Slopa ID resorna!
Ta bort SAS personalens ID-resor och andra förmåner! Om man inte går med på stora förändringar i avtalen.
Dessutom är dessa ID-resor ett gissel som upptar personalen, att på arbetstid sitta vid datorerna och planera sina resor.
Många kanske hade slutat på SAS om man inte haft sina fina personal rabatter på resor, en större omsättning av personal hade också varit bra för SAS = lägre löner.
svar
Som prisstrukturerna är idag, kan det knappast löna sig att resa på ID, då denna typ av resa oftast är på stand-by.
Vet inte hur många bolag som erbjuder anställd årliga fri resor med bokad plats.
Va?
Vilken arbetsgivare ger inte sin personal personalrabatter?
Visserligen en gammal tråd med tandagnisslan och limbodansen i SAS är densamma, med långsam men regelbunden sänkning av ribban varje år.
Jag tror knappast någon väljer att stanna kvar enbart för ID-biljetterna….du kommer oftast undan billigare om du bokar din biljett online med ett konkurrerande lågprisbolag…
Grattis till att börja skriva i en nio år gammal tråd.
Avundsjuka kallas det, självklart stannar många till en viss del pga id resorna, personalen som tar anställning där har oftast ett genuint intresse av att resa
Om du tycker om något annat så lockas du oftast av att arbeta med det du är intressead av
Att resa är livet, för mig, detta gav mig en fantastisk möjlighet att resa i kombination med att arbeta på en flygplats som är väldigt speciellt, det var bland det bästa jag gjort och att få arbeta med likasinnade
Och …….. får man så ger man det är så det är!!!!
Fakta. Alla idbiljetter på SAS är e-tickets och bokas elektroniskt via myIdtravell som är en bokningsajt. Det finns inte en massa anställda som sitter och jobbar med detta. Om jag tex vill flyga med något annat bolag så går beställningen till berörda bolag. Även ev. refundering av biljetter sköts av berörda bolag och allt sker elektoniskt.Flygbolag som inte är anslutna till myIdtravell går inte att köpa biljetter på tex BA.Så sluta vara så stora anhängare av jantelagen.Innom europa kan du hitta bokade biljetter till i stort sett sammapriser som enstandby idbiljett.
Det här måste vara det största skitsnackar forum av alla.Jag upphör aldrig att förvåna mig hur folk kan kasta ur sig saker som dom inte har en aning om. Allt från dansks SAS personalens löner till id biljetter.
Var med om konkurs på annat bolag för inte så länge sedan som var med i MyIDtravel och där försvann ID-biljetterna för samtliga direkt, gick att logga in på MYIDtravel ett tag efter men gick ej att beställa biljetter.
Bolagen betalar för att vara med i MyId travel, det är ingen välgörenhet och konkar bolaget då stänger MyId-travel tjänsten.
Om du slutar “självmant” så lär du inte ha några resor, däremot har det varit så att om en avdelning blivit outsourcad så har den personalen fått behålla sas resorna i 2 år, det har även vid 2008-09 varit ett erbjudande om att få behålla sas resorna under 2 år då man sa upp sig själv när det var övertalighet men om något sådant erbjudande finns nu låter jag vara osagt.
Angående om sas går i kk, jag då lär id-resorna försvinna på stört, visst äger inte sas my idtravel, (har för mig att Lufthansa är huvud aktör) men man får ändå betala för att vara med så rimligtvis försvinner dom om sas inte längre är med och betalar för sig. Men allt detta är väl egentligen spekulationer då ingen kan veta eftersom sas aldrig vart i en situation som denna tidigare.
Men det är bara att hoppas på det bästa för id resor är en fantastisk förmån!
Ok….men har man id-biljetterna kvar när man slutat? Jag slutar i SAS i April efter 12 år… Ngn som vet?
Jag tycker att flertalet av eder som är avundsjuka bittra och okunniga angående
ID resor skall informera sig som hur systemet fungerar.
Det är en internationellt sammarbete i världen mellan flygbolag, och det går ut på
att flygbolag skall kunna erbjuda sina anställda en stol om det finns någon
över och dom inte har lyckats få den såld till normal kund sista sekund innan man bordar.
Den anställda betalar för den stolen samt skatt till stat.
Om tex SAS försvinner eller AIRFrance eller liknande så finns fortfarande id Systemet kvar det är inte så att det är SAS som äger systemet.
Visst visst, har du varit med om en KK?? K-förvaltaren ser till att sälja ut precis allt för att betala av fordringar, tom din kontorsstol. Tror ni att det fortfarande finns ett system/avdelning som behandlar id biljetter? Nej, den servern har dom redan sålt på en nätauktion
FDSAS
NEJ OCH ÅTER NEJ INTE FÖR DOM SOM HAR JOBBAT ÖVER 30 ÅR
DETTA GÄLLER ÄVEN VID KONKURS:
Bysta bak
@fullt i fyran…..
Vart har du det från att man har id biljetter efter man slutat…2-25 år i 2 år?
Den har jag aldrig hört….
Fullt i fyran, där ser man men konkar SAS så försvinner alla ID-biljetter för SAS anställda och fd anställda omedelbums.
FDSAS
Finns inget som heter 70-års regeln nuförtiden.
Detta på grund av att 70-års regeln gick under
lagen om åldersdiskriminering.Så nuförtiden är det
upp till hur många år du har kämpat i företaget,
vilket är mycket mer rättvist för dom som är lite yngre.
Mellan 2-25 år i företaget får man behålla Sas linjerna i 2 år.
Mellan 25-30 år i företaget får man behålla Sas linjerna livet ut.
Över 30 år i företaget får du behålla hela alliansens linjer livet ut.
M.v.h. Bysta bak
Priset på Ib biljetter har hela tiden gått upp i pris och är inte i närheten i vad dom brukade kosta. Där jag jobbar och har jobbat i 25 år så ligger revenue för våra Id biljetter på ca 7% Vad ska en Id biljett i mån av plats och ingen garanti till Catering eller några ersättningar kosta? På Ryanair och norwegian så får du i alla fall en plats 🙂 Dom ända gångerna jag åker id är på long haul där jag kan spara lite pengar på den otroligt stora förmån jag har, bokar alltid fullpris innom Europa då priset på lågprisbolagen håller samma pris som Id biljetterna om jag bokar i tid. Nu kommer jag dock kunna sluta åka id helt då jag kan boka för 2000 till New York tur och retur med Norwegian.
My travel fund has served me well in the pased 🙂
Bruce Only One Sylvester
En bokad ID-biljett kostar 50% av en fullpris och är avbokningsbar.
Ex. CPH – BKK – CPH tor ca. 8000:- “en bokad ID halva priset, 4000:-” som dessutom är helt avbokningsbar typ fullflex som kostar ca. 12000:-
En ej bokad ID-biljett kostar ca. 1000:- samma sträcka.
Sedan får ju halva släkten samma rabatter, som den anställde.
Måste säga att detta är en väldigt bra löneförmån……….
Alltid samma visa vareviga gång det handlar om personal och löner som enligt vissa är överbetalda. När man väljer yrke så får man inte bara se till vad jag vill jobba med, utan alla faktorer runt om dvs. lön, utbildningstid, förmåner, arbetsplatser osv.
Jag hade nog velat bli lärare men kom fram till att jag inte vill riskera att ha skitlön resten av livet, då fick jag växa upp och välja ett yrke som jag trivs ok med men med betydligt bättre lön. Om man väljer lågt betalda yrken så vet man vad man har att vänta sig. INTE att säga att man ska nöja sig och hålla käft, klart man ska kämpa för bättre vilkor och lön, men man kan inte säga att man blev överraskad av hur dålig lön man fick.
Därför är det bara ren och skär avundsjuka alla ni som sitter och klagar på att piloter har för hög lön (de borde ha mindre än busschaufförer, eftersom ni kan ju sätta på autopiloten), flygvärdinnor har för hög lön (de är i princip servitriser), flygledare har för hög lön (de bara strejkar var och varannan vecka). Skaffa er en utbildning och välj yrken som inte har så låga löner så kanske ni kan sluta vara så BITTRA!
“Jag är minsann lärare och har ansvar för det viktigaste vi har”
“Sjuksköterskorna jobbar dygnet runt och tar hand om våra gamla”
“Poliser riskerar sitt liv varje dag i jobbet”
Sedan finns det något som kallas tillgång och efterfrågan, om alla slutar klänga på dessa utbildningar så skulle lönerna tvingas upp efter ett tag. Det motsatta gäller nu för många piloter, det finns så det räcker och blir över så villkor kan pressas ner i botten för många.
Oavsett vart man befinner sig på lönestegen ska man självklart kämpa och inte bara lägga sig ner och ta allt utan att ifrågasätta, inte bara sitta där och vara tacksam för att man har aningen högre lön än genomsnittet.