Tråden startades av: Erik  2015-10-31 18:08:36
Hans Kjäll  
Varför försvinner mina inlägg om denna fantastiska hjälte?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Bengt
2015-10-31 20:34:57
SV: Hans Kjäll
Vem är det?
J
2015-11-02 21:58:35
SV: Hans Kjäll
Han är tydligen upphöjd till kejsarstatus av ägarna till Flygtorget och alla kommentarer som är det minska kritiska till honom brukar försvinna omgående utan någon förklaring till varför.
stefan
2016-01-22 15:44:25
SV: Hans Kjäll
Kjäll uttalar sig på mittuppslaget i dagens Expressen hur det är att landa på olika flygplatser. Rätt underhållande läsning och man måste beundra karln faktiskt.
DC-10
2016-01-22 17:29:25
SV: Hans Kjäll
När man läser Expressens artikel undrar man om Hans Kjäll hört talas om FAA,
samt om han förstår skillnaden mellan "security" och "safety"?
Sorbitol
2016-01-22 18:44:27
SV: Hans Kjäll
http://www.expressen.se/sok/?q=hans+kj%C3%A4ll

Han kan allt...
Bojan
2016-01-22 22:12:51
SV: Hans Kjäll
Han kan mer om flyg än 99% av de som skriver på detta forum
Roger
2016-01-23 00:08:53
SV: Hans Kjäll
@ Bojan
Han är ju själv flitig skribent på detta forum, således torde den siffran ligga runt 80-85 %.
DC-10
2016-01-23 12:00:56
SV: Hans Kjäll
@Bojan Möjligt att du har rätt. Men, när en olycka har inträffat ger han sig huvudstupa ut i en massa olika spekulationer om orsaken.
Precis som vilken som helst av oss här på forumet har kunnat gjort.
Roger
2016-01-23 13:59:53
SV: Hans Kjäll
Han är inte bättre än någon annan här på forumet när det gäller att spekulera. Han påstod till exempel vid något tillfälle att ett motorbortfall kan leda till att vingbalken bryts sönder.
Bertil
2016-01-23 17:37:46
SV: Hans Kjäll
Hans Kjäll har ett förflutet som analytiker på Transportstyrelsen, fd Luftfartsinspektionen. Man kan tycka vad man vill om hans snabba uttalande, men han är ingen amatör utan i högsta grad ett proffs. Jag tycker det är väldigt dålig anda här att gå till personangrepp. Angrip gärna verksamheter flygbolag mm men inte enskilda personer.
Pilot
2016-01-23 19:14:50
SV: Hans Kjäll
Har man de bakgrunden så vet man att man inväntar fakta innan man drar slutsatser..
Bojan
2016-01-23 19:33:33
SV: Hans Kjäll
Du får ett "gage" på 4000kr i TV4 - SOFFAN
M
2016-01-23 20:46:28
SV: Hans Kjäll
Men Bertil, vad Kjäll gör är att sko sig på andras olycka genom att spekulera hej vilt. Han skjuter så många skott att det är klart att han ibland träffar rätt, men det gör inte hela spektaklet mer smakfullt för det. Nej, som f.d. flygsäkerhetsanalytiker borde han förstå att det är osmakligt att ge sig ut i vilda spekulationer om pilotfel, bomber och annat när flygplansvraket inte ens har kallnat!
lotta
2016-11-29 11:47:52
SV: Hans Kjäll flygsäkerhet colombia
han ska inte uttala sig utan att ta reda på lite bättre vad som hänt. planet hade tekniska problem. flygsäkerheten i colombia är unikt bra.
Hans Kjäll (den riktige)
2021-11-24 19:53:56
SV: Hans Kjäll
På 737 så räknas farten med referensvärde från Vref 40 alltså sättningshastighet för klaff 40. Man utgår alltid från Max Takeoff Weight så hastigheten är alltid konstant.

Under pådraget blir konfigurationen klaff 15 med antingen full go around thrust eller reducerad som ger mellan 1000-2000 ft/min. Hastigheten är Vref 40 för Max Takeoff Weight + 20kt. En 737-800 med Max takeoff weight 74990kg har en Vref40 på 152kt.

Pådragsfart i klaff 15 blir därför 152kt+20kt=172kt.

Under pådraget och över 400 ft konfigureras planet om och klaffen tas in stegvis enligt Boeings procedur.

klaff 15 Vref 40+20kt =172kt
klaff 5 Vref 40+30kt = 182kt
Klaff 1 Vref 40+50kt = 202kt
klaff UP Vref 40+70kt = 222kt.

Ett pådrag med motorbortfall på en motor görs med klaff 1 och farten är 202 kt med det givna exemplet till minsta klaff konfigurerigshöjd som är ungefär på 1000ft AGL under normala omständigheter.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev