Tråden startades av: Greger  2018-12-28 16:49:33
SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358) 
Då har Airbus tidigarelagt tillverkningsnumret på SAS första A350-900 från MSN360 till MSN358. Airbus har inte meddelat testreg än men flygplanets slutgiltiga registrering börjar på SE-xxxx men det kan ju förstås ändras.Personligen tror jag att SAS målning blir till en stilistisk fullträff på A350. Hoppas bara att den får flyga även från Arlanda och Gardemoen när det blir dags. Stockholm-Los Angeles borde väl vara en möjlig A350 rutt i framtiden.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@sv greger
2019-02-24 20:28:11
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Vem har sagt att alla A320 neo som går til SAS ska se reggas?
Kurt
2019-02-24 20:24:59
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
@KalleSus Ja det är ju bra, om det i slutändan blir så. Svenska flyg registret är ju nu billigaste flygregistret att regga i inom Skandinavien. Man får hoppas att inga långlinje flygplan går til SAIL
KalleSus
2019-02-24 11:42:25
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
SE-RSA Ingegerd Viking
SE-RSB Hagbard Viking
SE-RSC Orvar Odd Viking
SE-RSD Halvard Viking
SE-RSE Ingeborg Viking
SE-RSF Hjalmar Viking

Även efterföljande två 350 har svensk registrering, men är inte officiella ännu.
En kvalificerad gissning säger väl att det blir SE-RSG och SE-RSH.
Planespotter
2019-02-24 07:54:36
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Det behövs inte spekuleras i vilket reg A350 planet får.
Det finns info om det.

SE-RSA

358 SE-RSA A350-941 SAS Scandinavian Airl.
To be assembled in Toulouse
SK #1 1st A359 for SAS

Info inhämtad från
https://sites.google.com/site/a350xwbproduction/production-list
Jan Thorén
2019-02-24 06:28:36
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Första 350 får reg SE-RSA
Bertil
2019-02-23 22:25:11
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
SE-RSA blir registreringen.
Memhet
2019-02-23 20:40:46
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Som jag har hört det så kommer reggen på någon av 350 bli BBJ
sv:greger
2019-02-23 17:23:26
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Inte nödvändigtvis dem reg, lär ju komma många 320neo emellan
Gunnar
2019-02-23 17:04:43
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
A low cost carrier charging full service carrier rates.
Det är SAS 2019 och om det inte ändras så betyder
A350 ingenting...
Kurt
2019-02-23 16:47:59
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Det spelar väl ingen roll om SAS A 350-900 blir dansk, norsk eller svensk reggat. Det som är viktigt är att ingen SAS A 350 blir reggat på Irland.
När det gäller långlinjer är CPH huvudbas för A 330, A340 och lär bli det för A350 också, allt annat verkar inte vettigt ekonomiskt sett.
Greger
2019-02-23 15:03:57
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Med ranke på att SAS nästa och troligen sista leverans av A330-300E får svensk registrering i form av "SE-REH" så kanske A350-900 fortsätter där med tex "SE-REI" ,"SE-REJ"osv
Greger
2019-01-12 16:46:40
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Då kanske vi får se något nytt i långlinjeväg våren 2020 i bästa fall.
FC SAS
2019-01-12 14:32:45
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Flyger idag A330 och A340 för SAS.
Enl vad jag hört hittills så skall A350 trafiksättas tidigt 2020.

A340 skall flygas vidare om konjunkturen tillåter förutom RPK.

Det är vanligt att man flyger em del kortare turer för att snabbt få upp ett antal landningar för instruktörer men sedan går det snabbt tillbaka till vanlig utbildning ute på linjerna.

Eftersom jag redan har A350 i centret så ser jag fram mot den tilläggskurs som SAS kräver. Hoppas få flyga den från vänsterstolen under 2020.
Känns spännande.

Välkomna ombord!
Greger
2019-01-10 10:57:51
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Det ska bli mycket intressant när några A350-900 är i trafik med tanke på att det då blir ett antal A340-300 lediga. Om SAS väljer att fortsätta flyga med dessa vilket man sagt att man ska göra, vilka nya rutter kan bli aktuella? Stocholm-Tokyo? Köpenhamn-någon kinesisk destination? Köpenhamn-Sao Paolo?
Det borde vara dags för SAS att presentera något...
@inge vidare
2019-01-09 23:56:48
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
EI reg kan absolut dry leasas till skandinaviska AOCt och därmed flygas med core besättning. Dock kan det finna en limitering om max ett år. Kanske någon annan här som här bättre koll på den punkten.
Greger
2019-01-09 18:35:39
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Dom första 4 av SAS A350-900 har följande MSN
358/378/393/432. Ännu ingen uppgift och slutlig registrering.
amelie
2018-12-29 21:40:12
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
@M
Jag tror du tänker på SNAM och det är B737 som används i nuläget.
M
2018-12-29 20:28:44
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Någon som vet om A350 ska utrustas för medivac likt en del A340 blev efter Tsunamin?
Var väl en modifikation som svenska regeringen stod för och ett avtal om sjuktransporter upprättades.
Inge F. Vidare
2018-12-29 17:47:52
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
I.o.m. att det just nu är billigare att regga på SE register än OY och LN, verkar det troligt att det blir SE reg. EI reg är inte alls en möjlighet, se bara hur svårt SAIL har att rekrytera ...
Kurt
2018-12-29 17:12:04
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Jag flyger via Arlanda då det är enda möjligheten för mig om jag skall flyga.

Är det en privat resa med frun blir det alltid ekonomi och då är kabinkonfiguration 2+4+2 att föredraga för den långa delen av flygningen.

Business blir mycket dyrt. Det flyger jag endast när någon annan betalar.


@Sv @Kurt
2018-12-29 16:39:01
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Läs tråden igen, var har jag sagt att CPH är uteslutet ur min kommentar? Det pratades om Sverige.
Sv.The Observer
2018-12-29 15:56:42
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Så fungerar det för många flygplatser/bolag.Tex Helsingfors/Finnair skulle aldrig ha sin asientrafik om man inte matade in pax från hela europa.I Frankfurt bor det ca. 1milj. och ändå är det Lufhansas största hub.Så är det inte dax att släppa "lillebrors " komplexet och bara acceptera att CPH har fler pax pga sitt läge..
Sv @Kurt
2018-12-29 14:54:50
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Så du menar att CPH inte är en HUB i Europa?

@Kurt
2018-12-29 11:48:29
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Ett tips, boka Business eller flyg via Hub i Europa istället men det senare är inträtt rekommendera.
pf
2018-12-29 11:34:08
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Vil SAS sette den inn på kort-mellomdistanse i starten for crew-trening ?
The Observer
2018-12-29 11:27:54
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Re: CPH4ever

Paxen finns på CPH för att de slussas dit från andra flygplatser. Dvs CPH är en stor transitflygplats men den lokala efterfrågan motsvarar inte en full A350.

Titta bara på statistiken över Köpenhamns 30 miljoner pax 2018. Det är för övrigt fantastiska siffror.
Jämfört med de övriga nordiska huvudstatsflygplatserna har CPH en större andel transit.
Varje Oslobo som exempelvis reser Oslo-Köpenhamn-Stuttgart-Köpenhamn-Oslo genererar 4 pax i statistiken för CPH. Köpenhamns lufthavn hade inte varit lika betydelsefull som den är idag om inte SAS hade funnits. Om det hade funnits ett Sweden Airways, ett Denmark Airways och ett Norway Airways, hade gissningsvis Norway Airways klarat sig bra tack vare mycket stor efterfrågan på inrikestrafik. Sweden Airways hade klarat sig relativt bra tack vare Stockholm som en relativt viktig stad internationellt sett med många svenska exportföretags huvudkontor etc. Denmark Airways hade haft småskalig inrikestrafik och för övrigt trafik till huvudstäderna i Europa och kanske New York, Bangkok och några till. Konkurrensen från KLM och Lufthansa hade varit för tuff för en stor expansion.

Summa summarum. Det är SAS som ser till att CPH kan ha så många pax. Det är för att passagerarna slussas dit från framför allt Norge, men även Sverige.
Kurt
2018-12-29 09:13:40
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Glad om vi slipper A350-900 i Sverige.
Flyger ofta ekonomi, 2+4+2 i A330 och A340 tycker jag är betydligt trevligare än 3+3+3.

Cph4Ever
2018-12-29 03:07:49
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
A350 är väl tänkt att i 1:a hand ersätta A340 och dom flyger mest ut från CPH + att det är där paxen finns som kan fylla 300 stolar som SAS 350 kommer att ha.
SAIZl
2018-12-28 21:25:55
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Är EI-xxx helt uteslutet för RG? Nya avtal ska på plats i vår och det blir knallhårt. Vad har RG i bakfickan?
AirExpress
2018-12-28 21:19:42
SV: SEreg på SAS första A350-900?? Ny MSN(358)
Jag tror att de linjer med högst beläggning och yield tar hem A350, typ CPH-NRT men det är bara en gissning.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev