rekryteras styrmän direkt till longhaul, åtminstone inte på permanenta positioner, och inte så länge det finns anställda internt som vill göra det. Man kan därtill förhoppningsvis anta att det finns få piloter som vill vara "den" nya kollegan istället för att gå den riktiga vägen och börja nerifrån som alla andra. Resultatet av årets bidding kommer att publiceras internt om cirka 1 vecka så då får vi väl veta.
|
hr
2024-06-24 13:33:38
|
SV: Direct entry 330 SAS
I en fungerande och välmående organisation uppfyller bolaget personalens interna bidd / önskemål i högsta möjliga mån innan man rekryterar externt. I detta avseende faller SAS om och om igen. Man har personal som vill byta baser och flyga mixed fleet men nekas och nu rekryteras piloter externt direkt till Long Haul... Herregud!
|
@tvek
2024-06-24 13:20:43
|
SV: Direct entry 330 SAS
Väldigt likt förfarande som när SAS öppnade Connects baser i Köpenhamn och Stockholm. Plötsligt anställdes Direct Entry Kaptener externt som passerade dem som väntade på sin upgrade i senioritetsordningen.
Det finns många SAS-piloter som har biddat för Mixed Fleet och nu öppnar SAS för extern rekrytering direkt till A330. SAS verkar vilja skapa drama mot sin personal genom att behandla dem regelvidrigt.
SAS har en del att arbeta på gällande hur man tar hand om sin personal. Vad hände med målsättningen att bli "Skandinaviens Bästa Arbetsgivare" ?
|
Pnf
2024-06-24 12:19:18
|
SV: Direct entry 330 SAS
@Andrapilot Bra betalt? SAS har samma lönelista för A320 och A330, inga tillägg. Efter 12 månader Mixed Fleet, A330 & A320 med EASA FTL och flyga så mycket tygen håller för till en av Europas lägsta ingångslöner. Lön ok om man har bas i Köpenhamn men bor i Öresundsregionen och skattar i Svergie. Annars rätt medioker.
|
tvek
2024-06-24 12:07:22
|
SV: Direct entry 330 SAS
Som vissa skriver så är det här nog inte speciellt förankrat med facken och det lär finnas många befintliga piloter som vill flyga långt men hålls tillbaka. Därför ska man nog inte direkt förvänta sig att bli välkomnad med öppna armar även om SAS väljer att öppna den dörren
|
50shades
2024-06-24 11:00:23
|
SV: Direct entry 330 SAS
Om SAS har problem att rekrytera piloter till Aibus320. Varför skulle det vara lättare att hitta folk till Airbus330 till samma lön? Är piloter verkligen så naiva?
|
@J
2024-06-24 10:29:48
|
SV: Direct entry 330 SAS
SAS har svårt att attrahera nya piloter till A320 pga låga löner. Man får nästan uteslutande sökanden från flygskolan utan erfarenhet. SAS erbjuder samma låga lön på A330. Detta är inte förankrat mellan SAS och facket SPG, så sista ordet är nog inte sagt...
|
Andrapilot
2024-06-24 09:30:32
|
SV: Direct entry 330 SAS
Passa nu på sök, ni piloter som sitter på jobb med skit avtal och sliter röven av er. Här får ni bra betalt och ett mänskligt schema. Kul att SAS satsar =)
|
Lasse S
2024-06-24 09:00:00
|
SV: Direct entry 330 SAS
Tack för bra svar!
Vet någon om MFF är förenligt med deltidsnyckel? Som 4-5 etc
|
B
2024-06-24 06:03:07
|
SV: Direct entry 330 SAS
Varför skulle det vara för bra för att vara sant? Kan inte se att det spelar så stor roll vilken typ man flyger.
|
J
2024-06-23 23:40:57
|
SV: Direct entry 330 SAS
Det här ska man ta med försiktighet.
Varför anställer man till A330? Är villkoren så mycket sämre än konkurrenterna att man inte kan attrahera piloter som man brukar till 320? Är det förenligt med fackliga avtal, dvs kommer kommer karriärspositionen att ryckas bort från en?
Är något för bra för att vara sant, så brukar det vara för bra för att vara sant. Men vem vet.
|
@Lasse S
2024-06-23 15:23:50
|
SV: Direct entry 330 SAS
Som ny pilot hos SAS utan timmar och erfarenhet är det nivå 0 som gäller på lönestegen. Har man timmar [1500h kommersiellt] Eller Airbus/Embraer type rating så blir det nivå 1, sedan med type rating Och timmar nivå 2. Det är det högsta man kan gå räkna med dig av tidigare erfarenhet. Så folk med mer erfarenhet kan i stort sett inte tillgodose någon tidigare erfarenhet och därav blir SAS löner väldigt låga.
Gällande A330-A320 mixed så tror jag inte att SAS kommer öppna för A330 rekrytering på Oslo eller Stockholm. Bara av den enkla anledningen att mycket av långlinjeverksamheten får fokus från Köpenhamn framöver och där det behövs folk. Däremot kan man starta på A320 för att söka sig över till MFF senare från de andra baserna efter senioritetslistan. Men lönen är densamma för piloter på A320 eller A330 och de som flyger MFF.
|
Lasse S
2024-06-23 09:52:11
|
SV: Direct entry 330 SAS
En till fråga; Är det bara på Kastrup man har mixed-bas? Tänker om det kommer en liknande rekrytering för andra baser framöver.
|
Lasse S
2024-06-22 20:20:57
|
SV: Direct entry 330 SAS
Går man alltid in på steg ett i lön hos SAS eller kan man tillgodoräkna sig någon tid?
|
Cc
2024-06-22 15:12:33
|
SV: Direct entry 330 SAS
SAS lyckas inte attrahera piloter till 320 så man provar på 330. Samma lön som mff skriver nedan. Inga tillägg för heavy. Oklart om detta är förankrat med facket SPG, SAS Pilot Group.
|
Sv Anko
2024-06-22 13:35:30
|
SV: Direct entry 330 SAS
https://careers.sasgroup.net/job/Kastrup-GREAT-OPPORTUNITY-TO-JOIN-SAS'S-WIDE-BODIED-AIRCRAFTS/1085380401/
In på 330 och sen dubbel på 320
|
Men
2024-06-22 12:14:59
|
SV: Direct entry 330 SAS
Men kan man stanna på A330 då? Alltså en typ så är de väl ok eller tvingas man ner på 320
|
mff
2024-06-22 11:34:49
|
SV: Direct entry 330 SAS
Absolut nya tider. Men för att flyga MFF (Mixed fleet flying) har man bara behövt något år sedan SAS öppnade för det i avtalen och min 1500h vilket krävs internt för Airbus CCQ. Många piloter vill inte längre blanda, då det är fysiskt tungt med long och short haul, ibland under samma arbetsperiod. Flera har provat men gått tillbaka till en typ. Det framgår i annons att man startar på A330 men kommer vara på MFF inom ett år, dvs A320 och A330. Det tyder på att SAS har svårt att rekrytera folk med erfarnehet (krav min 1500h) och lockar med A330. Det är dock samma lönestege som A320, så nu HeavyJet med en av Europas redan lägsta löner.
Ett nytt försök från SAS HR avdelning som evetuellt kan locka några nya men SAS problem är att ingångslöner är för låga, frömförallt för piloter med tidigare erfarenhet som inte tillgodoräknas. Det vill SAS inte riktigt kännas vid men det börjar nog märkas.
|
Anko
2024-06-22 11:21:31
|
SV: Direct entry 330 SAS
Nej, du kan inte bli direct entry på A330/A350. Däremot på A320 om du hamnar hos våra kollegor på Connect.
|
Tillbaka