Tråden startades av: Krusbär  2020-11-02 00:14:35
Air Leap 
Då vad det dags för Air LEAP att säga upp personal!
Tråkigt!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Hulken
2020-11-02 09:58:34
SV: Air Leap
Är det ATR folket?
Steffo
2020-11-02 13:17:33
SV: Air Leap
Jasså, vilka har blivit uppsagda menar du?
Luktar nättroll och skitsnack.
DW
2020-11-02 13:50:32
SV: Air Leap
Källa, tack, eller blir det samma ryktesspridning som med Novair?
Örjan
2020-11-02 14:58:18
SV: Air Leap
@krusbär desinformation. Air Leap har inte haft några permitteringar eller uppsagda sedan sista juni. Nu kommer andra vågen corona och man tittar på att permittera inte säga upp. En sund och riktig reaktion för att möta corona och behålla företaget sunt.
Morten
2020-11-04 00:24:33
SV: Air Leap
Frågan är väl mer hur många pax som är villiga skaka i en SAAB 340 med Retro faktor.
Sv Morten
2020-11-04 14:45:11
SV: Air Leap
Det är nog väldigt många som hellre flyger i en SF34 än att sitta på ett tåg i flera timmar om dagen.
Design
2020-11-05 08:30:13
SV: Air Leap
Hur ser air Leaps logo ut? Är den röd eller vit/orange eller är det blått/orange?? Vet inte vad jag letar efter när jag ska boka!
Sv design
2020-11-05 13:35:05
SV: Air Leap
Suck, så uttjatat... Kan knappast vara speciellt svårt för dig att boka med air Leap om du nu skulle göra det, jag är tveksam att du ens ska ut och resa.
John
2020-11-05 13:42:50
SV: Air Leap
@Design Finns i mörkblå eller orange variant.
Polution
2020-11-06 08:49:15
SV: Air Leap
Men hur kan man få flyga med maskiner som släpper ut dubbelt så mycket avgaser som en 737 i detta nu när vi ska vara så miljömedvetna?
Jan
2020-11-06 09:34:15
SV: Air Leap
@polution

Nu får du nog tänka ett tag till, en 737 släpper ut betydligt mycket mer än en 340 på samma sträcka, Om man fyller upp kabinen på 737an så blir det mindre per passagerare på samma sträcka, men ingen fyller kabinen just nu, så då blir det negativt för miljön att flyga med en 737.
Redig
2020-11-06 13:57:52
SV: Air Leap
Är det inte lite desperat att släppa 10.000 biljetter billigare? Är inte det norwegians grej?
Sv redig
2020-11-06 18:56:48
SV: Air Leap
Hela branschen är desperat. Värsta krisen flygbranschen gått igenom.
Max
2020-11-07 00:15:05
SV: Air Leap
@Polution
Egentligen skulle inte en JET maskin få flyga i Sverige om man lyssnar på miljödebatten.Då är det turbopropp som gäller.
pf
2020-11-07 09:20:05
SV: Air Leap
Over hvor lang tid ?

10tusen seter må være en stor del av produksjonen til AL
Otto rolig
2020-11-07 14:42:26
SV: Air Leap
Fram tills Jul
Ser dystert ut, bolaget behöver akut få in likviditet,
ser ut som de Norska ägarna inte lägger in mer pengar.
Pax siffrorna på inrikes har hela hösten varit bedrövliga.

Teknikern
2020-11-07 21:30:37
SV: Air Leap
Bränsleförbrukning flygplan ca.
Jetstream 32 400kg/tim 19 seat
Saab 340 500 kg/tim 34 seat
Fokker 50 700 kg/tim 50 seat
Saab 2000 950 kg/tim 50 seat
Boeing 737 ca 2000 kg/tim 190 seat
Boeing 747 ca 10000 kg/tim. 400 seat.
Sune
2020-11-08 04:57:29
SV: Air Leap
Det innebär att F50 och Saab2000 drar ungefär lika mycket. Knappt ingen skillnad.
Trötter
2020-11-08 10:43:26
SV: Air Leap
@tekniker kg/km visar bättre vad utsläppen/förbrukningen är. Distans per flugen timme varierar stort.
Röda Baronen
2020-11-08 12:24:24
SV: Air Leap
@Morten och polution
NI kan ju åka tåg då, vi andra tar flyget alla dagar i veckan.
@Max
2020-11-08 13:21:09
SV: Air Leap
Snarare dom som lyssnar på skrikhalsen Greta.
Flygets andel av det globala CO2 utsläppet, var ca 2-3 % av totala co2 utsläppen.
Idiotiska politiker i Europa som inte mäktar med att göra nånting åt de verkliga miljöproblemen har hittat ett lätt offer i flyget, verkligen patetiskt
TP
2020-11-08 14:00:28
SV: Air Leap
Saab 340 är mycket närmare 400 kg/h
thomas
2020-11-08 15:20:00
SV: Air Leap
Tyvärr ser det inte bättre ut med coronan,
snarare går Sverige mot en nationell lock down.
Då lamslås det mesta flygandet.
pf
2020-11-08 19:31:05
SV: Air Leap
Tekniker, vet du hva ATR-42/72 og Q-400 ligger på ?
Claus
2020-11-09 06:06:38
SV: Air Leap
Air Leaps tillskjutna pengar beräknas ta slut kring jul.
Om ägaren skjuter till mera återstår att se.
Tråkigt om dom får lägga ner.
Inga passagerare = inget att flyga
Inget att flyga = inga pengar (om man inte flyger statligt upphandlade linjer)
Patrik Å
2020-11-09 09:30:42
SV: Air Leap
Det är väl bara att titta på senare veckans operations så syns ett tydligt mönster. Börjar mer och mer bli inställda flyg, eller nya spännande rutter som Bromma - Malmö via Ronneby en dag, eller nästa dag Göteborg - Bromma via Ängelholm. Eller idag Bromma - Halmstad via Ängelholm med en SF340. Åkte själv till Malmö förra veckan och med 8passagerare ombord fanns det givetvis gott om utrymme i SAAB2000.

Om bolaget överlever månaden ut vore det ett under!
Hook
2020-11-09 10:37:22
SV: Air Leap
Låter som att det kan bli tufft.
Leap hade nog inte räknat med att efterfrågan skulle vara noll så länge efter att Coronan kom i våras.

Men man borde väl kunna fimpa alla kontrakt med Saab 2000 operatörerna och stänga ner linjerna. Allt det är ju inhyrt.

Så kan man fokusera på sin linje i Norge och den till Åland, de upphandlade linjerna.

Visst mycket pengar är redan förlorade men då räddar man kanske bolaget iaf
thomas
2020-11-09 16:32:15
SV: Air Leap
Frågan är varför bolaget inte gjort en grundlig marknadsundersökning innan trafikstart.
Verkar man i en högkostnads bransch måste man veta går inte att tro.
PNF
2020-11-10 01:00:43
SV: Air Leap
Bara säga upp avtalen med S2000 leverantörerna.
Lägga personalen på permittering och flyga ett fåtal linjer.
Speciellt de som staten redan betalar.
Air
2020-11-10 22:43:21
SV: Air Leap
Man ska ej gå ut så hårt mitt i en Pandemi.Vilket jag ej kan förstå att man ej haft med i beräkning av uppstart.Så tyvärr.
Crew
2020-11-11 08:59:36
SV: Air Leap
Man vill mycket och har satsat hårt mitt i den värsta krisen någonsin. Bra eller dåligt? Vem vill skuta till stålar i dessa tider?
Berra
2020-11-11 09:01:18
SV: Air Leap
@Air Har du tidigare erfarenhet hur man ska driva ett flygbolag under en pandemi?
Entreprenör
2020-11-11 12:00:56
SV: Air Leap
Alla affärer bolag måste ha kunder, det tar man reda på innan man startar att sådana finns.
Elementär företagsekonomi. Det gäller i alla lägen, även i pandemier.
SKF
2020-11-12 22:26:57
SV: Air Leap
Mycket inställda flighter nu. Dålig beläggning eller vad är problemet?
Sv SKF
2020-11-13 11:10:42
SV: Air Leap
Är du på riktigt? Vet du om att vi är mitt i en pandemi och framförallt i början på våg nr2?

Släpp sargen och kom in i matchen
Varför?
2020-11-13 21:36:48
SV: Air Leap
Lite konstigt att man nu helt plötsligt måste dra ner när det enda man hör från VD:n och bolaget är hur bra det går på de olika linjerna och hur mycket man har ökat antalet passagerare. Hade varit mera smakfullt att vara ärligare i sina uttalanden och inte försöka lura i folk att det går sååå bra bara för att få dom att boka. Lite småful marknadsföring helt enkelt.
Sv Varför
2020-11-15 11:23:37
SV: Air Leap
Wow! Har du läst I tidningarna om dom nya restriktionerma
Du tror inte det påverkar även Leap?

Det är snarare ett friskhetstecken att man gör åtgärder än att göra tex som SAS o fortsätta dundra på med en A320neo för sina 10 pax


Överlevnad genom Covid19 V2 beror helt o hållet på bolagets anpassningsförmåga och då kan man inte sitta o flyga linjer med 2-5pax.

Helt rätt av Leap! Alternativet är att inrikesflyget helt raderas.
thomas
2020-11-15 20:39:38
SV: Air Leap
Alla flygbolag lider nu, ex Etihad har en overall kabin faktor på 16%, trots neddragning av linjer och redan innan pandemin.
Skulle tippa SAS ligger på liknande, även där efter kraftig reduktion av linjer.
2020 Annus horrible minst sagt för branschen.
Rudolf
2020-11-15 22:19:54
SV: Air Leap
@ varför Har inte du sett att det kommit en andra våg med covid 19 bara de senaste veckorna, vinkla upp persiennerna och titta ut i verkligheten.
Jonas
2020-11-15 22:25:47
SV: Air Leap
@VARFÖR Har inte sett att någon från leap har påstått att de ökat passagerarsiffrorna sedan andra vågen covid rullade in. Har du information som vi andra inte har.
Condor
2020-11-17 18:36:36
SV: Air Leap
Det är väl bara å kolla på hemsidan?
Jan
2020-11-19 11:04:01
SV: Air Leap
Och nu lägger Amapola/BRA ner Malmö-Bromma. Ej bokningsbart från 1 december.
Morten
2020-11-21 01:39:40
SV: Air Leap
@Jan
Därför att BRA ska flyga den i egen regi.
Anders
2020-11-21 16:42:41
SV: Air Leap
@Morten

Nej
Julian
2020-11-23 16:39:34
SV: Air Leap
Och där rök Amapola/BRAs samarbete på Visby också från 1 december. BRA är verkligen på G nu.Drag under galoscherna!
Kicken
2020-11-24 15:14:25
SV: Air Leap
Hoppas att det finns någon ekonomisk vilja kvar hos leaps ägare nu bara. De har ju fått dra ett tungt förlustlass länge och snart bombar BRA på igen med sina nya fina maskiner.

Jag hoppas leap kan vara kreativa och uthålliga och lyckas bli kvar även framöver!!
Kanske har man hunnit bygga en liten kundbas som förblir lojala
Johanna
2020-11-26 08:29:26
SV: Air Leap
Tegnell menar att vi inte kommer få en normal sommar 2021. Och ett forskningsteam i England menar att först 2025 kommer nivåerna gå ner. Så var det med den lilla förhoppningen att flyget skulle få en brejk! God jul!
Örjan i sörjan
2020-11-28 00:59:01
SV: Air Leap
Vore tråkigt om Air leap inte kunde övervintra denna covid period.
Dom har ju verkligen försökt att flyga inrikes Bromma och söder ut sista perioden.

Nej dom är värda att ha, få finanser att flyga vidare när covid förhoppningsvis klingar af våren 2021.....
@örjan
2020-11-28 10:37:13
SV: Air Leap
Tyvärr kommer inte covid-19 ”klinga” av om 4-6 månader...
Crew
2020-11-29 01:00:13
SV: Air Leap
Säger det självt!Starta ett inrikes bolag mitt i en pandemi och knappt har några egna flygplan.

Svenne Rubin
2020-11-29 23:41:48
SV: Air Leap
Får medborgarna vaccin våren sommaren 2021 kommer viruset visst "klinga" av.
I kombo med att testa inkommande pax verkar framtiden ljus.

Att sedan kanske bara 50% av befolkningen vill ta ett vaccin är ju en annan biff....
Helga
2020-11-30 09:04:49
SV: Air Leap
Jag lider med ledningen på Leap! Vilket skitår 2020 var för flyget. Och att regeringen ni går ut med att 2021 blir ännu värre känns det ju riktigt tungt. Kan man inte ”pausa” bolaget som BRA gör?
 

Tillbaka

Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn