Tråden startades av: Göran  2019-04-01 12:58:49
Aldrig mer TUI 
Avgång från Phuket 8.25 blev 13.15 via Athen.
Tidtabell Arlanda 14.40 som blev 22.05.
Mejl idag från TUI som inte vill ersätta någonting.
Fick vatten och sandwich.....

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Per
2019-04-01 13:14:26
SV: Aldrig mer TUI
Glömde länken: https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/forsenat-flyg/
ABC
2019-04-01 13:24:28
SV: Aldrig mer TUI
Spelar ingen roll vad de ”vill”. Vilken motivering anger de?
Per
2019-04-01 14:44:17
SV: Aldrig mer TUI
Av vilka har du krävt ersättning, charterarrangören Tui eller flygbolaget Tui fly nordic?

Researrangören har en plikt att återbetala en dagsandel av resans pris om förseningen till ankomstflygplatsen varit mer än 8 timmar, dvs inte om resan från Arn var 8 timmar sen utan ankomsten. Många som tänker fel här, då flygen ibland flyger ikapp sin försening.

För att kunna kräva ersättning enligt EU-förordning 261/2004 måste ersättningskravet ställas mot flygbolaget, i detta fall Tui Fly Nordic (BLX) eller Thomson Airways (TOM) beroende på vilket prefix flighten hade.

Om flygbolaget vägrar och flighten uppfyller kraven på kompensation rekommenderar jag dig att ta fallet till ARN - allmänna reklamationsnämnden.

Lycka till!
Göran
2019-04-01 17:40:30
SV: Aldrig mer TUI
Tack, det var TOM och vi blev nästan 8 timmar sena.
Dom uppgav konflikten mellan Pakistan och Indien som orsak.
Konstigt eftersom maskinen kom från Malaysia. Skulle åkt med svenska TUI hem,
men det blev engelska TUI.
Per
2019-04-01 18:02:48
SV: Aldrig mer TUI
Med andra ord så är det Thomson airways som nekar dig ersättning?
Eller vem är det som nekar ersättningen?
Göran
2019-04-01 18:48:23
SV: Aldrig mer TUI
Det är TUI resebyrå. Vi åkte TUI Notdic till Phuket.
Hem med TUI flyg från TOM. Resebyrån skickade sms dagen
innan om ändrat flygbolag fast inget om nya tider.
All info va usel. Dom måste vetat om i förväg.
Per
2019-04-01 19:08:00
SV: Aldrig mer TUI
Oki.
Alla flygbolag kan behöva ändra flygprogrammet med kort varsel. Inget unikt för Tui.

Har själv jobbat många år i charterbranchen (dock inte för Tui) och råkat ut för sena förseningar, gett information om att man just nu inte har information att ge, mer än att flygbolaget jobbar på högtryck för att lösa problematiken.
Inget bolag vill ha förseningar då det kan medföra stora kostnader och missnöjda pax, men förseningar sker tyvärr.

Att inte resebyrån Tui ersätter dig är enligt praxis och i enlighet med den finstilta texten som du godkänt när du köpt din resa. Ving, Apollo, Airtours, Solresor hade heller inte ersatt något om inte förseningen till ankomstflygplatsen är större än 8 timmar. Du hänvisas istället till din reseförsäkring.

Jag önskar jag dig lycka till med framtida resor.
X
2019-04-01 19:09:07
SV: Aldrig mer TUI
JA det är precis så det är, Indien-Pakistan.

Luftrummet är stängt och kommer du från Malaysia hållet är det kört. Då måste man köra runt. Dvs rutten går över mellersta Indien, typ över Nagpur, Hyderabad, Mumbai och ut över havet strax söder om Karachi mot Muscat/Dubai och sen nordlig kurs genom Iran. Körde den häromdan och efter Kolkata var det bara så sakta att gå söder över, vi var rejält sena pga det. Glöm den nordliga rutten dvs norr om Himalayas, då de bolag som flyger där måste efter Kina ha överflygsrättigheter över Ryssland. Har TUI det?

Normalfallet från Bangkok/Krabi/ Singapore är typ Yangon, Kolkata, New Deli, Lahore, Kabul, Ashgabat och kaspiska havet och så vidare. Pga att vi inte kan flyga den vanliga rutten blir det massor med nya slottar och förseningar.
@Göran
2019-04-01 19:18:39
SV: Aldrig mer TUI
Håller med om att TUI gjort fel, men en liten fråga:

-Om nu maskinen kom från Malaysia. Vet DU vart Malaysia ligger?

Om inte kan jag upplysa dig om att det ligger strax nedanför (söder) om Thailand.

-Så varför skulle den ”normala” flygvägen isf vara så mycket annorlunda än från tex Phuket?
Den normala flygvägen går över Pakistan, som det är nu måste man flyga runt vilket innebär både längre flygtid och mellanlandning för tankning och byte av crew.

Sen önskar man alltid bättre/ mer info när sådant här händer. Men du kan knappast lasta TUI för bråket mellan Pakistan och Indien....
Göran
2019-04-01 19:55:56
SV: Aldrig mer TUI
Jag förstår alla förklaringar.
Det jag inte förstår att när jag är 8 timmar sen till destination så är det någon annans fel än den som faktiskt utlovat att jag ska vara där tidsenligt.
8 timmar försening med stök och bök och ett glas vatten med en kalkonsandwich är inte en acceptabel ”ersättning” för mig.
Vi har biljetter och papper på att vi skulle landa 14.40 i Stockholm, inget annat förutom ett sms från resebyrån dagen innan där det angavs att vi skulle flyga någonting annat.
Konflikten mellan Pakistan/Indien vet flygbolagen sedan långt innan.

Är det någon som vet mina rättigheter?
@Göran
2019-04-01 19:59:08
SV: Aldrig mer TUI
Krigssituation är force majure min käre Göran, du får helt enkelt rätta dig efter researrangören i detta fall.
Per
2019-04-01 20:02:30
SV: Aldrig mer TUI
Göran...
Du ingår ett avtal med researrangören då du köper en resa av dom. Alla avtalets bitar finns skrivna i det finstilta, väljer man att inte läsa det finstilta så är det inte arrangörens fel.
Som sagt alla researrangörer arbetar utefter samma regler.

Dina rättigheter:
Från resebyrån Tui - ingen rätt till ersättning då din ankomst inte översteg 8 timmar.

Från BLX / TOM - ersättning enligt EU-direktiv 261/2004

Klart som korvspad!
@Göran
2019-04-01 20:30:43
SV: Aldrig mer TUI
Skärp dig Göran... det blir superstuligt för alla flygbolag när det är en konflikt längs med ordinarie rutt. Och eftersom passagerare idag inte är beredda att betala tre gånger mer för sina biljetter har flygbolagen inte råd att ha en massa reservkapacitet extra i form av besättning och flygplan. Så... du kom väl fram och hem ändå??
Göran
2019-04-01 20:53:44
SV: Aldrig mer TUI
Tack Göran för rakt svar :)
Smiley
2019-04-01 21:35:55
SV: Aldrig mer TUI
”Discover your smile”...
ABC
2019-04-01 22:26:27
SV: Aldrig mer TUI
Det spelar aldrig någon roll vad som hänt ”innan” din flygning, det enda som kan påverka din rätt till ersättning är vad som hänt med din avgång. Väder, strejk, krig eller naturkatastrof som hänt just då är i princip enda giltiga orsaken. Något man vetat om i dagar eller veckor är det inte.
Nisse
2019-04-01 23:38:58
SV: Aldrig mer TUI
Boka ett riktigt bolag, så slipper du allt charterstrul
Göran
2019-04-02 09:00:59
SV: Aldrig mer TUI
Skall vara tack Per såklart.
ABC
2019-04-02 11:53:48
SV: Aldrig mer TUI
Åtta timmar, glöm det! Bara för att man ”avtalat” något betyder inte det att man står över lagen. Såvida konfliktsituationen Indien/Pakistan uppstod inom tre dagar från din hemresa har du full rätt till din ersättning.
sv ABC
2019-04-02 12:39:16
SV: Aldrig mer TUI
Som vanligt ingen källa. Menar du att de skulle ha trotsat, överflygnings förbudet?
ABC@sv.ABC
2019-04-02 14:06:44
SV: Aldrig mer TUI
Uppskattar din och ”Trött”s (du kanske bara använder två alias?) besatthet av mig. Som du kan läsa i den här tråden har jag inga synpunkter om förseningen skedde i samband med inträdet av flygförbudet. Konflikten är dock långt ifrån ny. Håller man sina gäster kvar på hotellet med god mat och något att göra får man sällan klagomål.
Göran
2019-04-02 18:04:07
SV: Aldrig mer TUI
Tack Per och ABC.
Pratat med Konsumentverket idag. Dom har informerat mig om tillvägagångssätt för att gå vidare.
EU261/2004 tyckte dom var helt klart och TUI har enligt lag 6 veckor på sig att betala ut 600€ eller svara enligt lag. Fler borde få veta....
Per
2019-04-03 00:32:49
SV: Aldrig mer TUI
Härligt Göran.
Men kom alltså ihåg att det är flygbolaget och inte researrangören du sks kontakta.
Bonetti
2019-04-03 13:27:07
SV: Aldrig mer TUI
Hej!
Åkte också med samma flyg hem.
Jag anser att eftersom researrangören TUI visste innan vår avfärd från Sverige till Thailand att luftrummet över Pakistan var stängt borde man kunna meddelat detta till resenärerna med allt vad det innebär. Framför allt den mycket längre restiden hem.
För vår del innebar detta att vi var tvungna att köpa hotellövernattning på Arlanda samt nya tågbiljetter på söndag. Gick inget tåg norröver efter 21:30 på lördag kväll.
Hade vi fått reda på detta innan avfärd hemifrån så hade vi haft möjlighet att vidta andra lösningar.
Jag anser att man absolut borde kunna kräva att TUI borde ha meddelat detta så fort man fick reda på konsekvenserna med stängt luftrum. Nu valde man att tiga till 1 dag före hemresan.
Att de inte rår på krigshandlingar är ju självklart, men däremot att de ansvarar för informationsflödet....

Skitbolag, tur att det finns flera!
Pakistan
2019-04-03 17:41:22
SV: Aldrig mer TUI
Pakistanska regeringen har under tiden upprepade gånger meddelat att luftrummet skulle öppnas för överflygningar, utan att verkställa detta. Första löftet kom fem dagar efter stridigheterna ägde rum.
Det är fortfarande på detta sätt, vilket gör det omöjligt för vilket
flygbolag som helst att planera långsiktigt kring det pakistanska luftrummet.
NOTAM skickas ut med jämna mellanrum gällande detta och flygbolagen har enbart korta frister att agera.
De enda som får använda pakistansk luftrum är de bolag som ska till eller från pakistanska flygplatser.
Göran
2019-04-03 19:16:12
SV: Aldrig mer TUI
Det spelar ingen roll Pakistan. Omvägen är ca 400 Nm och det tar inte 8 timmar.
Har fått mycket kött på benen idag.
TOM kör flygningen under 6B852 vilket dom gjort länge.
Att erbjuda en sandwich och vatten är skandal.
Hoppas att fler lär sig vad EU261/2004 innebär. Akut Force Majeure är den enda gången
EU lagen 261 inte gäller. I detta fall var det inte akut.
Läst om NOTAM också och det betyder absolut ingenting för en EU resenär.
Kurre
2019-04-04 06:46:33
SV: Aldrig mer TUI
TUI känns väldigt proffsigt utifrån! Har aldrig skälv flugit med dom men dom har hög safety vet jag! ”Andra bolag” finns det men tror knappast dom har högre standard!
Bamse
2019-04-04 13:59:05
SV: Aldrig mer TUI
Hej Göran!
Detta är inte ett officiellt svar men ska försöka ge dig en lite större inblick av hela Pakistan/Indien incidenten. Jag själv jobbar på Tui och har gjort 5 Thailands flyg under hela denna situationen.
Information om hur man får/inte får kan/inte kan flyga har varit varierande från dag till dag. Och resultaten av detta har varit väldigt olika, alla flyg hem från Thailand har lösts på olika sätt,(Athen, Dubai, Phafos, flyg hela vägen hem). Därav kommer informationen om hur hemresan ganska sent inpå när man har ett definitivt svar på hur resan skall ske. Den ”sena” info är alltså inte för att dölja någonting. Tui har heller inget avtal med catering på dessa mellanlandnings flygplatser, så kan man få något uppliftat i detta fall mackor ser jag det som mer positivt än negativt. Har du nån mer fråga så svarar jag gärna..
Pontus22
2019-04-07 08:56:18
SV: Aldrig mer TUI
Jag fick samma info för mitt flyg med TUI från Phuket till Stockholm igår att vi ska mellanlanda istället för direktflyg med hänvisning till luftrum Pakistan.

Kan någon bekräfta att jag kan få ersättning enligt det ni säger om EU261/2004, eller är stängda luftrummet ett undantag från dessa regler trots att det pågått en tid nu?

När vi försökte få taxiresa hem ersatt (det fick vi inte) av resebolaget då det blev sen hemkomst, hänvisade han till force majeure. Är detta verkligen force majeure och kommer flygbolaget också hänvisa till detta så man kan glömma EU261/2004?

Om jag borde kunna få ersättning, vem kontaktar man och vad skriver man? Flygnummer var först TOM men för några dagar sedan ändrades det till BLX. Sen stog det 6B på tavlan/bijettet?).
Akktu Stakki
2019-04-07 10:10:59
SV: Aldrig mer TUI
Pontus:
Varför denna jakt på ersättning?
Du kom ju hem på ett säkert sätt!
TÄNK
2019-04-07 11:28:13
SV: Aldrig mer TUI
Krigssituation är VERKLIGEN force majure.
KAJ
2019-04-07 13:11:28
SV: Aldrig mer TUI
6B är IATA-prefixet och BLX är ICAO-prefixet.

Pontus22
2019-04-07 18:51:35
SV: Aldrig mer TUI
Okej "TÄNK", men Göran känner sig tydligen rätt säker nu på att man har rätt till ersättning? Att detta enligt hans info inte skulle vara "akut force majeure". Han har ju dock inte fått nåt utlåtande från flygbolaget ännu och eftersom mitt resebolag hävdade force majeure undrade jag om någon annan visste lite mer om detta. Bara för att kundservice hävdare force majeure behöver ju inte detta vara sant.
ABC
2019-04-07 21:24:33
SV: Aldrig mer TUI
Indo-Pakistanska kriget bröt ut 1947 och är inte löst än. Väx upp för sjutton.
sv ABC
2019-04-08 16:47:00
SV: Aldrig mer TUI
Ja, gör det!
Annie
2019-04-11 19:17:08
SV: Aldrig mer TUI
Hej! Vi blev 24 timmar försenade och de hänvisade till force major pågrund av Pakistans luftrum. Har någon fått ersättning under denna konflikten? Vi står på oss med att det inte är en akut uppkommen situation och att det inte går att rättfärdiga 24h försening. ABC vart läste du det med 3 dagar?
BosseBus
2019-04-12 14:01:13
SV: Aldrig mer TUI
TUI har definitivt brustit i sin info men om man nu hade gjort en officiell tidtabellsändring och informerat om de nya flygtiderna vad skulle ni drabbade gjort?? Avbokat? Knappast troligt va? De flesta hade åkt ändå.

Jag jobbar för ett OAL och vi erbjuder fri avbokning eller ombokning till datum längre fram men väljer man att resa ändå så kan man ej kräva ersättning eftersom det gjorts en schedule change.

Resa för att få ersättning?
2019-04-12 19:44:54
SV: Aldrig mer TUI
TUI har inte brustit i informationen då man inte hade mer information om luftrummet i Pakistan än någon annan, thai ställde helt in i två dagar tex. Väx upp nu.
BosseBus
2019-04-13 10:25:49
SV: Aldrig mer TUI
TUI visste om att man hade förlängd flygtid men sa inget till paxen i förväg.Det är väl att brista i info om nåt. Man har ju smsat om att man flyger med annat bolag men inget om förseningen.

Hört talas om uttrycket bättre sent än aldrig? Tror inte paxen hade föredragit inställt flyg?

Timeless
2019-04-13 12:30:28
SV: Aldrig mer TUI
Det är inget reguljär bolag! Dom flyger inte efter tidtabell! Dom flyger lite som dom vill = charter. Du kan aldrig få ersättning pga ”tidtabell”
Charterpilot
2019-04-13 15:07:10
SV: Aldrig mer TUI
Göran tagga ner lite,
Om du bara visste hur mycket energi, resurser och pengar det kostar flygbolagen en sådan situation som dom inte kan rå på så lovar jag att du hade varit ödmjukare! Phuket-Skandinavien är redan på max, max Flight Time Limitations, max takeoff vikt, i vissa fall fulla bränsletankar. Flyga norr om Pakistan är ”nästan” omöjligt, ett litet berg Himalaya ligger i vägen och Kina/Ryssland ger inte överflygningsrättigheter hur som helst. Så man måste långt söder,( in i Malaysia som någon påpekade var felaktigt men är det inte) över Andaman, Bengaliska bukten in mot persiska viken Iran och vidare. Detta gör att man måste vara 3 piloter i cockpit och i vissa fall måste man mellanlanda pga brist på soppa. Tänk dig nu du driver ett företag och plötsligt krävs det 50% mer arbetskraft pga att Indierna/Pakistan inte kan bete sig? Men vet du vad vi piloter och kabin ställde upp för att få hem våra gäster, gäster som betalar vår lön och vi är såklart tacksamma, men utan oss hade du varit kvar i Phuket! På hur många andra jobb tror du personalen ställer upp på sina fria daga så pass att kapaciteten ökar med 50%? 8 timmar är ingenting och ingen är skyldig dig något. Force Majeur gäller. Att man visste innan att Pakistan är stängd producerar inte flera 100 utbildade piloter redo att flyga. Det tar några år. Dessutom så vet man inte när dom ska öppna så svårt att planera.
sv Timeless
2019-04-13 16:33:12
SV: Aldrig mer TUI
Så du tror att charter bolag "flyger lite som de vill". Om det vore så väl, men det är det inte. Slottar och flightplanning, gör att man inte kan flyga som man vill.

Vi flyger efter tidtabell precis som alla andra - frågor på det?
Larne
2019-04-13 19:21:55
SV: Aldrig mer TUI
Stackars thailandsresenärer. Går flygen aldrig i tid?
Crew
2019-04-13 23:18:20
SV: Aldrig mer TUI
Blir svårt för dig att resa mera då.Då detta drabbar alla bolag.Och vad är en mellanlanding?Bara bra få sträcka på benen och tex gå på en riktig toalett.
Filip
2019-04-13 23:26:28
SV: Aldrig mer TUI
Äsch.Dax läsa det finstilta vid bokning kanske?
Reser man bör man ha marginal!
Ser alltid till att ha minst 1dag extra ledigt eft hemkomst utifall att.Så borde alla göra.
Göran
2019-04-16 00:48:57
@Charterpilot
Varför tar man med en extrapilot?
Då måste man ju veta att det går galet i slutänden?
Vad flighdeckcrew och cabincrew offrar är inte mitt problem, det är ett företag
som utfäst en produkt som jag köpt.
Att detta företag sedan döljer för kunderna att det blir ökade kostnader etc pga rundturer struntar
jag i. Produkten jag och mina medresenärer har köpt motsvarar inte det som utlovats.

Därför finns EU 261/2004, för att flygbolag inte skall kunna skruva halsen av sina kunder.

Att ta med en planerad förstärkt Crew, tex en 3P, tyder på att flygbolaget i förväg vet att det blir försening.


TUI
2019-04-16 11:53:24
SV: Aldrig mer TUI
@Göran Är du lika petig med dig själv?
X
2019-04-16 18:52:47
SV: Aldrig mer TUI
Man kör med 3 piloter till Thailand oavsett om man behöver
runda Pakistan.
Urban
2019-04-17 15:41:03
SV: Aldrig mer TUI
Du har uppenbarligen slagit huvudet i kaklet
för du kommer inte att vinna denna diskussion.
Charterpilot
2019-04-17 19:32:59
SV: Till Göran och till X
Hej X,
Nej man kör inte alltid 3 piloter, det beror på vilka tider man flyger ( Wocl) och hur lång flygtid man har.
( detta gäller generellt, bolag med överkapacitet av piloter kan göra vad dom vill) Göran, man flyger med 3 st för att kunna förlänga ” flight time limitations” med något som heter ”argumentet Crew” hur många timmar man kan förlänga beror på ”Crew rest facilities” vilken klass dom har. Jag förstår att man kan bli frustrerad men detta är inte något flygbolags fel utan en del av livet. Du låter lite bortskämd om jag får säga det. Har själv varit i flera ”captains discretion” denna vintern, dvs att personalen ombord går frivilligt med på att förlänga sin arbetstid i 2 timmar trots att man passerat ”flight time limitations”. Fråga nu dig själv hur många yrken går med på att jobba på sin fritid 50% extra och när man väl får ett 15 timmars pass så går man med frivilligt på att jobba 2 timmar till? Tror du en kassör på Ica skulle gå med på det? Vill älskar vårt arbete och vi är tacksamma för våra gäster därför gör vi allt i vår makt för att få hem våra gäster och att dom ska vara nöjda MEN, krig, terrorism, extremt väder, strejker rår vi inte på! Av den anledningen finns det ingen ”rätt” till ersättning. Lite tacksamhet och ödmjukhet hade inte skadat från din sida.
Re: X
2019-04-17 20:18:18
SV: Aldrig mer TUI
Nej det gör man inte. Man är endast 3 piloter på 787 inte på 767.
767 har inga crewbunks.
ABC
2019-04-17 21:42:46
SV: Aldrig mer TUI
Tre piloter till HKT; borde de inte vara fyra?

2019-04-17 23:20:14
SV: Aldrig mer TUI
Fick du bara vatten och en macka från Athen till Arlanda? STACKARS dig, vad du har lidit! Trots att du förväntade kunglig behandling ombord, var de dumma med dig.
Sluta gnälla och fundera på varför de flyger en längre sträcka än nödvändigt - det är i alla fall inte för att reta upp dig eller andra. DET ÄR KRIGSHANDLINGAR mellan två kärnvapenmakter - det påverkar folk och man får inte flyga genom det ena av de två länderna, vilket påverkade dig på ett traumatiskt sätt, som det verkar. När flygoperationer måste ändras så här radikalt, kan man inte förvänta sig att tidtabellerna skall kunna hållas till fullo - flygplanen flyger över hela världen och det blir snabbt följdförseningar som är omöjliga att ta igen på kort sikt. I stället för att avbryta flygningen som andra flygbolag har gjort, så tog de dig hem, även om det blev sent för dig och avsevärt mycket dyrare för TUI.
Ta dig i nacken man - titta dig i spegeln och skam dig, sluta gnälla om småsaker!
Re:ABC
2019-04-18 08:50:29
SV: Aldrig mer TUI
Fyra? till HKT? varför skulle dom vara det?

Ibland undrar jag om du verkligen arbetar inom flyget
Mia
2019-04-22 19:00:03
SV: Aldrig mer TUI
Om man flyger 767 som gått mest i Thailand över vintern är det bara 2 piloter som jobbar oavsett vilken väg eller hur lång flygtiden är,finns ingen crewrest ombord på den maskinen!
787 dreamliner jobbar det 3 piloter och på den finns även crewrest! Är enbart 767 som behövt gått ner i Athen i vinter,och det har väl sin förklaring kanske!
Lars
2019-04-23 11:41:39
SV: Aldrig mer TUI
En gick ned i Paphos också för att tanka...
Göran
2019-07-01 19:52:57
SV: Aldrig mer TUI
Fick rätt, 2x600€ återbetalt. Lagar och regler är till för att följas. Flygbolag mörkar en hel del för oss passagerare.
Sv Göran
2019-07-01 22:31:39
SV: Aldrig mer TUI
Så alltid TUI from nu då
@Göran
2019-07-02 06:53:11
SV: Aldrig mer TUI
Sorry, men TUI har inte betalat ut på denna flight.
Göran
2019-07-02 16:29:27
@@Göran
Märkligt påstående.....
Marie
2019-08-28 12:34:13
SV: Aldrig mer TUI
Hej Göran, Vi drabbades på samma sätt. Förstod jag dig korrekt att TUI Fly Nordic nu ändrat sig och ersätter er med 2 x 600 EUR?
@Marie
2019-08-28 13:14:40
SV: Aldrig mer TUI
Sorry, men TUI har inte betalat ut på denna flight.
tung luftfart
2019-08-28 21:31:42
SV: Aldrig mer TUI
Mia:
Oekonomiskt att flyga B767 Thailand.
Först så är det motvind mot europa så har man viktproblem ofta, sen stiger man långsamt och "blockar" andra snabbare flygplan som ligger efter och inte kommer upp på FL tillräckligt snabbt..samt kan ej ta frakt om man har fullt med pax
m.m. m.m.
Masse
2019-08-29 12:10:03
SV: Aldrig mer TUI
Väljer man att flyga till en Militärdiktatur som Thailand får man väl vara beredd
på att spänna upp hängslena lite, att förseningar etc förekommer.....
Illern
2019-08-30 09:21:46
SV: Aldrig mer TUI
Ja det fanns ju en anledning till att SAS 767 plan från Asien fick dom sista slottarna tillbaka till Norden.
Dom var, är dvs långsammare på LH linjer, bromsar upp, hamnar i vägen för dom "snabbare" LH flygplanen.

Men tydligen var/är det ett ganska ekonomiskt flygplan attt operera.

Jag minns att jag på tiden då jag hade ID biljetter via SAS ofta vart uppgraderad till Business class hem från Asien. Som sällskap hade jag flera ggr akvariefiskar
i stolen intill mig. Man satte dvs kartonger med dito fiskar fastspända i stolarna i cabinen. Denna typ av cargo var sedan mer lönsam än ID folk.
Så många med ID biljetter vart kvar 1 dag xa i Asien pga full cabin, sista plasterna med div olika fiskar*s*. Detta retade många minns jag....
Annica
2019-08-30 12:28:42
SV: Aldrig mer TUI
Reser man får man va beredd på att saker kan inträffa annars ska man vara hemma.
Lite extra att käka/dricka ska man alltid ha med iväskan,man vet ju aldrig.
Undrande
2019-08-30 14:11:20
@Annica
Hur får man drickan genom security?
@Undrande
2019-08-31 15:51:32
SV: Aldrig mer TUI
Skämtar du? Det finns försäljning av ALLT efter security.
Annica
2019-09-05 00:43:37
SV: Aldrig mer TUI
Precis finns massor att köpa eft securityn!
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev