Tråden startades av: Undrande FL  2011-10-05 10:02:19
Vad händer inom ACR? 
Har hört en del om Örebro och Västerås och undrar om någon har info om vad som händer inom ACR? Säve, Trollhättan och Norrköping har upphandlingar som snart är klara - ska även de tillfalla ACR? Hur går det då??

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Jens
2022-10-15 09:09:19
SV: Vad händer inom ACR?
Vet inte om tidigare inlägg från Charles var ironiskt eller försöker han vara som MP, dvs vilseleda och ställa till det för oss skattebetalare.

Vad jag kan läsa om ACR så har bolaget gjort förluster två år i rad. Tjänar inte pengar. Bolaget fick ta stort ansvar för flyget och dess samhällsviktiga tjänster sedan mars 2020 då staten tappade kontrollen och inte kunde ersätta bolag likt ACR för deras viktiga leveranser. Tog staten lång tid att hitta Magdalena A så kallade pengasäckar i ladorna.

Känner eller har aldrig träffat ledningen på ACR men förstår att de tar ansvar och vägleder politiker, myndigheter, branschen m fl för att förstå vikten av att även flygtrafiktjänster är konkurrensutsatt på lika villkor. Det gynnar alla förutom tidigare monopolist LFV. LFV har idag fortsatt stora fördelar när man ena dagen ser sig som ett bolag som vill konkurrera brett, medan andra dagen ser man sig själv som en myndighet som ofta sätter sig ovanför luftfartsmyndigheten Transportstyrelsen.

Jag ser fram emot att följa utvecklingen och önskar att SDATS, ACR m fl lyckas få den nya regeringen att återigen öppna för konkurrens av flygtrafiktjänster på statens flygplatser. Något som S, MP, V med stöd av SD i trafikutskottets ordförande Anders Y (S) inte ville se och tvingade statens flygplatser (Swedavia och FM) att fortfarande avropa tjänster från ett förlegat och mycket ineffektivt affärsverk LFV.
Charles Chef&HRExpert
2022-10-13 16:33:09
SV: Vad händer inom ACR?
Re: Anders
Om man bara tänker pengar så är det nog som du säger men det är lite mer komplicerat än så.
En marknad som precis blivit avreglerad där regleringen av densamma är tämligen omogen är det väldigt enkelt att ta genvägar. Ett bolag vars enda syfte är att just tjäna pengar har väldigt lätt att göra det.

Att korta ner utbildningen, leta efter den absolut billigaste utbildningen, ta sedan tidigare avskilda elever mm mm gör ju att flygsäkerheten inte blir bättre. Man skulle nog kunna anta att den blir sämre. Sen är ju frågan om den blir så mycket sämre att det är något att bry sig om. Över tid tror jag det blir ett problem.
Har vi något tydligare exempel än flygbranschen i övrigt där man anställer den som säljer sig billigast och som ibland har fått sitt cert i Kellogslådan eller mutat/köpt sig till sitt cert. Flygplansunderhåll i diverse obskyra länder med dåliga kontrollfunktioner.

TS tror jag tyvärr inte har möjlighet att följa denna trend, det är svårt när det är en långsamt nedåtgående trend, där varje steg inte är så farligt men över tid blir det sämre.
Sen kan man ju ifrågasätta om det är kostnader som är flygbranschens problem? Det är väl snararare intäkterna som är ett problem?

Dock så är ju alternativet ännu sämre än den avreglerade marknaden. LFVs RTS är nog något av det sämsta som drabbat flygbranschen. Dyrt, gammal och dålig teknik som tvingas fram för att ingen vågar stoppa det när det kostat så enorma summor sedan start.
My
2022-10-12 21:48:50
SV: Vad händer inom ACR?
@Anders

Vill du verkligen lägga en del av Sveriges försvar i händerna på ett privat bolag?

ACR är inte flygtrafikledningens frälsning. Ett privat företag som sysslar med flygsäkerhet med det givna målet att tjäna så mycket pengar som möjligt sparar precis överallt där man kan. På personal, på arbetsmiljö, på ledningsfunktioner, på att ducka TS regler o föreskrifter så långt det går innan TS reagerar.

Allt är inte guld som glimmar...
Anders
2022-10-11 10:28:22
SV: Vad händer inom ACR?
ACR är det bästa som hänt Sveriges flygindustri i modern tid. Ett bolag som har förändrat förutsättningarna för det statliga affärsverket och gett kunderna (flygplatser) en valmöjlighet och en stor kostnadsbesparing. När en marknad fungerar så slår det positivt tillbaks på de som i slutändan ska betala. I detta fall är det tillslut biljettinnehavaren som gynnas. Även om det är flygplatser och flygbolag som får plocka upp notan innan den syns på flygbiljetten.

En ny regering bör nu lyfta frågan om Swedavia och Försvarsmakten verkligen ska tvingas till att köpa flygtrafikledning från det ineffektiva och mycket kostsamma affärsverket LFV. För staten är det en mycket dålig affär att inte utnyttja en lyckad avreglerad marknad. Där även flygsäkerhet och kundnytta har lyfts nya höjder.

Staten bör nu ansvar och anlita ACR över hela linjen. Därefter kan staten börja nedmontera ett, enligt riksrevisionen, inte fungerade och bra styrt affärsverk.
Torne
2022-10-09 15:51:14
SV: Vad händer inom ACR?
Gick utbildning via ACR i vintras, som det verkade då hade de klarat pandemin ganska bra. Känns som att de flygledare som jobbat både ACR och statligt föredrar ACR alla dagar i veckan - trevligt bolag med en vettig verklighetsbild.
Booo
2022-10-08 20:17:12
SV: Vad händer inom ACR?
Dessutom utbildas nya elever med placeringar inom ACR, för att täcka personalbristen.
C
2022-10-07 13:08:30
SV: Vad händer inom ACR?
ACR finns kvar och frodas. Levererar en billigare och mer miljövänlig lokalproducerad flygtrafiktjänst än den statliga elefanten.
Johan
2022-10-06 16:37:55
SV: Vad händer inom ACR?
Finns ACR kvar efter Pandemins svåra år och har LFV fått ta över alla kontrakt?
Petter
2020-11-01 11:54:49
SV: Vad händer inom ACR?
Försvarsmakten behöver bemannade torn. Inte fjärrstyrda system! Visby ett mycket gott exempel på detta. Tyvärr vill inte politiker lyssna på Försvarsmakten och sittande försvarsminister vågar inte utmana sina politikervänner. Istället tillåter man Luftfartsverket att med skattemedel bygga en ny central för fjärrstyrning på Arlanda. Kostar ca 200 miljoner. Lägger man ihop alla kostnader som politiker kunde ha sagt nej till dag 1 så är de (kostnader/investeringar) nu uppe i drygt 1 miljard. Hur ansvarsfullt är detta på en skala 1-10.....
Sv Ola
2020-10-31 15:42:56
SV: Vad händer inom ACR?
När det gäller stöd till LFV och ACR måste ni tänka på vem som äger vad.

LFV har fått stöd av ägarna staten.

ACR får väl begära stöd från sina ägare.

Det är väl det mest rättvisa.

Staten är vi medborgare. Varför skall vi stödja privata aktieägare??
Novis
2020-10-31 14:07:59
SV: Vad händer inom ACR?
Behöver försvarsmakten flygledning?
Ola
2020-10-31 09:23:16
SV: Vad händer inom ACR?
Någon som vet hur ACR klarar pandemin? De likaså LFV bör väl ha ett stort överskott av personal i dessa tider. Flygs ju nästan ingenting på många av ACRs flygplatser. LFV fick ett stort stödpaket om 900 miljoner i somras. Har ACR fått liknande stöd från staten i relation till sina utnämningar? Om LFV fått 900 miljoner så borde ACR fått ca 100 miljoner. ACR driver 16 torn och LFV något färre torn plus centraler. Alla enheter måste vara öppna för trafik och inte minst i dessa tider när pandemin breder ut sig. Sjuktransporter och fraktflyg än viktigare idag än innan Covid-19.

2020-08-26 22:28:19
SV: Vad händer inom ACR?
@Major,
Försvarsmakten kan inte köpa in sig i något privat bolag. Man har inte ens köpt in sig i SAAB fast man skulle kunna tro det. Stridsledning sköts ju med egen personal så där behöver man inte blanda in LFV eller ACR. För militära TWR är det väl upp till Försvarsmakten om man vill ha RTS eller inte det är ju inte LFV som avgör detta.
@Major
2020-08-26 21:47:56
SV: Vad händer inom ACR?
ACR drar ner på öppettiderna, är det dödtimmarna man vill åt så behöver man ju inte flygledning iaf?
NicklasOE
2020-08-26 20:38:22
SV: Vad händer inom ACR?
@Lennart, nyfiken på vad du hört och varifrån
Löjtnant
2020-08-26 19:21:26
SV: Vad händer inom ACR?
@Major, du är inte Major i svenska försvarsmakten, men kanske den ryska? Det skulle ju vara mumma för Fader Putin.
Major
2020-08-26 12:51:48
SV: Vad händer inom ACR?
Försvarsmakten bör omgående överväga att köpa in sig i ACR. Tänk vilka fördelar det skulle ge försvarsmakten på både kort och lång sikt. Kontroll över både flygtrafikledning och flygstridsledning. Något som inte kan levereras från LFV då affärsverket affärsmodell/strategi bygger på RTS och sårbara centraliseringar.

Känns som Försvarsmakten börjar tänka mer framåt....
Lennart
2020-08-24 14:36:33
SV: Vad händer inom ACR?
Hört rykten om att ACR är påväg att ingå en större allians och att minst fyra statliga leverantörer av flygtrafikledningstjänster i Europa vill åt synergier och effektivitet genom att samarbeta med och anlita ACR. Någon som vet mer?
ACRanställd
2020-05-19 06:13:41
SV: Vad händer inom ACR?
ACR har som privat bolag möjligheten att permittera och behöver därmed inte varsla (ännu), men likt alla i branschen så tappar man så klart intäkter.
Politiker
2020-05-18 09:10:45
SV: Vad händer inom ACR?
Nej, ACR har inte lagt ner Västerås. Det fortsätter men med reducerad öppethållning och begränsad trafik på grund av personalbrist i förhållande till skolflygets behov. Däremot har Miljöpartiet tillsammans med allianspartier lyckats genomföra ett politiskt beslut om att lägga ner flygplatsen 2022. Klubban kommer gå i bordet i juni. Anledningen är avsaknad av kommersiell flygtrafik som klarar täcka flygplatsens faktiska kostnader och förmodligen en stor portion flygskam inom det drivande partiet.
Tower MMX
2020-05-17 21:10:31
SV: Vad händer inom ACR?
De har väl lagt ner Västerås, bra jobbat!
FL
2020-05-17 10:39:25
SV: Vad händer inom ACR?
Ja, även ACR har blivande pensionärer, inklusive CO. Och även äldre-äldre som kan tänka sig en framtid i hammocken.
Det är dags för de yngre att kliva upp ett steg. Även om en del tjänster tillsätts internt, finns det plats för några av dem som LFV inte längre behöver.
Så skynda att lämna in ansökan. ACR kan inte ta emot alla som blir över nu.
Gammal FL på gården
2020-05-17 07:40:26
SV: Vad händer inom ACR?
Ser att ACR söker flera nya CO. Har deras "multi-CO" slutat?
Mats
2020-05-16 09:08:44
SV: Vad händer inom ACR?
Hur klarar ACR sig i Coronatider? Om LFV varslar hälften av sin personalstyrka så borde väl ACR ha samma behov. Att Sverige kommer ha färre kontrollerade flygplatser i framtiden är ju att räkna med. Flyget kommer aldrig att komma tillbaka till sina glansdagar. Max ett 10-tal flygplatser bör räcka. Därutöver bil- eller tågtransporter. Låt MP och V planera för ett grönare och mer opretentiöst Sverige.
Kenneth J
2019-10-28 17:48:31
SV: Vad händer inom ACR?
LFV är dåligt; en koloss med enorm overhead där ingen behöver ta ansvar. Dyrt men med en kärnverksamhet som fortfarande orkar leverera i stort sett 100%. Dock känns det som om personalen snart gör uppror.

ACR är dåligt; en lite organisation som inte behöver ta något ansvar för utveckling av branschen utan bara tänker kortsiktigt på nästa kvartalsrapport. Billigt men levererar inte i närheten av 100% se tex Västerås. Tycker personalen något...?

Förespråkarna för båda parter känns krystade och det är oftast ett egenintresse som ligger bakom vad man tycker.
Jocke
2019-10-28 14:04:47
SV: Vad händer inom ACR?
Vad händer med och inom ACR? Sedan denna tråd begav sig har ACR krigat till sig 16 torn. Fler hade det blivit om inte S-ledda regeringen stoppat statens flygplatser från att upphandla kostnadseffektiva flygledningstjänster.

Vad händer med marknaden nu när LFV/Saab får torn efter torn gratis av Swedavia och regeringen? Vilka ska betala för alla merkostnader som kommer med fjärrstyrning? Kommer Försvarsmakten att godkänna flygplatser som inte har bemannade torn? Frågorna blir allt fler för var dag som går.
WS
2011-10-17 12:33:06
SV: Vad händer inom ACR?
Inte lätt att slinka igenom censuren här inte! :D Nåja, det har blivit känt att det skrivs här om de personer som borde vara hemma och mata ankorna. Det är ingen enskild person som hängs ut. Några av dem har insett att ACR nog inte är ett så bra alternativ och gör just det, matar ankorna.
DG
2011-10-13 12:27:00
SV: Vad händer inom ACR?
Nu som då fanns det dom som inte ställde upp för kollektivet...
Jag har hört (1)
2011-10-13 10:07:55
SV: Vad händer inom ACR?
Omfraserar eftersom jag än en gång blev modererad...

Pensionärerna har en gång i tiden varit de som kämpade för och drev fram de villkor vi FL har idag. Villkor vi ska vara mycket glada över att ta del av! Med tanke på hur de idag "ställer upp" kan man undra varför? Det måste vara tungt ekonomiskt att klara sig, för någon annan anledning finns väl knappt.

För egen del ser jag fram emot pension, att få tid att ta hand om mig själv och barnbarn. Men vi ser väl olika på saken.
DG
2011-10-12 19:34:41
SV: Vad händer inom ACR?
Jag kan tycka att det är lite märkligt att panschisarna väljer att förstöra för sina fd kollegor!
Örondoktorn
2011-10-12 14:12:40
SV: Vad händer inom ACR?
Håll båda örongångarna rena så att man inte går miste om viktig och spännande information. Finns det ju gott om på detta forum...
Jag har hört (1)
2011-10-12 13:04:41
SV: Vad händer inom ACR?
Fler grå pantrar antagligen, det verkar vara det ACR kan rekrytera. Bortsett från de som tvingades över först är det bara en som bytt till ACR av personliga skäl

Hörde att en pansch som var på gång till OE tackat nej och att det kommer krisa där
Jag har hört
2011-10-12 10:57:51
SV: Vad händer inom ACR?
Jag har hört att inga av de berörd tornens flygledare vill ha ACR som arbetsgivare och att LFV mer än gärna behåller dessa flygledare. Vad ska ACR göra då...?
Jag har hört
2011-10-11 21:31:17
SV: Vad händer inom ACR?
Trollhättan kommer att drivas av ACR efter att de vunnit upphandlingen där
Snart kommer besked om Säve och Norrköping
Jag har hört
2011-10-11 21:29:34
SV: Vad händer inom ACR?
OE-eleven slutade skolan för 2 år sedan och har först nu påbörjat ett BK.

Jag hoppas att mod inte anser att det är att lämna ut någon...
FL TWR
2011-10-11 16:26:32
SV: Vad händer inom ACR?
Tackar!
FT
2011-10-11 16:24:13
SV: Vad händer inom ACR?
Om det var det här du menade så har vi nog läst för fort eller fel.
FL TWR
2011-10-11 16:22:33
SV: Vad händer inom ACR?
Det är väl ganska självklart att flygtorgets lojalitet finns hos arbetstagaren! Flygtorget ägs av Svenska Flygföretagens Riksförbund och fackföreningar står inte högt i kurs hos denna typ av arbetsgivare. Inget nytt med det!
När det gäller ACR och deras fortsatta verkan på den svenska marknaden så måste man väl säga att dom agerar märkligt. Mängder med kritik har framförts här och internt mot detta företag och dom väljer att möta det med tystnad. Konstigt!
Vilken flygledare vill jobba för ACR med 65 års pensionsålder och mycket förre semesterdagar. Visst, OB;t är högre men det är ju inte så många torn som har någon större nytta av det!
ACR gör det mycket svårt för andra providers att verka i Sverige, det var nog många som såg fram emot fler arbetsgivare för flygledare men nu när ACR har agerat som man gjort så blir det svårt för nya arbetsgivare att övertyga svenska flygledare att dom tänker behandla sina anställda korrekt.
Man kan ju vinna hur många upphandlingar man vill men har man inga anställda så blir det ju svårt att sköta några torn överhuvudtaget! Vi ser ju hur det går i de tre som de redan tagit över...!
FL TWR
2011-10-11 16:20:51
SV: Vad händer inom ACR?
Ok, tack.
FT
2011-10-11 16:17:22
SV: Vad händer inom ACR?
Jag ska titta på gamla inlägg och se om vi gjort fel.
FL TWR
2011-10-11 16:13:53
SV: Vad händer inom ACR?
Då är det inte mitt inlägg du syftar på! Då har mitt inlägg försvunnit på annat sätt. Jag skrev inte om någon enskild elev.
FT
2011-10-11 16:10:06
SV: Vad händer inom ACR?
IP nummer orkar vi inte jaga efter, finns för mycket kryphål.

Hur som helst så tycker Flygtorget inte om när man hänger ut någon stackars elev.

Ibland blir man förvånad över formuleringarna när det går att skriva sakligt och lyfta fram sin åsikt enligt reglerna och inte sluta långa stycken med personangrepp.

En VD kan ses som en juridisk person i många fall men det finns lite gränser på vad man får kalla dem.
FL TWR
2011-10-11 15:55:30
SV: Vad händer inom ACR?
Jag skrev att ni (flygtorget) ägs av Svenska Flygföretagens Riksförbund och att det kanske är därför ni censurerar bort inlägg som är postiva för fack eller arbetstagare eller inlägg som är negativa för arbetsgivare (flygbolag, LFV eller tex ACR).

Sen tror jag det var ett utlägg om ACR och deras situation. Kommer inte riktigt ihåg men jag är ganska säker på att det inte var någon enskild som nämndes. Du ser ju mitt IP-nummer så jag ger dig rätt att censurera enbart namnet eller personen i inlägget om det mot förmodan skulle vara så.
Detta inlägg och några av de föregående måste ju så klart inte presenteras om du nu hittar det inlägg jag skrev.
FT
2011-10-11 15:50:53
SV: Vad händer inom ACR?
Vad var det du skrev?

Var det något om en elev?
FL TWR
2011-10-11 15:48:26
SV: Vad händer inom ACR?
Det är svårt att gå i svara på inlägg som man inte vet är den riktiga moderatorn men jag kan garantera att mitt inlägg inte hängde ut någon enskild person.
FL TWR
2011-10-11 15:46:54
SV: Vad händer inom ACR?
Hehehe, det var värst! Försvinner bara vissa inlägg? Ni inser nog att det blir rätt svårt att föra en debatt på forumet om bara vissa inlägg godkänns. Jag är helt säker på att inlägget som raderades inte inehöll något som bryter mot era regler.
FT
2011-10-11 15:44:11
SV: Vad händer inom ACR?
Flygtorget modererar bort personangrepp, speciellt när man hänger ut enskilda personer.

Synd när det är långa inlägg med annan intressant information.

FL TWR
2011-10-11 15:31:38
Till mod
Ja, det var värst vad ni modererar! Att jag antyder att ni företräder arbetsgivare och inte arbetstagare, är det så speciellt så att man måste moderera bort inlägg? Det finns, konstigt nog, inte så många bra flygforum (i Sverige) men de allra flesta är nog redo för något bättre alternativ än detta. Och då kommer det att märkas att ni har modererat för hårt.
Är ni så fega och osäkra i er roll som arbetsgivare att ni måste censurera, så kommer konsekvensen att bli att andra alternativ kommer att dyka upp. Ni är nog fullt medvetna om att branschen håller på att nå en brytpunkt där arbetstagare är trötta på det sätt som ni arbetsgivare har agerat sedan starten av "Rajjantiden". Piloter är trötta på att behandlas som skit, flygvärdinnor är trötta på att ha orimliga villkor, passagerare är trötta på att ni alla ska agera som Toysrus. Billigt, billigare, billigast är det som gäller, inte säkert, säkrare, säkrast!
Nja, jag utgår från att detta inlägg inte kommer att presenteras, det är ju helt OT men jag hoppas ändå att någon vaknar inom er bransch och att du som moderator inte hjälper utan snarare stjälper branschen genom att censuera inlägg som är kritiska mot arbetsgivaresidan. Eller så begriper du inte alls och bara skrattar till lite och står där med dumstruten på när du står utan jobb för att flygbranschen har skadat sig själv så mycket. Milda makter vad mycket jag snicksnackar...! :D
Till moderatorn
2011-10-09 00:33:24
SV: Vad händer inom ACR?
Jag tycker du ska svara på frågan. Ofta har jag sett att du slänger inlägg som är partiska och mot ägare/företagsledning även om inlägget är skrivet med respekt utan kränkande tillmälen. Kränkande inlägg mot fackföreningar och arbetstagare låter du passera.
Gåtan
2011-10-08 22:16:55
SV: Vad händer inom ACR?
Varför modereras alla svar bort?!
Spekulanten
2011-10-08 22:14:54
SV: Vad händer inom ACR?
Hur det går? Ja det kan man ju bara spekulera om.
Framtiden är oviss - det är det enda man vet i dagsläget. Så är det på många flygplatser har jag förstått!
Gåtan
2011-10-06 19:55:05
SV: Vad händer inom ACR?
Man får jobba sålänge man har medical tror jag, Pensionsålder är idag mellan 60-65 i Sverige.

Men vem är elev på OE? Någon som har koll?
DG
2011-10-06 16:58:19
SV: Vad händer inom ACR?
Hur gammal får man vara när man jobbar som operativ flygledare...?
Jag har hört
2011-10-06 00:32:26
SV: Vad händer inom ACR?
Västerås ser ut att bli en följetong... Den pensionär som fanns har sagt upp sig. Den ESOE-FL med behörighet på ESOW har sagt upp sig. En av de pensionärer som var under BK har slutat. Kvar finns LFV-personal och en pensionär under BK

Örebro tappar som sagt en FL till LFV/ESIA. En elev under BK och diskussioner med pensionär pågår. Två försvinner på föräldraledighet så det är visst väldigt tunt om folk framöver

Växjö har nyss fått tillskott från ÖKC och verkar därmed vara i någorlunda balans. Har 2 pensionärer som täcker upp.
a
2011-10-06 00:24:40
SV: Vad händer inom ACR?
Ja vad händer?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev