Kaptener i kabinen
Flyger ofta och sitter alltid långt fram i kabinen. Tycker mig allt oftare uppleva kaptener, fyra streck, lämna cockpit under gång i luften och komma bak i kabinen för att småprata med passagerare. Antar att det handlar om personer de känner, kollegor som reser privat eller celebriteter av något slag. Reagerade speciellt på detta häromdagen när det var viss turbulens vid tillfället. Gäller inte samma för dem att de ska sitta ner som för oss passagerare? Om det kommer plötslig turbulens och kaptenen ramlar omkull eller något och blir inkapaciterad så är väl detta en säkerhetsfråga?
svar
svar till DEF.
Det är alltid en Kapten som är befälhavare, kallas för PIC, Pilot in command.
Till Re:DEF
TACK för din beskrivning.
Det är olika på olika bolag.
En del går strikt på senioritet, dvs anställd längst är befälhavare och sitter i vänsterstol. Om det från början var en FC och en FO på flighten men FO blir sjuk och det är en FC som kallas ut så är det olika även där. En del bolag har som policy att den FC som hade flighten från början sitter kvar i vänsterstol även om den FC som kallas ut har högre senioritet.
Och ibland så väljer dom själva att den ena sitter vänster ut, och den andra hem.
DEF.
Klart att det händer att två FCs flyger tillsammans. Men bara en av dom är PiC ( Pilot in Command)
Måste man jobba i branchen för att kunna ställa en fråga?
Två kaptener i cockpit, vem för befälet då?
Vi på Main har ju alltid fördelen att resa i Plus (en av de sakerna SPF förhandlat), så att du ser en kapten småprata med en passagerare så är det helt normalt.
Tror inte du jobbar i branschen om du aldrig upplevt två FC på samma flygning.
På mitt bolag är det inte tillåtet för piloterna att gå ute i kabinen, om dom nu måste det (för toan fram kanske är trasig) måste signs på
Kopplat till rubriken “Kaptener i kabinen” undrar jag vilka flygbolag som har mer än en kapten i samband med flygning?
Trafik flygare.
Sanningen är alltid obekväm, även när den uttalas av en på aktuell sida planket.
Elias, här på FT finns ganska många låtsas piloter. Du verkar vara en sådan.
Trafikflygare är du illa fall inte, det avslöjar ditt sätt att tala om kabinbesättningen.
Tekniskt sett klarar vi de flesta flygningar på en pilot. Med lite AI kanske också utan pilot.
Hade passagerarna och kabinpersonlan vetat att flygningen skulle genomföras me en pilot, hade förmodligen alla avståt från flighten.
Däremot tror jag att utvecklingen går mot pilotlösa flygningar och kanske bara en ombord person som övervakar allt. Om 100 år kanske!.
Då slipper vi hävdelsebrhovet från kabinpersonalen!
Hade vi piloter sjukskrivit oss i samma omfattning som flygvärdinnorna, skulle flygtrafiken halveras.
Om passagerare tvingas välja mellan pilot eller serveringspersonal, tror jag att pilot blir det självklara valet, för då kommer man i alla fall dit man ska, fast man måste avstå från förfriskningar under resan.
Ni flygvärdinnor förlöjligar er själva med era utspel, istället för normalt och gott teamwork i luften.
Vi piloter klarar oss utan er, men inte tvärtom. Dock vill vi ha gnällfritt och respektfullt teamarbete i bägge riktningar.
Ibland är vi fyra men oftast tre, innerst inne tror jag inte att du vill bara ha en pilot på våra flygningar. Oavsett vad du tycker och känner så är det FCL som styr av ganska självklara anledningar, tur är väl det.
Att en pilot är ute och glassar i kabinen bevisar bara att de är övertaliga i cockpit. Det räcker med en pilot!
På våra flyg hat vi närmaste mugg vid 2 doors. Blir några promenader bland passagerare på en 10-14 timmars flygning. Vid lätt turbulens s jobbar kabinen på som vanligt även fast skylten är tänd. Förväntar vi oss lite kraftigare turbulens så ber vi även kabin sätta sig ner. Har vi rast så är det fritt att prata med vem man vill.
Hej,
Har arbetat som pilot i 38 år i olika bolag, men jag har aldrig, eller någon av mina kollegor har aldrig på våra flighter gått ut bland våra passagerare.
Tror att dom flesta i branschen har liknande erfarenheter.
Vet ej heller något bolag i Västeuropa som piloter går omkring bland passagerarna.
Mvh