Landa på flygplatser
Jag går i tankarna att ta flygcertifikat och har inte så mycket kunskap om hur saker fungerar. Om jag köper ett flygplan, kan jag då starta och landa den på flygplatser i andra städer som Arlanda, Örebro airport, Visby airport mm och vad tar de isåfall för avgift för det mellan tummen och pekfingret?
svar
Tråkigt för det finns inga flygplatser med trafik på, inte ens under peak. Allt berkar bara gå ut på att döda allt som har med flyg att göra. Idag kan du inte hyra en kärra för att flyga en stjärtsväng. Löjligt allt blir raketforskning i Sverige.
Glöm Arlanda och Landvetter annat än nödlandning. Resterande flygplatser i Sverige så är det vanligt med skol och privatflyg, dom flesta. Man köper ett årslandningskort kopplat till kärran sen betalar du ingenting mer. Då kan du flyga runt och landa vart du vill utan strul.
Det finns nästan ingen som tillämpar landningsavgift längre i Sverige. Numera är det startavgift och man köper lämpligen startårskortet som finns på en del av Swedavias flygplatser och en del privata och kommunala. Givetvis får man landa VFR på alla flygplatser, men det blir mycket dyrt och är krångligt på de största flygplatserna.
Du är delansvarig för hur det fungerar!
Har du röstat i allmänna val har du varit med att utse vilka som skall bestämma i Sverige. Statlig verksamhet styrs av den majoritet som röstats fram.
Har du inte röstat stödjer du den majoritet som bildats!
Du är alltid medansvarig på ett eller annat sätt!
Detta kallas Demokrati!
Vad gäller privat verksamhet och konkurser, håller jag med. Lagstiftningen är för klen
Statlig verksamhet oavsett bolag eller myndigheter, är för inkompetenta. Spjutspetsar och andra framåt-personer “sitter” inte där.
Att statliga bolag ibland genererar kaffepengar till statskassan, beror vanligen på monopolsituationen.
Verkar som att det fortfarande finns. Står att 7 Swedavia flygplatser täcks av kortet. https://www.swedavia.com/about-swedavia/airport-charges/annual-card/
Ja landningskort finns fortfarande för flygplan under 2 ton.
Det gäller på de flesta flygplatserna som man har nytta av.
ESSA får du ej landa på, har för mig det enbart var okej att glida runt där när de hade som minst trafik under corona.
Bromma har jag för mig tar runt 700 och visby 350-400. Sen får du tänka på att du får betala för parkering på flygplatsen också, det kan bli rätt dyrt. Landningskortet är något att rekommendera men är nog lite dyrt om du ska köpa själv och inte gå via flygklubb.
Det är inte så dyrt. Med en liten SEP ligger du oftast under 100kr.
Sen är det inte vanligt att åka till internationella flygplatser som Arlanda med sånt du kan flyga utan type rating. Du kommer istället vilja/ behöva åka till en mindre flygplats. VFR trafik tillåts oftast inte och så kan det även finnas andra performance krav.
Hade ARN tillåtit flygskolorna att studsa, så hade hela schemat för flygbolagen blivit kaos på fina sommardagar.
Finns landningskortet fortfarande? Det låter lite 90-tal för mig
Kolla upp swedavias landningskort, där finns ett 30-40 tal flygplatser. Många av Sveriges flygklubbar har detta kort, så landningsavgift är inget du behöver tänka på i de flesta fall om du ska flyga klubbkärror.
Hej Erik!
Generellt i Sverige är det dessvärre skitdyrt jämfört med många andra länder i Europa.
Landningsavgift tas ut och beräknas oftast enligt tabeller på flygplanets certifierade max startvikt. På många större svenska flygplatser för ett litet flygplan som t.ex. C172 (4 sitsigt skolflygplan) är det runt 1000 lappen.
Skall du flyga till ännu större flygplatser såsom Arlanda så tillkommer även en mandatory markbolagsavgift så att flyga och landa samt starta på Arlanda går säkerligen på runt 3000kr minst.
Flygning är en dyr hobby, speciellt i Sverige. Därav håller de flesta flygklubbar till på mindre flygplatser där de antingen har landningskort (en årlig avgift med obegränsade landningar) eller reducerat pris. Klubben jag flugit på tidigare betalar drygt 75kr per landning på hemmaflygplats i klubbens flygplan vilket läggs till automatiskt när man loggar sin flight.
Vill man flyga mycket och landa på större flygplatser så är det bättre att utbilda sig till kommersiell pilot. Fint att kunna landa på större flygplatser som LHR, FRA, CDG etc. men få betalt för att göra det istället för att betala! 🙂