Tråden startades av: Erik  2024-09-30 16:14:38
SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer! 
Någon som har tillgång till hela innehållet?

Vilket linjer kan det handla om?

https://www.svd.se/a/mPLkEv/sas-vd-anko-van-der-werff-lovar-nya-langlinjer-fran-arlanda

Kul för Arlanda!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sv Per
2024-10-08 11:32:26
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
Syn! Var har du varit de senaste 8 åren?

Nuvarande regering en katastrof för flyget speciellt KD.
De vågar inte ta ansvar för egna beslut.

Frekvent resenär.

Columbia svar@Sixten
2024-10-08 10:19:26
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
Jag säger inte bu eller blä till denna eller tidigare regeringar. Jag konstaterar bara att staten, oavsett styrande parti/partier, måste se sig själva som en partner til flygbolagen och ge dom rätt förutsättningar.

En stark flygplats i Stockholm, Arlanda, som håller bra standard, är en bra början.
Per
2024-10-07 22:29:43
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
@Sixten Försöker lansera några egna konspirationsteorier. Faktum är att den nuvarande regeringen gjort mer för flyget på två år än den tidigare åstadkom på åtta.
pf
2024-10-07 09:47:45
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
Burde SAS ha anskaffet noen flere A-321 ? LR-versjonen
sixten
2024-10-07 08:43:44
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
@Columbia. Nuvarande regering (Alliansen minus C numera med stöd av ett till högerparti) var de som fixade till lösningen för Arlandabanan/Arlanda Express. De vill ha privata lösningar - helst med monopol - som gör att riskkapitalbolag gynnas framför kunder och vanligt folk (trots att KD låtsas vilja stödja "vanligt folk". Stödpartiet saknar också intresse för att Arlanda skall bli en inkörsport till ökad utländsk turism eller "visit friends and relatives"-segmentet i Sverige. Man satsar hellre på vägtrafik och sänkta bränsleskatter på diesel och bensin. Den danska regeringen värnar om infrastrukturen inklusive flyget på ett helt annat framtidsinriktat sätt. Flyget är inte alls lika prioriterat av nuvarande svenska regering - bara lite röstfiske här och där.
Nätverket
2024-10-06 18:21:31
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
Med tanke på nya SAS nätverkstänkande låter ju att mata in i Deltas hubbar i USA mest sannolikt. Jag är ingen expert men jag tror att de har BOS, JFK och ATL på ostkusten och då låter kanske BOS som det mest logiska alternativet, men vet det gör jag inte.
Baloo
2024-10-06 15:51:02
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
Kommer ihåg att det stod i någon kvartalsrapport att ARN-LAX var SAS mest inkomstbringande långlinje en sommar. Sen kördes den parallellt med Norwegian och det går inte att förneka att CPH ligger geografiskt lite bättre till för anslutningsflyg.
Johnny
2024-10-06 13:39:47
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
@Insider
Att HKG linjen från ARN skulle ha gått bra, är så absolut en ” sanning ” med modifikationer.
Om det nu hade varit fallet blev den nog inte flyttat till CPH.

Nu kommer det säkert en massa konspirations teorier om att enda anledningen till att CPH är main hub för SAS långlinjer är politisk.
senaste 25 åren har man placerat långlinjer där dom har haft störst möjlighet att bli lönsamma. Allt annat är trams från Stockholmare som har svårt att ta in att Stockholm inte är universums centrum.

All snack om den enorma potentialen för direkt långlinjer från ARN är just det , snack.

Om det nu var så att det i Mälardals regionen fanns sådant stort potential, varför köar då inte alla stora flygbolag för att få starta sådana linjer …
Columbia
2024-10-06 12:24:39
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
Arlanda har varit känslig för störningar, mycket mer än HEL och CPH. Det är bland annat därför Anko efterfrågar en stor operativ uppgradering på flygplatsen. Förhoppningsvis ser vi mer lyhördhet från regeringen och att den senaste utredningen blir ett startskott för en rejäl uppgradering av Sveriges viktigaste flygplats.

Bort med flygskatt och att koncentrera allt till en flygplats i STO är en bra början och förhoppningsvis köper man sig ur monopolet på Arlandabanan. Finns en uppsjö av fler saker att göra.

Men jag tror det allra viktigaste är en ny syn på flyget där staten ser sig själv som en partner till flygbolagen och vassare affärsutvecklare på Swedavia, ökad budget för visit Sweden etc.
aerodromutvecklaren
2024-10-06 10:53:37
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
Intressant, Arlanda har fem långlinjer som funnits länge och tycks gå mycket bra, men varje gång någon nämner nya långlinjer, kommer det fram hur många som helst här och förklarar att inte en enda långlinje bär sig från Arlanda. Uppenbarligen gör ju Peking, Bangkok, Dubai, Doha och New York det. Så varför inte Tokyo, Shanghai eller Chicago, till exempel?
Rick
2024-10-06 02:45:33
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
Långlinjer har aldrig fungerat från Arlanda.Så är det bara.
Kan bli ett ”poppupp” typ 3 mån sedan läggs det ned.
Andreas
2024-10-05 20:02:19
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
Inside, på vad baserar du ditt påstående att Hong Kong-linjen gick bra från Arlanda?

Självklart blev linjen nedlagd 2020, oavsett om den gick från Kastrup eller om den fortfarande hade gått från Arlanda. Covid-19 lamslog ju hela världen och dessförinnan hade Hong Kong en längre tid praktiskt taget varit en krigszon dit ingen ville resa.
Inside
2024-10-05 17:24:55
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
Det där med att Stockholm inte kan ”bära” långlinjer förutom NYC är en sanning med modifikation.

Kan Helsingfors bära en linje till Tokyo? Antagligen kan de det eftersom år ut och år in går 19 dubbelturer i veckan mellan Helsingfors - Tokyo. En ansenlig del av resenärerna är från Mälardalen.
Hemligheten är alltså att transferpassagerare fyller upp platserna. Men kan de verkligen bära linjen själv?
Transferförutsättningar och matning är helt avgörande för alla nordiska huvudstäder och där har Danmark varit bäst på att boosta sin egen flygplats.

Hong Kong gick bra från Arlanda. Det var faktiskt när den gick från CPH som den lades ner. LAX gick lite sämre, men kanske inte så konstigt eftersom avgångstiden från Stockholm var så pass tidig att väldigt få Europa-linjer hann ankomma med transferpax.
SAS har byggt upp matning till CPH länge och förutsättningarna är därmed bättre trots att Köpenhamn egentligen inte själv kan bära så mycket mer än en linje till NYC och säsongslinjer till MIA och BKK.
johnny
2024-10-05 12:05:46
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
Det blir bara fler SAS långlinjer från ARN om det går att få dom lönsamma.
Linjerna från ARN till LAX och HKG var ekonomiska katastrofer.
ARN kan inte ” bära ” mer långlinje trafik än NYC och ett fåtal säsong linjer.
Det är ju inte heller så att andra flygbolag köar för att få starta nya interkontinentala linjer från ARN
Per
2024-10-01 17:43:33
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
I SVD-artikeln nämner inte Van Der Werff några konkreta destinationer, inte heller exakt när i tiden. Kanske 2025 annars 2026 säger han. Han ger också Swedavia/Arlanda en känga men utrycker sig mycket diplomatiskt: "Jag hoppas att när politikerna tittar på flygplatserna i Oslo, Köpenhamn och på andra ställen i Europa, så ser de att de är mer moderna, mer utvecklade och mer effektiva än Arlanda. Det gäller även all infrastruktur runtomkring med järnväg och väg"
Sv thomas
2024-10-01 14:04:14
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
Har varit till USA mer än 70 gånger och aldrig behövt stå i någon lång kö.

Alltid haft tillgång till "Fast track".
thomas
2024-10-01 12:57:18
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
Alla terminaler är dåliga då man får stå och vänta i en tre timmar på hårda stengolv, det väller in ankomst folk från en massa flygbolag
Det gäller att kunna gå direkt till us imigration ankomst diskar, det sparar mkt tid.
Tomas
2024-10-01 11:43:08
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
@JFK - det finns väl ingen som helst tvekan om vilken terminal som gäller på JFK för SAS, nämligen terminal 1, samma som Air France, KLM m.fl. SkyTeam-bolag (men inte Delta)?
Bertil 1
2024-10-01 11:23:25
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
@pf, den var BRA.
JFK
2024-10-01 04:04:52
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
JFK kan vara både bra och dåligt, helt beroende på vilken terminal det blir.
thomas
2024-09-30 19:22:49
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
JFK har bättre förbindelser till Manhattan även t bana man kan välja var man vill stiga av
pf
2024-09-30 18:37:58
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
Direkte t/r Pajala, med ATR-72, BRA ?
Nico
2024-09-30 17:35:47
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
Blir nog Boston eller Washington med LR maskinerna, sen byts ewr givetvis ut mot jfk. Atlanta är inte sannolikt.
Lind
2024-09-30 16:58:59
SV: SAS/Anko Van Der Werff lovar nya långlinjer!
Byte av EWR mot JFK?
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
Air-BP
Vemco
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev