Hur tänkte du nu?
2020-08-29 23:38:23
|
SV: Air Leaps VD har noll verklighetsförankring
@ Dragan
Just nu finns det ju knappt något annat bolag som flyger reguliärt, så har man redan gjort ett bra jobb, rätt pris, håller tider, lite canseleringar, bra service, så bör ju en kund vara nöjd.
Kommer då BRA eller andra bolag igång och på samma linjer så krävs det hårt jobb. Både för Leap att behålla och framför allt för konkurrenten att vinna kunden. Precis som i vilken annan verksamhet.
Leap är ju bara 2 år, har inte i närheten av de fodringar som tex BRA har på sig. Det krävs att BRA får ekonomin på plats och att man kan komma ur rekonstruktionen. BRA har fortfarande ny flotta och det kostar pengar mot då en SAAB 340, och massa andra fasta kostnader som är dyrare mot en SAAB.
Gammal ATR vet jag inte, inte om man jämför med Saaben, och är det inte en ATR som just BRA haft tidigare. Även om Saaben är gammal så finns det ingen annan maskin i detta pax segment som är bättre. Billig ekonomi, väldigt bra säkerhets historik med få incidents/accidents.
Att konkurrera med nya flygplan är bara att ge upp, det kostar pengar, även under Covid. Leap är smarta då de hyr in kapacitet, iform ACMI, av just ATRn och Saab 2000, mindre vinst, men betydligt mindre risk i dessa tider.
Vet inte om Leap kommer vara Sveriges framtid på den regionala marknaden, men just nu finns det ju bara Leap, sedan BRA när de kommer igång.
Tror inte det kommer upp något till regionalt bolag. SAS och Norwegian kan vi räkna bort här, för de är inte regionalt flyg. Ser man på SAS och ATR/CRJ matning, så bygger ju SAS inte sin verksamhet på den regionala marknaden.
Så Leap har goda förutsättningar att kunna vinna marknad just nu.
Vilket flygbolag dag är unikt? Man har ett par flygplan och är smarta att hyra in kapacitet för att minimera sina risker men ändå vinna marknads andel genom att expandera. Marknaden är som den är på regional nivå. Man jobbar på en regional marknad och det är en väldigt svår marknad och hård konkurrens mot bil, tåg, tom video konferens.
Varför skulle man inte lyckas eller rättare vilket bolag skulle ha en bättre chans att lyckas?
Och nej, jag jobbar inte på Leap
|