Vad händer inom ACR?
Har hört en del om Örebro och Västerås och undrar om någon har info om vad som händer inom ACR? Säve, Trollhättan och Norrköping har upphandlingar som snart är klara – ska även de tillfalla ACR? Hur går det då??
svar
Vet inte om tidigare inlägg från Charles var ironiskt eller försöker han vara som MP, dvs vilseleda och ställa till det för oss skattebetalare.
Vad jag kan läsa om ACR så har bolaget gjort förluster två år i rad. Tjänar inte pengar. Bolaget fick ta stort ansvar för flyget och dess samhällsviktiga tjänster sedan mars 2020 då staten tappade kontrollen och inte kunde ersätta bolag likt ACR för deras viktiga leveranser. Tog staten lång tid att hitta Magdalena A så kallade pengasäckar i ladorna.
Känner eller har aldrig träffat ledningen på ACR men förstår att de tar ansvar och vägleder politiker, myndigheter, branschen m fl för att förstå vikten av att även flygtrafiktjänster är konkurrensutsatt på lika villkor. Det gynnar alla förutom tidigare monopolist LFV. LFV har idag fortsatt stora fördelar när man ena dagen ser sig som ett bolag som vill konkurrera brett, medan andra dagen ser man sig själv som en myndighet som ofta sätter sig ovanför luftfartsmyndigheten Transportstyrelsen.
Jag ser fram emot att följa utvecklingen och önskar att SDATS, ACR m fl lyckas få den nya regeringen att återigen öppna för konkurrens av flygtrafiktjänster på statens flygplatser. Något som S, MP, V med stöd av SD i trafikutskottets ordförande Anders Y (S) inte ville se och tvingade statens flygplatser (Swedavia och FM) att fortfarande avropa tjänster från ett förlegat och mycket ineffektivt affärsverk LFV.
Re: Anders
Om man bara tänker pengar så är det nog som du säger men det är lite mer komplicerat än så.
En marknad som precis blivit avreglerad där regleringen av densamma är tämligen omogen är det väldigt enkelt att ta genvägar. Ett bolag vars enda syfte är att just tjäna pengar har väldigt lätt att göra det.
Att korta ner utbildningen, leta efter den absolut billigaste utbildningen, ta sedan tidigare avskilda elever mm mm gör ju att flygsäkerheten inte blir bättre. Man skulle nog kunna anta att den blir sämre. Sen är ju frågan om den blir så mycket sämre att det är något att bry sig om. Över tid tror jag det blir ett problem.
Har vi något tydligare exempel än flygbranschen i övrigt där man anställer den som säljer sig billigast och som ibland har fått sitt cert i Kellogslådan eller mutat/köpt sig till sitt cert. Flygplansunderhåll i diverse obskyra länder med dåliga kontrollfunktioner.
TS tror jag tyvärr inte har möjlighet att följa denna trend, det är svårt när det är en långsamt nedåtgående trend, där varje steg inte är så farligt men över tid blir det sämre.
Sen kan man ju ifrågasätta om det är kostnader som är flygbranschens problem? Det är väl snararare intäkterna som är ett problem?
Dock så är ju alternativet ännu sämre än den avreglerade marknaden. LFVs RTS är nog något av det sämsta som drabbat flygbranschen. Dyrt, gammal och dålig teknik som tvingas fram för att ingen vågar stoppa det när det kostat så enorma summor sedan start.
@Anders
Vill du verkligen lägga en del av Sveriges försvar i händerna på ett privat bolag?
ACR är inte flygtrafikledningens frälsning. Ett privat företag som sysslar med flygsäkerhet med det givna målet att tjäna så mycket pengar som möjligt sparar precis överallt där man kan. På personal, på arbetsmiljö, på ledningsfunktioner, på att ducka TS regler o föreskrifter så långt det går innan TS reagerar.
Allt är inte guld som glimmar…
ACR är det bästa som hänt Sveriges flygindustri i modern tid. Ett bolag som har förändrat förutsättningarna för det statliga affärsverket och gett kunderna (flygplatser) en valmöjlighet och en stor kostnadsbesparing. När en marknad fungerar så slår det positivt tillbaks på de som i slutändan ska betala. I detta fall är det tillslut biljettinnehavaren som gynnas. Även om det är flygplatser och flygbolag som får plocka upp notan innan den syns på flygbiljetten.
En ny regering bör nu lyfta frågan om Swedavia och Försvarsmakten verkligen ska tvingas till att köpa flygtrafikledning från det ineffektiva och mycket kostsamma affärsverket LFV. För staten är det en mycket dålig affär att inte utnyttja en lyckad avreglerad marknad. Där även flygsäkerhet och kundnytta har lyfts nya höjder.
Staten bör nu ansvar och anlita ACR över hela linjen. Därefter kan staten börja nedmontera ett, enligt riksrevisionen, inte fungerade och bra styrt affärsverk.
Gick utbildning via ACR i vintras, som det verkade då hade de klarat pandemin ganska bra. Känns som att de flygledare som jobbat både ACR och statligt föredrar ACR alla dagar i veckan – trevligt bolag med en vettig verklighetsbild.
Dessutom utbildas nya elever med placeringar inom ACR, för att täcka personalbristen.
ACR finns kvar och frodas. Levererar en billigare och mer miljövänlig lokalproducerad flygtrafiktjänst än den statliga elefanten.
Finns ACR kvar efter Pandemins svåra år och har LFV fått ta över alla kontrakt?
Försvarsmakten behöver bemannade torn. Inte fjärrstyrda system! Visby ett mycket gott exempel på detta. Tyvärr vill inte politiker lyssna på Försvarsmakten och sittande försvarsminister vågar inte utmana sina politikervänner. Istället tillåter man Luftfartsverket att med skattemedel bygga en ny central för fjärrstyrning på Arlanda. Kostar ca 200 miljoner. Lägger man ihop alla kostnader som politiker kunde ha sagt nej till dag 1 så är de (kostnader/investeringar) nu uppe i drygt 1 miljard. Hur ansvarsfullt är detta på en skala 1-10…..
När det gäller stöd till LFV och ACR måste ni tänka på vem som äger vad.
LFV har fått stöd av ägarna staten.
ACR får väl begära stöd från sina ägare.
Det är väl det mest rättvisa.
Staten är vi medborgare. Varför skall vi stödja privata aktieägare??
Behöver försvarsmakten flygledning?
Någon som vet hur ACR klarar pandemin? De likaså LFV bör väl ha ett stort överskott av personal i dessa tider. Flygs ju nästan ingenting på många av ACRs flygplatser. LFV fick ett stort stödpaket om 900 miljoner i somras. Har ACR fått liknande stöd från staten i relation till sina utnämningar? Om LFV fått 900 miljoner så borde ACR fått ca 100 miljoner. ACR driver 16 torn och LFV något färre torn plus centraler. Alla enheter måste vara öppna för trafik och inte minst i dessa tider när pandemin breder ut sig. Sjuktransporter och fraktflyg än viktigare idag än innan Covid-19.
@Major,
Försvarsmakten kan inte köpa in sig i något privat bolag. Man har inte ens köpt in sig i SAAB fast man skulle kunna tro det. Stridsledning sköts ju med egen personal så där behöver man inte blanda in LFV eller ACR. För militära TWR är det väl upp till Försvarsmakten om man vill ha RTS eller inte det är ju inte LFV som avgör detta.
ACR drar ner på öppettiderna, är det dödtimmarna man vill åt så behöver man ju inte flygledning iaf?
@Lennart, nyfiken på vad du hört och varifrån
@Major, du är inte Major i svenska försvarsmakten, men kanske den ryska? Det skulle ju vara mumma för Fader Putin.
Försvarsmakten bör omgående överväga att köpa in sig i ACR. Tänk vilka fördelar det skulle ge försvarsmakten på både kort och lång sikt. Kontroll över både flygtrafikledning och flygstridsledning. Något som inte kan levereras från LFV då affärsverket affärsmodell/strategi bygger på RTS och sårbara centraliseringar.
Känns som Försvarsmakten börjar tänka mer framåt….
Hört rykten om att ACR är påväg att ingå en större allians och att minst fyra statliga leverantörer av flygtrafikledningstjänster i Europa vill åt synergier och effektivitet genom att samarbeta med och anlita ACR. Någon som vet mer?
ACR har som privat bolag möjligheten att permittera och behöver därmed inte varsla (ännu), men likt alla i branschen så tappar man så klart intäkter.
Nej, ACR har inte lagt ner Västerås. Det fortsätter men med reducerad öppethållning och begränsad trafik på grund av personalbrist i förhållande till skolflygets behov. Däremot har Miljöpartiet tillsammans med allianspartier lyckats genomföra ett politiskt beslut om att lägga ner flygplatsen 2022. Klubban kommer gå i bordet i juni. Anledningen är avsaknad av kommersiell flygtrafik som klarar täcka flygplatsens faktiska kostnader och förmodligen en stor portion flygskam inom det drivande partiet.