Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Nu behåller vi Bromma flygplats, äntligen!

Tråden startades av Carl

https://www.svt.se/nyheter/kd-m-och-l-sager-nej-till-stangning-av-bromma

Publicerad den 2021-04-29 21:32
Skriv ett svar
Antal svar: 1220

svar

B
2025-05-12 13:26

Som det är nu får passagerarna på Arlanda betala för att hålla Bromma igång.
Avgifterna för Västflygs S340 i vinter har knappast ens täckt uppvärmningen av terminalen.

Stockholmare
2025-05-12 11:51

Om inte annat så är flygplatsen med 1kr/år i arrende en brakförlust för Stockholms Stad!

@Till B
2025-05-12 11:24

Skojjar du? Bromma går med brakförlust. Man har fortfarande 40 anställda som kostar lön varje månad. De senaste året har man byggt om terminal, banljus, reservkraft, bullerisolerat mängder med villor runtomkring. Detta har kostat miljardbelopp. Dessa investeringar skulle finansieras med intäkter från ökad flygtrafik, nu finns det knappt någon sådan kvar. Inte särskilt svårt att räkna på

@Ekonomen & B
2025-05-12 11:07

Kom gärna med siffror på vad det kostar.
Argument “Bromma är jättedyrt och måste därför läggas ner” är rätt svagt och dåligt.
Nu är det snart 3 aktiva linjer på Bromma.

Vad är dyrt?
Hur gör alla små flygplatser i Sverige som bara har ett par avgångar per dag? Det är väl samma sak där. Ska de också avvecklas?

Ekonomen
2025-05-12 09:56

Bromma kostar mycket att hålla igång!
 
Swedavia är betydligt mer trovärdiga än en anonym här på forumet.
Swedavia som betalar alla kostnader vet vad det kostar.
Det finns många och större kostnader än personal.
 
Om du bor i en hyresrätt tillsammans med tre personer och två flyttar så har du kvar en stor kostnad.
Även om det åtgår mindre toalett papper o.s.v
 
Tänk om tänk rätt!

Till B
2025-05-12 09:47

Minimumbemanningen betalas i nuläget inte av Swedavia. De ljuger inte men säger inte den del av sanningen som skulle få deras resonemang att falla.

B
2025-05-12 09:11

Enligt Swedavia själva som äger flygplatsen går den med brakförlust. Alla fasta kostnader är kvar och även om några jobb försvann så måste man ha minimibemanning som inte gör någonting mellan de få flygningar som ändå sker.

Troligen stängs terminalen ner efter valet och flygbolag hänvisas till ARN men man låter övrig verksamhet leva kvar.

Till B
2025-05-12 06:18

Hej B. Bromma, antar att du då menar Swedavia på Bromma, går inte alls med brakförlust nu. De gjorde det 1/1 2025 då de hade samma ovhd kostnader som dagen innan men ingen stor kund (BRA) dagen efter. Nu har i stort sett all personal slutat, utom de i tornet och fält. Den kostnaden betalas av de nuvarande kunderna och företagen som är kvar på Bromma.
Hela idén med att lägga ner Bromma för att det går med brakförlust är befängd. Det är solklart att när Swedavia räknar på situationen på ”sitt” sätt går det ju inte ihop.
Se det så här istället;

På Bromma fanns det under 2024 12000 rörelser enbart med general aviation. Dvs 12000 starter och landningar (FÖRUTOM BRA) med allt i från helikoptrar till större bizjet/medevac. Ponera att du skulle driva en flygplats som Kristianstad, Växjö eller Örnsköldsvik med 12000 rörelser per år, det skulle inte vara några som helst problem ekonomiskt. Så varför är det då det på Bromma ? Jo bland annat för att Swedavia är svenskt flygs fiende nr 1. Tack o lov har vi kvar entrepenörer, företag och personer med engagemang i landet som försöker bevisa att det går att driva Bromma Flygplats utan Swedavias ”hjälp”.

B
2025-05-11 19:35

Bromma går med brakförlust som det är nu och bär sig inte alls. Det har Swedavia meddelat regeringen som inte avser att göra något innan valet.

S, MP och V har tydligt sagt att BMA ska läggas ner.

Tänk er själva hur det är nu. En säkerhetskontroll som är öppen och så kommer det 25 passagerare som ska gå igenom. Sen är det flera timmar till nästa avgång och personalen sitter och väntar. Lasta väskor, avisning, sopa banor med mera.
Kommer vara mer personal än passagerare på den flygplatsen.

Man kan behålla ambulansflyg med mera men stänga ner linjetrafiken och helt enkelt plombera terminalen.

Sv SV@Lasse
2025-05-11 10:07

Du blandar ihop ambulanshelikoptern med ambulansflyget. Ambulanshelikoptern landar direkt på Karolinska.

Jetty
2025-05-11 06:58

ATR var som en viskning i vinden jämfört med SB340!! Nu kan man inte sitta ute utan att bli störd igen! Den här över hela stan när det flyger!

Sv Håkan
2025-05-10 20:38

Tyvärr Bromma flygplats kommer inte att fortleva!
Slutet är nära.

@Sv Lasse
2025-05-10 15:34

“Som det är nu kostar Bromma enormt mycket varje år.”

Hur menar ni, BRA slutade trafikera Bromma vid nyår. Sedan dess har det varslats och slutat många på Bromma som stått i stort sett tom i 4månader, visst kostar det pengar men inga siffror på hur mycket har kommit ut.
Och nu börjar det flygas lite på Bromma igen. Roligt tycker många, andra ogillar.

Men att Bromma skulle vara särskilt dyr i sammanhanget har jag svårt att tro.
Den används även för Ambulansflyget som har nära till Karolinska, där minuter räddar liv.

Håkan
2025-05-10 14:26

Skönt att se att Bromma utökar trafiken. Ger mig nytt hopp då jag trodde signaturen Stockholmares kommentarer om Bromma var ett minne blott!

Sv ale
2025-05-10 06:12

Gärdet bör sparas som det är. Det är ett fint område för fritid mm. Jämför med Central Park i New York.

Sv Lasse
2025-05-09 16:46

Sv Lasse

Som det är nu kostar Bromma enormt mycket varje år. Pengar som är bättre att lägga på sänkta avgifter på andra flygplatser, investeringar eller helt enkelt ge i utdelning till statskassan.

ale
2025-05-09 15:38

Gärdet känns ju mycket bättre område att bebyggas, såvida byggbar yta är i paritet med den yta som vissa politiska fraktioner vill bebygga Brommas flygfält med ?

Tony
2025-05-09 15:17

Sv Lasse mflr.
 
Marken där Bromma flygplats ligger ägs av Stockholms stad!
Stockholms stad förlorar mycket pengar varje år.
Bebyggs marken kommer Stockholms att få stora intäkter.
 
Ref: https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholm-Bromma_flygplats

“Flygplatsen ligger på mark som ägs av Stockholms stad, men drivs av Swedavia, ett statligt företag, genom ett hyresavtal med staden som löper ut 2038. Swedavia och Stockholms stad vill stänga flygplatsen, som nu har årliga förluster som beräknas till en miljard kronor. Den nuvarande svenska regeringen har dock meddelat att den inte kommer att godkänna en nedläggning av flygplatsen innan dess mandatperiod löper ut 2026.”

 Slöseri med våra skattepengar!

Lasse
2025-05-09 14:34

Ni som vurmar för Arlanda och att Bromma skall läggas ned.
Har vi i Sverige råd att kasta 1 ½ miljard i soptunnan?

Bromma marken ägs av staden – ja – men det var ett markbyte med staten och statens Ladugårds gärde.

Vill Stockholmarna att man tar tillbaka Ladugårds gärde och gör något annat där?

Sedan – det finns faktiskt annat flyg än airline som också har rätt att existera och som inte skall behöva acceptera att först åka 10 mil med bil till Skavsta eller Hässlö innan de börjar sin flygtur. Allt affärsflyg – firmaflyg är inte med jet-flygplan.

Sv Tomas
2025-05-09 06:37

Håller med. Dessutom har flygbussarna slutat trafikera Bromma.
Lär knappast sätta in en buss heller för att en SAAB anländer med runt 20 talet passagerare ibland.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500