Tråden startades av: thomas  2024-11-24 20:29:25
nytt flygbolag på ARN 
Snart kommer Etihad trafikera ARN
Tre års arbete ligger bakom.
UAE klustret växer, nu Emirates snart Etihad och Qatar flyger redan till ARN sen flera år, de kommer återstarta Got trafiken.
Det är alla transfer pax härifrån som är så viktiga för dessa bolag, de är alla suveräna i service i alla klasser, fräscha nya flyg operationellt top notch, den nya Etihad flygplatsen i ABU Dhabi är ultramodern i allt.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@Skåning
2024-12-03 12:11:01
SV: nytt flygbolag på ARN
Väldigt märkligt att Anko lovat ut 4 kommande nya långlinjer härifrån isåfall.
Skåning
2024-12-03 10:54:13
SV: nytt flygbolag på ARN
Om det är svårt att långsiktigt bygga något stort på Köpenhamn borde det vara helt omöjligt från Stockholm. Stockholm är en liten stad i civilisationens periferi. I jämförelse med CPH, AMS, CDG, LHR, FRA etc är ARN en liten flygplats i dåligt skick med alltför dåliga kommunikationer till och från. Hela området lider av dåliga politiska beslut, flygskam och allmän brist på kapital. Stockholm är irrelevant kulturellt, ekonomiskt och politiskt. Danmark har valt att stanna kvar som ägare i SAS och tar nu över och investerar stort i Köpenhamns flygplats. Långlinjer från ARN kommer med största sannolikhet flytta till CPH och endast ett par charterdestinationer finnas kvar. Resten blir punkt till punkt flygningar ut i Europa samt matning till hubbarna.
Kolja
2024-12-02 12:33:18
SV: nytt flygbolag på ARN
Till alla som tycker att CPH ligger så bra till. AMS och FRA ligger betydligt bättre till. Danmark är
dessutom på världsscenen relativt irrelevant kulturellt, ekonomiskt och politiskt så det är svårt att långsiktigt bygga något stort på Köpenhamn.
B
2024-12-02 11:04:09
SV: nytt flygbolag på ARN
Sv Def

CPH ligger betydligt bättre till som hub rent geografiskt. Särskilt när Ryssland är stängt.
X antal flygplan, exempelvis 20 kan producera betydligt fler flygningar ToR till Europeiska flygplatser under en vecka eftersom det är kortare flygtid jämfört med ARN eller OSL.
DEF
2024-12-01 16:58:31
SV: nytt flygbolag på ARN
...jag menade till LAX, med tanke på vad som sades nedan
DEF
2024-12-01 16:55:49
SV: nytt flygbolag på ARN
Vore inte ARN eller OSL ett bättre geografiskt utgångsläge än CPH?
Appe
2024-12-01 14:02:13
SV: nytt flygbolag på ARN
@Colombia
Jag skulle gärna dig alla bakgrunderna men det är aldrig en eller två skäl utan en mängd som avgör caset. Kan nämna att när SAS lade ned CPH-LAX-CPH hade man 97 procents beläggning över året. SAS flög då B767 med under 200pax kapacitet dagligen men konkurrerade med andra bolag på Europa som flög t.ex 747 nonstop till exv London. Ville man sälja LAX via CPH till LON så blev det på ett lägre pris. LAX sträckan var då på gränsen vad B767 klarade och det ledde ofta till att om det var ofördelaktiga vindar fick man inte med frakt. Anslutningar vidare måste vara lönsamma och finnas, och ligga inom rimliga tider. Allt skall sen in i en lönsamhetskalkyl.

l
Columbia
2024-11-30 17:28:29
SV: nytt flygbolag på ARN
@Appe

Kan du dela med dig av vad du vet om just den linjen? Hur var performance och var det någon skillnad innan och efter att flygskatten infördes?
Appe
2024-11-30 16:21:10
SV: nytt flygbolag på ARN
@Colombia
Tack för dina synpunkter men utan att veta vilka SAS anställda du pratat med och var i organisationen de finns kan jag säga att jag arbetat i samma bolag i 25+ år och med mycket detaljerad kunskap och insyn i just denna frågor. SAS har, skall och måste flyga bara lönsamma linjer precis alla andra. Hade denna linje varit lönsam enligt lönsamhets kraven hade den inte lagts ned.
B
2024-11-29 19:27:10
SV: nytt flygbolag på ARN
Sv Appe

SAS skrev i sin kvartalsrapport att ARN-LAX var den bäst presterande långlinjen när den gick.
Däremot kostar det att sprida ut den lilla flotta man har och CPH ligger bättre till för anslutningar rent geografiskt.
Columbia
2024-11-29 17:02:47
SV: nytt flygbolag på ARN
@Appe - jag grundar det på vad människor inom SAS har berättat för mig. Personer som jobbade där under perioden 2016-2019 och personer som fortfarande jobbar där.

Men visst fanns det problem. Flygskatten så klart men även Arlandas undermåliga infrastruktur. Flygplatsen är oerhört känslig för störningar och ej optimerad för att vara en bas för långlinjer.
Daniel
2024-11-29 16:41:13
SV: nytt flygbolag på ARN
@ Columbia - jeg er ikke i tvivl om der findes et begrænset underlag for LH trafik fra ARN især med 321LR, men som tidligere nævnt har både SAS og AY prøvet uden det store held.

Og så gør det det heller ikke nemmere at ARN er placeret ude på lars tyndskids marker, hvor man kan give 250 - 300 SEK for en togbillet til centrum, eller 600 SEK med en taxa...
Till Colombia
2024-11-29 14:24:53
SV: nytt flygbolag på ARN
Dansk-styrda SAS har aldrig varit intresserad av transittrafik till ARN. Hade man varit det, skulle SAS kunnat ha lika fin och omfångsrik Asientrafik som Finnair hade (delvis fortfarande har) innan luftrumsnedstängningen.
Appe
2024-11-29 14:02:26
SV: nytt flygbolag på ARN
@Colombia
Du skriver att linjen ARN-LAX gick mycket bra?? Vet inte vad du fått detta ifån eller bygger du ditt antagande på antal pax eller vad?? En linje går bra om är lönsam och en lönsam linje kräver mer än ett fullt flyg tyvärr. Det också vara en mix av pax mellan business, Plus och economy pax. I tillägg bör det finnas post och cargo ombord.
Columbia
2024-11-29 09:43:42
SV: nytt flygbolag på ARN
@Daniel

För att vara helt ärlig så gick SAS linje till Los Angeles väldigt bra när den utgick från Stockholm. Tyvärr var inte matartrafiken optimal, den kunde säkerligen ha gått ännu bättre. Men så är det, huvudnavet för SAS har alltid varit Köpenhamn, och i ärlighetens namn är flygplatsen bättre rustad för IC trafik än Arlanda.

Det blir nog svårt för flygplatser som Stockholm och Oslo att konkurrera med Köpenhamn, Helsingfors och för den delen Reykjavik. Dessa tre har byggts upp som transferhubbar i flera decennier.

Med det sagt, jag tror inte vi har hunnit se effekten av införandet av A321LR ännu. Kan öppna upp för mer IC trafik för "secondary" cities som Stockholm.
Daniel
2024-11-25 18:39:02
SV: nytt flygbolag på ARN
@ Sixten - jeg er ærligt talt fløjtende ligeglad med hvilke selskaber der åbner fra ARN - kunne ikke interessere mig mindre.

Men jeg ved både SAS, Finnair mfl. har prøvet, uden den mindste form for succes. Især Finnairs store satsning fra ARN som blev startet med pomp og pragt, og skulle være dødstødet for SAS, blev en dundrende fiasko.
AL
2024-11-25 14:56:39
SV: nytt flygbolag på ARN
@sixten Da foreslår jeg at du sjekker på Ethiad sin hjemmeside så får man se hvem som gir feil informasjon. Takk og God ettermiddag!
AL
2024-11-25 14:33:20
SV: nytt flygbolag på ARN
De nye rutene fra Ethiad er:

1 Atlanta
2 Algiers
3 Tunis
4 Chiang Mai
5 Krabi
6 Hanoi
7 Phnom Penh
8 Medan
9 Hong Kong
10 Tai Pei

Forstatt ingen rute til Stockholm denne gang. Spekulasjoner, så får man se hva man publiserer i Januar. Rutene ble publisert i formiddag.
sixten
2024-11-25 13:59:15
SV: nytt flygbolag på ARN
Danskarna på forumet (Läs signaturerna AL och Daniel) är rädda för att andra bolag nu successivt etablerar sig på Arlanda och sprider båda missvisande information. SAS lär knappast expandera från CPH - snarare minska.
DEF
2024-11-25 13:22:50
SV: nytt flygbolag på ARN
Verkar vara lösa och personliga spekulationer....kommer, kommer inte.
Nico
2024-11-25 11:06:15
SV: nytt flygbolag på ARN
@AL
Den listan du syftar på har inga nya destinatoner, Etihad har inte annonserat den ännu.
@AL
2024-11-25 11:02:12
SV: nytt flygbolag på ARN
Listan på de nya destinationerna är inte ute än, det där är en lista med schedule revisements och återupptagna rutter.
AL
2024-11-25 10:48:43
SV: nytt flygbolag på ARN
Blir nok ikke Stockholm denne gang nei. De 10 Destinasjonene er allerede annonsert






 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev